гіналом
ПОСТАНОВА провадження №2а/200/534/13
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ справа №200/14395/13-а
29 жовтня 2013 року Бабушкінський районний суд м.Дніпропетровська в складі:
головуючого судді - Решетніка М.О.
при секретарі - Медведєвій А.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Дніпропетровську справу за адміністративним позовом ПрАТ «АГРА» до Дніпропетровської міської ради «Про визнання протиправними та скасування рішення в частині, зобов’язання вчинити певні дії», -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з даним позовом до відповідача. В обґрунтування заявлених вимог посилається на те, що рішенням відповідача від 23.15.2005р. №113/32 затверджено матеріали земельно-кадастрової інвентаризації та передано їм земельну ділянку площею 0,1471 га (кадастровий номер: 1210100000:02:412:0042) в оренду строком на 15 років по фактичному розміщенню нежитлових приміщень будівлі багатофункціонального комплексу за адресою: м.Дніпропетровськ, вул.Ширшова, 7-Б. 16 жовтня 2008р. відповідач ухвалив рішення №89/37, яким визначив категорію цільового призначення земель згідно з додатком до рішення. Цим додатком визначено категорію цільового призначення орендованої земельної ділянки, як земельна ділянка історико-культурного призначення.
Просить визнати частково протиправними та частково скасувати рішення відповідача від 16.10.2008р. №89/37, зобов’язати Дніпропетровську міськраду вчинити певні дії по віднесенню земельної ділянки площею 0,1471 га.(кадастровий номер земельної ділянки 1210100000:02:412:0042), розташованої по вул.Ширшова, 7-Б, до відповідної категорії в порядку, встановленому Земельним Кодексом України.
В судове засідання сторони не з’явились, в зв’язку з чим справа розглянута за письмовими матеріалами.
Дослідивши матеріали справи суд доходить наступного висновку.
Як встановлено в судовому засіданні, рішенням Дніпропетровської міськради від 23.15.2005р. №113/32 затверджено матеріали земельно-кадастрової інвентаризації та передано земельну ділянку площею 0,1471 га (кадастровий номер: 1210100000:02:412:0042) позивачу в оренду строком на 15 років по фактичному розміщенню нежитлових приміщень будівлі багатофункціонального комплексу за адресою: м.Дніпропетровськ, вул.Ширшова, 7-Б.
На виконання вищевказаного рішення 23.02.2006р. між сторонами укладений договір оренди земельної ділянки, площею 0,1471 га, яка знаходиться за адресою: м.Дніпропетровськ, вул.Ширшова, 7-Б (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1: 412:0042), п.5.2 якого цільове призначення земельної ділянки: земля житлової та громадської забудови.
Пункт 4.1 договору оренди встановлює, що річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 1% від нормативно грошової оцінки та дорівнює розміру земельного податку. А відповідно до п.4.4 цього договору орендна плата вноситься орендарем, незалежно від результатів діяльності орендаря у розмірі однієї дванадцятої річної суми за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на рахунок орендодавця.
16 жовтня 2008р. відповідач ухвалив рішення №89/37, яким визначив категорію цільового призначення земель згідно з додатком до рішення, яким визначено категорію цільового призначення орендованої позивачем земельної ділянки за адресою: м.Дніпропетровськ, вул.Ширшова, 7-Б, як земельна ділянка історико-культурного призначення.
07.04.2009р. на виконання вищевказаного рішення між сторонами було укладено додатковий договір, за умовами якого внесено зміни до договору оренди землі, зокрема пункт 5.2 якого викладено в наступній редакції: «Цільове призначення земельної ділянки: землі історико-культурного призначення».
Разом з тим будь-якого законодавчого обґрунтування щодо віднесення орендованої позивачем земельної ділянки до основного цільового призначення категорії земельних ділянок «Землі історико-культурного призначення» рішення сесії відповідача від 16.10.2008р. №89/37, в порушення вимог статті 19 Конституції України, не містить, а фактично орендована позивачем вищевказана земельна ділянка не відповідає складу земель історико-культурного призначення, визначеного ст.53 ЗК України, оскільки на ній не розташовані пам'ятники культурної спадщини, їх комплекси (ансамблі), історико-культурні заповідники, тощо.
Даний факт підтверджується висновками ГоловАПУ від 23.04.2008р. та спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини - Дніпропетровського обласного центру з охорони історико-культурних цінностей від 04.07.2008р. №4763/2, та від 04.06.2013р. №957/2, в яких безпосередньо вказується на безпідставність віднесення орендованих земельних ділянок до категорії земель історико-культурного призначення. У Державному реєстрі нерухомих пам'яток України за адресою: вул.Ширшова, 7-Б, пам'ятники історії, археології, монументального мистецтва та науки й техніки відсутні.
Згідно з вимогами ст.21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3% нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12% нормативної грошової оцінки (ст.ст.288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).
Згідно ч.ч.1,2 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Згідно висновків Дніпропетровського обласного центру з охорони історико-культурних цінностей Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 04.07.2008р. №4763/2, та від 04.06.2013р. №957/2, на земельній ділянці площею 0,1471 га (кадастровий номер: 1210100000:02:412:0042) пам’яток археології, історії, монументального мистецтва та науки й техніки не виявлено.
Таким чином рішення сесії відповідача від 16.10.2008р. №89/37, яким визначено категорію цільового призначення земельної ділянки, було прийнято відповідачем з порушенням вимог чинного законодавства України, зокрема ст.ст.20,53,54 ЗК України, ст.34 Закону України «Про охорону культурної спадщини», ст.47 Закону України «Про землеустрій», Постанови КМУ від 25.08.2004р. №1094 «Про затвердження Порядку розроблення проектів землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду, іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення», ч.3 ст.26, п.37 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Таким чином суд дійшов висновку, що вказана земельна ділянка не відноситься до категорії земель історико-культурного призначення, і відповідачем неправомірно визначено її цільове використання.
Відповідно до ст.20 ЗК України (в редакції станом на день прийняття рішення міською радою про визначення категорії цільового призначення земель - на 16.10.2008р.) віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, встановлення і зміна цільового призначення земельних ділянок, що відносяться до комунальної власності, здійснюється на підставі рішення органів місцевого самоврядування.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у свої діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України (ч.2 ст.19 Конституції України та ч.3 ст.24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Будь-які обґрунтування, плани, схеми, висновки, за якими б відповідачем або його структурними підрозділами встановлювалось, що спірна земельна ділянка законно та обґрунтовано віднесена до даної категорії земель історико-культурного призначення, суду не надані.
Відповідно до ст.53 ЗК України до земель історико-культурного призначення належать землі, на яких розташовані:
а) історико-культурні заповідники, музеї-заповідники, меморіальні парки, меморіальні (цивільні та військові) кладовища, могили, історичні або меморіальні садиби, будинки, споруди і пам'ятні місця, пов'язані з історичними подіями;
б) городища, кургани, давні поховання, пам'ятні скульптури та мегаліти, наскальні зображення, поля давніх битв, залишки фортець, військових таборів, поселень і стоянок, ділянки історичного культурного шару укріплень, виробництв, каналів, шляхів;
в) архітектурні ансамблі і комплекси, історичні центри, квартали, площі, залишки стародавнього планування і забудови міст та інших населених пунктів, споруди цивільної, промислової, військової, культової архітектури, народного зодчества, садово-паркові комплекси, фонова забудова.
Зазначений перелік на момент прийняття рішень відповідача був вичерпним.
У висновках погодження проекту відведення земельних ділянок для будівництва нежитлових приміщень будівлі багатофункціонального комплексу за адресою: вул.Ширшова, 7б (кадастровий номер: 1210100000:02:412:0042), на підставі яких були розроблені проекти відведення земельних ділянок, зазначено, що земельні ділянки не належать до категорії земель історико-культурного призначення.
Відповідно до Закону України «Про охорону культурної спадщини» саме місцевим органам охорони культурної спадщини, а не ГоловАПУ, надані повноваження щодо визначення меж територій пам'яток місцевого значення та затвердження їхніх зон охорони; встановлення режиму використання пам'яток місцевого значення, їхніх територій, зон охорони; погодження проектів відведення та надання земельних ділянок, у тому числі тих, що призначаються для сільськогосподарських потреб, погодження зміни землевласника, землекористувача в межах повноважень, делегованих центральним органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини, тощо.
Отже єдиним органом, який міг встановлювати і погоджувати проект відведення та надання земельної ділянки історико-культурного призначення, є саме Дніпропетровський обласний центр з охорони історико-культурних цінностей, як місцевий орган охорони культурної спадщини.
Крім того, відповідно Закону України «Про державну землевпорядну експертизу» державна експертиза землевпорядної документації - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи (ст.1). Основними завданнями державної експертизи є: організація комплексної, науково обґрунтованої оцінки об'єктів експертизи; перевірка відповідності об'єктів державної експертизи вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам(ст.4).
Державна експертиза проводиться в обов'язковій, вибірковій та добровільній формах (ст.8). Обов'язковій державній експертизі підлягають проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.
Як встановлено судом, зазначена експертиза не проводилась, межі території земель історико-культурного призначення не встановлювалися, проект відведення таких земель не розроблювався, а рішення було прийнято виключно на підставі «рукописного визначення категорії землі» органом, якому самостійне право встановлення категорії земель законодавством не надано.
Таким чином при прийняті рішення від 16.10.2008р. №89/37 Дніпропетровською міськрадою був порушений встановлений законом порядок віднесення земель до певної категорії. За таких обставин зазначені рішення не відповідають вимогам закону і є протиправними.
Проекти відведення земельних ділянок не містять посилань на те, що земельні ділянки, які є предметами договорів оренди земельних ділянок належать до земель історико-культурного призначення, тобто проекти відведення, як складові частини договорів, суперечать текстам самих договорів, що не є допустимим.
Враховуючи викладене, на момент прийняття рішення відповідача від 16.10.2008р. №89/37, було невірно віднесено земельну ділянку за основним цільовим призначенням до категорії земель історико-культурного призначення місцевого значення, у зв’язку з чим у позивача відсутні підстави для сплати орендної плати за користування земельною ділянкою за вказаним призначенням.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст.160,161,162,163 КАС України, -
ПОСТАНОВИВ:
Визнати частково протиправним та частково скасувати рішення Дніпропетровської міськради від 16.10.2008р. №89/37 «Про визначення категорії цільового призначення земель», а саме пункт 45 додатку до пункту 2 рішення наступного змісту: ««Визначити категорію цільового призначення земель, право розпорядження якими має Дніпропетровська міська рада (додаток)», з урахування пункту 45 додатку до пункту 2 рішення, яким передбачена зміна цільового призначення земельної ділянки, розташованої по вул.Ширшова, 7-б (кадастровий номер земельної ділянки 1210100000:02:412:0042).
Зобов’язати Дніпропетровську міськраду вчинити певні дії по віднесенню земельної ділянки площею 0,1471 га. (кадастровий номер земельної ділянки 1210100000:02:412:0042), розташованої по вул.Ширшова, 7-б, до відповідної категорії в порядку, встановленому Земельним Кодексом України.
Строк апеляційного оскарження постанови - 10 днів.
Суддя
Суд | Бабушкінський районний суд м.Дніпропетровська |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2013 |
Оприлюднено | 21.01.2014 |
Номер документу | 35163929 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Бабушкінський районний суд м.Дніпропетровська
Решетнік М. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні