ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
11 листопада 2013 р. Справа № 802/4383/13-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Томчук А.В.,
за участю:
секретаря судового засідання: Котюжанського В.О.,
позивача: Гуща Я.В., представник за довіреністю,
відповідача: Білоконь Л.Б. - начальник управління, Бубела Н.А. - представник за довіреністю,
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом: товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробничого підприємства "АСТОК"
до: Управління Державної казначейської служби України у Вінницькому районі Вінницької області
про: визнання бездіяльності незаконною, зобов'язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Науково-виробничого підприємства "АСТОК" (далі - ТОВ НВП "АСТОК") звернулось в суд з позовом до Управління Державної казначейської служби України у Вінницькому районі Вінницької області (далі УДКС України у Вінницькому районі Вінницької області) про визнання бездіяльності незаконною, зобов'язання вчинити дії.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що рішенням Господарського суду Вінницької області від 26.06.2013р. стягнуто з ВДП ТОВ компанії "ТІН ІМПЕКС ГМБХ ТІТАН І НОН ФЕРРО МЕТТАЛЛЕ" "ТІН ІМПЕКС" на користь ТОВ НВП "АСТОК" 77123,14 грн. помилково сплачених грошових коштів та 1720,50 грн. судового збору. Рішення суду в добровільному порядку не виконано, тому позивач звернувся до органів державної виконавчої служби України. 12.07.2013р. на депозитний рахунок ДВС перераховано всю суму заборгованості, а орган ДВС направив вказане платіжне доручення до УДКС України у Вінницькому районі Вінницької області. Однак вказане платіжне доручення та платіжне доручення від 21.08.2013р. повернуті відповідачем без виконання. Вважаючи, що бездіяльністю відповідача порушено права та законні інтереси ТОВ НВП "АСТОК", позивач звернувся до суду.
В судовому засіданні представник позивача надала пояснення, що відтворюють зміст позовної заяви. Позовні вимоги просила задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача заперечила щодо заявлених позовних вимог з підстав викладених у письмових запереченнях (а.с.22-24). В задоволені позову просила відмовити.
Дослідивши подані сторонами документи, з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку щодо задоволення заявленого позову з огляду на таке.
Судом встановлено, що на виконання рішення Господарського суду Вінницької області від 26.06.2013р. у справі №902/707/13 видано наказ про виконання рішення господарського суду від 08.07.2013р. №902/707/13 про стягнення ВДП ТОВ компанії "ТІН ІМПЕКС ГМБХ ТІТАН І НОН ФЕРРО МЕТТАЛЛЕ" "ТІН ІМПЕКС" на користь ТОВ НВП "АСТОК" 77123,14 грн. помилково сплачених грошових коштів та 1720,50 грн. судового збору (а.с.6).
Постановою ВП №38808546 від 10.07.2013р. відкрито виконавче провадження з виконання наказу Господарського суду Вінницької області від 08.07.2013р. (а.с.7).
Відповідно до повідомлення головного спеціаліста ВДВС Вінницького РУЮ 12.07.2013р. на депозитний рахунок ВДВС від ДП "ТІН ІМПЕКС" надійшли кошти в сумі 77130,74 грн. (а.с.8).
Платіжне доручення №1182 від 19.07.2013р. про перерахунок стягнутих коштів на рахунок позивача направлено до УДКС України у Вінницькому районі Вінницької області (а.с.9).
Згідно листа від 16.08.2013р. №02-60/1075 відповідач посилаючись на ст.48, 55, 54 Бюджетного кодексу з метою забезпечення стабільного фінансування бюджетної системи України, ліквідності єдиного казначейського рахунку просив замінити серед інших і платіжне доручення №1182 від 19.07.2013р. як такі термін яких минув (а.с.10).
На виконання розпорядження №38808546/03 від 20.08.2013р. виготовлено платіжне доручення №1339 від 21.08.2013р., яке направлено відповідачеві вдруге для виконання (а.с.11 на звороті).
Листом від 01.10.2013р. №02-60/1303 УДКС України у Вінницькому районі Вінницької області повернуто платіжне доручення №1339 від 21.08.2013р., з підстав аналогічним викладеним в листі від 16.08.2013р. №02-60/1075.
Державним виконавцем видано розпорядження №38808546/03 від 03.10.2013р. на виконання якого виготовлено платіжне доручення від 08.10.2013р. та втретє направлено відповідачу для виконання (а.с.13).
Вважаючи, що своєю бездіяльністю щодо не перерахування коштів, які перебувають на депозитному рахунку ВДВС Вінницького РУЮ на користь ТОВ НВП "АСТОК" УДКС України у Вінницькому районі Вінницької області порушує права та законні інтереси товариства, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав у судовому порядку.
Статтею 3 Закону України "Про Державну виконавчу службу" визначено, що виконання рішень, перелік яких встановлено законом, покладається на державних виконавців.
Районні, районні в містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні відділи державної виконавчої служби відповідних управлінь юстиції є юридичними особами, мають відповідні рахунки в органах Державного казначейства України для обліку депозитних сум і зарахування стягнутих з боржників коштів та їх виплати стягувачам у національній валюті, а також відповідні рахунки для обліку аналогічних операцій в іноземній валюті в банках, гербову печатку.
Згідно частин 1-2 статті 45 Закону України "Про виконавче провадження" грошові суми, стягнуті з боржника, зараховуються державним виконавцем на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби. Стягувачу - юридичній особі стягнуті грошові суми перераховуються державним виконавцем у встановленому порядку на визначені стягувачем належні йому рахунки.
Наказом Міністерства юстиції України від 02.04.2012р. № 512/5 затверджено Інструкцію з організації примусового виконання рішень (далі - Інструкція №512/5), яка розроблена відповідно до Закону України "Про виконавче провадження" (далі - Закон), інших законодавчих актів України та нормативно-правових актів Міністерства юстиції України і визначає окремі питання організації виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб) (далі - рішення), що відповідно до Закону підлягають примусовому виконанню.
Згідно п.12.1 р.ХІІ Інструкції №512/5 органи ДВС мають відповідні рахунки в органах Державної казначейської служби України для обліку депозитних сум і зарахування стягнутих з боржників коштів та їх виплати стягувачам у національній валюті, а також відповідні рахунки для обліку аналогічних операцій в іноземній валюті в банках.
При перерахуванні коштів, які належать стягувачу - юридичній особі, списання коштів з відповідних рахунків органу ДВС здійснюється на підставі платіжних доручень (п.12.18 р.ХІІ Інструкції №512/5).
Аналіз положень розділу р.ХІІ Інструкції №512/5). "Облік депозитних сум" дає підстави стверджувати, що на підготовку всіх необхідних документів для перерахування грошових коштів з депозитного рахунку ВДВС, відкритого в органах Державної казначейської служби України необхідно не більше 10 днів з дня надання Державною казначейською службою виписки по рахунку з інформацією про надходження коштів від боржника.
Після передання платіжного доручення (платіжної вимоги) органи Державної казначейської служби повинні перерахувати зазначені грошові кошти з Депозитного рахунку ВДВС на рахунок в даному випадку ТОВ НВП "АСТОК".
Інструкцією про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті. затвердженою постановою Національного банку України від 21.01.2004 № 22, зареєстрованою в Мін'юсті України 29.03.2004 за № 377/8976 (далі - Інструкція №22), визначено, що платіжне доручення - розрахунковий документ, що містить письмове доручення платника обслуговуючому банку про списання зі свого рахунку зазначеної суми коштів та її перерахування на рахунок отримувача.
Згідно Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року №460/2011, Державна казначейська служба України (Казначейство України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України (далі - Міністр). Казначейство України входить до системи органів виконавчої влади та утворюється для реалізації державної політики у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.
Казначейство України є учасником системи електронних платежів Національного банку України.
Казначейство України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення (у разі їх утворення) (п.7 Положення).
Згідно частини 1 статті 43 Бюджетного кодексу України при виконанні державного бюджету і місцевих бюджетів застосовується казначейське обслуговування бюджетних коштів. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунку, відкритого у Національному банку України.
Відповідно до п. 1.2. Інструкції з обліку коштів, розрахунків та інших активів бюджетних установ, затвердженої Наказом Державного казначейства України 26.12.2003р. за №242 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 23.01.2004р. за №106/8705 (зі змінами та доповненнями, далі Інструкція №106), депозитні рахунки - рахунки, які відкривають в органах Державного казначейства та/або установах банків за коштами, які отримали бюджетні установи в тимчасове зберігання згідно з законодавством (без права користування цими коштами, що перебувають на цих рахунках) і з настанням відповідних умов належать поверненню або перерахуванню за призначенням.
Відповідно до п. 3.5. Інструкції №106, для обліку руху і наявності коштів на поточних рахунках в установах банків передбачений рахунок 31 "Рахунки в банках" з розподілом на субрахунки: 315 "Поточні рахунки для обліку депозитних сум".
Відповідно до п. 3.6. зазначеної Інструкції №106, на субрахунку 315 "Поточні рахунки для обліку депозитних сум" обліковуються депозитні кошти, які надійшли на ім'я установи і з настанням відповідних умов підлягають поверненню або перерахуванню за призначенням.
Відповідно до п. 3.7 Інструкції №106, для обліку руху і наявності коштів установи, які зберігаються на рахунках, відкритих в органах Державного казначейства України, призначено рахунок 32 "Рахунки в казначействі" з розподілом на субрахунки: 325 "Спеціальні реєстраційні рахунки для обліку депозитних сум".
Відповідно до пункту 3.8. Інструкції, на субрахунку 325 "Спеціальні реєстраційні рахунки для обліку депозитних сум" обліковуються депозитні кошти, які надійшли на ім'я установ і з настанням відповідних умов підлягають поверненню або перерахуванню за призначенням.
В силу п. 2.4 Положення про єдиний казначейський рахунок затвердженого Наказом Державного казначейства України 26.06.2002р №122 (у редакції наказу Державного казначейства України 30.11.2010р. №449) та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.07.2002р. за N 594/6882, з метою ведення бухгалтерського обліку операцій по виконанню державного та місцевих бюджетів, а також інших операцій з коштами клієнтів, передбачених законодавством, в органах Державного казначейства України відкрито: рахунки інших клієнтів за операціями, що не належать до операцій з виконання бюджетів, але відповідно до вимог законодавства обслуговуються органами Державного казначейства України.
Відповідно до п. 12.1 Інструкції №512/5, органи ДВС мають відповідні рахунки в органах Державної казначейської служби України для обліку депозитних сум і зарахування стягнутих з боржників коштів та їх виплати стягувачам у національній валюті, а також відповідні рахунки для обліку аналогічних операцій в іноземній валюті в банках.
Відповідно до п. 12.18 Інструкції №512/5, при перерахуванні коштів, які належать стягувачу - юридичній особі, списання коштів з відповідних рахунків органу ДВС здійснюється на підставі платіжних доручень.
Аналіз зазначених норм нормативно-правових актів дає підстави стверджувати, що депозитний рахунок Відділу державної виконавчої служби Вінницького районного управління юстиції, який відкритий в Управлінні Державної казначейської служби України у Вінницькому районі Вінницької області, не є рахунком для зарахування коштів Державного бюджету України або місцевого бюджету. Кошти, які зараховуються на цей рахунок не є коштами Державного бюджету України або доходом Державного бюджету України або місцевого бюджету, ці кошти не мають ніякого відношення до виконання казначейством захищених статей видатків бюджету (виплата заробітної плати, стипендії, оплата комунальних послуг та енергоносіїв, продуктів харчування, медикаментів тощо), ці кошти є власністю ТОВ НВП "АСТОК", розміщенні на депозитному рахунку з метою виконання наказу господарського суду Вінницької області від 08.07.2013р.
В силу статті 124 Конституції України судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов'язковими до виконання на всій території України.
Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таки чином, враховуючи наведене, надані представником відповідача заперечення щодо можливості виплати коштів позивачу лише за наявності підкріплення на єдиному казначейському рахунку на платіжні документи щодо перерахування коштів у порядку черговості їх надходження у межах відповідних бюджетних призначень та наданих бюджетних асигнувань, наданого саме Державною казначейською службою України, повністю спростовано зазначеними нормативно-правовими актами, та власне нормами конституції України, яка гарантує виконання судових рішень на всій території України.
Суд відхиляє твердження представника відповідача щодо виконання в першу чергу насамперед захищених статей видатків бюджету у відповідності до ч.2 ст.55 Бюджетного кодексу України, як такі, що не регулюються іншими нормами законодавства України. Оскільки в контексті даної спірної ситуації, кошти, що надійшли від ВДП ТОВ компанії "ТІН ІМПЕКС ГМБХ ТІТАН І НОН ФЕРРО МЕТТАЛЛЕ" "ТІН ІМПЕКС" не мають ніякого відношення до виконання казначейством захищених статей видатків бюджету (виплата заробітної плати, стипендії, оплата комунальних послуг та енергоносіїв, продуктів харчування, медикаментів тощо), а є власністю ТОВ НВП "АСТОК", та з метою реального виконання наказу Господарського суду Вінницької області мають бути перераховані на рахунок ТОВ Науково-виробниче підприємство "АСТОК".
Відтак, мотивація відповідача, не дає суду підстав для постановлення висновків, які б спростовували доводи позивача, а встановлені у справі обставини не підтверджують позиції Управління Державної казначейської служби України у Вінницькому районі Вінницької області покладеної в основу поданих заперечень.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряючи, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дій); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною 1 ст. 9 КАС України передбачено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. ст. 11, 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно ст. 86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Згідно з ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративному судочинства України (далі - КАС України), в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Згідно статті 86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивачів є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Управління Державної казначейської служби України у Вінницькому районі Вінницької області щодо неперерахування коштів в сумі 77115,00 грн. стягнутих з ВДП ТОВ компанії "ТІН ІМПЕКС ГМБХ ТІТАН І НОН ФЕРРО МЕТТАЛЛЕ" "ТІН ІМПЕКС", які перебувають на депозитному рахунку ВДВС Вінницького РУЮ на користь ТОВ Науково-виробниче підприємство "АСТОК".
Зобов'язати Управління Державної казначейської служби України у Вінницькому районі Вінницької області перерахувати кошти в сумі 77115,00 грн. стягнутих з ВДП ТОВ компанії "ТІН ІМПЕКС ГМБХ ТІТАН І НОН ФЕРРО МЕТТАЛЛЕ" "ТІН ІМПЕКС", які перебувають на депозитному рахунку ВДВС Вінницького РУЮ на користь ТОВ Науково-виробниче підприємство "АСТОК" (код ЄДРПОУ 13305646).
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.
Відповідно до ст. 186 КАС України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя Томчук Андрій Валерійович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2013 |
Оприлюднено | 15.11.2013 |
Номер документу | 35212743 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні