Постанова
від 15.11.2013 по справі 269/5257/13-а
СОВЄТСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.МАКІЇВКИ

269/5257/13-а

№ 2-а/269/154/2013

П О С Т А Н О В А

іменем України

15 листопада 2013 року Суддя Совєтського районного суду м.Макіївки Донецької області ОСОБА_1 розглянувши у порядку письмового провадження в залі суду м.Макіївки цивільну справу за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Управління праці та соціального захисту населення Совєтської районної адміністрації Макіївської міської ради, третя особа: Управління Державного казначейської служби України в м. Макіївці про визнання неправомірними дій та зобов'язання перерахувати і виплатити державну допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся в суд з адміністративним позовом 25.10.2013 року про перерахунок допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з квітня 2013 року по вересень 2013 року до досягнення нею трирічного віку, та стягнення з Державного бюджету нарахованих сум. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що він є батьком доньки ОСОБА_3»ї, ІНФОРМАЦІЯ_1, в зв’язку з чим, перебуває на обліку в УПСЗН і отримує грошову допомогу як не застрахована особа у розмірі 130 грн. Мати дитини позбавлена батьківських прав. Зазначена допомога призначена йому до досягнення дитиною трирічного віку відповідно до Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми». Він не згоден з таким розміром, оскільки ст. 15 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» по догляду за дитиною до досягнення трирічного віку надається у розмірі, встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, а відповідно до ст. 43 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та поховання» допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається застрахованій особі у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду, але не менше розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом. Статтею 71 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» від 19.12.2006 року № 489-У зупинена дія ст. 43 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та поховання» та ст. 15 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» на 2007 рік. Однак, Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року ст. 71 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» визнана неконституційною, отже, з 09.07.2007 року відновлена дія статті 15 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми», якою передбачено виплату допомоги по догляду за дитиною у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років та дія ст. 43 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та поховання», згідно якої розмір допомоги не може бути меншим за розмір прожиткового мінімуму, встановленого законом. Таким чином, з квітня 2013 року він має право на отримання допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років на поточний рік. Просив визнати дії відповідача щодо нарахування та виплати державної допомоги по догляду за дитиною неправомірними та зобов’язати здійснити нарахування і виплату допомоги у розмірі прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років на поточний рік з 25 квітня 2013 року до досягнення дитиною трирічного віку.

Позивач свої позовні вимоги підтримує в повному обсязі просить розглянути справу в його відсутності, про що надав письмову заяву.

Представник відповідача - Управління праці та соціального захисту населення Совєтської районної адміністрації Макіївської міської ради в судове засідання не з’явився, просив розглянути справу в його відсутності, позов не визнав в повному обсязі. В наданих до суду запереченнях посилається на те, що позивач перебував на обліку в УПТСЗН з 23.05.2011 року як не застрахована особа і отримує допомогу по догляду за дитиною до досягненню нею трирічного віку. Згідно ч.1 ст. 48 Бюджетного кодексу України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов’язань минулих років, узятих на облік органами Державного казначейства України.. Статтею 95 Конституції України передбачено, що виключно законом України про Державний бюджет визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків. Фінансування витрат, пов’язаних з виплатою державної допомоги по догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку, регулюється на державному рівні згідно з нормами чинного законодавства. Отже, виплати, передбачені Законом України «Про державну соціальну допомогу сім’ям з дітьми», та які базуються від розміру прожиткового мінімуму здійснювались згідно з вимогами чинного законодавства і відповідно кошторису витрат по Управлінню на ці цілі у межах державної програми на відповідний рік, згідно з якою позивачу було зроблено нарахування та виплата допомоги, а саме в травні 2011 року у розмірі - 37.74 грн. з червня 2011 року по жовтень 2012 року по 130 грн. включно.

Представник третьої особи не з’явився, надав письмову заяву про розгляд справи у його відсутності.

Вивчивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Позивач ОСОБА_2 згідно свідоцтва про народження є батьком ОСОБА_3»ї , ІНФОРМАЦІЯ_1, у зв’язку з чим, перебуває на обліку в Управлінні праці і соціального захисту населення Совєтської районної адміністрації Макіївської міської ради з 23.05.2011 року як не застрахована особа і отримує допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у розмірі 130 грн. щомісяця, виплату якої здійснює управління.

Статтею 46 Конституції України громадянам гарантовано право на соціальний захист, що включає, зокрема, право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

До 1 січня 2008 року - дати набрання чинності Законом України від 28.12.2007 № 107-VІ «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (далі - Закон № 107-VІ) - правовідносини щодо виплати допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку регулювалися Законом України від 21.11.1992 № 2811-ХІІ "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (далі - Закон № 2811-ХІІ), дія якого поширювалася на осіб, не застрахованих в системі загальнообов'язкового державного соціального страхування (стаття 13) та Законом України від 18.01.2001 № 2240-ІІІ (далі - Закон № 2240-III), який поширював свою дію на застрахованих у зазначеній системі осіб. Розмір допомоги також визначався цими законами. Зокрема, статтею 15 Закону № 2811-ХІІ встановлено, що допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, а відповідно до статті 43 Закону № 2240-ІІІ допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається застрахованій особі у розмірі, що встановлюється правлінням Фонду, але не менше розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом. Пунктами 23, 25 розділу ІІ Закону № 107-VI були внесені відповідні зміни до Закону № 2811-ХІІ та Закону № 2240-III . Зокрема, змінами до статті 13 Закону № 2811-ХІІ його дію поширено на застрахованих осіб, а із Закону № 2240-III було виключено статті 40-44.

Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 № 10-рп/2008 (далі - рішення № 10-рп/2008) визнано неконституційними низку положень Закону № 107-VI , в тому числі й пункту 25 розділу II Закону № 107-VI щодо виключення статей 40-44 Закону № 2240-III.

Пунктом 2 розділу ІІІ Закону № 107-VI було передбачено, що розділ II цього Закону діє до 31 грудня 2008 року.

Таким чином, з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення № 10-рп/2008 відновили свою дію вищезазначені положення Закону № 2240-III , а з 1 січня 2009 року - статті 13 , 15 Закону № 2811-ХІІ.

Оскільки ані Законом України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» , ані іншими Законами , не встановлювалось на 2011,2012,2013 роки інший, ніж у Законах №2811-ХII та №2240-III розмір допомоги, а дії Законів про бюджет діяли, відповідно, лише у 2009 та 2010 роках, спірні правовідносини з 01.01.2011р. регулюються Законами №2811-ХII та №2240-III , а положення Постанови КМУ №1751 від 27.12.2001р . в тій частині, в якій воно суперечить названим законам, застосовуватися не може. Отже, з 01.01.2011р. у відповідача виник обов'язок здійснювати виплату державної допомоги в розмірах, передбачених Законами №2811-ХII та 2240-III.

Така правова позиція викладена в постанові Вищого адміністративного суду України від 21.08.2011 року по справі № К/9991/33496/12 , та в постанові Верховного Суду України від 25.12.2012 року.

Оскільки по даній справі судом встановлено, що спір виник щодо виплати допомоги на доньку ОСОБА_3 особі, яка не застрахована у системі соціального загальнообов'язкового державного соціального страхування, то за таких обставин суд вважає, що на відносини щодо виплати допомоги такій особі у зазначеному періоді поширюються норми спеціального Закону яким є Закон України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми», відповідно до статті 15 якого, допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку надається у розмірі встановленого законом прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років.

Таким чином, неправомірність дій відповідача про нарахування ОСОБА_2 допомоги по догляду за дитиною до досягненню нею трирічного віку у розмірі, який суперечить вимогам ст. 15 Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми», є очевидною.

Відповідно до п.9 ч.1 ст.5 закону України «Про судовий збір» позивач звільнений від сплати судового збору як батько дитини інваліда з дитинства, тому судовий збір підлягає стягненню з відповідача на користь держави.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.11,17,20,69-72,86,158-163,167,254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов ОСОБА_2 - задовольнити.

Визнати неправомірними дії Управління праці та соціального захисту населення Совєтської районної адміністрації Макіївської міської ради щодо нарахування та виплати ОСОБА_2 державної допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку всупереч ст.. 15 Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» в період з 25.04.2013 року до дати досягнення його донькою трирічного віку, з урахуванням фактичних виплат.

Зобов'язати Управління праці та соціального захисту населення Совєтської районної адміністрації Макіївської міської ради здійснити нарахування та виплату за рахунок коштів Державного бюджету на користь ОСОБА_2 державну допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до положення ст. 15 Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» у розмірі прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років за період з 25.04.2013 року до дати досягнення донькою трирічного віку, з урахуванням фактичних виплат, але не більше ніж на період дії статті 15 Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» .

Стягнути з відповідача на користь держави судовий збір у розмірі 34.41 грн.

Апеляційна скарга на постанову суду подається до Адміністративного Апеляційного суду Донецької області через Совєтський районний суд м.Макіївки Донецької області протягом десяти днів з дня її проголошення. Якщо постанову було постановлено у письмовому провадженні або за відсутності особи, яка брала учать але не була присутня при її проголошенні, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя О. І. Курова

СудСовєтський районний суд м.Макіївки
Дата ухвалення рішення15.11.2013
Оприлюднено20.01.2014
Номер документу35241615
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —269/5257/13-а

Ухвала від 30.04.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 27.11.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 28.05.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 18.02.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Загородній А.Ф.

Ухвала від 13.01.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Загородній А.Ф.

Ухвала від 18.11.2013

Адміністративне

Совєтський районний суд м.Макіївки

Курова О. І.

Ухвала від 11.12.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 27.11.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Постанова від 15.11.2013

Адміністративне

Совєтський районний суд м.Макіївки

Курова О. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні