Рішення
від 31.10.2013 по справі 307/1185/13-ц
ТЯЧІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 307/1185/13-ц

Провадження № 2/307/871/13

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 жовтня 2013 року м. Тячів

Тячівський районний суд Закарпатської області в особі:

головуючого: судді Ляшко С.М.

при секретарі: Пальонна М.Є.

за участю прокурора: Симйон І.Д.

адвоката: ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Тячів цивільну справу за позовною заявою Прокурора Тячівського району в інтересах держави до Тячівської районної державної адміністрації, Управління Держземагенства в Тячівському районі, ОСОБА_2, ОСОБА_3 про визнання незаконними і скасування розпоряджень, державного акту на право власності на земельну ділянку,

В С Т А Н О В И В:

Прокурор Тячівського району в інтересах держави звернувся в суд до Тячівської районної державної адміністрації, Управління Держземагенства в Тячівському районі, ОСОБА_2, ОСОБА_3 про визнання незаконними і скасування розпоряджень, державного акту на право власності на земельну ділянку.

В своїй позовній заяві позивач просить суд: відновити строк позовної давності; визнати незаконними і скасувати п. 2 розпорядження голови Тячівської районної державної адміністрації від 15.10.2008р. № 631 та п. 1 розпорядження голови Тячівської районної державної адміністрації від 14.11.2008р. № 717; визнати недійсними та скасувати Державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯЕ № 403896 від 03.03.2009р. виданий ОСОБА_2 та ОСОБА_3; скасувати державну реєстрацію земельної ділянки, запис у Поземельній книзі, обмінний файл (кадастровий номер 124485000:01:001:0013) та повернути земельну ділянку у власність державі; судові витрати по справі покласти на відповідачів.

Свої вимоги мотивує тим, що відповідно до п. 2 розпорядження голови Тячівської районної державної адміністрації від 15.10.2008р. № 631 ОСОБА_2 та ОСОБА_3 надано дозвіл на збір матеріалів щодо передачі земельної ділянки у власність за межами населеного пункту Нововбарово, по вул. Рущака, 385 площею 0,14 га для будівництва та обслуговування житлового будинку.

Пунктом 1 розпорядження голови Тячівської РДА від 14.11.2008р. № 717 ОСОБА_2 та ОСОБА_3 затверджено проект із землеустрою та передано у власність земельну ділянку, яка розташована за межами населеного пункту Нововбарово, по вул. Рущака, 385 площею 0,14 га для будівництва та обслуговування житлового будинку.

На підставі зазначених розпоряджень голови Тячівської районної державної адміністрації 03.03.2009 року ОСОБА_2 та ОСОБА_3 отримали державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,14 га серії ЯЕ № 403896.

Перевіркою, проведеною прокуратурою Тячівського району спільно з державною інспекцією сільського господарства в Закарпатській області встановлено, що п. 2 розпорядження голови Тячівської РДА від 15.10.2008р. № 631 та п. 1 розпорядження голови Тячівської РДА від 14.11.2008р. № 717 прийняті з порушенням вимог Земельного кодексу України.

Згідно з ст. 38 Земельного кодексу України до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування, а ст. 39 Кодексу передбачено, що використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.

Відповідно до ч. З ст. 122 Кодексу районні державні адміністрації взагалі не наділені повноваженнями щодо надання у власність громадянам земель, які знаходяться за межами населених пунктів для житлової та громадської забудови.

Відповідно до ст. 20 Закону України «Про землеустрій» визначена обов’язковість проведення землеустрою на землях усіх категорій незалежно від форм власності у разі надання, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок, організація нових і впорядкування існуючих об'єктів землеустрою. Заходи, передбаченою у встановленому порядку документації із землеустрою, є обов’язковими для виконання органами державної влади та органами місцевого самоврядування, власниками земельних ділянок та землекористувачами.

Крім того, згідно статей 9, 35 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», обов'язковій державній експертизі підлягають проекти землеустрою щодо створення нових та впорядкування існуючих землеволодінь і землекористувань та позитивні висновки яких є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади.

Дані висновки повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об'єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки.

Прийняття оспорюваних розпоряджень суперечить принципам діяльності, встановлених ст. З Закону України «Про місцеві державні адміністрації», а саме законності, верховенства права, є недоцільними та неефективними.

Підтвердженням незаконності оспорюваних розпоряджень та державного акту на право власності на земельну ділянку є також негативні висновки державної інспекції сільського господарства від 10.12.2012.

Таким чином, оспорюванні розпорядження прийнято головою Тячівської районної державної адміністрації в порушення ст. ст. З, 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та вимог земельного законодавства.

Згідно з ч. З ст. 43 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, можуть бути скасовані в судовому порядку.

Статтею 21 Цивільного кодексу України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Відповідно до ст. 328 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, та вважається набутим правомірно, якщо інше не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

До прийняття рішення та видачі державного акту спірна земельна ділянка перебувала у державній власності. Тячівська районна державна адміністрація не була наділена чинним законодавством повноваженнями щодо розпорядження нею.

В той же час, земельна ділянка вибула з державної власності всупереч законодавству, що дає підстави для пред'явлення вимог про витребування її із чужого незаконного володіння. Така ж позиція висвітлена в Узагальненні практики розгляду судами цивільних справ про визнання правочинів недійсними Верховного Суду України від 24.11.2008.

Оскаржуваними розпорядженнями і діями щодо передачі спірної земельної ділянки у приватну власність для будівництва і обслуговування житлового будинку і господарських споруд порушено право власності держави на землю оскільки, земельні ділянки за межами населених пунктів не можуть бути передані у приватну власність для будівництва і обслуговування житлового будинку і господарських споруд, що є підставою для захисту інтересів держави органами прокуратури шляхом пред'явлення цього позову.

Зважаючи на викладене та враховуючи суб'єктний склад учасників спору, справа за цим позовом повинна розглядатись за правилами цивільного судочинства.

Наведені порушення чинного законодавства, які свідчать про незаконність набуття ОСОБА_2 та ОСОБА_3 земельної ділянки, прокуратурою Тячівського району встановлено в грудні 2012 року в ході проведення перевірки з цих питань, що підтверджується доданими до позовної заяви документами, а саме Актом від 10.12.2012 року. Зважаючи на це, встановлений ст. 257 ЦК України строк позовної давності порушено з поважних причин, що відповідно до ст. 267 цього Кодексу та ст.73 ЦПК України є підставою для його відновлення.

Зважаючи на викладене, з метою запобігання відчуженню чи обтяженню зобов'язаннями спірної земельної ділянки, що може утруднити або зробити неможливим виконання рішення суду, необхідно відповідно до ст. ст. 151,152 ЦПК України вжити заходів до забезпечення позову шляхом накладення арешту на спірну земельну ділянку та заборони вчиняти будь-які дії з нею, у тому числі укладати договори, вчиняти інші правочини стосовно зазначеної ділянки, а також заборонити Реєстраційній службі Тячівського районного управління юстиції Закарпатської області здійснювати будь-які реєстраційні дії стосовно вказаної земельної ділянки.

В судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав повністю та просить суд позов задовольнити.

В судовому засіданні представник Тячівської районної державної адміністрації позовні вимоги не визнала, та просить суд в позові відмовити.

В судовому засіданні представник Управління Держземагенства в Тячівському районі проти задоволення позову заперечує.

Відповідачка ОСОБА_3 проти задоволення позову заперечує.

Відповідач ОСОБА_2 будучи належним чином повідомлений про розгляд справи, повторно в судове засідання не з’явився, тому суд вважає, що справу слід розглянути на підставі наявних у ній доказів.

Заслухавши учасників судового розгляду, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов слід задовольнити з наступних міркувань.

В судовому засіданні встановлено, що відповідно до п. 2 розпорядження голови Тячівської районної державної адміністрації від 15.10.2008р. № 631 ОСОБА_2 та ОСОБА_3 надано дозвіл на збір матеріалів щодо передачі земельної ділянки у власність за межами населеного пункту Нововбарово, по вул. Рущака, 385 площею 0,14 га для будівництва та обслуговування житлового будинку.

Пунктом 1 розпорядження голови Тячівської РДА від 14.11.2008р. № 717 ОСОБА_2 та ОСОБА_3 затверджено проект із землеустрою та передано у власність земельну ділянку, яка розташована за межами населеного пункту Нововбарово, по вул. Рущака, 385 площею 0,14 га для будівництва та обслуговування житлового будинку.

На підставі зазначених розпоряджень голови Тячівської районної державної адміністрації 03.03.2009 року ОСОБА_2 та ОСОБА_3 отримали державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,14 га серії ЯЕ № 403896.

Перевіркою, проведеною прокуратурою Тячівського району спільно з державною інспекцією сільського господарства в Закарпатській області встановлено, що п. 2 розпорядження голови Тячівської РДА від 15.10.2008р. № 631 та п. 1 розпорядження голови Тячівської РДА від 14.11.2008р. № 717 прийняті з порушенням вимог Земельного кодексу України.

Згідно з ст. 38 Земельного кодексу України до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування, а ст. 39 Кодексу передбачено, що використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.

Відповідно до ч. З ст. 122 Кодексу районні державні адміністрації взагалі не наділені повноваженнями щодо надання у власність громадянам земель, які знаходяться за межами населених пунктів для житлової та громадської забудови.

Відповідно до ст. 20 Закону України «Про землеустрій» визначена обов’язковість проведення землеустрою на землях усіх категорій незалежно від форм власності у разі надання, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок, організація нових і впорядкування існуючих об'єктів землеустрою. Заходи, передбаченою у встановленому порядку документації із землеустрою, є обов’язковими для виконання органами державної влади та органами місцевого самоврядування, власниками земельних ділянок та землекористувачами.

Крім того, згідно статей 9, 35 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», обов'язковій державній експертизі підлягають проекти землеустрою щодо створення нових та впорядкування існуючих землеволодінь і землекористувань та позитивні висновки яких є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади.

Дані висновки повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об'єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки.

Прийняття оспорюваних розпоряджень суперечить принципам діяльності, встановлених ст. З Закону України «Про місцеві державні адміністрації», а саме законності, верховенства права, є недоцільними та неефективними.

Підтвердженням незаконності оспорюваних розпоряджень та державного акту на право власності на земельну ділянку є також негативні висновки державної інспекції сільського господарства від 10.12.2012 року.

Таким чином, оспорювані розпорядження прийнято головою Тячівської районної державної адміністрації в порушення ст. ст. З, 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та вимог земельного законодавства.

Статтею 21 Цивільного кодексу України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Відповідно до ст. 328 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, та вважається набутим правомірно, якщо інше не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

До прийняття рішення та видачі державного акту спірна земельна ділянка перебувала у державній власності. Тячівська районна державна адміністрація не була наділена чинним законодавством повноваженнями щодо розпорядження нею.

В той же час, земельна ділянка вибула з державної власності всупереч законодавству, що дає підстави для пред'явлення вимог про витребування її із чужого незаконного володіння. Така ж позиція висвітлена в Узагальненні практики розгляду судами цивільних справ про визнання правочинів недійсними Верховного Суду України від 24.11.2008 року.

Оскаржуваними розпорядженнями і діями щодо передачі спірної земельної ділянки у приватну власність для будівництва і обслуговування житлового будинку і господарських споруд порушено право власності держави на землю оскільки, земельні ділянки за межами населених пунктів не можуть бути передані у приватну власність для будівництва і обслуговування житлового будинку і господарських споруд, що є підставою для захисту інтересів держави органами прокуратури шляхом пред'явлення цього позову.

Зважаючи на викладене та враховуючи суб'єктний склад учасників спору, справа за цим позовом повинна розглядатись за правилами цивільного судочинства.

Наведені порушення чинного законодавства, які свідчать про незаконність набуття ОСОБА_2 та ОСОБА_3 земельної ділянки, прокуратурою Тячівського району встановлено в грудні 2012 року в ході проведення перевірки з цих питань, що підтверджується доданими до позовної заяви документами, а саме Актом від 10.12.2012 року. Зважаючи на це, встановлений ст. 257 ЦК України строк позовної давності порушено з поважних причин, що відповідно до ст. 267 цього Кодексу та ст.73 ЦПК України є підставою для його відновлення.

З врахуванням вищенаведеного суд вважає, що в даній справі слід відновити строк позовної давності, та визнати незаконними та скасувати п.2 розпорядження голови Тячівської районної державної адміністрації від 15.10.2008р. № 631 та п. 1 розпорядження голови Тячівської районної державної адміністрації від 14.11.2008р. № 717; визнати недійсним та скасувати Державний акт на право власності на земельну ділянку серія ЯЕ № 403896 від 03.03.2009р. виданий ОСОБА_2 та ОСОБА_3, скасувати державну реєстрацію земельної ділянки, запис у Поземельній книзі, обмінний файл (кадастровий номер 2124485000:01:001:0013) та повернути земельну ділянку у власність державі. Судові витрати покласти на відповідача.

Керуючись ст.ст. 4, 10, 60, 209, 213-215 ЦПК України, ст.ст. 6, 14, 19, 121 Конституції України, ст.ст. 15, 16, 21, 203, 215, 328, 392 ЦК України, ст.ст. 20, 21, 77, 84, 116, 118, 141, 149 Земельного кодексу України, ст.ст. 3, 21, 43 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» суд, -

Р І Ш И В :

Позов задовольнити повністю.

Відновити строк позовної давності.

Визнати незаконними і скасувати п.2 розпорядження голови Тячівської районної державної адміністрації від 15.10.2008 р. № 631 та п. 1 розпорядження голови Тячівської районної державної адміністрації від 14.11.2008 р. № 717.

Визнати недійсним та скасувати Державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЕ № 403896 від 03.03.2009 р. виданий ОСОБА_2 та ОСОБА_3.

Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки, запис у Поземельній книзі, обмінний файл ( кадастровий номер 2124485000:01:001:0013) та повернути земельну ділянку у власність державі.

Стягнути з Тячівської районної державної адміністрації 114,70 грн. судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України.

Рішення може бути оскаржено до апеляційного суду Закарпатської області через Тячівський районний суд протягом 10 днів з дня його проголошення, а особами, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, протягом 10 днів з дня отримання копії рішення.

Суддя Тячівського

районного суду: ОСОБА_4

СудТячівський районний суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення31.10.2013
Оприлюднено20.01.2014
Номер документу34647926
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —307/1185/13-ц

Рішення від 31.10.2013

Цивільне

Тячівський районний суд Закарпатської області

Ляшко С. М.

Рішення від 31.10.2013

Цивільне

Тячівський районний суд Закарпатської області

Ляшко С. М.

Ухвала від 01.04.2013

Цивільне

Тячівський районний суд Закарпатської області

Ляшко С. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні