ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
вул. Київська, 150, м. Сімферо поль, Автономна Республіка К рим, Україна, 95493
ПОСТАНОВА
Іменем України
13.02.09 Справа №2а-3050/08/2
Окружний адміністр ативний суд Автономної Респу бліки Крим у складі головуюч ого судді Яковлєва С.В. , при се кретарі Лісецькій Г.В.
розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу
за позовом Житлово-будіве льного кооперативу «Дачник» , смт. Новий світ
до Республіканського ком ітету по земельних ресурсах АРК
про визнання дій протиправ ними та спонукання дов чине ння певних дій.
за участю представників:
від позивача - Будзінсько го В.В. - голова,паспорт НОМ ЕР_1
Костюченко С.А. - пред-к
від відповідача - Харченк о С.Д. - пред-к, дов. № 429/10-29 від 21.04.2008 р .
Шевелево ї С.П. - пред-к, дов. № 1253/10-29 від 28.11.200 8 р.
Суть спору: Житлово-будівел ьний кооператив «Дачник» (да лі позивач) звернувся до Окру жного адміністративного суд у АР Крим з адміністративним позовом , в якому просив визна ти протиправним абзац 1 розді лу 10 висновку державної експ ертизи землевпорядної докум ентації від 15.09.2008 р. № 6924/23 , зобов' язати Республіканський комі тет по земельних ресурсах АР К (далі відповідач) надати поз итивний висновок проекту з емлеустрою щодо відведення з емельної ділянки в оренду по зивачу для будівництва житло вих будинків з комерційним в икористанням з переведенням частини земельної ділянки з категорії лісового фонду в з емлі житлової та громадсько ї забудови за адресою: смт. Но вий світ, вул. Голіцина. Вимоги мотивовані тим, що відповіда ч необґрунтовано надав негат ивний висновок проекту земле устрою, який був підготовлен ий позивачем.
Керуючись ст. 49, 51 К АС України, позивач уточнив п озовні вимоги, надіслав до су ду відповідне клопотання, пр осив визнати протиправним абзац 1 розділу 10 та розділ 11 ви сновку державної експертиз и землевпорядної документа ції від 15.09.2008 р. № 6924/23.
Під час судово го засідання, яке відбулось 16. 12.2008 р., представник відповідач а наполягав на позовних вимо г з урахуванням клопотання п ро уточнення позовних вимог , просив визнати протиправн им абзац 1 розділу 10 та розділ 11 висновку державної експерт изи землевпорядної докумен тації від 15.09.2008 р. № 6924/23, зобов' яз ати відповідача надати позит ивний висновок проекту зем леустрою щодо відведення зем ельної ділянки в оренду пози вачу для будівництва житлови х будинків з комерційним вик ористанням з переведенням ча стини земельної ділянки з ка тегорії лісового фонду в зем лі житлової та громадської забудови за адресою: смт. Нови й світ, вул. Голіцина.
У судовому засід анні , яке відбулось 16.12.2008 р., пре дставник відповідача надав з аперечення на позов, (вих.. № 12808/1 0-25 від 15.12.2008 р.), в яких с позовними вимогами не погодився, вказа вши, що позивачу не був надани й позитивний висновок Держа вної землевпорядної докумен тації по проекту землеустрою з причин того, що частка земел ьної ділянки відноситься до земель лісового фонду, зміна цільового використання яких згідно з розпорядженням КМ У № 610-р від 10.04.2008 р. заборонено.
Керуючись ст. 49,51 К АС України позивач надіслав до суду клопотання про уточн ення позовних вимог, просив в изнати протиправними дії від повідача в частині встановл ення невідповідності проек ту землеустрою щодо відведе ння земельної ділянки в орен ду позивачу для будівництва житлових будинків з комерці йним використанням, з переве денням частини земельної ді лянки з категорії лісового ф онду в землі житлової та гром адської забудови за адресою : смт. Новий світ, вул. Голіцина , розпорядженню КМУ № 610р від 10.04. 2008 р., визнати протиправними д ії відповідача в частині від мови від погодження проекту землеустрою щодо відведенн я йому земельної ділянки в ор енду для будівництва житлов их будинків з комерційним ви користанням, з переведенням частини земельної ділянки з категорії лісового фонду в з емлі житлової та громадсько ї забудови за адресою : смт. Но вий світ, вул. Голіцина, зобов ' язати відповідача погоди ти та надати позитивний вис новок проекту землеустрою щ одо відведення земельної діл янки в оренду позивачу для бу дівництва житлових будинків з комерційним використанням з переведенням частини земе льної ділянки з категорії лі сового фонду в землі житлово ї та громадської забудови за адресою: смт. Новий світ, вул. Г оліцина.
Представник від повідача заперечував проти з адоволення позовних вимог.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані до кази, заслухавши представник ів сторін , суд
ВСТАНОВИВ:
На 23 сесії 4 скликанн я Новосвітовської селищної ради 03.12.2004 р. було прийнято ріше ння № 12, згідно з яким позивач у був затверджений Акт вибор у та обстеження земельної ді лянки в смт. Новий світ від 31.07.2 001 р. площею 0,50 га для будівницт ва житлових будинків з рекре аційною функцією членами коо перативу «Дачник»(п.2), йому бу ла дана згода на виконання п роекту відведення земельно ї ділянки в смт. Новий світ , як а надана на умовах оренди, пл ощею 0,50 га для будівництва жит лових будинків з рекреаційно ю функцією членами кооперати ву «Дачник» (п. 3).
Новосвітовська селищн а рада на 4 сесії 5 скликання 29. 09.2006 р. прийняла рішення № 10 про в несення змін у п. 2 рішення № 12 23 сесії 4 скликання від 03.12.2004 р., в иклавши його в наступній ре дакцій: « затвердити житлово -будівельному кооперативу «Д ачник» акт вибору та обстеже ння земельної ділянки в смт. Новий світ від 31.07.2001 р. площею 0,50 га для житлового будівництв а з комерційним використання м».
Позивачем був складени й Проект землеустрою по від веденню земельної ділянки в оренду Житлово-будівельном у кооперативу «Дачник» (для змішаного призначення , житл ової забудови та комерційног о використання ,УКЦІЗ код - 1. 13.2) для будівництва житлових б удинків з комерційним викори станням з переведенням част ки земель з категорії лісов ого фонду до земель житлової та громадської забудови.
Зазначений проект був п ереданий відповідачу для про ведення державної експертиз и землевпорядної документац ії.
Відповідач 15.09.2008 р. склав Висновок Державної експерт изи землевпорядної докумен тації № 6924/23, в п. 10 якого зробив висновок про те, що проект з емлеустрою не відповідає ви могам розпорядження КМУ № 610-р від 10.04.2008р. Відповідач не узгод ив надіслану позивачем земле впорядну документацію та над ав її негативну оцінку (п. 11).
Ст.19 Конституції Україн и визначає, що органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування зобов' яза ні діяти лише на підставі, в ме жах повноважень та у спосіб, щ о передбачені Конституцією т а законами України.
Оцінюючи правом ірність дій та рішень держав ного органу , суд має керуват ися критеріями, закріпленим и у ст. 2 КАС України, згідно з я кою у справах щодо оскарженн я рішень, дій чи бездіяльност і суб'єктів владних повноваж ень адміністративні суди пер евіряють, чи прийняті (вчинен і) вони: 1) на підставі, у межах п овноважень та у спосіб, що пер едбачені Конституцією та зак онами України; 2) з використанн ям повноваження з метою, з яко ю це повноваження надано; 3) об ґрунтовано, тобто з урахуван ням усіх обставин, що мають зн ачення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно ; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед зако ном, запобігаючи несправедли вій дискримінації; 8) пропорці йно, зокрема з дотриманням не обхідного балансу між будь-я кими несприятливими наслідк ами для прав, свобод та інтере сів особи і цілями, на досягне ння яких спрямоване це рішен ня (дія); 9) з урахуванням права о соби на участь у процесі прий няття рішення; 10) своєчасно, то бто протягом розумного строк у.
Відповідно до статті 9 К АС України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до як ого органи державної влади, о ргани місцевого самоврядува ння, їхні посадові і службові особи зобов' язані діяти ли ше на підставі, в межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст. 14 Кон ституції України земля є осн овним національним багатств ом, що знаходиться під особли вою охороною держави. Право н а землю набувається і реаліз ується громадянами і суб'єкт ами господарської діяльност і (юридичними і фізичними осо бами) виключно відповідно до закону.
На час розгляду с пору порядок регулювання зе мельних відносин встановлен ий у Земельному кодексі Укра їни ( далі ЗК України).
Серед передбаче них ст. 12 ЗК України повноваже нь сільських, селищних , міськ их рад в галузі земельних від носин є передача земельних д ілянок комунальній власност і у власність громадянам та юридичним особам , надання їх у користування відповідно д о вимог цього кодексу.
Ст. 83 ЗК Україн и визначає, що у комунальній власності знаходяться всі зе млі в межах населених пункта х, окрім земель приватної і де ржавної власності, а також зе мельні ділянки за їх межами, н а яких розміщені об'єкти кому нальної власності.
Право оренди зем ельної ділянки - це застосо ване на договорі строкове пл атне володіння і користуванн я земельною ділянкою, необхі дною орендареві для провадже ння підприємницької та іншої діяльності(ст.93 ЗК України).
Відповідно до ст. 116 ЗК України громадяни та юри дичні особи набувають права власності та права користув ання земельними ділянками із земель державної або комун альної власності за рішенням органів виконавчої влади аб о органів місцевого самовряд ування в межах їх повноважен ь, визначених ЗК України. Набу ття права на землю здійснюєт ься шляхом передачі земельн их ділянок у власність або на дання їх у користування.
Згідно зі ст. ст. 123, 124 ЗК України передача в орен ду земельних ділянок, які зна ходяться у державній або ком унальній власності, здійснює ться на підставі рішення від повідного органу виконавчої влади або органу місцевого с амоврядування шляхом укладе ння договору оренди земельн ої ділянки за проектами відв оду цих ділянок , за умови звер нення у відповідний орган ви конавчої влади або орган міс цевого самоврядування, який розглядає заяву та у місячни й термін дає відповідь на цю з аяву. Рішення органу місцево го самоврядування або орган у виконавчої влади про відмо ву у наданні земельної ділян ки у користування має містит и мотивовані пояснення з пос иланням на відповідні положе ння нормативно-правових акті в , затвердженої містобудівн ої документації та документа ції із землеустрою.
Право на оренду земельної ділянки виникає п ісля укладення договору оре нди і його державної реєстра ції (ст.125 ЗК України). Ст. 126 ЗК Укр аїни передбачає, що право оре нди земельної ділянки оформл яється договором , який реєст рується відповідно до закону .
Відповідно до ст. 181 ЗК України землеустрій - це сукупність соціально - економічних та екологічних заходів, спрямованих на регу лювання земельних відносин та раціональної організації території адміністративно - територіальних утворень.
Порядок розгл яду і затвердження землевпо рядної документації визнач ений у ст.186 ЗК України, та перед бачає погодження проектів з емле користувань та їх затве рдження органами виконавчо ї влади та місцевого самовря дування. Проекти землеустро ю підлягають державній експ ертизі, яка здійснюється орг аном по земельних ресурсах в ідповідно до закону.
Державний земельний к адастр - це єдина державна сис тема земельно-кадастрових ро біт, яка встановлює процедур у визнання факту виникнення або припинення права власнос ті і права користування земе льними ділянками та містить сукупність відомостей і доку ментів про місце розташуванн я та правовий режим цих ділян ок, їх оцінку, класифікацію зе мель, кількісну та якісну хар актеристику, розподіл серед власників землі та землекори стувачів ( ст. 193 ЗК України).
Відповідно до ст. 194 ЗК У країни призначенням державн ого земельного кадастру є за безпечення необхідною інфор мацією органів державної вла ди та органів місцевого само врядування, заінтересованих підприємств, установ і орган ізацій, а також громадян з мет ою регулювання земельних від носин, раціонального викорис тання та охорони земель, визн ачення розміру плати за земл ю і цінності земель у складі п риродних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екол огічного обґрунтування бізн ес-планів та проектів землеу строю.
У ст. 20 ЗК України визн ачений порядок встановленн я та зміни цільового признач ення земель. Віднесення земе ль до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рі шень органів державної влади та органів місцевого самовр ядування відповідно до їх по вноважень. Зміна цільового п ризначення земель провадить ся органами виконавчої влади або органами місцевого само врядування, які приймають рі шення про передачу цих земел ь у власність або надання у ко ристування, вилучення (викуп ) земель і затверджують проек ти землеустрою або приймають рішення про створення об'єкт ів природоохоронного та істо рико-культурного призначенн я.
Кабінетом Міні стрів України 10.04.2008 р. прийнято Розпорядження №610-р, згідно з яким з метою недопущення фак тів порушення інтересів дер жави і суспільства під час в ідчуження та зміни цільового призначення земельних лісов их ділянок Мінпророди, Мінаг рополітики, Міноборони, Держ комлісгоспу та Держкомзему запропоновано, зокрема, зупи нити прийняття рішень про на дання згоди на вилучення діл янок, їх передачу у власність та оренду із зміною цільовог о призначення.
Під час розгля ду справи до суду надійшла до відка Судакського міського управління земельних ресур сів (вих. № 27-35/10-22 від 06.02.2009 р.) , яка св ідчить про те, що відповідно до відомостей Державної стат истичної звітності земельн а ділянка площею 0,3690 га, розташ ована за адресою м. Судак, смт . Новий світ вул. Голіцина 8, яки й відводиться для будівницт ва будинків з комерційним ви користанням , знаходиться на землях Новосвітовської сели щної ради , яки не передані у в ласність та в користування в межах населених пунктів вто му числі ліси та інші лісопо криті площі (площею 0,3698 га) , а та кож земельні ділянки , які ра хуються за житлово- експлуат аційними організаціями , за будовані землі ( площею 0,0262 га).
В силу викладен ого суд вважає, що зміна цільо вого призначення вказаних зе мельних ділянок є компетенц ією Новосвітовської селищно ї ради .
Як зазначене вищ е, матеріали справи свідчать про те, що позивач, в порядку, п ередбаченном чинним законо давством , зокрема, ЗК України , вирішив питання, щодо провед ення дії , необхідних для вирі шення питання щодо надання й ому в оренду земельної ділян ки, з земель, повноваження щод о надання яких у користуванн я надано Новосвітовськії се лищній раді.
На думку суду са ме зазначений орган місцевог о самоврядування при розгляд і питання щодо надання позив ачу в оренду вказаної вище зе мельної ділянку має з' ясува ти всі пов' язані з цим пита ння, в тому числі і питання змі ни цільового призначення зе мель, компенсації витрат , вир ішивши їх відповідно до вимо г чинного законодавства.
В матеріалах сп рави відсутні будь-яки доказ и того, що зміна цільового при значення земельної ділянки, яку намагається отримати в к ористування на умовах оренди позивач , має відбуватися за згодою Держкомлісгоспу , Дер жкомзему або іншого державно го органу, визначеного у Розп оряджені КМУ № 610-р від 10.04.2008 р.
Вивчивши зазнач ені факти суд прийшов до висн овку, що висновки відповідач а щодо невідповідності прое кту землеустрою, який був роз роблений позивачем, вимогам Розпорядження КМУ № 610-р від 10.04.2 008 р. зроблені без урахування в сіх обставин справи , з викори станням ним повноважень з м етою, яка не відповідає тієї, д ля виконання якої ці повнова ження йому надані.
Під час вивчен ня землевпорядної документ ації відповідач не прийняв д о уваги те, що земельна ділянк а, право на оренду якої намага ється отримати позивач, знах одиться на землях комунальні й власності.
За таких обстав ин, вислухавши пояснення пре дставників сторін, суд вважа є, що підлягають задоволенню позовні вимоги в частині ви знання протиправними дії від повідача щодо встановленн я невідповідності проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду п озивачу розпорядженню КМУ № 610р від 10.04.2008 р. та в частині відмо ви у погодженні проекту зем леустрою щодо відведення йом у земельної ділянки в оренду .
В частині вимо ги по спонуканню відповідача погодити та надати позитивн ий висновок проекту землеу строю щодо відведення земель ної ділянки в оренду, суд вваж ає , що позовні вимоги не підля гають задоволенню, оскільки при задоволенні першої части ни позовних вимог фактично б ули відхилені всі зауваженн я відповідача до вказаного д окументу, що свідчить про йог о відповідність чинному зако нодавству та дійсним обстав инам справи, в наслідок чого у повному обсязі захищені пр ава позивача, а згідно з КАС Ук раїни, суд позбавлений права вимагати від державного орг ану надання позитивного вис новку щодо будь-якого питанн я, віднесеного до його компет енції.
Під час судового засідання, яке відбулось 12.02.2009 р. були оголошені вступна та р езолютивна частини постанов и. Відповідно до ст. 163 КАСУ пос танову складено 19.02.2009р.
Керуючись ст.ст . 160-163 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Позов задовольнити част ково.
2. Визнати протип равними дії Республікансько го комітету по земельних рес урсах АРК в частині встанов лення невідповідності розп орядженню КМУ № 610-р від 10.04.2008р. пр оекту землеустрою щодо відв едення земельної ділянки в о ренду Житлово-будівельного к ооперативу «Дачник» ( м.Судак , смт. Новий світ, вул.. Голіцин а 8, кв.12, код ЕДРПОУ 25871471) ( для зміш аного призначення : житлової забудови та комерційного ви користання) для будівництва житлових будинків з комерці йним використанням, з переве денням частини земельної ді лянки з категорії лісового ф онду в землі житлової та гром адської забудови за адресою : смт. Новий світ, вул. Голіцина .
3. Визнати протип равними дії Республікансько го комітету по земельних рес урсах АРК в частині відмови від погодження проекту зе млеустрою щодо відведення з емельної ділянки в оренду Жи тлово-будівельного кооперат иву «Дачник» ( м.Судак, смт. Нов ий світ, вул. Голіцина 8, кв.12, ко д ЕДРПОУ 25871471) ( для змішаного пр изначення : житлової забудов и та комерційного використан ня) для будівництва житлов их будинків з комерційним ви користанням, з переведенням частини земельної ділянки з категорії лісового фонду в з емлі житлової та громадсько ї забудови за адресою : смт. Но вий світ, вул. Голіцина.
4. В іншій частині позовних вимог - відмовити у задоволені позову.
У разі неподан ня заяви про апеляційне оска рження, постанова набирає за конної сили через 10 днів з дня її проголошення (у разі склад ання постанови у повному обс язі, відповідно до ст. 160 КАСУ - з дня складення у повному обся зі).
Якщо після подач і заяви про апеляційне оскар ження , апеляційна скарга не п одана, постанова вступає в за конну силу через 20 днів після подання заяви про апеляційн е оскарження.
Постанова може бути оскаржена в порядку і ст роки, передбачені ст. 186 Кодекс у адміністративного судочин ства України.
Суддя Як овлєв С.В.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 13.02.2009 |
Оприлюднено | 06.11.2009 |
Номер документу | 3460336 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Яковлєв С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні