Постанова
від 11.11.2013 по справі 825/3763/13-а
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 825/3763/13-а

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 листопада 2013 року м. Чернігів

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Соломко І.І.,

за участю секретаря Розмовенко А.О.,

представника позивача Стельмаха О.Д., Черепа В.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Фермерського господарства "Агросервіс-МСЛ" до Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності щодо укладення додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі,-

В С Т А Н О В И В:

10.10.2013 року Фермерське господарство "Агросервіс-МСЛ" (далі - позивач) звернулось до Чернігівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області (далі - відповідач), в якому остаточно просить суд визнати протиправною бездіяльність Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області щодо укладення з Фермерським господарством "Агросервіс-МСЛ" додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельних ділянок №№ 135-163, власники яких не реалізували своїх прав, які знаходяться на території колишнього КСП ім. Орджонікідзе Новогребелівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області, зареєстрованого 26.12.2011 р. в Управлінні Держземагентства у Прилуцькому районі Чернігівської області за № 742410004005940

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що пунктом 2 розпорядження голови Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області № 479 від 26.10.2012 року зазначено про те, що Фермерському господарству "Агросервіс-МСЛ" необхідно укласти додаткову угоду до договору оренди землі. 08.08.2013 року позивач звернувся до відповідача із проектом додаткової угоди та клопотанням, в якому просив внести відповідні зміни до договору оренди земельних ділянок №№135-163, зареєстрованого в Управлінні Держкомзему за №742410004005940 від 26.12.2011 року. Проте, як зазначив позивач, відповідачем додаткову угоду укладено не було. Крім того, зміна розміру орендної плати, на думку позивача, має відбуватися у загальному порядку. Пунктом 11 договору оренди земельних ділянок №№135-163 визначено перелік обставин, які є підставою для перегляду розміру орендної плати за землю. Однак відповідачем у відповіді на клопотання від 23.08.1213 р. жодних із них не зазначено, тому вважає, що Прилуцька РДА вчинила бездіяльність, яка виразилась у неукладенні додаткової угоди про внесення змін до раніше укладеного договору оренди земельних ділянок №№135-163 та безпідставно змінила розмір орендної плати до 5 відсотків, чим допустила порушення його прав, як орендаря земельної ділянки.

Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали та просили їх задовольнити, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Відповідач, будучи належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, в судове засідання не з'явився, заперечень на позов не надав. Надіслав на адресу суду заяву, в якій просив справу розглянути без участі представника та надав письмові пояснення, в яких зазначив, що умовами договору оренди земельних ділянок №№135-163, укладеного між позивачем та відповідачем встановлено, що «орендна плата вноситься у грошовій формі 4 відсотків від вартості земельних ділянок, що становить 61421,69 грн. за рік використання».

Розглянувши подані сторонами документи, заслухавши пояснення представників позивача, судом встановлено наступне.

На підставі розпорядження голови Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області № 187 від 19.05.2011 року відповідачем з Фермерським господарством «Агросервіс-МСЛ» укладено договір оренди земельних ділянок №№ 135-163, загальної площі 92,2912 га сільськогосподарського призначення, які знаходяться на території колишнього КСП ім. Орджонікідзе Новогребельської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області строком на 15 років, зареєстрований в управлінні Держкомзему у Прилуцькому районі за №742410004005940 від 26.12.2011 року (а.с.9-11).

Згідно пункту 3 розпорядження голови Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області № 187 від 19.05.2011 року та пункту 8 договору ФГ «Агросервіс-МСЛ» встановлено орендну плату за рік використання земель у розмірі 4 відсотків від вартості земельних часток (паїв), що становить 61421,69 грн. (а.с.56).

Пунктом 30 даного договору визначено, що при реалізації власниками земельних часток (паїв) свого права вносяться зміни до договору.

В зв'язку з реалізацією власниками земельних часток (паїв) свого права та враховуючи рекомендації районної комісії по наданню, вилученню, та передачі у власність земельних ділянок у межах Прилуцького району, головою Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області видано розпорядження №479 від 26.10.2012 року, відповідно до якого припинено дію договору оренди земельних ділянок, укладеного між позивачем та відповідачем 26.05.2011 року, зареєстрованого в управлінні Держкомзему у Прилуцькому районі за №742410004005940 від 26.12.2011 року стосовно земельних ділянок колишнього КСП ім. Орджонікідзе Новогребельської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області, а саме: земельної частки (паю) №161 загальною площею 3,1823 га, №162 загальною площею 3,1826 га, №163 загальною площею 3,1825 га.

Пунктом 2 даного розпорядження зазначено, що Фермерському господарству «Агросервіс-МСЛ» необхідно укласти додаткову угоду до договору оренди.

На виконання вищевказаного позивачем підготовлено проект додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельних ділянок №№ 135-163 від 26.05.2011 року, якій з відповідним клопотанням отримано Прилуцькою РДА 08.08.2013 року, що підтверджується відбитком штампу (а.с.29, 30), проте на даний час угода залишена без підписання.

Крім того, на адресу позивача надійшов лист голови Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області №2.2-24/2084 від 23.08.2013 року, в якому повідомлено про те, що районна державна адміністрація не заперечує проти внесення змін до договору оренди земельних ділянок №№135-163, але з метою збільшення надходжень до місцевих бюджетів пропонувала позивачу розглянути можливість внесення змін до договору оренди шляхом збільшення орендної плати до розміру 5 відсотків від визначеної вартості землі.

Позивач вважає дану позицію Прилуцької РДА безпідставною, оскільки договором оренди земельних ділянок №№135-163 встановлена орендна плата в розмірі 4 відсотків від вартості земельних ділянок.

Вказане послугувало підставою для звернення позивача до суду.

Спірні правовідносини, які виникли між сторонами, регулюються Конституцією України, Цивільним кодексом України, Земельним кодексом України, Законом України «Про місцеві державні адміністрації» від 09.04.1999 року № 586-XIV, Законом України «Про оренду землі» від 06.10.1998 року № 161.

Відповідно до статті 119 Конституції України місцеві адміністрації на відповідній території забезпечують виконання Конституції та законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади; законність і правопорядок; додержання прав і свобод громадян.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до абзацу 7 частини 1 статті 13 Закону України «Про місцеві адміністрації» від 09.04.1999 року № 586, до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.

Відповідно до частини першої статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Отже, в розумінні вищезазначеної норми, підставою для внесення змін до договору оренди землі має бути відповідне рішення органу виконавчої влади.

Частиною першою статті 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» передбачено, що голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження.

Згідно частини першої статті 41 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» голови місцевих державних адміністрацій видають розпорядження одноособово і несуть за них відповідальність згідно із законодавством.

Згідно частини другої статті 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами, в тому числі місцевою державною адміністрацією, а тому в разі прийняття відповідним органом рішення, це рішення може бути не виконано лише у разі його скасування у встановленому законом порядку.

Як встановлено судом, розпорядження Прилуцької РДА № 479 від 26.10.2012 року не скасовано.

08.08.2013 року Прилуцькою РДА отримано проект додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельних ділянок №№135-163, проте на даний час залишена без підписання.

При цьому суд зазначає, що в листі-відповіді від №2.2-24/2084 від 23.08.2013 року відповідач не заперечував про внесення відповідних змін до договору оренди земельних ділянок №№135-163 (а.с.31).

Тобто, розпорядження № 479 від 26.10.2012 року в частині укладення додаткової угоди до договору землі відповідачем не виконано.

Таким чином, суд приходить до висновку про порушення з боку Прилуцької РДА вимог діючого законодавства України щодо невиконання власного розпорядження №479 від 26.10.2012 року та неукладення додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельних ділянок №№ 135-163 сільськогосподарського призначення, які знаходяться на території колишнього КСП ім. Орджонікідзе Новогребельської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області, зареєстрованого в управлінні Держкомзему у Прилуцькому районі за №742410004005940 від 26.12.2011 року.

Що стосується позиції Прилуцької РДА, викладеної в листі № 2.2-24/2084 від 23.08.2013 року щодо збільшення орендної плати до розміру 5 відсотків від визначеної вартості землі, суд зазначає наступне.

Фактично цим листом Прилуцька РДА відмовила позивачу укласти додаткову угоду про внесення змін до договору, вказавши на збільшення розміру орендної плати за землю до розміру 5 відсотків.

Така відмова не відповідає чинному законодавству та не ґрунтується на умовах раніше укладеного договору земельної ділянки в частині орендної плати, з огляду на таке.

Як вбачається з пункту 3 розпорядження голови Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області № 187 від 19.05.2011 року та пункту 8 договору оренди земельних ділянок №№135-163, орендна плата встановлена ФГ «Агросервіс-МСЛ» у розмірі 4 відсотків від вартості земельних ділянок, що становить 61421,69 грн. (а.с.56,58).

Розпорядженням Прилуцької РДА № 479 від 26.10.2012 року вирішувалось лише питання щодо зменшення кількості площі земельних ділянок.

У разі внесення змін до договору оренди землі відповідно до статті 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» голова місцевої державної адміністрації видає відповідне розпорядження.

Розпорядження щодо збільшення розміру орендної плати відповідачем не видавалось, а лист-відповідь Прилуцької РДА № 2.2-24/2084 від 23.08.2013 року в розумінні Закону України «Про місцеві державні адміністрації» не можна вважати рішенням органу виконавчої влади.

Відповідно до вимог статті 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Цивільним кодексом України, Земельним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до частини першої статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

Договір може бути змінений за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених законом або договором (частина 2 статті 651 Цивільного кодексу України).

Отже, законодавець чітко визначив момент та умови зміни договору оренди землі в частині збільшення розміру орендної плати: досягнення домовленості, що здійснюється шляхом укладення додаткової угоди; набрання законної сили рішення суду.

Пунктом 11 договору оренди земельних ділянок №№135-163 від 26 травня 2011 року встановлено, що орендна плата переглядається один раз на три року у разі:

- Зміни умов господарювання передбачених договором.

- Зміни розміру земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

- Погіршення стану орендованих земельних ділянок не з вини орендаря, що підтверджено документами.

- В інших випадках передбачених законом.

Прилуцькою РДА не наведено суду жодних доводів, з якою з вищевказаних обставин у відповідача виникла необхідність в перегляді розміру ставки орендної плати.

Тому, у відповідача не було правових підстав для збільшення розміру орендної плати.

Оцінюючи правомірність дій відповідача, суд керувався критеріями, закріпленими у частині третій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта.

Згідно вимог частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Отже, обов'язок довести правомірність своїх дій або бездіяльності у цій справі покладено на Прилуцьку РДА.

Відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не виконав покладений на нього частиною другою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України обов'язок та не довів юридичної обґрунтованості мотивів своєї позиції щодо неукладення додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельних ділянок №№ 135-163 та збільшення розміру ставки орендної плати до 5 відсотків.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що бездіяльність Прилуцької РДА щодо укладення додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельних ділянок №№135-153 порушує законні права та інтереси позивача та створює перешкоди в реалізації своїх прав, а тому позовні вимоги Фермерського господарства "Агросервіс-МСЛ" до Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до вимог частини першої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.

Керуючись статтею 124 Конституції України, статтями 9, 69-71, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, Чернігівський окружний адміністративний суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Фермерського господарства "Агросервіс-МСЛ", - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Прилуцької районної державної адміністрації Чернігівської області щодо укладення з Фермерським господарством "Агросервіс-МСЛ" додаткової угоди до договору оренди земельних ділянок №№ 135-163, власники яких не реалізували своїх прав, які знаходяться на території колишнього КСП ім. Орджонікідзе Новогребелівської сільської ради Прилуцького району Чернігівської області та зареєстровані в Управління Держземагентства у Прилуцькому районі Чернігівської області, про що в державному реєстрі земель вчинено запис за № 742410004005940 від 26.12.2011 року.

Стягнути з Державного бюджету (р/р 31216206784002 в ГУДКС України в Чернігівській області, МФО 853592, код 38054398) на користь Фермерського господарства "Агросервіс-МСЛ" (код 31999313) судові витрати в розмірі 34,41 грн.

Постанова набирає законної сили та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду в порядку та строки, передбачені статтями 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя І.І. Соломко

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.11.2013
Оприлюднено13.11.2013
Номер документу34720924
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/3763/13-а

Постанова від 07.11.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

Постанова від 11.11.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

Ухвала від 10.10.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні