Рішення
від 07.11.2013 по справі 904/6711/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07.11.13р. Справа № 904/6711/13

За позовом Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області, м. Дніпродзержинськ, Дніпропетровська область

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Плазма-2005", м. Дніпродзержинськ, Дніпропетровська область

Третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні Позивача : Відділ Держземагенства у м. Дніпродзержинську Дніпропетровської області

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

Суддя Красота О.І.

Представники:

від позивача: Тертишна О.О. дов. № 01-17/3/289 вих. Від 14.05.2013 року;

від відповідача: Переверзев І.В., дов. №63-к від 26.09.2013 року;

від третьої особи: не з'явився;

СУТЬ СПОРУ:

Дніпродзержинська міська рада Дніпропетровської області (далі-Позивач) звернулась до господарського суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Плазма-2005" (далі-Відповідач), в якому просить суд:

- внести зміни до п. 2.2 договору оренди земельної ділянки від 26.12.2005 року (державна реєстрація від 29.12.2005 року за №02883), укладеного між Дніпродзержинською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю фірмою "Плазма-2005" (ЄДРПОУ 33382033), виклавши його в наступній редакції: "2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 14.02.2012 р. становить 1 719 748,80 грн.";

- внести зміни до п. 4.1 договору оренди земельної ділянки від 26.12.2005 року (державна реєстрація від 29.12.2005 року за №02883), укладеного між Дніпродзержинською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю фірмою "Плазма-2005" (ЄДРПОУ 33382033), виклавши його в наступній редакції: "4.1. Орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 23 216,61 грн./рік без ПДВ, а з 01.01.2014 року - у розмірі 51 592,47 грн./рік без ПДВ на підставі рішення Дніпродзержинської міської ради від 25.06.2012 №475-24/VI "Про плату за землю".

Ухвалою господарського суду від 29.10.2013 року господарським судом у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні Позивача залучено - Відділ Держземагенства у м. Дніпродзержинську Дніпропетровської області.

В судовому засіданні представник Позивача позовні вимоги підтримав, просив суд їх задовольнити.

Представник Відповідача у судове засідання з'явився. Відзив на позов та документи витребувані ухвалами господарського суду до суду не надав, проти позову не заперечував.

Третя особа в судове засідання не з'явилася, направила на адресу суду пояснення відповідно до яких вказує, що не має можливості надати нормативну грошову оцінку земельної ділянки, просить розглянути справу без участі його представника.

Суд вважає можливим розглянути справу за відсутності представника Третьої особи, оскільки остання повідомлена про час та місце судового засідання належним чином, а в матеріалах справи наявні документи необхідні для вирішення спору по суті та прийняття обґрунтованого рішення.

Клопотання про здійснення технічної фіксації судового процесу сторонами не подавалось.

В порядку ст. 85 ГПК України, у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши представника Позивача та Відповідача, оцінивши надані докази в їх сукупності, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

26.12.2005 року між Позивачем (далі-Орендодавець) та Відповідачем (далі-Орендар) був укладений Договір оренди земельної ділянки (далі-Договір), державну реєстрацію якого проведено 29.12.2005 року за №02883.

Відповідно до п. 1.1 Договору Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: м. Дніпродзержинськ, пр. Леніна, 24, згідно з планом земельної ділянки, що додається.

Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Дніпродзержинської міської ради від 10.11.2005 року №615-20/ІV. (п. 1.2 Договору).

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1260 га із яких для фактичного розміщення ресторану та культурно-розважального центру - 0,0729 га; фактичного розміщення літнього майданчика - 0,0091 га, фактичного розміщення зелених насаджень - 0,0013 га; під проходами, проїздами, площадками - 0,0427 га. (п. 2.1 Договору).

Відповідно до п. 2.2 Договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладення Договору становить 481 705,66 грн.

Договір укладається строком до 10.11.2015 року. Після закінчення строку договору Орендар має переважне право на поновлення його на новий строк. (Пункт 3.1 Договору).

Згідно з п. 4.1 Договору орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 24 085,32 грн. без ПДВ на рік, що становить 2 007,11 грн. без ПДВ на місяць, і вноситься на рахунок місцевого бюджету, реквізити якого подаються Орендарю додатково.

Пунктом 4.4 Договору сторони погодили, що розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів ставки земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Пунктом 5.2. Договору встановлено, що цільове використання земельної ділянки: землі підприємств іншої промисловості (1.11.6).

Умовами п. 12.1 Договору встановлено, що зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

З 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст. 288 вказаного кодексу встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом

та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки; (ст. 288.5).

Згідно статті 290 Податкового кодексу України, плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

З метою визначення розмірів плати за землю для забезпечення економічного регулювання земельних відносин у місті, на підставі Закону України "Про оцінку землі" Дніпродзержинською міською радою прийнято рішення від 15.12.2010 №07-02/VІ "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ". (а.с. 14).

Також, 25.06.2012 року Дніпродзержинською міською радою рішенням № 475-24/VI "Про плату за землю", відповідно до якого з метою вдосконалення земельних відносин у сфері оренди за землю, створення рівних умов конкуренції, поліпшення інвестиційного клімату у місті, забезпечення виконання рішення міської ради від 15.12.2010 №07-02/VІ "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", відповідно до Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 282, 284, 288 Податкового кодексу України, Дніпродзержинська міська рада вирішила установити коефіцієнт для розрахунку річної орендної плати за земельні ділянки, розпорядниками яких є Дніпродзержинська міська рада, на рівні трикратного розміру земельного податку. Застосувати коефіцієнти для розрахунку річної орендної плати за земельні ділянки з 01.07.2012 року. Установити з 01.07.2012 року до 31.12.2013 року пільгу із земельного податку у відсотковому еквіваленті від суми, що зараховується до місцевого бюджету. (а.с. 15).

Відповідно до додатку до вказаного Рішення, розрахунок пільги із земельного податку здійснюється з урахуванням коду економіко-планувальної зони та категорії земель міста за функцією використання. (а.с. 15-17).

Згідно з пунктом 5.2 Договору категорія земельної ділянки, наданої в користування Відповідачу - землі підприємств іншої промисловості (1.11.6).

Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. (ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Управлінням земельних відносин міської ради, на запит до управління Держкомзему у м.Дніпродзержинську, отримано відповідь стосовно вартості 1 кв.м. земельної ділянки по пр.Леніна, 24, що знаходиться у користуванні Відповідача відповідно до Договору, яка становить 1 364 грн. 88 коп. (а.с. 18).

Позивач вважає, що прийняття Податкового кодексу, яким внесені зміни щодо розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, вказані вище рішення Дніпродзержинської міської ради, є підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 26.12.2005 року, що і стало причиною спору.

Позивачем на адресу Відповідача було направлено лист №01-14вих/42 від 29.01.2013 року з пропозицією переукласти Договір, з метою приведення його у відповідність до вимог рішення міської ради від 15.12.2010 року №07-02/VІ "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" (а.с. 13), на які Відповідачем відповіді не надано, спірний договір не переукладений.

Розглянувши позовні вимоги господарський суд вважає їх такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільними кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст. 6 Цивільного кодексу України).

Відповідно до змісту статей 759 та 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Згідно до вимог статті 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

На час розгляду справи доказів щодо приведення договору оренди земельної ділянки від 26.12.2005 року до вимог діючого законодавства в частині орендної плати за користування земельною ділянкою на рівні трикратного розміру земельного податку, у відповідності до вимог ст.288 Податкового кодексу України та рішень Дніпродзержинської міської ради сторонами суду не надано.

Відповідно до ст. 144 Конституції України рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до ст.651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.

Умовами спірного Договору, а саме пунктом 4.4, передбачені підстави для зміни розміру орендної плати, в тому числі і у випадку, передбаченому законодавством України.

Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").

Враховуючи, що має місце зміна законодавства щодо визначення розміру орендної плати за користування землею та вказані вище рішення Дніпродзержинської міської ради, суд вважає правомірними та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги про внесення змін до п.п.2.2, 4.1 Договору оренди земельної ділянки укладеного між Дніпродзержинською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Плазма-2005" в частині встановлення нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 14.02.2012 року в розмірі 1 719 748 грн. 80 коп. та розміру орендної плати за користування земельною ділянкою відповідно до Податкового кодексу України, визначивши її у розмірі трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України та у відповідності до рішення Дніпродзержинської міської ради від 25.06.2012 року за №475-24/VI, а саме в розмірі 23 216,61 грн./рік без ПДВ, а з 01.01.2014 року - 51 592,47 грн./рік без ПДВ.

Частиною 3 ст. 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до ч.2 ст.124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.

Як зазначено в резолютивній частині рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 у справі щодо офіційного тлумачення положення частини другої статті 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів), положення частини другої статті 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами.

Аналогічна правова позиція узгоджується з позицією Верховного Суду України, яка викладена у постанові від 06.12.2010 року по справі № 2-1/10068-2008, та постановою Вищого господарського суду України від 25.01.2011 року по справі № 14/240-10.

Крім того, щодо правовідносин викладених у позовній заяві стосовно вказаного предмету спору, існує і правова позиція Верховного Суду України, яка викладена у постанові від 27.12.2010 року по справі № 27/15-10, та яка прийнята за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах.

У відповідності до норм ст.111-28 Господарського процесуального кодексу України, рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного Суду України.

Невиконання судових рішень Верховного Суду України тягне за собою відповідальність, установлену законом.

Отже нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата на земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Враховуючи вищезазначене, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати покладаються на Відповідача.

На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 49, 82-85, 116, 117, ст.111-28 ГПК України, господарський суд,

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Внести зміни до п. 2.2 Договору оренди земельної ділянки від 26.12.2005 року (державна реєстрація від 29.12.2005 року №02883), укладеного між Дніпродзержинською міською радою (51931, Дніпропетровська область, м. Дніпродзержинськ, пл. Дзержинського, 2, ЄДРПОУ 24604168) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Плазма-2005" (51931, Дніпропетровська область, м. Дніпродзержинськ, пр. Леніна, 24, ЄДРПОУ 33382033), виклавши його в наступній редакції:

"п. 2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 14.02.2012 року становить 1 719 748 грн. 80 коп. ".

Внести зміни до п. 4.1 Договору оренди земельної ділянки від 26.12.2005 року (державна реєстрація від 29.12.2005 року №02883), укладеного між Дніпродзержинською міською радою (51931, Дніпропетровська область, м. Дніпродзержинськ, пл. Дзержинського, 2, ЄДРПОУ 24604168) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Плазма-2005" (51931, Дніпропетровська область, м. Дніпродзержинськ, пр. Леніна, 24, ЄДРПОУ 33382033), виклавши його в наступній редакції:

"п. 4.1. Орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 23 216, 16 грн./рік без ПДВ, а з 01.01.2014 р. - 51 592,47 грн./рік без ПДВ на підставі рішення Дніпродзержинської міської ради від 25.06.2012 року №475-24/VI "Про плату за землю".

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Плазма-2005" (51931, Дніпропетровська область, м. Дніпродзержинськ, пр. Леніна, 24, ЄДРПОУ 33382033) на користь Дніпродзержинської міської ради (51931, Дніпропетровська область, м.Дніпродзержинськ, пл.Дзержинського, 2, р/р 35419007000498 ГУДКУ у Дніпропетровській області, МФО 805012, ЄДРПОУ 24604168) 1 147 грн. 00 коп. - витрат по сплаті судового збору.

Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Суддя О.І. Красота Рішення підписано 07.11.13р.

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення07.11.2013
Оприлюднено11.11.2013
Номер документу34701338
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/6711/13

Рішення від 07.11.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 29.10.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 17.10.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 26.09.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 30.08.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні