Постанова
від 17.09.2013 по справі 801/8311/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

cpg1251

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ПОСТАНОВА

Іменем України

17 вересня 2013 р. Справа №801/8311/13-а

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі:

головуючого судді Кудряшова А.М., секретар судового засідання - Золоткова Г.Ю.,

за участі представників сторін:

від позивача - не з'явився,

від відповідача - не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Кримського республіканського відділення Фонду соціального захисту інвалідів

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Артеміда"

про стягнення,

ВСТАНОВИВ:

Кримське республіканське відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулось до Окружного адміністративного суду АР Крим із адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Артеміда" із вимогами про стягнення адміністративно-господарських санкцій в розмірі 13434,78 гривень за робочі місця не зайняті інвалідами у 2012 році в сумі 6679,00 гривень. Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач відповідно до Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" зобов'язаний виконувати норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів. Якщо середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, то відповідач зобов'язаний сплатити відповідним відділенням фонду адміністративно-господарські санкції, які дорівнюють середньорічній заробітній платі роботодавця за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інвалідів та не зайняте ними. Приймаючи до уваги, що відповідач повинен був забезпечити у 2012 році працевлаштування одного інваліду на даному підприємстві, у нього фактично не працювало ні одного інваліда, що підтверджується відомостями наданого відповідачем звіту за формою №10-ПІ. Отже, відповідач повинен сплатити адміністративно-господарську санкцію в розмірі 6679,00 гривень.

В судове засідання позивач та відповідач будучи належним чином та завчасно повідомленими про дату, час та місце розгляду справи, не з'явились, про причини неявки не повідомили, позивач та відповідач надали клопотання про розгляд справи за відсутності їх представників.

Суд, враховуючи клопотання позивача, приймаючи до уваги відсутність у матеріалах справи клопотання про неможливість розгляду справи без участі сторін та їх представників, враховуючи, що матеріали справи містять достатньо доказів для з'ясування обставин у справі, у тому числі є заперечення відповідача проти позову, керуючись ст.128 КАС України, вважає можливим розглянути справу на підставі наявних доказів за відсутності представників сторін.

Дослідивши надані документи та матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Артеміда" (код ЄДРПОУ 20661181, юридична адреса:98689, АР Крим, м. Ялта, смт. Понизівка, вул. Приморська, буд.12), зареєстроване у якості юридичної особи виконавчим комітетом Ялтинської міської ради Автономної Республіки Крим (а.с.7).

Таким чином, відповідач є суб'єктом господарювання, юридичною особою, зобов'язаний виконувати обов'язки, покладені на нього законами у зв'язку зі здійсненням господарської діяльності.

Відповідно до ст. 67 Конституції України, кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Порядок, підстави та умови участі суб'єктів господарювання в реалізації державний гарантій для забезпечення інвалідів рівними правами з іншими громадянами регулюється Законом України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 21.03.1991 року № 875.

Відповідно до статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 21.03.1991 року № 875 для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону. Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських організацій інвалідів, фізичною особою, яка використовує найману працю, інвалідів, для яких це місце роботи є основним.

Відповідно до частини 9 статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 21.03.1991 року № 875 підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у відповідних відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділенням звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів.

Відповідно до частини 1 статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 21.03.1991 року № 875 підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом.

Частиною 4 статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" встановлено, що адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

Відповідно до частини 8 статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" порядок сплати адміністративно-господарських санкцій і пені до відділень Фонду соціального захисту інвалідів, їх акумуляції, обліку, а також з урахуванням пропозицій всеукраїнських громадських організацій інвалідів - використання цих коштів затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Порядку сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 року №70, роботодавці сплачують суму адміністративно-господарських санкцій відділенням Фонду соціального захисту інвалідів до 15 квітня року, що настає за роком, в якому відбулося порушення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів.

Обчислення суми адміністративно-господарських санкцій проводиться роботодавцями самостійно згідно з порядком заповнення звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів, затвердженим Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.

Судом встановлено, що відповідач Товариство з обмеженою відповідальністю "Артеміда" використовує найману працю, та відповідно до Закону подає Кримському республіканському відділенню Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів.

Відповідно до даних акту невиїзної перевірки виконання ст. 19, 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" у ході перевірки виявлені розбіжності у показниках рядка 06 (а.с.9).

Звітом про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2012 рік за формою № 10-ПІ, затвердженою наказом Міністерства праці і соціальної політики України від 10.02.2007 рік № 42, відповідач визначив норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у кількості одного місця. Він зазначив середньооблікову чисельність штатних працівників облікового складу, що працювали у 2012 році у кількості 14 осіб, з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність склала 0 осіб; кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" склала 1 особу; фонд оплати праці штатних працівників склав 187000,00 гривень, при цьому середньорічна заробітна плата штатного працівника становіть - 13357,00 гривень (а.с.11).

Сума адміністративно-господарських санкцій за невикористання нормативу по працевлаштуванню інвалідів, відповідно ч. 1 ст. 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" та згідно Інструкції щодо заповнення форми №10 - ПІ «Звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів» - становить 6679,00 гривень, (06р. = 05р. * 1 х 50%).

На день судового розгляду справи по суті у суду відсутні відомості, що у визначений Законом строк відповідачем адміністративно-господарська санкція сплачена, що підтверджується обліком платежів Кримського республіканського відділення Фонду соціального захисту інвалідів, тому Товариством з обмеженою відповідальністю "Артеміда" порушено вимоги статей 19, 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 21.03.1991 року № 875.

Суд не погоджується з посиланнями відповідача у письмових запереченнях на вжиття усіх залежних від нього заходів для недопущення правопорушення, оскільки наявні у матеріалах справи докази свідчать, що відповідачем до Ялтинського міського центру зайнятості надавалась інформація про потребу в робітниках з числа осіб з обмеженими фізичними можливостями за формою звітності №3-ПН "Звіт про наявність вакансій" на протязі лише одного місяця - липня. Цей факт підтверджується довідкою Ялтинського міського центру зайнятості від 14.08.2013 року № 03/04-2111 та додатком до неї.

Однак, у відповідності до положень ч. 4 статті 20 Закону "Про зайнятість населення" підприємства, установи і організації незалежно від форми власності реєструються у місцевих центрах зайнятості за їх місцезнаходженням як платники збору до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, щомісяця подають цим центрам адміністративні дані у повному обсязі про наявність вільних робочих місць (вакансій), у тому числі призначених для працевлаштування інвалідів, та про працівників, які працюють неповний робочий день (тиждень), якщо це не передбачено трудовим договором, або не працюють у зв'язку з простоєм виробництва з не залежних від них причин, і в десятиденний строк - про всіх прийнятих працівників у порядку, встановленому законодавством. Несвоєчасна реєстрація або відмова від неї, порушення порядку подання адміністративних даних тягне за собою відповідальність, передбачену законом. Приймаючі до уваги, що створення робочого місця та працевлаштування інваліду можливо лише після виконання відповідачем обов'язку, передбаченого частиною 4 ст. 20 Закону України "Про зайнятість населення" про необхідність подання до центру зайнятості відповідних звітів, які подаються щомісячно, тоді як цього обов'язку відповідач не виконав та не подав на протязі всього 2012 року звітів за формою № 3-ПН з інформацією про наявність вакантних місць для працевлаштування інвалідів.

Таким чином, суд вважає, що у 2012 році відповідач не довів належним чином інформування відповідних державних органів з працевлаштування про вільні робочі місця, призначені для працевлаштування інвалідів відповідно до діючого законодавства, або самостійне вжиття усіх залежних від нього заходів щодо створення робочих місць для працевлаштування інвалідів, а тому на нього повинна бути покладена відповідальність за недотримання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів.

В порядку ст. 71 КАС України відповідачем не надано доказів вжиття усіх залежних від нього заходів щодо створення робочих місць для працевлаштування інвалідів, або працевлаштування у 2012 році одного інваліду, також не надано доказів сплати за не працевлаштування інваліда адміністративно-господарської санкції у розмірі 6679,00 гривень, натомість позивач надав суду наявність такої заборгованості.

Крім, того, аналізуючи норми Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", суд вважає, що штрафні санкції за недотримання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, носять характер альтернативного зобов'язання, тобто підприємство або дотримує норматив, або сплачує конкретну суму до держбюджету України. При цьому законом не встановлено, що для сплати штрафних санкцій у підприємства повинна бути встановлена наявність вини. Між позивачем та відповідачем у результаті невиконання останнім нормативу по працевлаштуванню інвалідів та несплати штрафних санкцій виникли публічно-правові відносини, які взагалі не передбачають можливості існування питання про відповідальність, пов'язану з винними діями особи, що не є суб'єктом владних повноважень, оскільки питання про наявність вини може розглядатися тільки у цивільних (господарських) відносинах.

При цьому зі змісту статей 19 й 20 Закону вбачається, що штраф має компенсаційну форму за невиконання нормативу, оскільки згідно з ч.5 ст.20 Закону суми штрафних санкцій використаються Фондом для фінансування соціальних витрат на професійне навчання непрацюючих інвалідів, видачу підприємствам цільових кредитів на створення робочих місць для інвалідів, надання фінансової допомоги на здійснення мер по соціальній, трудовій, фізкультурно-оздоровчій і професійній реабілітації інвалідів і т.п., і у суб'єкта підприємницької діяльності є альтернативний обов'язок або виконання нормативу шляхом працевлаштування інвалідів або оплата штрафних санкцій.

Також необхідно зазначити, що згідно з пп. 1 п.1 ст. 29 Бюджетного кодексу України, до складу доходів Державного бюджету України включаються доходи, що надходять відповідно до Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів".

Таким чином, суд вважає необхідним звернути увагу, що Конституцією України гарантований соціальний захист інвалідів, який здійснюється, зокрема, відповідно до Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів" шляхом зобов'язання підприємства створити для інваліда робоче місце (тобто забезпечити його роботою) з витікаючими наслідками (одержання зарплати, лікарняних, відпускних, матеріальної допомоги, пенсійне забезпечення, страхування та інше) та шляхом фінансування витрат бюджету на соціальне забезпечення інвалідів, що не працюють, у тому числі і за рахунок штрафних санкцій, які сплачують підприємства у разі невиконання нормативів щодо працевлаштування інвалідів.

За таких обставин, позовні вимоги Кримського республіканського відділення Фонду соціального захисту інвалідів є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Згідно з частиною 4 статті 94 КАС України у справах, у яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, і відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються, тому судові витрати по справі не підлягають стягненню з відповідача.

Під час судового засідання, яке відбулось 17.09.2013 року були оголошені вступна та резолютивна частини постанови. Відповідно до ст. 163 КАС України постанову складено у повному обсязі 20.09.2013 року.

На підставі викладеного, керуючись статтями 158-160, 163 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Артеміда" (код ЄДРПОУ 20661181, юридична адреса: 98689, АР Крим, м. Ялта, смт Понизівка, вул. Приморська, буд.12) адміністративно-господарські санкції за 2012 рік у розмірі 6679 (шість тисяч шістсот сімдесят дев'ять) гривні 00 копійок та перерахувати на р/р 31211230700039 в ГУ Державної казначейської служби України в АР Крим, МФО 824026, ЄДРПОУ 38027563, одержувач: Держбюджет м. Ялта 50070000; адміністративно-господарські санкції за робочі місця незайняті інвалідами за 2012 рік).

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Кудряшова А.М.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення17.09.2013
Оприлюднено13.11.2013
Номер документу34807326
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/8311/13-а

Ухвала від 27.02.2014

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Ілюхіна Ганна Павлівна

Ухвала від 08.01.2014

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Ілюхіна Ганна Павлівна

Ухвала від 14.12.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Ілюхіна Ганна Павлівна

Постанова від 17.09.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кудряшова А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні