Дата документу Справа №
Апеляційний суд Запорізької області
№ 22-ц/778/5289/13 Головуючий у 1 інстанції Маврешко В.В.
Суддя-доповідач Краснокутська О.М.
РІШЕННЯ
Іменем України
06 листопада 2013 року м. Запоріжжя
Колегія суддів судової палати з цивільних справ апеляційного суду Запорізької області у складі:
Головуючого Пільщик Л.В.
Суддів Краснокутської О.М.
Сапун О.А.
При секретарі Евальд Д.Д.
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу з апеляційною скаргою заступника прокурора Запорізької області на рішення Якимівського районного суду Запорізької області від 20 вересня 2013 року у справі за позовом прокурора Якимівського району до Кирилівської селищної ради Якимівського району Запорізької області, ОСОБА_3 про визнання частково незаконним та скасування рішення Кирилівської селищної ради, визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку, скасування його державної реєстрації ,-
В С Т А Н О В И Л А:
У червні 2013 року прокурор Якимівського району Запорізької області звернувся до суду з позовом до Кирилівської селищної ради Якимівського району Запорізької області, ОСОБА_3 про визнання частково незаконним та скасування рішення Кирилівської селищної ради № 24 від 30 серпня 2011 року щодо ОСОБА_3, визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку, скасування його державної реєстрації.
В обґрунтування позову позивач зазначав, що Кирилівською селищною радою 30 серпня 2011 року прийнято рішення № 24 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки», п. 1.1 якого затверджено технічну документацію із землеустрою для отримання права на земельну ділянку для індивідуального дачного будівництва ОСОБА_3 Надано у власність земельну ділянку площею 0,0073 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 для індивідуального дачного будівництва в межах норм безоплатної приватизації.
На підставі зазначеного рішення 24 жовтня 2011 року за ОСОБА_3 проведена державна реєстрація Державного акту на право власності серії ЯЛ № 657130 на зазначену земельну ділянку кадастровий номер 2320355400:01:003:0475.
- Позивач вважає, що відповідачами порушені вимоги закону щодо відведення і передання земельної ділянки у власність, вимоги водного та містобудівного законодавства, оскільки проект відведення земельної ділянки не розроблявся,не проведена обов'язкова державна експертиза землевпорядної документації відповідно до вимог ст. 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації»
- маються порушення ст. 85, 88, 90 Водного кодексу України, ст. 59, 60 Земельного кодексу України в частині зайняття прибережної захисної смуги.
- маються порушення ст. 12, 19 Закону України «Про планування та забудову території», 1, 16, 17 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», 21 ЗУ «Про основи містобудування» в частині порушення генерального плану забудови населеного пункту Кирилівка.
На підставі викладеного позивач просив суд визнати незаконним та скасувати п. 1.1. рішення 30 сесії Кирилівської селищної ради Якимівського району Запорізької області шостого скликання № 24 від 30 серпня 2011 року «Про внесення змін в рішення селищної ради», визнати недійсним Державний акт на право власності серії ЯЛ № 657130 на земельну ділянку площею 0, 0073 га, виданого на ім'я ОСОБА_3 для ведення індивідуального дачного будівництва в АДРЕСА_1, вартістю 3371, 49 грн., визнати незаконною та скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_3 на земельну ділянку з кадастровим номером 2320355400:01:003:0475, розташовану в АДРЕСА_1.
Рішенням Якимівського районного суду Запорізької області від 20 вересня 2013 року в задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з рішенням суду, заступник прокурора Запорізької області подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить рішення районного суду скасувати, ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
Заслухавши у засіданні апеляційного суду суддю-доповідача, пояснення учасників апеляційного розгляду, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції та обставини справи в межах доводів апеляційної скарги і вимог, заявлених в суді першої інстанції, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно до вимог ст. 309 ЦПК України підставами для скасування рішення суду першої інстанції і ухвалення нового рішення або зміни рішення є невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення або неправильне застосування норм матеріального або процесуального права.
Згідно до вимог ст. 213 ЦПК України Рішення суду повинно бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, яким суд, виконавши всі вимоги цивільного судочинства, вирішив справу згідно із законом.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Оскаржуване рішення не відповідає зазначеним вимогам закону.
Із матеріалів справи вбачається,що Рішенням Кирилівської селищної ради тридцять першої сесії 23 скликання №5 від 25 грудня 2001 року(а.с.120) ОСОБА_3 надано в приватну власність для індивідуального дачного будівництва із земель населеного пункту смт Кирилівка 0,0056 га за адресою смт.Кирилівка, вул..Калініна в районі АРК «Сини моря».
Рішенням Кирилівської селищної ради дев»ятої сесії шостого скликання №32 від 28 квітня 2011р.(а.с.11) затверджена технічна документація щодо встановлення меж земельної ділянки пл.. .0,0073 га по АДРЕСА_1 і надано у власність відповідачу у справі ОСОБА_3 для будівництва обслуговування будинку за рахунок земель житлової та громадської забудови Кирилівської селищної ради Якимівського району Запорізької області .
Кирилівською селищною радою 30 серпня 2011 року прийнято рішення «Про внесення змін в рішення селищної ради» № 24 , пунктом 1.1 якого редакцію пункту 1.2 рішення №32 від 28.04.2011р. змінено, а саме: « п.1.2.ОСОБА_3 -0,0073га для індивідуального дачного будівництва за адресою:АДРЕСА_1 (а.с. 9).
На підставі рішень Кирилівської селищної ради №5 від 25.12.2001р.,№32 від 28.04.2011р.,№24 від 30.08.2011р. ОСОБА_3 24 жовтня 2011р. Кирилівською селищною радою виданий Державний акт Серія ЯЛ №657130 (а.с.13) на земельну ділянку площею 0,0073га ,яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 для індивідуального дачного будівництва.
Відмовляючи прокурору у задоволені позовних вимог, суд першої інстанції виходив із того, що перелік підстав припинення права власності на землю, визначений ст. 140 Земельного кодексу України є вичерпним, у зазначеному переліку відсутні підстави, на які посилається позивач, оспорювані рішення Кирилівської селищної ради і Державний акт на ім'я відповідача відповідають вимогам закону. Крім того судом зазначено, що позов про визнання незаконним та скасування п. 1.1 рішення Кирилівської селищної ради № 24 від 30 серпня 2011 року, визнання недійсним державного акта на право власності на земельну
ділянку, скасування його державної реєстрації як підстава задоволення позовних вимог та визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку не відповідає загальним принципам права, тому що на час подання позовної заяви 11 червня 2013 року відповідачем у справі, ще до 11 червня 2013 року було отримано Державний акт на право власності на земельну та зареєстровано це право у встановленому законодавством порядку, дія вказаного рішення селищної ради вичерпана зв'язку з реалізацією відповідачем права на отримання у власність земельної ділянки. Самий по собі Державний акт на право власності взагалі не може бути предметом спору, оскільки є документом, якій тільки посвідчує право власності.
Судова колегія вважає,що судом у порушення вимог ст. ст.212,213 ЦПК України не надано належної оцінки доказам у справі, а висновки не відповідають обставинам справи і вимогам закону і з ними погодитись не можна, виходячи із наступного.
Частиною першою статті 116 Земельного Кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Отже, указаним положенням визначено правові підстави набуття громадянами і юридичними особами права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності. Такими підставами є рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Статтею 118 ЗК України визначено порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.
Частиною першою цієї статті передбачена можливість приватизації земельної ділянки,яка перебуває у користуванні громадянина.
Частиною шостою цієї статті передбачена можливість одержання громадянином безоплатно у власність із земель державної або комунальної власності земельної ділянки,зокрема, для індивідуального дачного будівництва.
За змістом вимог ч.7,ч8,9,10 ст.118 ЗК України в редакції,що діяла на час виникнення спірних правовідносин, відповідна місцева державна адміністрація або сільська,селищна,міська рада розглядає заяву, і в разі згоди на передачу земельної ділянки у власність надає дозвіл на розробку проекту її відведення. Проект відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян організаціями,які мають відповідні дозволи(ліцензії) на виконання цих видів робіт. Проект відведення земельної ділянки погоджується з органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органом,органом архітектури та подається на розгляд відповідної місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування,який у місячний строк розглядає проект відведення та приймає рішення про передачу земельної ділянки у власність.
Відповідно до частини 1 статті 50 Закону України "Про землеустрій" (в редакції чинній на момент виникнення правовідносин) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі надання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок. Частиною 2 цієї статті передбачено, що порядок складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Таким чином відповідно до ст.ст. 118, 123, 124 Земельного кодексу України, ст. 20,50 ЗУ «Про землеустрій», Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004 року № 677 (в редакції чинній на момент виникнення правовідносин) передбачено, що наданню у власність земельних ділянок передує розроблення проектів їх землеустрою.
Із матеріалів справи вбачається,що зазначені вимоги законодавства при передачі у власність спірної земельної ділянки дотримані не були, оскільки проект відведення земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 відповідачем не розроблявся, не погоджувався з органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органом,органом архітектури та не подавався на розгляд органу місцевого самоврядування,і цим органом не розглядався , рішення про передачу земельної ділянки у власність не приймалось у встановленому законом порядку, натомість виготовлена лише технічна документація.
Із ксерокопії Державного акта на право власності на земельну ділянку,площею 0,0073га по АДРЕСА_1 Серія ЯЛ № 657130 від 24 жовтня 2011року,виданого на ім.»я ОСОБА_3.(а.с.13) вбачається,що він виданий на підставі рішення Кирилівської селищної ради №5 від 25.12.2001р, рішення Кирилівської селищної ради №32 від 28.04.2011р., рішення Кирилівської селищної ради №24 від 30.08.2011року.
Між тим рішенням Кирилівської селищної ради №5 від 25.12.2001року ОСОБА_3 передавалась у власність земельна ділянка іншою площею- 0,0056 га та за іншою адресою- АДРЕСА_2.
Рішенням Кирилівської селищної ради №32 від 28 квітня 2011року ОСОБА_3. надана у власність земельна ділянка,площею0,0073га по АДРЕСА_1 для будівництва і обслуговування будинку за рахунок земель житлової та громадської забудови Кирилівської селищної ради. Даним рішенням не надавалась ОСОБА_3 земельна ділянка у власність для індивідуального дачного будівництва і у порушення вимог ч10ст.118 ЗК України не розглядався проект відведення земельної ділянки для передачі її у власність.
Із п.1.1 рішення Кирилівської селищної ради №24 від 30 серпня 2011року видно,що ним внесені зміни в п.1.2 рішення №32 від 28 квітня 2011року ,яким затверджена була технічна документація щодо встановлення меж земельної ділянки і зазначено,що ОСОБА_3 затверджено технічну документацію із встановлення меж земельної дялянки, площею0,0073га для індивідуального дачного будівництва по АДРЕСА_1,проте проект відведення земельної ділянки для передачі її у власність також не розглядався і рішення щодо зміни цільового призначення землі ,що передбачено ст.20ЗК України не приймалось.
Таким чином із матеріалів справи вбачається,що ОСОБА_3 спірна земельна ділянка була надана і Державний акт виданий з порушенням вимог закону, проте зазначені обставини суд першої інстанції не взяв до уваги і не надав їм належної оцінки, внаслідок чого неправильно вирішив спір.
Крім того вирішуючи спір, суд першої інстанції не врахував, що позивачем ставилось питання не про припинення права власності на земельну ділянку,отриману у встановленому законом порядку, а про визнання незаконними підстав для набуття цього права внаслідок порушення вимог закону і визнання недійсним Державного акту на право власності на землю внаслідок порушення вимог закону при його отриманні.
Положення ст.ст. 140, 143 Земельного кодексу України щодо припинення прав на землю застосовуються до правовідносин, коли особа правомірно набула право власності чи користування земельною ділянкою і в процесі її використання виникли підстави для припинення цих прав.
Оскільки всупереч вимогам ст. 118 ЗК України проект відведення спірної земельної ділянки не розроблявся, державна експертиза не проводилась, висновок комісії з розгляду питань, пов'язаних із погодженням документації із землеустрою, не надавався, земельна ділянка,яка відноситься до категорії земель житлової та громадської забудови , була передана у власність ОСОБА_3 для індивідуального дачного будівництва без прийняття рішення про зміну цільового призначення землі, судова колегія приходить до висновку про те, що підстав для передачі цієї земельної ділянки відповідачеві у власність для індивідуального дачного будівництва не було , оспорюване рішення Кирилівської селищної ради і оспорюваний Державний Акт на право власності за земельну ділянку є неправомірними,тому рішення суду підлягає скасуванню з постановленням нового рішення про задоволення позовних вимог в заявлених межах.
Керуючись ст.ст. 307, 309 ЦПК України, колегія суддів
В И Р І Ш И Л А :
Апеляційну скаргу прокуратури Запорізької області задовольнити.
Рішення Якимівського районного суду Запорізької області від 20 вересня 2013 року у цій справі скасувати.
Позовні вимоги прокурора Якимівського району до Кирилівської селищної ради Якимівського району Запорізької області, ОСОБА_3 задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати п. 1.1. рішення 30 сесії Кирилівської селищної ради Якимівського району Запорізької області шостого скликання № 24 від 30 серпня 2011 року «Про внесення змін в рішення селищної ради».
Визнати недійсним Державний акт на право власності серії ЯЛ № 657130 на земельну ділянку площею 0, 0073 га, виданого на ім'я ОСОБА_3 для ведення індивідуального дачного будівництва в АДРЕСА_1.
Визнати незаконною та скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_3 на земельну ділянку з кадастровим номером 2320355400:01:003:0475, розташовану в АДРЕСА_1.
Рішення набирає законної сили з моменту проголошення, проте може бути оскаржено до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ протягом двадцяти днів.
Головуючий:
Судді:
Суд | Апеляційний суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2013 |
Оприлюднено | 11.11.2013 |
Номер документу | 34679345 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Запорізької області
Краснокутська О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні