Справа № 2-2766/12 Головуючий у І інстанції Волчко А.Я. Провадження № 22-ц/780/4905/13 Доповідач у 2 інстанції Воробйова Категорія 44 06.11.2013
РІШЕННЯ
Іменем України
04 листопада 2013 року колегія суддів судової палати у цивільних справах Апеляційного суду Київської області у складі:
головуючого судді Воробйової Н.С.
суддів: Сліпченка О.І., Яворського М.А.
при секретарі Бобку О.В.,
розглянула у відкритому судовому засіданні у м. Києві цивільну справу за апеляційною скаргою заступника прокурора Київської області на ріщення Києво-Святошинського районного суду Київської області від 12 липня 2013 року за позовом заступника прокурора Києво - Святошинського району Київської області в інтересах держави в особі Київського обласного управління лісового та мисливського господарства, державного підприємства "Київське лісове господарство" до Києво - Святошинської районної державної адміністрації Київської області, ОСОБА_1 про визнання недійсним та скасування розпорядження, визнання недійсним державного акта про право власності на земельну ділянку, витребування земельної ділянки у державну власність,-
Встановила :
У червні 2012 року заступник прокурора Києво-Святошинського району Київської області звернувся до суду з названим позовом.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що розпорядженням голови Києво-Святошинської районної державної адміністрації від 04.03.2010 року за № 1529 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0,4500 га. Державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 495308 був виданий 29.03.2012 року. Відповідно до інформації ДП Київське лісове господарство» від 19.06. 2012 року № 02-453, земельна ділянка ОСОБА_1 згідно наданих викопіювань, відноситься до земель лісового фонду, а саме до кварталу АДРЕСА_1. ДП «Київське лісове господарство» не надавало дозволу на погодження проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки даному громадянину.
Також, позивач зазначав, що Києво-Святошинська районна державна адміністрація всупереч вимогам ст. 149 Земельного кодексу України вилучення земельної ділянки лісового фонду ОСОБА_1 провела без згоди землекористувача Васильківського лісництва, яким є ДП «Київське лісове господарство».
Відповідно до ст. 32 Лісового кодексу України районні державні адміністрації передають у власність, надають у постійне користування для не лісогосподарських потреб земельні лісові ділянки площею до 1 гектара, що перебувають у державній власності у межах сіл, селищ, міст районного значення. На момент прийняття Києво-Святошинською районною державною адміністрацією вказаного розпорядження спірна земельна ділянка знаходилась за межами с. Гатне.
У зв'язку з вищевикладеним позивач просив визнати недійсним та скасувати розпорядження Києво-Святошинської районної державної адміністрації № 1529 від 04 березня 2012 року, визнати недійсним державний акт на право власності на спірну земельну ділянку виданий ОСОБА_1, витребувати з незаконного володіння ОСОБА_1 на користь ДП «Київське лісове господарство» спірну земельну ділянку.
Заочним рішенням Києво-Святошинського районного суду Київської області від 09 жовтня 2012 року в задоволенні позову відмовлено.
Рішенням Апеляційного суду Київської області від 11 грудня 2012 року вищезазначене заочне рішення суду скасовано та ухвалено нове рішення, яким визнано незаконним розпорядження Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області від 04 березня 2010 року № 1529 від 04 березня 2010 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 та передачі у власність останньому земельної ділянки загальною площею 0,4500 га для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області. Визнано недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 495308 виданий 29 березня 2010 року на ім'я ОСОБА_1 Витребувано з незаконного володіння ОСОБА_1 на користь Державного підприємства підприємство "Київське лісове господарство"земельну ділянку загальною площею 0,4500 га (чагарники) для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області .
Ухвалою ВССУ з розгляду цивільних та кримінальних справ від 20 березня 2013 року заочне рішення Києво-Святошинського районного суду Київської області та рішення Апеляційного суду Київської області - скасовано, справу передано на новий розгляд до суду першої інстанції.
Рішенням Києво-Святошинського районного суду Київської області від 12 липня 2013 року у задоволенні позову заступника прокурора Києво - Святошинського району Київської області в інтересах держави в особі Київського обласного управління лісового та мисливського господарства, державного підприємства "Київське лісове господарство" - відмовлено.
Не погоджуючись з даним рішенням суду позивач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення суду скасувати та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права.
Апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив із того, що позивачем не надано доказів на підтвердження позовних вимог, зокрема, що у ДП «Київське лісове господарство» станом на час прийняття оскаржуваного рішення Києво-Святошинською адміністрацією виникло право постійного користування, при чому, саме на спірні земельні ділянки, а тому права та інтереси Київського обласного управління лісового та мисливського господарства та державного підприємства "Київське лісове господарство" не порушено та не підлягають захисту.
Крім того, як вважав суд, оскаржуване розпорядження відноситься до ненармотивних актів та було прийнято стосовно конкретного громадянина, підлягало одноразовому застосуванню та було виконано в момент виникнення права власності на земельну ділянку-після отримання та державної реєстрації державних актів на право власності на землю, і з цього моменту оскаржуване розпорядження вичерпало свою дію, у зв»язку з чим не може бути скасованим, бо воно вже в силу закону є нечинним.
Однак з такими висновками суду першої інстанції не можна погодитись, оскільки вони не ґрунтуються на матеріалах справи та вимогах закону.
Згідно з ч. 1 та ч. 2 ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Кожен громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону.
Відповідно до ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
За змістом ст. 1 Лісового кодексу України ліс - тип природних комплексів, у якому поєднуються переважно деревна та чагарникова рослинність з відповідними грунтами, трав'яною рослинністю, тваринним світом, мікроорганізмами та іншими природними компонентами, що взаємопов'язані у своєму розвитку, впливають один на одного і на навколишнє природне середовище.
Ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місцем розташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах.
Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.
За змістом ст. 57 Лісового кодексу України зміна цільового призначення земельних лісових ділянок з метою їх використання в цілях, не пов'язаних з веденням лісового господарства, провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земельних ділянок у власність або надання у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.
Зміна цільового призначення земельних лісових ділянок здійснюється за погодженням з органами виконавчої влади з питань лісового господарства та з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, територіальними органами центральних органів виконавчої влади з питань лісового господарства та охорони навколишнього природного середовища.
Відповідно до п. 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.
Частиною 1 ст. 19 Земельного кодексу України встановлено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії, в тому числі згідно з п. «є» - на землі лісогосподарського призначення.
Відповідно до ч. ч. 2, 4 ст. 20 Земельного кодексу України зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, зайнятих лісами, провадиться з урахуванням висновків органів виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища та лісового господарства.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2008 року № 610-р «Про деякі питання розпорядження земельними лісовими ділянками» визначено, що з метою недопущення фактів порушення інтересів держави і суспільства під час відчуження та зміни цільового призначення земельних лісових ділянок Мінприроди, Мінагрополітики, Міноборони, Держкомлісгоспу та Держкомзему до законодавчого врегулювання питань запобігання зловживанням у цій сфері: зупинити прийняття рішень про надання згоди на вилучення ділянок, їх передачу у власність та оренду із зміною цільового призначення; відкликати раніше надану згоду на вилучення ділянок, їх передачу у власність та оренду із зміною цільового призначення у разі, коли місцевими органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування не прийнято відповідні рішення або коли за результатами перевірки встановлено, що такі рішення прийняті з порушенням вимог законодавства.
З матеріалів справи вбачається, що розпорядженням Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області № 1529 від 04 березня 2010 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано у приватну власність земельну ділянку ОСОБА_1 площею 0,4500 га (чагарники) для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради.
29 березня 2010 року видано ОСОБА_1 державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯИ № 495308.
З матеріалів справи видно, що спірна земельна ділянка, яка розташована в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області відноситься до земель лісового фонду, а саме до кварталу АДРЕСА_1 (а.с. 5)
Будь-які дані про те, що спірна земельна ділянка мала інше цільове призначення та відноситься до земель загального користування матеріали справи не містять, докази цьому відповідачі не надали.
Згідно даних Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об»днання ВО «Укрдержлівспроект» на час проведення базового лісовпорядкування в 1993 році на ділянки суміжних землекористувань, які не мали раніше геодезичних даних і спірних меж не було, спеціальний акт не складався. В Проекті організації і розвитку лісового господарства Київського лісгоспу (Ірпінь 1994 р.) на ст..276 поміщений акт про площу Києво-Святошинського району в межах Київського лісгоспу (документ додається та долучено до матеріалів справи). В зазначеному Проекті в додатку 4 (ст..277-284) приведені відомості про приймання переданих земель за ревізійний період. Нанесені контури земель держлісфонду на планшетах завірялися в органах землеустрою при проведені базового лісовпорядкування 1983 року (планшет №10 Васильківського лісництва). Відповідно до встановленої практики, в подальшому в межі планшетів завірених в 1983 році вносилися зміни на основі відповідних рішень і розпоряджень про прийняття-передавання земель і відповідних картографічних матеріалів, які надавалися лісгоспом і органами землеустрою, планшет №3 лісовпорядкування 1993 і 2003 р.р. додано ( а.с. 146-156 ).
Крім того, відповідно до інформації ДП «Київське лісове господарство» від 19.06.12 року № 02-453 земельна ділянка ОСОБА_1 згідно з викопіюванням формування території Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області відноситься до земель лісового фонду, а саме до кварталу АДРЕСА_1 ДП «Київське лісове господарство», погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність фізичним особам ДП «Київський лісгосп» не надавалось, збитки лісогосподарського виробництва не сплачувались.
За таких обставин, висновок суду про те, що позивачем не надано доказів, про те, що спірна земельна ділянка, що була передана у власність ОСОБА_1 відносится до земель лісового фонду не відповідає обставина справи та спростовується зібраними по справі доказами.
У зв»язку з цим, відсутність спеціального акта, затвердженого органами землевпорядкування району, який відповідно до існуючої практики не складався, у даному випадку, не впливає на цільове призначення спірної земельної ділянки, а надані Українським державним проектним лісовпорядним виробничим об»днанням ВО «Укрдержлівспроект» документи, підтверджують саме ту обставину, що земельна ділянка, загальною площе 0,4500 га передана у власність приватної особи відноситься до земель лісового фонду, а саме до кварталу АДРЕСА_1 ДП «Київське лісове господарство» ( На оспорювану земельну ділянку, що знаходиться в кварталі АДРЕСА_1 ДП «Київське лісове господарство» виготовлено матеріали лісовпорядкування, які відповідно до п.5 Прикінцевих положень Лісового Кодексу України є документами, що підтверджують це право на раніше надані землі).
При цьому , матеріали справи не містять даних, що свідчать про те , що Києво-Святошинська районна державна адміністрація Київської області відповідно до вимог ст. 20 ЗК України та ст. ст. 19-20, 22, 50 ЗУ «Про землеустрій» до моменту передачі земельної ділянки у власність ОСОБА_1 прийняла рішення щодо проведення робіт із землеустрою щодо припинення права користування і вилучення земельної ділянки у ДП "Київське лісове господарство" та зміни її категорії і цільового призначення.
У зв»язку з чим, на думку колегії, відповідачем в особі районної державної адміністрації передано спірну земельну ділянку з порушенням положень ст. ст. 20, 116, 118 ЗК України , без вилучення у ДП «Київське лісове господарство» в порядку, передбаченому ст. ст. 141, 149, 151 ЗК України.
Крім того, оскаржуване розпорядження Києво-Святошинської районної державної адміністрації прийнято під час дії розпорядження Кабінету Міністрів України від 10.04.08 № 610-р "Деякі питання розпорядження земельними лісовими ділянками", яке прийняте на підставі ст. 13 Земельного кодексу України, є чинним, не визнано у встановленому законом порядку протиправним та не скасовано, а отже, в силу ст. 117 Конституції України, є обов'язковим до виконання.
Зазначене свідчить, що оспорюване розпорядження Києво-Святошинської районної державної адміністрації прийняте з перевищенням повноважень та з порушенням вимог законодавства України, що є підставою для визнання його незаконним та скасування.
Висновок суду, що зазначене розпорядження, на підставі якого було видано державний акт на право власності на земельну ділянку ОСОБА_1, відносяться до ненормативних актів та підлягає одноразовому застосуванню, є безпідставним та не ґрунтується на вимогах закону.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги заслуговують на увагу, висновки суду не відповідають обставинам справи, рішення суду ухвалено з порушенням норм матеріального права, а тому не може бути залишеним без змін.
По справі необхідно ухвалити нове рішення про задоволення позову з підстав, передбачених ст. 309 ЦПК України.
Керуючись ст.ст. 307, 309, 316 ЦПК України, колегія
Вирішила :
Апеляційну скаргу заступника прокурора Києво-Святошинського району Київської області задовольнити.
Рішення Києво-Святошинського районного суду Київської області від 12 липня 2013 року скасувати та ухвалити нове рішення.
Позовні вимоги задовольнити.
Визнати незаконним розпорядження Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області від 04 березня 2010 року № 1529 від 04 березня 2010 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 та передачі у власність ОСОБА_1 земельної ділянки загальною площею 0,4500 га (чагарники) для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області.
Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 495308 виданий 29 березня 2010 року на ім'я ОСОБА_1.
Витребувати з незаконного володіння ОСОБА_1 на користь Державного підприємства підприємство «Київське лісове господарство» земельну ділянку загальною площею 0,4500 га (чагарники) для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Гатненської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області яка є його власністю на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 495308 виданий 29 березня 2010 року.
Рішення апеляційного суду набирає законної сили з моменту його проголошення та може бути оскаржене у касаційному порядку протягом двадцяти днів.
Головуючий:
Судді:
Суд | Апеляційний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 06.11.2013 |
Оприлюднено | 12.11.2013 |
Номер документу | 34615364 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Київської області
Воробйова Н. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні