cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
06 листопада 2013 р. Справа № 903/1098/13
за позовом Луцької міської ради
до товариства з обмеженою відповідальністю « ВБЦ Будконтракт», м.Луцьк
про внесення змін до договору оренди землі від 14.02.2006року,
Суддя Якушева І.О.
при секретарі судового засідання Мороз Д.В.
за участю представників:
від позивача: Шелеп І.Ф. - спеціаліст I категорії, юрист юридичного відділу (дов. № 1.1.-8/5275 від 20.08.2013р.), Форостецький І.О. - головний спеціаліст, юрист управління земельних ресурсів Луцької міської ради (дов. №1.1.-8/5285 від 20.08.2013р.),
від відповідача: Якимюк В.О. (дов. від 30.10.2013р.)
Суть спору: позивач в позовній заяві просить внести зміни до договору оренди землі від 14.02.2006 року, укладеного між Луцькою міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю «ВБЦ Будконтракт», виклавши пункт 9 договору від 14.02.2006року в редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та встановлюється у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить на 2013 рік 1 859,94 грн.».
На обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що 05.06.2013р., 11.07.2013р. Луцькою міською радою на адресу відповідача надсилались пропозиції за вих. №1.1.-16/3570, № 1.1.-16/4411 про внесення змін до договору оренди землі в частині зміни розміру орендної плати. Однак, відповідач не повідомив про результати розгляду пропозиції.
У зв'язку з тим, що сторони добровільно не досягнули домовленості про внесення змін до договору оренди землі від 14.02.2006р. позивач в жовтні 2013 року звернувся з позовною заявою до суду.
Як на правові підстави позову позивач посилається на статті 287, 288, 290 Податкового кодексу України, ст.ст.1, 2, 13, 15,17, 18, 21, 30 Закону України «Про оренду землі», ст.188 ГК України.
Ухвалою суду від 25.10.2013р. справу прийнято до провадження, розгляд справи призначено на 06.11.2013р.
В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги уточнили: просили викласти пункт 9 договору від 14.02.2006року в редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та встановлюється у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка визначена у 2013 році в розмірі 61997,94 грн.».
Відповідач у відзиві, представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги визнають, заперечень щодо внесення змін до п.9 договору оренди земельної ділянки від 14.02.2006року не мають.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд
в с т а н о в и в:
14.02..2006 року між Луцькою міською радою як орендодавцем і товариством з обмеженою відповідальністю «ВБЦ Будконтракт» орендарем було укладено договір оренди земельної ділянки (надалі - договір), який 15.03.2006 року зареєстровано Луцьким міським управлінням земельних ресурсів за №423.
Згідно з пунктами 1, 2, 8 договору Луцька міська рада надає, а ТзОВ «ВБЦ Будконтракт» приймає на умовах оренди 13/1000 частини земельної ділянки (кадастровий номер 330250050) загальною площею 0, 5695 га, що спільно використовується з ЗАТ «Агроконтракт», ТзОВ «Волтекс», Волинським АТЗТ «Укргосптовари», ПП «Пелікан», та становить 0,0074 га, для обслуговування офісних приміщень.
Договір укладено на 10 років.
Згідно з п.п.9, 10 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та встановлюється в розмірі 1,7% від грошової оцінки земельної ділянки на рік.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки розраховується Луцьким міським управлінням земельних ресурсів на уточнюється орендарем щороку для врахування офіційного річного коефіцієнта індексації.
Пунктом 11. договору передбачено, що оплата за оренду земельної ділянки вноситься орендарем щомісячно рівними частками до місцевого бюджету не пізніше 15-го числа наступного місяця.
Пунктом 12 договору визначено, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Законом України від 28.12.2007 року «Про державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» було внесено зміни до ч.4 ст.21 Закону України «Про оренду землі», згідно з якими річна орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю»; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю».
Рішенням Конституційного Суду України N 10-рп/2008 визнані неконституційними положення Закону України «Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», тому зміни до ч. 4 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» у тій самій редакції повторно були внесені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 03.06.2008 року і набули чинності 04.06.2008 року.
З 01.01.2011 року Закон України «Про плату за землю» втратив чинність та набрав чинності Податковий кодекс України.
В п.14.1.136. Податкового кодексу вказано, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Згідно із ст.14.1.147. плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Статтею 274.1. Податкового кодексу України передбачено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Відповідно до статті 288.5 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Ставки земельного податку за земельні ділянки (за винятком сільськогосподарських угідь) диференціюють та затверджують відповідні сільські, селищні, міські ради виходячи із середніх ставок податку, функціонального використання та місцезнаходження земельної ділянки.
Статтею 289.1. Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок; центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
Рішенням Луцької міської ради №25/62 від 26.03.2008 року «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Луцька» було змінено грошову оцінку земель територіальної громади м.Луцька в залежності від її місцезнаходження та функціонального використання для економічного регулювання земельних відносин при укладенні цивільно-правових угод та визначення розміру земельного податку.
Рішенням Луцької міської ради №42/20 від 24.06.2009р. «Про впорядкування орендної плати за землю» було встановлено річний розмір орендної плати за землю у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в залежності від функціонального використання земельної ділянки.
До рішення Луцької міської ради №42/20 від 24.06.2009р. складено додаток, яким визначено відсоток грошової оцінки земельної ділянки в залежності від функціонального використання земельної ділянки.
Як зазначено в п.15 договору оренди від 14.02.2006 року, цільове призначення земельної ділянки, переданої в оренду - землі промисловості, транспорту та інші.
Згідно з поясненнями представника відповідача основною діяльністю товариства з обмеженою відповідальністю « ВБЦ Будконтракт» є оптова і роздрібна торгівля дверними і віконними конструкціями.
А відтак, відповідач відноситься до підприємств, що займаються іншими видами діяльності, які не увійшли до переліку, наведеного в додатку до рішення Луцької міської ради №42/20 від 24.06.2009р. (рядок 21 переліку), яким встановлена орендна плата в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Частиною 1 статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997р. з подальшими змінами та доповненнями, акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Згідно з пунктом 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Матеріали справи не містяться доказів визнання нечинним або скасування рішення Луцької міської ради №42/20 від 24.06.2009р.
Витягом з технічної документації (а.с.14), наданим 17.05.2013р. головним управлінням Держземагенства у Волинській області, підтверджується, що нормативна грошова оцінка частини земельної ділянки по вул. Єршова, 11 площею 0,0074 га становить 61997,94 грн.
Відповідно до довідки головного управління Держземагенства у Волинській області (а.с.16) річна орендна плата в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, проведеної головним управлінням Держземагенства у Волинській області, становить 1859,94 грн.
Відповідно до ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Статтею 15 вищевказаного Закону встановлено, що однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір, вирішується в судовому порядку.
Згідно з поясненнями представника позивача 05.06.2013р., 11.07.2013р. Луцькою міською радою на адресу відповідача надсилались пропозиції за вих. №1.1.-16/3570, № 1.1.-16/4411 про внесення змін до договору оренди землі в частині зміни розміру орендної плати.
Факт надіслання пропозицій підтверджується реєстрами відправленої кореспонденції за червень, липень 2013 року, фіскальними чеками від 05.06.2013 року, 12.07.2013 року.
Однак, відповідач не повідомив про результати розгляду пропозиції.
У зв'язку з тим, що сторони добровільно не досягнули домовленості про внесення змін до договору оренди землі від 14.02.2006р. позивач в жовтні 2013 року звернувся з позовною заявою до суду.
Відповідно до ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Статтею 632 Цивільного кодексу України встановлено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадку, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Згідно із статтею 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу України визначено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умови договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в п.12 договору оренди землі передбачена можливість перегляду розміру орендної плати, а орендна плата за землі державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленою умовами договору (постанова Верховного Суду України від 06.12.2010р. по справі №2-1/10068-2008).
З огляду на викладене, позивач вправі вимагати внесення змін до договору оренди землі від 14.02.2006 року.
Відповідно до п. 4 ч. 1 та ч. 3 ст. 84 ГПК України резолютивна частина рішення суду має містити висновок про задоволення позову або про відмову в позові повністю чи частково по кожній з заявлених вимог. У спорі, що виник при укладанні або зміні договору, в резолютивній частині вказується рішення з кожної спірної умови договору, а у спорі про спонукання укласти договір - умови, на яких сторони зобов'язані укласти договір, з посиланням на поданий позивачем проект договору. Висновки суду, викладені у резолютивній частині рішення, повинні ґрунтуватися на досліджених у судових засіданнях доказах.
Частиною 6 ст. 283 Господарського кодексу України встановлено, що до відносин оренди застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Згідно з ч. 1 ст. 762 Цивільного кодексу України, за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.
Стаття 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.
Відповідно до ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Зважаючи на законодавчу зміну граничного розміру орендної плати, встановлену договором оренди землі можливість перегляду цього розміру, строк, на який укладено договір, беручи до уваги пояснення представника позивача про те, що з часу внесення змін до законодавства зміни до договору оренди землі від 14.02.2006 року не вносились, вимога позивача про внесення змін до п.9 договору землі від 14.02.2006 року шляхом викладення його в іншій редакції підлягає до задоволення.
Оскільки зміни до договору оренди землі від 14.02.2006 року вносяться в судовому порядку, враховуючи норму ч.3 ст.653 ЦК України, зобов'язання сторін за договором в такому випадку змінюються з моменту набрання рішенням суду законної сили.
Також у відповідності із ч.5 ст.188 ГК України, якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
У зв'язку із задоволенням позову на відповідача відповідно до ст. ст. 44,49 Господарського процесуального кодексу України слід покласти судові витрати по справі.
Керуючись ст.ст. 188, 283 Господарського кодексу України, ст.ст. 653, 654, 762 Цивільного кодексу України, ст.ст.14.1.136., 274.1., 288.1., 288.5. Податкового кодексу України, ст.ст. 13-15, 17, 18, 21, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
в и р і ш и в:
1. Позов задовольнити.
2. Внести зміни до договору оренди землі від 14.02.2006 року, укладеного між Луцькою міською радою (43025, м. Луцьк, вул. Б.Хмельницького, 19, код ЄДРПОУ 34745204) та товариством з обмеженою відповідальністю «ВБЦ Будконтракт» (43023, м. Луцьк, вул. Єршова, 11, офіс 67, код ЄДРПОУ 32701647), виклавши пункт 9 договору в редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та встановлюється у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка (нормативна грошова оцінка земельної ділянки) визначена у 2013 році в розмірі 61997 грн. 94 коп.»
3. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «ВБЦ Будконтракт» (43023, м. Луцьк, вул. Єршова, 11, офіс 67, код ЄДРПОУ 32701647) на користь Луцької міської ради (43025, м. Луцьк, вул. Б.Хмельницького, 19, код ЄДРПОУ 34745204) 1147 грн. витрат, пов'язаних з оплатою судового збору.
4. Зміни до договору оренди землі від 14.02.2006 року, укладеного між Луцькою міською радою і товариством з обмеженою відповідальністю «ВБЦ Будконтракт», набирають чинності з моменту набрання законної сили рішенням суду.
Повне рішення складено: 08.11.2013р.
Суддя І. О. Якушева
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 06.11.2013 |
Оприлюднено | 11.11.2013 |
Номер документу | 34639765 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Якушева Інна Олександрівна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Якушева Інна Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні