Постанова
від 13.11.2013 по справі 200/14153/13-а
БАБУШКІНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДНІПРОПЕТРОВСЬКА

гіналом

ПОСТАНОВА провадження №2а/200/523/13

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ справа №200/14153/13-а

29 жовтня 2013 року Бабушкінський районний суд м.Дніпропетровська в складі:

головуючого судді - Решетніка М.О.

при секретарі - Медведєвій А.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Дніпропетровську справу за адміністративним позовом ПрАТ «АГРА» до Дніпропетровської міської ради «Про визнання протиправними та скасування рішення в частині, зобов'язання вчинити певні дії», -

ВСТАНОВИВ:

          Позивач звернувся з даним позовом до відповідача. В обґрунтування заявлених вимог посилається на те, що рішенням відповідача від 20.04.2005р. №114/26 затверджено проект відведення земельної ділянки площею 1,3544га (кадастровий номер 1210100000:02:418:0097) і передано їм в оренду строком на 3 роки для проектування та будівництва багатофункціонального комплексу громадського та житлового призначення (магазин, житло, кафе, офісні приміщення) по вул.Плеханова – вул.Харківська – вул.Глинки – вул.Миронова. 30.11.2005р. відповідач ухвалив рішення №150/31 про передачу додаткових земельних ділянок для розміщення багатофункціонального комплексу громадського та житлового призначення (магазин, житло, кафе, офісні приміщення) в районі вул.Глинки та вул.Миронова, 10 (Бабушкінський район), а 26.03.2008р. ухвалив рішення №170/30 про затвердження ЗАТ «АГРА» проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу в оренду, зокрема, земельної ділянки площею 0,0580 га (кадастровий номер 1210100000:02:418:0107), площею 0,1644 га (кадастровий номер 1210100000:02:418:0118), та площею 0,0928 га (кадастровий номер 1210100000:02:418: 0117), строком до 31.12.2016р. для проектування та будівництва багатофункціонального комплексу громадського та житлового призначення (магазин, житло, кафе, офісні приміщення) по вул.Плеханова – вул.Харківська – вул. Глинки – вул.Миронова та в районі вул.Глинки – вул.Миронова, 10. При цьому усі вищезазначені земельні ділянки були віднесені відповідачем за основним цільовим призначенням до категорії «Землі історико-культурного призначення» (п.4 рішення №170/30 від 26 березня 2008р., п.2 рішення №169/30 від 26 березня 2008р.). Просить визнати частково протиправними та частково скасувати рішення відповідача №170/30 від 26 березня 2008р. та №169/30 від 26 березня 2008р., зобов'язати Дніпропетровську міськраду вчинити певні дії по віднесенню земельних ділянок до відповідної категорії в порядку, встановленому Земельним Кодексом України.

В судове засідання сторони не з'явились, в зв'язку з чим справа розглянута за письмовими матеріалами.

Дослідивши матеріали справи суд доходить наступного висновку.

Як встановлено в судовому засіданні, рішенням від 13.07.2005р. №417/29 відповідачем затверджено проект відведення земельної ділянки площею 1,3544 га (кадастровий номер 1210100000:02:418:0097) і передано її позивачу в оренду строком на 3 роки для проектування та будівництва багатофункціонального комплексу громадського та житлового призначення (магазин, житло, кафе, офісні приміщення) по вул.Плеханова – вул.Харківська – вул.Глинки – вул.Миронова.

23.08.2005р. на підставі зазначеного рішення між сторонами укладено договір оренди вказаної земельної ділянки, пункт 4.1 якого встановлює річну орендну плату у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 1% від нормативно грошової оцінки та дорівнює розміру земельного податку.

Відповідно до п.4.4 договору оренди орендна плата вноситься орендарем, незалежно від результатів діяльності орендаря у розмірі однієї дванадцятої річної суми за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на рахунок орендодавця, а п.5.2 договору визначено цільове призначення земельної ділянки: земля житлової та громадської забудови.

26 березня 2008р. відповідачем винесено рішення №169/30, яким було внесено зміни до рішення міської ради від 13.07.2005р. №417/29, та до договору оренди землі від 23.08.2005р., а саме пунктом 2 вказаного рішення земельну ділянку, площею 1,3544 га (кадастровий номер 1210100000:02:418:0097), віднесено за основним цільовим призначенням до категорії «Землі історико-культурного призначення».

26.06.2008р. між сторонами укладено додатковий договір до договору оренди землі від 23.08.2005р., зокрема, був продовжений строк дії договору оренди до 31.12.2016р. та було змінено цільове призначення земельної ділянки на «Землі історико-культурного призначення».

Як вбачається з матеріалів справи, 30.11.2005р. відповідач прийняв рішення №150/31 про погодження ЗАТ «АГРА» місця розташування додаткової території для розміщення багатофункціонального комплексу громадського та житлового призначення (магазин, житло, кафе, офісні приміщення) в районі вул.Глинки та вул.Миронова, 10 (Бабушкінський район).

На підставі зміненого місцерозташування багатофункціонального комплексу громадського та житлового призначення відповідач ухвалює рішення №170/30 від 26 березня 2008р. про затвердження ЗАТ «АГРА» проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу в оренду, зокрема, земельні ділянки площею 0,0580 га (кадастровий номер 1210100000:02:418:0107), площею 0,1644 га (кадастровий номер 1210100000:02:418:0118) та площею 0,0928 га (кадастровий номер 1210100000:02:418: 0117), строком до 31.12.2016р. для проектування та будівництва багатофункціонального комплексу громадського та житлового призначення (магазин, житло, кафе, офісні приміщення) по вул.Плеханова – вул.Харківська – вул.Глинки – вул.Миронова та в районі вул.Глинки – вул.Миронова, 10. При цьому усі вищезазначені земельні ділянки були віднесені за основним цільовим призначенням до категорії «Землі історико-культурного призначення» (п.4 рішення №170/30 від 26 березня 2008р.).

На виконання вищевказаного рішення між сторонами були укладені наступні договори оренди землі:

- договір оренди землі від 23.06.2008р. на земельну ділянку площею 0,1644 га, яка знаходиться за адресою: вул.Плеханова – вул.Харківська – вул.Глинки – вул.Миронова та в районі вул.Глинки – вул.Миронова, 10 (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:418:0118;

- договір оренди землі від 23.06.2008р. на земельну ділянку площею 0,0580 га, яка знаходиться за адресою: вул.Плеханова – вул.Харківська – вул.Глинки – вул.Миронова та в районі вул.Глинки – вул.Миронова, 10 (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:418:0107;

- договір оренди землі від 23.06.2008р. на земельну ділянку площею 0,0928 га, яка знаходиться за адресою: вул.Плеханова – вул.Харківська – вул.Глинки – вул.Миронова та в районі вул.Глинки – вул.Миронова, 10 (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:418:0117.

Пункт 4.1 договору оренди встановлює, що річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях), у розмірі мінімальної ставки орендної плати, встановленої Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України».

Відповідно до п.4.4 договору оренди орендна плата вноситься орендарем незалежно від результатів діяльності орендаря у розмірі однієї дванадцятої річної суми за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на рахунок орендодавця, а п.5.2 договору визначає цільове призначення земельної ділянки: землі історико-культурного призначення місцевого значення.

Разом з тим будь-якого законодавчого обґрунтування щодо віднесення орендованих позивачем земельних ділянок до основного цільового призначення категорії земельних ділянок «Землі історико-культурного призначення» рішення сесій відповідача від 26.03.2008р. №169/30 та від 26.03.2008р. №170/30, в порушення вимог статті 19 Конституції України, не містить, а орендовані позивачем вищевказані земельні ділянки не відповідають складу земель історико-культурного призначення, визначеного ст.53 ЗК України, оскільки на них не розташовані пам'ятники культурної спадщини, їх комплекси (ансамблі), історико-культурні заповідники, тощо.

Даний факт підтверджується листами спеціально уповноваженого органу охорони культурної спадщини - Дніпропетровського обласного центру з охорони історико-культурних цінностей від 17.05.2005р. №1731/2, від 29.03.2006р. №1477/2, від 04.06.2013р. №961/2, №962/2, №963/2 та №967/2, в яких безпосередньо вказується на безпідставність віднесення орендованих позивачем земельних ділянок до категорії земель історико-культурного призначення. У Державному реєстрі нерухомих пам'яток України за адресою: вул.Плеханова – вул.Харківська – вул.Глинки – вул.Миронова та в районі вул.Глинки – вул.Миронова, 10, пам'яток історії та археології відсутні.

Згідно з вимогами ст.21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3% нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12% нормативної грошової оцінки (ст.ст.288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).

Згідно ч.ч.1,2 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Згідно висновків Дніпропетровського обласного центру з охорони історико-культурних цінностей Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 17.05. 2005р. №1731/2, від 29.03.2006р. №1477/2, від 04.06.2013р. №961/2, №962/2, №963/2 та №967/2 на земельних ділянках площею 0,1644 га. (кадастровий номер 1210100000:02:418:0118), площею 0,0580 га. (кадастровий номер 1210100000:02:418:0107); площею 0,0928 га (кадастровий номер 1210100000:02:418:0117), площею 1,3544 га (кадастровий номер 1210100000:02:418:0097) пам'яток археології, історії, монументального мистецтва та науки й техніки не виявлено.

Таким чином рішення сесій відповідача від 26.03.2008р. №169/30, 170/03, яким визначено категорію цільового призначення земельних ділянок, було прийнято відповідачем з порушенням вимог чинного законодавства України, зокрема ст.ст.20,53,54 ЗК України, ст.34 Закону України «Про охорону культурної спадщини», ст.47 Закону України «Про землеустрій», Постанови КМУ від 25.08.2004р. №1094 «Про затвердження Порядку розроблення проектів землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду, іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення», ч.3 ст.26, п.37 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Звідси, вказані земельні ділянки не відносяться до категорії земель історико-культурного призначення, а отже відповідачем неправильно визначено цільове використання земельних ділянок.

Відповідно до ст.20 ЗК України (в редакції станом на день прийняття рішення міськрадою про визначення категорії цільового призначення земель - на 26.03.2008р.) віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Встановлення і зміна цільового призначення земельних ділянок, що відносяться до комунальної власності, здійснюється на підставі рішення органів місцевого самоврядування.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у свої діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України (ч.2 ст.19 Конституції України та ч.3 ст.24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Будь-які обґрунтування, плани, схеми, висновки, за якими б відповідачем або його структурними підрозділами встановлювалось, що спірні земельні ділянки законно та обґрунтовано віднесено до даної категорії земель історико-культурного призначення, суду не надані.

Відповідно до ст.53 ЗК України до земель історико-культурного призначення належать землі, на яких розташовані:

а) історико-культурні заповідники, музеї-заповідники, меморіальні парки, меморіальні (цивільні та військові) кладовища, могили, історичні або меморіальні садиби, будинки, споруди і пам'ятні місця, пов'язані з історичними подіями;

б) городища, кургани, давні поховання, пам'ятні скульптури та мегаліти, наскальні зображення, поля давніх битв, залишки фортець, військових таборів, поселень і стоянок, ділянки історичного культурного шару укріплень, виробництв, каналів, шляхів;

в) архітектурні ансамблі і комплекси, історичні центри, квартали, площі, залишки стародавнього планування і забудови міст та інших населених пунктів, споруди цивільної, промислової, військової, культової архітектури, народного зодчества, садово-паркові комплекси, фонова забудова.

Зазначений перелік на момент прийняття рішень відповідача був вичерпним.

У висновках погодження проекту відведення земельних ділянок для будівництва багатофункціонального комплексу за адресою: вул.Плеханова – вул.Харківська – вул.Глинки – вул.Миронова та в районі вул.Глинки – вул.Миронова, 10, які були надані Дніпропетровським обласним центром з охорони історико-культурних цінностей від 17.05.2005р. №1731/2, від 29.03.2006р. №1477/2, від 04.06.2013р. №961/2, №962/2, №963/2 та №967/2, на підставі яких були розроблені проекти відведення земельних ділянок, зазначено, що земельні ділянки не належать до категорії земель історико-культурного призначення.

Відповідно до Закону України «Про охорону культурної спадщини» саме місцевим органам охорони культурної спадщини, а не ГоловАПУ, надані повноваження щодо визначення меж територій пам'яток місцевого значення та затвердження їхніх зон охорони; встановлення режиму використання пам'яток місцевого значення, їхніх територій, зон охорони; погодження проектів відведення та надання земельних ділянок, у тому числі тих, що призначаються для сільськогосподарських потреб, погодження зміни землевласника, землекористувача в межах повноважень, делегованих центральним органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини, тощо.

Отже єдиним органом, який міг встановлювати і погоджувати проект відведення та надання земельної ділянки історико-культурного призначення, є саме Дніпропетровський обласний центр з охорони історико-культурних цінностей як місцевий орган охорони культурної спадщини.

Крім того, відповідно Закону України «Про державну землевпорядну експертизу» державна експертиза землевпорядної документації - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи (ст.1). Основними завданнями державної експертизи є: організація комплексної, науково обґрунтованої оцінки об'єктів експертизи; перевірка відповідності об'єктів державної експертизи вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам(ст.4).

Державна експертиза проводиться в обов'язковій, вибірковій та добровільній формах (ст.8). Обов'язковій державній експертизі підлягають проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Як встановлено судом, зазначена експертиза не проводилось, межі території земель історико-культурного призначення не встановлювалися, проект відведення таких земель не розроблювався, а рішення було прийнято виключно на підставі «рукописного визначення категорії землі» органом, якому самостійне право встановлення категорії земель законодавством не надано.

Таким чином при прийнятті рішень від 26.03.2008р. №169/30 та №170/30 Дніпропетровською міськрадою був порушений встановлений законом порядок віднесення земель до певної категорії. За таких обставин зазначені рішення не відповідають вимогам закону, а отже є протиправними.

Проекти відведення земельних ділянок не містять посилань на те, що земельні ділянки, які є предметами договорів оренди земельних ділянок належить до земель історико-культурного призначення, тобто проекти відведення як складові частини договорів суперечать текстам самих договорів, що не є допустимим.

З урахуванням викладеного, на момент прийняття рішень відповідача від 26.03.2008р. № 169/30 та №170/30, було не вірно віднесено земельну ділянку за основним цільовим призначенням до категорії земель історико-культурного призначення місцевого значення, у зв'язку з чим у позивача відсутні підстави для сплати орендної плати за користування земельною ділянкою за вказаним призначенням.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст.160,161,162,163 КАС України, -

ПОСТАНОВИВ:

Визнати частково протиправним та частково скасувати рішення Дніпропетровської міськради від 26 березня 2008р. №169/30 «Про внесення змін до рішення міської ради від 13.07.2005р. №417/29 та до договору оренди землі від 13.01.2006р., номер державної реєстрації 040610400049, стосовно земельної ділянки по вул.Плеханова –вул.Харківська - вул.Глінки - вул.Миронова»), а саме пункт 2 наступного змісту: «Віднести земельну ділянку, площею 1,3544 га, (кадастровий номер 1210100000:02:418:0097), за основним цільовим призначенням до категорії земель історико-культурного призначення місцевого значення».

Визнати частково протиправним та частково скасувати рішення Дніпропетровської міськради від 26 березня 2008р. №170/30 «Про передачу ЗАТ «АГРА», код ЄДРПОУ 31659485, земельних ділянок в районі вул.Плеханова - вул.Харківська - вул.Глінки - вул.Миронова і в районі вул.Глінки - вул.Миронова,10 в оренду для проектування та будівництва багатофункціонального комплексу громадського та житлового призначення (магазин, житло, кафе, офісні приміщення), дозвіл на будівництво багатофункціонального комплексу громадського й житлового призначення (магазин, житло, кафе, офісні приміщення) на земельній ділянці по вул.Харківській, 15, що перебуває у власності ЗАТ «АГРА»», а саме п.4 наступного змісту: «Віднести земельні ділянки (п.п.1,2 цього рішення, а саме: земельні ділянки площею 0,1644 га, яка знаходиться за адресою: по вул.Плеханова – вул.Харківська – вул.Глинки – вул.Миронова та в районі вул.Глинки – вул.Миронова, 10 (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:418:0118; площею 0,0580 га, яка знаходиться за адресою: по вул.Плеханова – вул.Харківська – вул.Глинки – вул.Миронова та в районі вул.Глинки – вул.Миронова, 10 (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:418:0107; площею 0,0928 га, яка знаходиться за адресою: по вул.Плеханова – вул.Харківської – вул.Глинки – вул.Миронова та в районі вул.Глинки – вул.Миронова, 10 (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:418:0117) за основним цільовим призначенням до категорії «Землі історико-культурного призначення».

Зобов'язати Дніпропетровську міськраду вчинити певні дії по віднесенню земельних ділянок площею 1,3544 га, (кадастровий номер 1210100000:02:418:0097), по вул. Плеханова – вул.Харківська - вул.Глінки - вул.Миронова; площею 0,1644 га (кадастровий номер1210100000:02:418:0118), яка знаходиться за адресою: по вул.Плеханова – вул.Харківська – вул.Глинки – вул.Миронова та в районі вул.Глинки – вул.Миронова, 10; площею 0,0580 (кадастровий номер 1210100000:02:418:0107), яка знаходиться за адресою: по вул.Плеханова – вул.Харківська – вул.Глинки – вул.Миронова та в районі вул.Глинки – вул.Миронова, 10; площею 0,0928 га, (кадастровий номер 1210100000:02:418:0117), яка знаходиться за адресою: по вул.Плеханова – вул.Харківська – вул.Глинки – вул.Миронова та в районі вул.Глинки – вул.Миронова, 10, до відповідної категорії в порядку, встановленому Земельним Кодексом України.

Строк апеляційного оскарження постанови – 10 днів.

Суддя

СудБабушкінський районний суд м.Дніпропетровська
Дата ухвалення рішення13.11.2013
Оприлюднено20.01.2014
Номер документу35164548
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/14153/13-а

Постанова від 13.11.2013

Адміністративне

Бабушкінський районний суд м.Дніпропетровська

Решетнік М. О.

Ухвала від 16.10.2013

Адміністративне

Бабушкінський районний суд м.Дніпропетровська

Решетнік М. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні