гіналом
ПОСТАНОВА провадження №2а/200/515/13
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ справа №200/13961/13-а
29 жовтня 2013 року Бабушкінський районний суд м.Дніпропетровська в складі:
головуючого судді - Решетніка М.О.
при секретарі - Медведєвій А.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Дніпропетровську справу за адміністративним позовом ПрАТ «АКТА» до Дніпропетровської міської ради «Про визнання протиправними та скасування рішення в частині, зобов'язання вчинити певні дії», -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з даним позовом до відповідача. В обґрунтування заявлених вимог посилається на те, що рішенням відповідача від 06.10.2010р. №406/61 затверджено проект відведення земельної ділянки площею 0,0601 га (кадастровий номер: 1210100000:02:418:0002) і передано їм в оренду строком на 15 років по фактичному розміщенню будівлі багатофункціонального призначення (торгівельно-розважальний центр із паркінгом – І черга) по вул.Глинки в районі будинку №2. Також даним рішенням зазначена земельна ділянка віднесена за основним призначенням до категорії земель історико-культурного призначення місцевого значення. 05.07.2011р. ними з відповідачем укладений договір оренди земельної ділянки. Просив визнати частково протиправними та частково скасувати рішення відповідача від 06.10.2010р. №406/61, зобов'язати Дніпропетровську міськраду вчинити певні дії по віднесенню земельної ділянки площею 0,0601 га (кадастровий номер: 1210100000:02:418:0002), розташованої по вул.Глинки, 2 в м.Дніпропетровську до відповідної категорії в порядку, встановленому Земельним Кодексом України.
В судове засідання сторони не з'явилися, справа розглянута за письмовими матеріалами.
Дослідивши матеріали справи суд доходить наступного висновку.
Як встановлено в судовому засіданні, рішенням Дніпропетровської міськради від 06.10.2010р. №406/61 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, складену ТОВ «НВФ ГЕОКАД», і передано земельну ділянку, площею 0,0601 га (кадастровий номер: 1210100000:02:418:0002), в оренду строком на 15 років ЗАТ «АКТА», правонаступником якого, у відповідності до Статуту, є позивач ПАТ «АКТА», по фактичному розміщенню громадських будівель багатофункціонального призначення (торгівельно-розважальний центр із паркінгом – І черга) по вул.Глинки, 2, код цільового використання землі (УКЦВЗ) 1.11.6 (інша комерційна діяльність).
Пункт 4.1.1 зазначеного рішення передбачав у тримісячний строк з моменту прийняття його укласти з міськрадою в установленому порядку договір оренди земельної ділянки, що передається, відповідно до п.1 рішення, і звернутись до Дніпропетровського міського управління земельних ресурсів для забезпечення державної реєстрації нотаріально посвідченого договору оренди земельної ділянки.
Пунктом 2 рішення земельну ділянку (відповідно до п.1 цього рішення) віднесено за основним цільовим призначенням до категорії «Землі історико-культурного призначення».
Судом встановлено, що 06.04.2011р. рішенням сесії відповідача за №244/10 внесено зміни до рішення міськради від 06.10.2010р. №406/61 «Про передачу ЗАТ «АКТА» земельної ділянки за адресою: вул.Глинки, 2 в оренду по фактичному розміщенню громадських будівель багатофункціонального призначення, а саме п.11 змінено назву землекористувача із «ЗАТ «АКТА» на «ПАТ «АКТА», а пунктом 2.1 цього рішення позивача зобов'язано у тримісячний строк з моменту прийняття рішення укласти в установленому порядку договір оренди землі.
Так на виконання вищевказаного рішення 05.07.2011р. між сторонами укладено договір оренди земельної ділянки по фактичному розміщенню будівель багатофункціонального призначення, які знаходяться за адресою: м.Дніпропетровськ, вул.Глинки, 2 (Бабушкінський район), кадастровий номер: 1210100000:02:418:0002.
Згідно п.2.2. договору - цільове призначення земельної ділянки: «землі історико-культурного призначення». Разом з тим будь-якого нормативно-правового обґрунтування щодо віднесення орендованих позивачем земельних ділянок до основного цільового призначення категорії земельних ділянок «Землі історико-культурного призначення» рішення сесій відповідача від 06.10.2010р. №406/61, в порушення вимог статті 19 Конституції України, не містить, в зв'язку з чим суд вважає, що вказане рішення сесії відповідача було прийнято з порушенням вимог чинного законодавства України, зокрема ст.ст.20,53,54 ЗК України, ст.34 Закону України «Про охорону культурної спадщини», ст.47 Закону України «Про землеустрій», Постанови КМУ від 25.08.2004р. №1094 «Про затвердження Порядку розроблення проектів землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду, іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення», ч.3 ст.26, п.37 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», оскільки орендована позивачем земельна ділянка площею 0,0601 га, кадастровий номер: 1210100000:02:418:0002, не відповідає складу земель історико-культурного призначення, визначеного ст.53 ЗК України, так як на ній не розташовані пам'ятники культурної спадщини, їх комплекси (ансамблі), історико-культурні заповідники, тощо.
Даний факт підтверджується висновками спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини - Дніпропетровського обласного центру з охорони історико-культурних цінностей від 31.05.2013р. №924/2, в якому безпосередньо вказується на безпідставність віднесення орендованої земельної ділянки до категорії земель історико-культурного призначення. У Державному реєстру нерухомих пам'яток України за адресою по вул.Глинки, 2 в м.Дніпропетровську пам'яток історії та археології відсутні.
Таким чином, проаналізувавши матеріали справи суд дійшов висновку та вважає за необхідне частково скасувати рішення сесії від 06.10.2010р. №406/61, а саме п.2, в якому зазначено: «Віднести земельну ділянку (п.1 цього рішення) за основним цільовим призначенням до категорії «Землі історико-культурного призначення».
Відповідно до ст.20 ЗК України (в редакції станом на день прийняття рішення міською радою про визначення категорії цільового призначення земель - на 06.10.2010р.) віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Встановлення і зміна цільового призначення земельних ділянок, що відносяться до комунальної власності, здійснюється на підставі рішення органів місцевого самоврядування.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України (ч.2 ст.19 Конституції України та ч.3 ст.24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Відповідно до ч.1 ст.5 КАС України адміністративне судочинство здійснюється відповідно до Конституції України, цього Кодексу, міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Будь-які обґрунтування, плани, схеми, висновки, за якими б відповідачем або його структурними підрозділами встановлювалось, що спірні земельні ділянки законно та обґрунтовано віднесено до даної категорії земель історико-культурного призначення жодним чином зроблені не були.
Відповідно до ст.53 ЗК України до земель історико-культурного призначення належать землі, на яких розташовані:
а) історико-культурні заповідники, музеї-заповідники, меморіальні парки, меморіальні (цивільні та військові) кладовища, могили, історичні або меморіальні садиби, будинки, споруди і пам'ятні місця, пов'язані з історичними подіями;
б) городища, кургани, давні поховання, пам'ятні скульптури та мегаліти, наскальні зображення, поля давніх битв, залишки фортець, військових таборів, поселень і стоянок, ділянки історичного культурного шару укріплень, виробництв, каналів, шляхів;
в) архітектурні ансамблі і комплекси, історичні центри, квартали, площі, залишки стародавнього планування і забудови міст та інших населених пунктів, споруди цивільної, промислової, військової, культової архітектури, народного зодчества, садово-паркові комплекси, фонова забудова.
Відповідно до Закону України «Про охорону культурної спадщини» саме місцевим органам охорони культурної спадщини, надані повноваження щодо визначення меж територій пам'яток місцевого значення та затвердження їхніх зон охорони; встановлення режиму використання пам'яток місцевого значення, їхніх територій, зон охорони; погодження проектів відведення та надання земельних ділянок, у тому числі тих, що призначаються для сільськогосподарських потреб, погодження зміни землевласника, землекористувача в межах повноважень, делегованих центральним органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини, тощо.
Суд наголошує, що єдиним органом, який міг встановлювати і погоджувати проект відведення та надання земельної ділянки історико-культурного призначення, є саме Дніпропетровський обласний центр з охорони історико-культурних цінностей як місцевий орган охорони культурної спадщини.
Крім того, відповідно Закону України «Про державну землевпорядну експертизу» державна експертиза землевпорядної документації - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи (ст.1). Основними завданнями державної експертизи є: організація комплексної, науково обґрунтованої оцінки об'єктів експертизи; перевірка відповідності об'єктів державної експертизи вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам(ст.4).
Державна експертиза проводиться в обов'язковій, вибірковій та добровільній формах (ст.8). Обов'язковій державній експертизі підлягають … проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.
Із матеріалів справи вбачається, що зазначена експертиза не проводилась, межі території земель історико-культурного призначення не встановлювалися, проект відведення таких земель не розроблювався, а рішення було прийнято виключно на підставі «рукописного визначення категорії землі» органом, якому самостійне право встановлення категорії земель законодавством не надано.
Також судом встановлено, що при прийнятті рішення від 06.10.2010р. №406/61 Дніпропетровською міськрадою був порушений встановлений законом порядок віднесення земель до певної категорії. За таких обставин зазначене рішення не відповідає вимогам закону і не має застосовуватися адміністративним судом при розгляді даного позову.
Відповідно до ст.15 Закону України «Про оренду землі» невід'ємною частиною договору оренди землі є:
- план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду;
- кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів;
- акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);
- акт приймання-передачі об'єкта оренди;
- проект відведення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Законом.
Матеріалами справи встановлено, що проекти відведення земельних ділянок не містять посилань на те, що земельна ділянка, яка є предметом договору, належить до земель історико-культурного призначення.
Відповідно до ч.1 ст.69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
Згідно ч.ч.1,2 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З останньої норми вбачається, що законодавець встановлює презумпцію вини суб'єкта владних повноважень, рішення, дії чи бездіяльність якого оскаржується, а отже повідомлені позивачем обставини справи про рішення, дії чи бездіяльність відповідача, суб'єкта владних повноважень, відповідають дійсності, доки відповідач не спростує їх. Крім того, у зв'язку з тим, що більшість доказів адміністративної справи, як правило, утворюється та зберігається у суб'єкта владних повноважень, ч.4 ст.70 КАС України зобов'язує відповідача подати до суду всі наявні у нього документи та матеріли, які можуть бути використані як докази у справі. Однак відповідач не надіслав до суду будь-яких матеріалів та доказів, які б могли спростувати посилання позивача та не надіслав до суду свого представника, який би заперечував проти позову.
Таким чином на момент прийняття рішення відповідача від 06.10.2010р. №406/61 було неправомірно віднесено земельну ділянку за основним цільовим призначенням до категорії земель історико-культурного призначення місцевого значення, у зв'язку з чим у позивача відсутні підстави для сплати орендної плати за користування земельною ділянкою за вказаним призначенням.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст.160,161,162,163 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Визнати частково протиправним та частково скасувати рішення Дніпропетровської міськради від 06.10.2010р. №406/61 «Про передачу ЗАТ «АКТА», код ЄДРПОУ 31384531, земельної ділянки по вул.Глинки, 2 (Бабушкінський район) в оренду по фактичному розміщенню громадських будівель багатофункціонального призначення (торговельно-розважальний центр із паркінгом – І черга)», а саме пункт 2 наступного змісту: «Віднести земельну ділянку (п.1 цього рішення) за основним цільовим призначенням до категорії «Землі історико-культурного призначення», яким передбачена зміна цільового призначення земельної ділянки площею 0,0601 га (кадастровий номер: 1210100000:02:418:0002), розташованої по вул.Глинки, 2 в м.Дніпропетровську.
Зобов'язати Дніпропетровську міськраду вчинити певні дії по віднесенню земельної ділянки площею 0,0601 га (кадастровий номер: 1210100000:02:418:0002), розташованої по вул.Глинки, 2 в м.Дніпропетровську, до відповідної категорії в порядку, встановленому Земельним Кодексом України.
Строк апеляційного оскарження постанови – 10 днів.
Суддя
Суд | Бабушкінський районний суд м.Дніпропетровська |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2013 |
Оприлюднено | 20.01.2014 |
Номер документу | 35163934 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Бабушкінський районний суд м.Дніпропетровська
Решетнік М. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні