Постанова
від 07.04.2009 по справі 5020-5/048
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

5020-5/048

          

СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ  АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ   СУД

Постанова

Іменем України

07 квітня 2009 року  

Справа № 5020-5/048

                    Севастопольський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді                                                  Прокопанич Г.К.,

суддів                                                                      Антонової І.В.,

                                                                                          Заплава Л.М.,

за участю представників сторін:

предствавник позивача, не з'явився, Фонд комунального майна Севастопольської міської ради;

представник відповідача, Пешкова Олена Володимирівна, довіреність №  б/н   від 29.01.09,  товариство з обмеженою відповідальністю "Готель "Севастополь";

розглянувши апеляційну скаргу Фонду комунального майна Севастопольської міської ради на рішення господарського суду міста Севастополя (суддя Євдокімов І.В.) від 02.02.2009 року у справі № 5020-5/048

за позовом           Фонду комунального майна Севастопольської міської ради (вул. Луначарського, 5,Севастополь,99011)

до           Товариства з обмеженою відповідальністю "Готель "Севастополь" (пр. Нахімова, 8,Севастополь,99011)

про спонукання до внесення змін до договору оренди

                                                            

                                                            ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду міста Севастополя  (суддя Євдокімов І.В.) від  02.02.2009 року у справі 5020-5/048  відмовлено у задоволенні позову Фонду комунального майна Севастопольської міської ради.

Не погодившись з постановленим судовим актом, позивач –Фонд комунального майна Севастопольської міської ради подав апеляційну скаргу, просить скасувати рішення першої інстанції, задовольнити його позовні вимоги  з тих підстав, що рішення Севастопольської міської ради від 13.03.2007 року № 1617 є обов'язковим  для виконання  на території міста Севастополя, що свідчить про законність  вимог Фонду комунального майна про перегляд  орендної плати.

Письмових заперечень на апеляційну скаргу до суду не надходило.

          Ухвалою Севастопольського апеляційного господарського  суду від 24 березня  2009 року апеляційна скарга прийнята до провадження суду та призначена до розгляду  на 07 квітня 2009 року  у складі колегії: головуючий суддя Прокопанич Г.К.,  судді Заплава Л.Н., Антонова І.В.

У  судове засідання 07 квітня 2009 року  представник позивача не з'явився, про час та місце  розгляду  справи  повідомлений  належним  чином.  

Стаття 22 Господарського процесуального кодексу України зобов'язує сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами. Оскільки явка в судове засідання представників сторін - це право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.

          Статтею 77 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд відкладає в межах строків, встановлених статтею 69 цього Кодексу розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні.

Оскільки  явка  учасників  процесу обов'язковою не визнавалась, а матеріали справи достатньо характеризують  спірні правовідносини, підстави для відкладення розгляду справи відсутні.

З врахуванням вищенаведеного судова колегія визнала за можливе розглянути справу у відсутність представника позивача.

          Повторно розглянувши справу у порядку статті 101 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія встановила наступне.

У січні 2008 року Фонд комунального майна Севастопольської міської ради звернувся до господарського суду міста Севастополя з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Готель "Севастополь", просив  зобов'язати відповідача внести зміни  в договір  оренди  комунального майна №332-01  від 27.12.2001 року  шляхом  укладення  додаткової угоди  до цього договору  в редакції позивача.

Позовні вимоги мотивовані тим, що  постановою Кабінету Міністрів України  від 27.12.2006 року №1846 затверджена нова  методика  розрахунку  та використання  плати  за оренду  державного майна, якою встановлені  нові  орендні  ставки  за оренду  державного  майна.

Ухвалою господарського суду міста Севастополя від 14.04.2008 року по справі призначена  судова економічна експертиза, провадження у справі зупинено (а.с. 72-73).

Ухвалою господарського суду міста Севастополя від  12.01.2009 року провадження у справі поновлено, справа призначена до розгляду.

Оскаржене рішення мотивоване тим, що Методика розрахунку та порядку використання плати за орендну державного майна, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 року № 786 із внесеними до неї змінами постановою № 1846, встановлює порядок розрахунку плати за оренду лише державного майна та не розповсюджується на правовідносини оренди комунального майна.   

Вивчивши матеріали справи,  вислухавши представника відповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої  інстанції норм матеріального та процесуального права та відповідність висновків суду обставинам справи, судова колегія вважає апеляційну скаргу такою, що підлягає задоволенню з наступних підстав.

Предметом  спору у даній справі є  внесення  змін  до договору  оренди комунального  майна.

Згідно пункту  3 статті 760 Цивільного  кодексу  України   особливості найму окремих видів майна встановлюється Цивільним кодексом України або іншим Законом.

Таким законом по відношенню до спірного договору оренди  є Закон України "Про оренду державного та комунального майна" № 2269-ХІІ від 10.04.1992 р.

Відповідно до частини 2 статті 19 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" методика розрахунку пропорції розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем та порядок використання орендної плати визначаються: Кабінетом Міністрів України - для об'єктів, що перебувають у державній власності; органами, уповноваженими Верховною Радою Автономної Республіки Крим, - для об'єктів, що належать Автономній Республіці Крим; органами місцевого самоврядування - для об'єктів, що перебувають у комунальній власності.

За приписами частини 2 статті 21 вказаного Закону розмір орендної плати може бути змінено на вимогу однієї з сторін, якщо з незалежних від них обставин істотно змінився стан об'єкта оренди, а також в інших випадках, встановлених законодавчими актами України.

Статтею 118 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" установлено, що у 2007 році передача в оренду державного та комунального майна здійснюється виключно на конкурсних засадах. Орендна плата за державне та комунальне майно визначається відповідно до її ринкової вартості у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Частиною 3 статті 118 вказаного Закону передбачено, що договори оренди державного та комунального майна, укладені до 1 січня 2007 року (крім договорів на оренду державного та комунального майна, укладених бюджетними установами, Пенсійним фондом України та його органами, а також щодо цілісних майнових комплексів), у шестимісячний термін підлягають обов'язковому перегляду відповідно до встановленої норми.

Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України № 301-р від 23.05.2007 року відповідно до статті 118 Закону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" рекомендовано органам місцевого самоврядування застосовувати у 2007 році орендні ставки за використання цілісних майнових комплексів державних підприємств та нерухомого державного майна, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 р. N 786, під час визначення розміру орендної плати за комунальне майно, що передається в оренду в містах обласного значення, містах Києві та Севастополі.

За приписами частини 5 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду. 

Як вбачається з матеріалів справи, 27.12.2001 року між Управлінням майна міста Севастопольської державної адміністрації та товариством з обмеженою відповідальністю "Готель "Севастополь" було укладено договір оренди нерухомого майна комунальної власності, розташованого за адресою:  місто Севастополь, пр. Нахімова, 8 (а.с. 9-11).

Факт передачі майна підтверджується актом приймання-передачі  від 02.01.2002 року  (а.с.12)

Відповідно до пункту 3.1 договору річна орендна плата складає 211 590,00 грн.

Згідно з пунктом 2.2. договору орендна плата за перший місяць оренди складає 17 632,50 грн. і перераховується орендарем орендодавцю на його розрахунковий рахунок щомісячно.

Пунктом 3.2 договору передбачено, що розмір орендної плати може бути переглянутий за вимогою однієї зі сторін  у випадку зміни діючих цін та тарифів, методики розрахунку  орендної плати  а також в інших випадках, передбачених законодавством України.

Строк дії договору встановлений пунктом 11.1 договору –до 02.01.2017 року.

Судовою колегією встановлено, що Фонд комунального майна Севастопольської міської ради листом від 16.11.2007 року № 3502 звернувся до відповідача з пропозицією внести зміни до договору оренди.

У вказаному листі позивач послався на вимоги Закону України "Про оренду державного  та комунального майна", постанову Кабінету Міністрів України від 27.12.2006року № 1846 "Про  внесення змін до Методики розрахунку та порядку використання плати за орендну державного майна" та рішення Севастопольської міської ради № 1617 від 13.03.2007 року "Про розрахунок орендної плати за оренду майна, що є власністю територіальної громади міста Севастополя та пропорціях визначення плати за оренду майна, що є власністю територіальної громади м. Севастополя", а також вказав на необхідність здійснення перегляду розміру орендної плати, запропонувавши відповідачеві внести зміни до договору оренди відповідно до протоколу узгодження змін до договору оренди №332-01  від 27.12.2001 року  (а.с.18-19).

Відмова відповідача  внести зміни до договору оренди комунального майна №332-01  від 27.12.2001 року  шляхом підписання додаткової угоди в редакції позивача стала підставою для звернення Фонду комунального майна Севастопольської міської ради  до суду з відповідним  позовом.

Як вбачається зі змісту пункту 3.1  договору оренди від 27.12.2001 року , сторони передбачили, що розмір орендної плати визначається згідно з методикою, затвердженою рішенням сесії Севастопольської міської ради № 320 від 19.08.1999 року.

Згідно з рішенням 5-ої сесії Севастопольської міської ради № 1617 від 13.03.2007 року "Про розрахунок орендної плати за оренду майна, яке є власністю територіальної громади м. Севастополя, та пропорціях розподілу плати за оренду майна, що є власністю територіальної громади м. Севастополя" розрахунок розміру орендної плати здійснюється згідно методики розрахунку орендної плати, визначеної для розрахунку розміру орендної плати за використання державного майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 786 від 04.10.1995 року зі змінами та доповненнями.

На підставі викладеного судова колегія вважає необґрунтованим висновок господарського суду міста Севастополя про те, що Методика розрахунку та порядку використання плати за орендну державного майна, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 року № 786, до розрахунку орендної плати за комунальне майно не застосовується.

Крім того, відмовляючи  у позові, суд  послався  на  висновок  судової економічної експертизи №4196  від 26.12.2008 року, згідно якому порядок  розрахунку  плати  за орендоване  майно, який  застосовує  Фонд  комунального майна Севастопольської  міської ради  у наданих  пропозиціях  щодо  зміни  договору  оренди, не відповідає  вимогам  діючого  законодавства  України.

Відповідно  до частини 5  статті 42 Господарського процесуального кодексу України висновок  судового  експерта  для  господарського  суду  не є обов'язковим   і  оцінюється  господарським  судом  за  правилами, встановленими  статтею 43 цього Кодексу.

Оскільки  вищезгаданий висновок  стосується  суто  правових  питань, судова колегія  вважає, що з врахуванням  предмета  спору  зазначений  доказ  підлягає  критичній  оцінці.

Невідповідність висновків, викладених у рішенні  місцевого  господарського суду, обставинам  справи, згідно  пункту 3 частини 1  статті 104 Господарського процесуального кодексу України, є підставою  для скасування  судового акту.

Пункт 2  частини 1 статті 103  Господарського процесуального кодексу України надає суду апеляційної інстанції право скасувати  рішення  повністю  або частково і прийняти нове рішення.

Статтею 188 Господарського кодексу України передбачено порядок зміни та розірвання  господарських договорів. Так, сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Судовою колегією встановлено, що позивачем дотримано зазначений вище порядок –надіслано відповідачеві пропозицію про зміну умов договору та встановлено строк для надання відповіді. Судовою колегією також встановлено обґрунтованість вимог Фонду комунального майна Севастопольської міської ради про внесення змін до договору оренди комунального майна № 332-01 від 27.12.2001 року.      

Згідно з частиною 2 статті 651 Цивільного кодексу України договір  може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у  разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках,  встановлених договором або законом. У даному випадку є наявними передбачені законом підстави для внесення змін до спірного договору оренди в судовому порядку.

За таких обставин судова колегія вважає апеляційну скаргу обґрунтованою, рішення господарського суду м. Севастополя - підлягаючим скасуванню, а позовні вимоги - задоволенню.

Частиною 5 статті 188 Господарського кодексу України встановлено, що якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Відповідно до частини 3 статті 105 Господарського процесуального кодексу України постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.

Задовольняючи позовні вимоги Фонду комунального майна Севастопольської міської ради, суд апеляційної інстанції зазначає, що у зв`язку з набранням чинності постави суду апеляційної інстанції з 07.04.2009 року, додаткова угода до договору оренди комунального майна № 332-01 від 27.12.2001 року набирає чинності також не раніше  07.04.2009 року.

Керуючись статтею 101, пунктом 2 статті 103, статтями 104,  105 Господарського процесуального кодексу України, суд

                                                  ПОСТАНОВИВ:    

Апеляційну скаргу Фонду комунального майна Севастопольської міської ради  задовольнити.

Рішення господарського суду міста Севастополя  від 02.02.2009 року у справі № 5020-5/048 скасувати.

Позов Фонду комунального майна Севастопольської міської ради  до товариства з обмеженою відповідальністю "Готель "Севастополь"  про спонукання до внесення змін до договору оренди задовольнити.

Зобов'язати товариство з обмеженою відповідальністю "Готель "Севастополь" внести зміни  в договір  оренди  комунального майна №332-01  від 27.12.2001 року  шляхом  укладання  додаткової угоди  до цього договору  в редакції Фонду комунального майна Севастопольської міської ради наступного змісту:

"Пункт 2.2 Об'єкт оренди залишається  на балансі  комунального підприємства Севастопольської міської ради „Аррікон”, з вказівкою, що це майно надано в оренду, та зараховане на забалансовий  рахунок Орендаря з вказівкою, що майно є  орендованим та оплачується Орендарем у сумі 44 373,54 грн. на розрахунковий рахунок Орендодавця  щомісячно. Амортизаційні відрахування на орендоване майно начисляються балансоутримувачем. Амортизаційні відрахування  від вартості  орендованого майна  є власністю Орендодавця.

Пункт 3.1 Розмір  орендної плати визначається згідно з рішенням Севастопольської міської ради №1617 від 13.03.2007 року  та складає 360 213 грн. у рік. Орендна плата  встановлена, виходячи з орендної ставки 15 %  від вартості  об'єкту оренди, визначеною незалежною оцінкою  майна,  наданого в оренду, станом на 31 березня 2003 року. Амортизаційні відрахування  та вартість послуг Орендодавця  не зараховуються у орендну плату.

Орендна плата  складає 44 373, 54 грн. за один  місяць оренди (з застосуванням  індексів  інфляції) та перераховується Орендарем Орендодавцю не пізніше 20 числа  поточного місяця (Додаток 1), з яких:

-          95 %  на рахунок: місцевий бюджет міста Севастополя, р/р 33213870700001 в ГУДК міста Севастополя, МФО 824509, ОКПО 23895637, код платежу 22080400;

-          5% на рахунок: місцевий бюджет міста Севастополя, р/р 31516933700001 в ГУДК міста Севастополя, МФО 824509, ОКПО 23895637, код платежу 50110007.

У відповідності з рішенням  Севастопольської міської ради № 1617 від 13.03.2007 року, розмір орендної  плати за кожний наступний місяць  визначається шляхом корегування розміру  місячної орендної плати за попередній  місяць на індекс  інфляції  відповідно попередньому місяцю".

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Готель "Севастополь" (ІНН 033583727026, код ОКПО 03358372, МФО 324195, р/р 260093012990 в СФ АКБ „Укрсоцбанк”)  на користь Фонду комунального майна Севастопольської міської  ради (вул. Луначарського, 5,Севастополь,99011) (р/р 37188003000416 в УГКУ м. Севастополя, МФО 824509, ОКПО 25750044)  127,50 грн. держмита.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Готель "Севастополь" (ІНН 033583727026, код ОКПО 03358372, МФО 324195, р/р 260093012990 в СФ АКБ „Укрсоцбанк”)  на користь Фонду комунального майна Севастопольської міської  ради (вул. Луначарського, 5,Севастополь,99011) (р/р 37188003000416 в УГКУ м. Севастополя, МФО 824509, ОКПО 25750044)  118,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Господарському суду міста Севастополя видати накази.   

                                        

Головуючий суддя                                                  Г.К. Прокопанич

Судді                                                                                І.В. Антонова

                                                                                Л.М. Заплава

Дата ухвалення рішення07.04.2009
Оприлюднено07.05.2009
Номер документу3502578
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5020-5/048

Постанова від 07.04.2009

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Заплава Л.М.

Ухвала від 24.03.2009

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Антонова І.В.

Рішення від 16.02.2009

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Євдокимов І.В.

Рішення від 02.02.2009

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Євдокимов І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні