cpg1251
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 листопада 2013 р.Справа № 820/8007/13-а Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Перцової Т.С.
Суддів: Дюкарєвої С.В. , Жигилія С.П.
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції у Московському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 03.10.2013р. по справі № 820/8007/13-а
за позовом Державної податкової інспекції у Московському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Глосс Менеджмент" за участю третьої особи Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції
про скасування державної реєстрації,
ВСТАНОВИЛА:
Державна податкова інспекція у Московському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області (далі по тексту - ДПІ у Московському районі м.Харкова, позивач), звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Глосс Менеджмент" (далі по тексту - ТОВ "Глосс Менеджмент", відповідач), за участю третьої особи -Департаменту державної реєстрації юридичних та фізичних осіб - підприємців Харківської міської ради (далі по тексту - Департамент, ДДРЮФОП ХМР), в якому просило суд скасувати державну реєстрацію змін до установчих документів Товариства з обмеженою відповідальністю "Глосс Менеджмент" (код ЄДРПОУ 37402420) про внесення даних про зміну юридичної адреси Товариства з обмеженою відповідальністю "Глосс Менеджмент".
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду по справі № 820/8007/13-а від 24.09.2013 року неналежну третю особу - Департамент державної реєстрації юридичних та фізичних осіб - підприємців Харківської міської ради було замінено на належну третю особу - Відділ державної реєстрації юридичних та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції (далі по тексту - ВДРЮФОП РС ХМУЮ, третя особа).
Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 03.10.2013 року по справі № 820/8007/13-а у задоволенні адміністративного позову Державної податкової інспекції у Московському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Глосс Менеджмент", третя особа: Відділ державної реєстрації юридичних та фізичних осіб-підприємців Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції про скасування державної реєстрації - відмовлено.
Позивач, не погодившись із судовим рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційну скаргу ДПІ задовольнити, скасувати постанову Харківського окружного адміністративного суду від 03.10. 2013 року по справі № 820/8007/13-а та прийняти нову, якою позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваної постанови норм матеріального права (п.20.1.12 ст.20, п.67.2 ст.67, пп.198.3, 198.6 ст.198 Податкового кодексу України, ст.ст.1,4, 5, 19 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців", п.12.1 наказу ДПА України №979 від 22.12.2010 "Про затвердження порядку обліку платників податків і зборів та визнання такими, що втратили чинність наказів Державної податкової адміністрації України").
З посиланням на результати здійсненої перевірки наявності Товариства з обмеженою відповідальністю "Глосс Менеджмент" за юридичною адресою вказує на те, що за адресою реєстрації: 61121, м. Харків, пр. Тракторобудівників, буд. 140-Б, кв. 75, відповідач не значиться. Вважає, що на момент звернення до Департаменту державної реєстрації юридичних та фізичних осіб - підприємців Харківської міської ради відповідачем було зазначено відомості про місцезнаходження, які не відповідають юридичній адресі зазначеного товариства, внаслідок чого державним реєстратором внесені вищезазначені відомості до ЄДР з порушенням вимог Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців".
Представник третьої особи подав заперечення на апеляційну скаргу, в якому посилаючись на законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду - без змін. Зазначив, що держана реєстрація змін до установчих документів юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Глосс Менеджмент" здійснена у відповідності до вимог Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", тому немає підстав для її скасування.
Враховуючи неприбуття жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, колегія суддів на підставі п. 2 ч. 1 ст. 197 Кодексу адміністративного судочинства України вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними в справі матеріалами.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши письмові докази, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що 15.11.2010 року Печерською районною у м. Києві державною адміністрацією проведено державну реєстрацію Товариства з обмеженою відповідальністю "Глосс Менеджмент", про що зроблено запис № 10701020000041831.
25.04.2013 року відбулась зміна місцезнаходження відповідача: 61121, м. Харків, пр. Тракторобудівників, буд. 140-Б, кв. 75 (а.с. 3), згідно з записом про реєстраційну дію, який був вчинений державним реєстратором Печерською районною у м. Києві державною адміністрацією.
При проведенні працівниками Державної податкової інспекції у Московському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області перевірки щодо наявності Товариства з обмеженою відповідальністю "Глосс Менеджмент" за адресою реєстрації: 61121, м. Харків, пр. Тракторобудівників, буд. 140-Б, кв. 75 було встановлено, що за даною адресою це підприємство не значиться, що підтверджується довідкою про встановлення фактичного місцезнаходження платника податків від 05.06.2013 року, повідомленням про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням від 06.06.2013 року № 5733/10/18.3-27 (а.с.4-5).
У зв'язку з чим, посилаючись на норми п.67.2 ст.67 Податкового кодексу України, п. 12.1 наказу ДПА України № 979 від 22.12.2010 р. "Про затвердження Порядку обліку платників податків і зборів та визнання такими, що втратили чинність, наказів Державної податкової адміністрації України", ДПІ у Московському районі м. Харкова звернулась до суду з даним позовом про скасування державної реєстрації змін до установчих документів ТОВ "Глосс Менеджмент" щодо зміни юридичної адреси підприємства.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з їх необґрунтованості, з огляду на відсутність законодавчих підстав для скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи ТОВ "Глосс Менеджмент" щодо внесення даних про зміну юридичної адреси Товариства з обмеженою відповідальністю "Глосс Менеджмент", оскільки зміна місцезнаходження відповідача не пов`язана із внесенням змін до установчих документів останнього як юридичної особи.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, з огляду на таке.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено в суді апеляційної інстанції, Товариство з обмеженою відповідальністю "Глосс Менеджмент" зареєстровано як юридична особа -код 37402420, місцезнаходження: 61121, м. Харків, пр. Тракторобудівників, буд. 140-Б, кв. 75 (а.с.3).
Відповідно до пункту 67.2 статті 67 Податкового кодексу України, органи державної податкової служби в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо: припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб-підприємців; відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб-підприємців; скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
Звернення суб'єкта владних повноважень із позовом у передбачених законом випадках мають бути обумовлені необхідністю виконання покладених на них завдань та функцій, а використовувати свої повноваження державні органи можуть лише з метою, з якою це повноваження надано.
Враховуючи викладене, з огляду на положення ч.3 ст.2 КАС України, колегія суддів зазначає, що звернення органів державної податкової служби з позовами, що передбачені, зокрема, нормами пункту 67.2 статті 67 Податкового кодексу України, повинно кореспондувати із покладеними на податкові органи функціями.
Функції органів державної податкової служби визначені статтею 19-1 Податкового кодексу України.
Відповідно до підпункту 19-1.1.1 Податкового кодексу України, органи державної податкової служби здійснюють контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування і сплати податків та зборів, установлених цим Кодексом.
За визначенням пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України, податковий контроль -це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
У свою чергу, способи здійснення податкового контролю встановлені статтею 62 Податкового кодексу України. До таких способів належать: ведення обліку платників податків; інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів державної податкової служби; перевірки та звірки відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірки щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Відтак, здійснення податковими органами повноважень, передбачених нормами пункту 67.2 статті 67 Податкового кодексу України, повинно бути зумовлено виконанням цими органами функцій щодо податкового контролю.
Враховуючи, що основною метою податкового контролю є забезпечення належного виконання податкових обов'язків щодо визначення та сплати грошових зобов'язань, звернення податкового органу із позовом на підставі норм пункту 67.2 статті 67 Податкового кодексу України повинно бути спрямоване на запобігання та припинення податкових правопорушень, які пов'язані із неналежним визначенням та сплатою грошових зобов'язань платником податків або невиконанням ним інших податкових обов'язків.
Колегія суддів вказує, що відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців урегульовано нормами Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців" №755-IV від 15.05.2003 року (далі - Закон №755-IV ).
Як встановлено частиною 1 статті 1 Закону №755-IV, Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - це автоматизована система збирання, накопичення, захисту, обліку та надання інформації про юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців.
Відповідно до ч.1 ст.4 Закону України №755-IV, державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Таким чином, повноваження державного реєстратора полягають у засвідченні певних фактів, передбачених чинним законодавством, при надходженні до нього певного пакету документів (від заявника чи поштою). Усі реєстраційні дії проводяться державним реєстратором на підставі поданого уповноваженою особою пакету документів передбаченого відповідною статтею Закону №755-IV.
У відповідності з частиною 3 статті 4 Закону №755-IV, зміни до установчих документів юридичної особи, а також зміна прізвища та/або імені, та/або по батькові (далі - імені) або місця проживання фізичної особи - підприємця підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.
Згідно ч. 1 ст. 5 Закону №755-IV державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців проводиться державним реєстратором виключно у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній, районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи або за місцем проживання фізичної особи - підприємця.
Частиною 1 статті 6 Закону №755-IV передбачено, що державний реєстратор на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці проводить державну реєстрацію змін до установчих документів юридичних осіб та державну реєстрацію зміни імені або місця проживання фізичних осіб-підприємців.
Відповідно до частин 1, 2, 4, 6 статті 14 Закону №755-IV передача реєстраційних справ здійснюється в разі зміни місцезнаходження юридичної особи, зміни місця проживання фізичної особи - підприємця, якщо нове місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи - підприємця розташоване на території іншої адміністративно-територіальної одиниці. Передача реєстраційних справ у випадку, який передбачено абзацом другим частини першої цієї статті, здійснюється на підставі державної реєстрації відповідних змін до установчих документів юридичної особи або державної реєстрації зміни місця проживання фізичної особи - підприємця. За наявності підстави, що передбачена абзацом другим частини першої цієї статті, державний реєстратор протягом десяти робочих днів з дати державної реєстрації зміни місцезнаходження юридичної особи, зміни місця проживання фізичної особи - підприємця зобов'язаний передати за описом реєстраційну справу державному реєстратору за новим місцезнаходженням юридичної особи або за новим місцем проживання фізичної особи - підприємця. Державний реєстратор, який отримав реєстраційну справу, зобов'язаний протягом десяти робочих днів з дати її прийому повідомити рекомендованим листом юридичну особу або фізичну особу - підприємця про зміну місцезнаходження реєстраційної справи та внести до Єдиного державного реєстру запис про зміну місцезнаходження реєстраційної справи.
Колегія суддів вважає необхідним зазначити, що 25.04.2013 року реєстраційну справу юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Глосс Менеджмент" було знято з обліку Печерською районною у м. Києві державною адміністрацією та передано до Департаменту державної реєстрації юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців Харківської міської ради, у зв'язку зі зміною місцезнаходження юридичної особи, що відповідає вимогам ст. 14 Закону №755-IV
Частиною 1 ст. 29 Закону №755-IV встановлено, що для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення про внесення змін до установчих документів. Документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів; оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подачі документів, або копія опублікованого в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату всіх або частини зазначених оригіналів установчих документів; два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції; документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів.
Водночас, ч. 7 статті 29 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" державному реєстратору забороняється вимагати документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо вони не передбачені частинами першою - шостою цієї статті.
Крім того, колегія суддів зауважує, що Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" не передбачено права державного реєстратора надавати оцінку документам, що подаються до Департаменту державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, з огляду на факти, що викладені в позовній заяві в обґрунтування позовних вимог.
У відповідності до ч.3 ст.8 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" відповідальність за відповідність установчих документів законодавству несуть засновники (учасники) юридичної особи.
Колегія суддів зазначає, що проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи здійснюється за процедурами у відповідності з ч.1-5 ст.25, ч.2,3 ст.27 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців".
Як вірно зазначено судом першої інстанції, запис щодо внесення даних про зміну юридичної адреси Товариства з обмеженою відповідальністю "Глосс Менеджмент" на "61121, м. Харків, пр. Тракторобудівників, буд. 140-Б, кв. 75" визначений як внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Таким чином, колегія суддів вказує на те, що відбулась зміна саме місцезнаходження відповідача на адресу: 61121, м. Харків, пр. Тракторобудівників, буд. 140-Б, кв. 75, а не реєстрація змін до установчих документів, про що свідчить запис про реєстраційну дію, який був вчинений Печерською районною у м. Києві державною адміністрацією 25.04.2013 року (а.с.3).
Колегія суддів вказує, що підстави для скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи визначені статтею 31 Закон № 755-ІV.
Як встановлено частиною 1 статті 31 Закону №755-IV у разі постановлення судового рішення щодо скасування рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи, або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи суд у день набрання законної сили судовим рішенням надсилає його державному реєстратору для внесення запису про судове рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи.
Таким чином, орган державної податкової служби України наділений законодавцем повноваженням на звернення до суду з позовом саме стосовно скасування державної реєстрації змін до установчих документів, а не - скасування державної реєстрації змін щодо місцезнаходження.
Крім того, відповідно до ст. 45 Податкового кодексу України платник податків зобов'язаний самостійно визначити свою податкову адресу. При цьому згідно з пунктом 45.2 статті 45 Податкового кодексу України податковою адресою юридичної особи є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться в Єдиному державному реєстрі. Отже, обрання податкової адреси і, відповідно, місцезнаходження, здійснюється платником податків самостійно, без узгодження із податковим органом.
Беручи до уваги наведене, колегія суддів приходить до висновку, що зміна місцезнаходження відповідача не пов'язана із внесенням змін до установчих документів даної особи, що підтверджується також найменуванням спірного реєстраційного запису - "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані із змінами в установчих документах", який був вчинений державним реєстратором Печерською районною у м. Києві державною адміністрацією 25.04.2013 року, а також відсутність підстав для скасування державної реєстрації змін до установчих документів Товариства з обмеженою відповідальністю "Глосс Менеджмент" про внесення даних про зміну юридичної адреси Товариства з обмеженою відповідальністю "Глосс Менеджмент".
Підсумовуючи викладене, колегія суддів підтверджує, що при прийнятті судового рішення у справі суд першої інстанції дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Відповідно до ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справа та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 197, 198, 200, 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Московському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області залишити без задоволення.
Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 03.10.2013р. по справі № 820/8007/13-а залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.
Головуючий суддя (підпис)Перцова Т.С. Судді (підпис) (підпис) Дюкарєва С.В. Жигилій С.П. ЗГІДНО З ОРИГІНАЛОМ: Перцова Т.С.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2013 |
Оприлюднено | 19.11.2013 |
Номер документу | 35266612 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Перцова Т.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні