ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 листопада 2013 року Справа № 803/2038/13-a
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Плахтій Н.Б.,
при секретарі Головатій І.В.,
за участю представника позивача Католик Ю.В.,
відповідача Демчука В.Т.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку справу за адміністративним позовом Володимир-Волинської міської ради Волинської області до державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Володимир-Волинського міськрайонного управління юстиції Волинської області Демчука Володимира Тарасовича, Реєстраційної служби Володимир-Волинського міськрайонного управління юстиції Волинської області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Володимир-Волинська міська рада Волинської області (далі - позивач, Володимир-Волинська міськрада) звернулася з позовом до державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Володимир-Волинського міськрайонного управління юстиції Волинської області Демчука Володимира Тарасовича (далі - відповідач1, державний реєстратор), Реєстраційної служби Володимир-Волинського міськрайонного управління юстиції Волинської області (далі - відповідач2, реєстраційна служба), в якому просить визнати протиправними та скасувати рішення відповідача1 від 08 квітня 2013 року №№1471170, 1470389, 1470735 про відмову у взятті на облік безхазяйного нерухомого майна та зобов'язати відповідача2 взяти на облік безхазяйне нерухоме майно, що знаходиться за адресою: м.Володимир-Волинський, вул.Наталії Ужвій, 13 та складається із наступних приміщень:
- контора - побутове приміщення з гаражем, туалетом, площею 497,0 кв.м;
- приміщення вагової площею 145,8 кв.м;
- нежиле приміщення, заправочна станція площею 3,3 кв.м.
В обгрунтування позовних вимог вказує на те, що на території м.Володимир-Волинська діяло ТзОВ «Західтермобуд», яке припинило свою діяльність 01.08.2008 року в результаті його ліквідації за рішенням засновників. Позивачу стало відомо, що за адресою: м.Володимир-Волинський, вул.Наталії Ужвій, 13 знаходиться нерухоме майно, власником якого було ТзОВ «Західтермобуд». Згідно довідки відділу Держкомзему в м.Володимир-Волинському від 11.12.2012 року №202-03 за ТзОВ «Західтермобуд» земельні ділянки у власності чи користуванні по м.Володимир-Волинському не зареєстровані та відповідно до листа Володимир-Волинської ОДПІ від 11.12.2012 року №9332/15-307 дане товариство не перебувало на обліку як платник земельного податку. Оскільки ТзОВ «Західтермобуд» припинило свою діяльність як юридична особа, то у відповідності до вимог п.11 ч.1 ст.346 Цивільного кодексу України припинено право власності на об'єкти нерухомого майна.
На виконання рекомендацій реєстраційної служби Володимир-Волинською міськрадою були подані заяви про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, що знаходиться за адресою: м.Володимир-Волинський, вул.Наталії Ужвій, 13, однак державним реєстратором винесені рішення про відмову у взятті на такий облік, які позивач вважає протиправними та такими, що суперечать чинному законодавству України. При цьому зазначає, що у відповідності до вимог Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» орган державної реєстрації прав забезпечує облік безхайзяйного нерухомого майна. Взяття на облік проводиться за відповідною заявою органу місцевого самоврядування. Таким чином позивач вказує, що оскільки ТзОВ «Західтермобуд» припинило свою діяльність без правонаступництва та не вчиняло будь-яких дій щодо реалізації майна товариства, то таке майно може бути визнане безхазяйним та передане у міську комунальну власність.
Представник позивача в судовому засіданні підтримала позовні вимоги з підстав, викладених в адміністративному позові, та просила їх задовольнити.
У поданих суду запереченнях відповідачі адміністративний позов не визнали та зазначили, що оскаржувані позивачем рішення про відмову у взятті на облік безхазяйного нерухомого майна прийняті у відповідності до вимог п.88 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2011 року №703, на тій підставі, що у Реєстрі прав власності містяться записи про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно за ТзОВ «Західтермобуд», яке не відмовлялось від свого права власності на зазначене майно.
Відповідач в судовому засіданні зазначив, що при винесенні оскаржуваних рішень діяв у відповідності до вимог Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає до задоволення з врахуванням наступного.
Судом встановлено, що рішеннями державного реєстратора від 08 квітня 2013 року №№1471170, 1470389, 1470735 було відмовлено Володимир-Волинській міськраді у взятті на облік безхазяйного нерухомого майна за адресою: м.Володимир-Волинський, вул.Наталії Ужвій, 13 (Т.1, а.с.22-24). Обгрунтовуючи відмову у взятті на облік безхазяйного нерухомого майна, державний реєстратор зіслався на пункт 88 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2011 року №703, та зазначив, що у реєстрі прав власності містяться записи про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно, щодо якого подано заяву про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав визначені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Відповідно до ст.1 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Статтею 8 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що орган державної реєстрації прав, зокрема, забезпечує облік безхазяйного нерухомого майна.
Згідно ч.11 ст.15 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» облік безхазяйного нерухомого майна проводиться органом державної реєстрації прав за заявою органу місцевого самоврядування в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2011 року №703 затверджено Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, який визначає процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна (п.1 Порядку).
Пунктом 78 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що для проведення обліку безхазяйного нерухомого майна орган місцевого самоврядування подає органові державної реєстрації прав заяву про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, форму та вимоги до заповнення якої встановлює Мін'юст.
Під час розгляду заяви про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна державний реєстратор встановлює відсутність державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, щодо якого подано зазначену заяву, а також відсутність державної реєстрації обтяжень речових прав на таке нерухоме майно у спеціальному розділі Державного реєстру прав (пункт 81 Порядку).
За результатом розгляду заяви про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна державний реєстратор приймає рішення про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна або рішення про відмову у взятті на облік безхазяйного нерухомого майна, форму та вимоги до оформлення якого встановлює Мін'юст (пункт 83 Порядку).
Підстави для прийняття державним реєстратором рішення про відмову у взятті на облік безхазяйного нерухомого майна визначені у пункті 88 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Так, такими підставами є: безхазяйне майно не підлягає обліку відповідно до закону; нерухоме майно або його частина розміщені на території, державну реєстрацію прав на якій проводить інший орган державної реєстрації прав; із заявою про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна звернулася неналежна особа; у Державному реєстрі прав або його спеціальному розділі, інших базах даних, які використовує державний реєстратор, містяться записи про державну реєстрацію права власності та інших речових прав на нерухоме майно, щодо якого подано заяву про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, або записи про державну реєстрацію обтяжень речових прав на таке майно; у Державному реєстрі прав відсутні записи про припинення права власності на нерухоме майно у зв'язку з відмовою власника від права власності (у разі, коли підставою для звернення органу місцевого самоврядування із заявою про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна є відмова власника нерухомого майна від свого права власності).
Як свідчать матеріали справи, згідно відомостей з Реєстру прав власності на нерухоме майно 19.04.2005 року за ТзОВ «Західтермобуд» зареєстроване право власності на нежиле приміщення, заправочна станція площею 3,3 кв.м - літера «В1», контору - побутове приміщення з гаражем, туалетом, площею 497,0 кв.м - літера «А1» та приміщення вагової площею 145,8 кв.м - літера «Б1» за адресою: Волинська обл., м.Володимир-Волинський, вул.Наталії Ужвій, буд.13 (Т.1, а.с.47-49).
Водночас відповідно до довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців ТзОВ «Західтермобуд» припинило свою діяльність як юридична особа в результаті ліквідації за рішенням засновників, що не пов'язано з реорганізацією, про що до реєстру 01.08.2008 року внесено відповідний запис (Т.1, а.с.17-21).
Із досліджених в судовому засіданні матеріалів реєстраційної справи ТзОВ «Західтермобуд» вбачається, що на загальних зборах товариства при прийнятті рішення про його ліквідацію будь-які рішення стосовно майна товариства не приймались. Відповідно до ліквідаційного балансу ТзОВ «Західтермобуд», який затверджений зборами учасників товариства та на який складений аудиторський висновок, станом на 21.05.2008 року у товариства відсутні оборотні та необоротні активи, в тому числі, основні засоби (Т.1, а.с.62-286).
Таким чином, слід дійти висновку, що засновники ТзОВ «Західтермобуд» не вирішили долю належного товариству майна при прийнятті рішення про ліквідацію ТзОВ «Західтермобуд», не вчинили будь-яких дій щодо його реалізації чи передачі у власність одного із засновників.
Підтвердженням того, що ТзОВ «Західтермобуд» упродовж 2004-2012 років правочинів щодо відчуження вказаних вище приміщень не вчиняло, є лист Володимир-Волинської міжрайонної прокуратури від 02.04.2013 року №55-1299вих.12 за наслідками проведеної перевірки законності використання земельної ділянки під об'єктами нерухомості, які належать ТзОВ «Західтермобуд» (Т.2, а.с.3).
Згідно пункту 11 частини 1 статті 346 Цивільного кодексу України право власності припиняється в разі припинення юридичної особи.
Отже, у зв'язку з припиненням ТзОВ «Західтермобуд» право власності на майно, належне даному товариством, також є припиненим.
Частиною 1 статті 335 Цивільного кодексу України встановлено, що безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.
Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.
Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність (ч.2 ст.335 ЦК України).
Згідно ч.ч.1, 2 ст.60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.
Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб'єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Таким чином, орган місцевого самоврядування, реалізуючи своє право на набуття територіальною громадою права власності на безхазяйну річ, та встановивши, що власник майна припинив свою діяльність як юридична особа, на законних підставах звернувся до державного реєстратора про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Як встановлено судом, право власності ТзОВ «Західтермобуд» на нерухоме майно, що знаходиться за адресою: м.Володимир-Волинський, вул.Наталії Ужвій, 13, припинене у зв'язку з припиненням юридичної особи, тобто фактично майно, яке належало ТзОВ «Західтермобуд», не має власника або власник даного майна не встановлений.
Разом з тим, на думку суду, наявні в Реєстрі прав власності на нерухоме майно записи про державну реєстрацію за ТзОВ «Західтермобуд» права власності на дане майно не можуть слугувати підставою для відмови позивачу у взятті на облік безхазяйного нерухомого майна, оскільки така постановка на облік є адміністративним актом, а не юридичним фактом, що впливає на цивільні правовідносини, об'єктом яких є дана нерухомість. Значення взяття на облік нерухомої речі полягає в тому, що з даного моменту починається перебіг строку (один рік), необхідного для пред'явлення відповідної вимоги до суду, а саме про винесення рішення щодо передачі такої речі у комунальну власність. Водночас про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік з метою виявлення власника має бути зроблено оголошення в друкованих засобах масової інформації.
З врахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку про підставність позовних вимог Володимир-Волинської міськради, з огляду на що адміністративний позов слід задовольнити в повному обсязі.
Керуючись ст.ст.11, 17, 158, 160, 162, 163, 186 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Володимир-Волинського міськрайонного управління юстиції Волинської області Демчука Володимира Тарасовича від 08 квітня 2013 року №№1471170, 1470389, 1470735 про відмову у взятті на облік безхазяйного нерухомого майна.
Зобов'язати Реєстраційну службу Володимир-Волинського міськрайонного управління юстиції Волинської області взяти на облік безхазяйне нерухоме майно, що знаходиться за адресою: м.Володимир-Волинський, вул.Наталії Ужвій, 13 та складається із наступних приміщень:
- контора - побутове приміщення з гаражем, туалетом, площею 497,0 кв.м;
- приміщення вагової площею 145,8 кв.м;
- нежиле приміщення, заправочна станція площею 3,3 кв.м.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови, повний текст якої буде виготовлено 06 листопада 2013 року. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.
Головуючий-суддя Н.Б.Плахтій
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.11.2013 |
Оприлюднено | 06.11.2013 |
Номер документу | 34569727 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні