Рішення
від 11.11.2013 по справі 913/2574/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

11 листопада 2013 року Справа № 913/2574/13

Провадження № 15пд/913/2574/13

За позовом прокурора Артемівського району міста Луганська, м.Луганськ

в інтересах держави в особі:

позивача - Луганської міської ради, м.Луганськ

до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеціалізований газовий сервіс", м.Луганськ

про внесення змін до договору оренди землі

Суддя Смола С.В.

Секретар судового засідання Данилкіна Н.В.

У засіданні брали участь:

від заявника - Голоденко К.О. - прокурор відділу прокуратури м.Луганська, службове посвідчення № 020155 від 03.09.2013;

від позивача - Шинкарьова О.А. - начальник відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження, довіреність № И01/03-31/5159/0/2-13 від 20.08.2013;

від відповідача - Іванова Г.В. - представник, довіреність № 1 від 09.10.2013.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурором Артемівського району міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради заявлено вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 18.04.2006, державна реєстрація від 10.05.2006 за № 040640200114, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Спеціалізований газовий сервіс", відносно земельної ділянки площею 0,2100 га, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Возрожденія (в районі споруди 11), під будівництво та розміщення автомобільної газонаповнювальної компресорної станції, а саме: викласти п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3".

Ухвалою господарського суду Луганської області від 26.09.2013 розгляд справи призначений на 14.10.2013.

Заявою про зміну предмету позову № б/н від 28.10.2013 позивач просив внести зміни до договору оренди землі від 10.05.2006 за № 040640200114, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Спеціалізований газовий сервіс", відносно земельної ділянки площею 0,2100 га, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Возрожденія (в районі споруди 11), під будівництво та розміщення автомобільної газонаповнювальної компресорної станції, а саме викласти п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "8.Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 4,5".

Заявою про зміну предмету позову № 8187 вих13 від 29.10.2013 прокурор просив суд внести зміни до договору оренди землі від 10.05.2006 за № 040640200114, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Спеціалізований газовий сервіс", відносно земельної ділянки площею 0,2100 га, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Возрожденія (в районі споруди 11), під будівництво та розміщення автомобільної газонаповнювальної компресорної станції, а саме викласти п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "8.Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 4,5".

Враховуючи приписи ст.22 Господарського процесуального кодексу України вказані заяви приймаються судом до розгляду.

Заявою № 8188 вих13 від 28.10.2013 прокурор просив змінити підстави позову, але в подальшому клопотанням б/н від 11.11.2013 прокурор відмовився від вказаної заяви, тому вона судом не розглядається.

Заявою б/н від 11.11.2013 відповідач позовні вимоги визнав повністю та просив застосувати договірний коефіцієнт 4,5.

Ухвалами господарського суду Луганської області від 14.10.2013 розгляд справи відкладався до 28.10.2013, а потім до 11.11.2013.

У судовому засіданні 11.11.2013 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників заявника та сторін, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.

Відповідно до ст.20 Закону України "Про прокуратуру" в редакції, чинній на момент звернення до суду, прокурор або його заступник при виявленні порушень закону має право звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.

Статтею 36 1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або з державою.

Підставою звернення прокурора Артемівського району міста Луганська з даною позовною заявою до суду в інтересах держави в особі Луганської міської ради є порушення відповідачем встановленого державою порядку користування земельною ділянкою, оскільки невнесення змін до договору оренди землі тягне за собою недоотримання коштів до міського бюджету та є порушенням вимог діючого законодавства.

Рішенням Луганської міської ради від 13.12.2005 № 37/132 було вирішено передати Товариству з обмеженою відповідальністю "Спеціалізований газовий сервіс" в оренду терміном на 49 років земельну ділянку площею 02100 га під будівництво та розміщення автомобільної газонаповнювальної компресорної станції, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Возрожденія (в районі споруди 11).

На виконання вказаного рішення між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Спеціалізований газовий сервіс" було укладено договір оренди землі від 18.04.2006, державна реєстрація від 10.05.2006 за № 040640200114.

Пунктом 4 вказаного договору сторони передбачили, що на момент укладення договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 597594 грн. 90 коп.

Відповідно до п.8 договору річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) у гривнях збільшеного на коефіцієнт 2,5 (довідка розрахунку розмірів земельного податку (річного) додається до договору та є його невід'ємною частиною).

Згідно до п.31 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін та нотаріально посвідчуються. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

З набранням з 01.01.2011 чинності Податковим кодексом України було змінено розмір орендної плати та встановлений її мінімальний та максимальний розміри.

Вказані обставини стали підставою для звернення прокурора Артемівського району міста Луганська в інтересах держави в особі позивача з даним позовом до суду.

Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.

Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Обґрунтованою суд вважає вимогу прокурора про викладення п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "8.Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 4,5", враховуючи наступне.

Податковим кодексом України, який набув чинності 01.01.2011, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).

Згідно ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

Рішенням Луганської міської ради 9/12 від 27.05.2011 "Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м.Луганську" встановлено, що при прийнятті Луганською міською радою рішень про передачу фізичним та юридичним особам в оренду земельних ділянок та при внесенні змін до вказаних рішень та до договорів оренди землі щодо зміни розміру річної орендної плати, розмір річної орендної плати за земельну ділянку встановлюється у цих рішеннях та у договорах оренди землі у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту залежно від мети використання земельної ділянки. У додатку до цього рішення зазначено, що якщо земельна ділянка використовується під розміщення паливно-роздавальних, автозаправних станцій, пунктів, комплексів, тощо, які здійснюють продаж нафтопродуктів або газу, використовується договірний коефіцієнт 4,5.

Відповідно до абзацу 1 п.п.2.19. п.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (із змінами та доповненнями) у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

В даному випадку відповідно до п.15 договору метою використання земельної ділянки визначено під будівництво та розміщення автомобільної газонаповнювальної компресорної станції, тобто прокурор правомірно просить застосувати договірний коефіцієнт 4,5.

Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Можливість внесення змін до договору оренди земельної ділянки передбачена чинним земельним законодавством та умовами договору оренди (п.31 договору).

Пунктом 34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Згідно ч.5 ст.78 Господарського процесуального кодексу України у разі визнання відповідачем позову господарський суд приймає рішення про задоволення позову за умови, що дії відповідача не суперечать законодавству або не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб.

Таким чином, є обґрунтованою вимога прокурора Артемівського району міста Луганська про внесення змін до договору оренди землі від 18.04.2006, державна реєстрація від 10.05.2006 за № 040640200114, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Спеціалізований газовий сервіс".

Судовий збір покладається на позивача та відповідача порівну, враховуючи приписи ч.2 ст.49 Господарського процесуального кодексу України, враховуючи наступне.

Відповідно до ч.1 ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно ч.2 ст.34 Господарського процесуального кодексу України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Як зазначив позивач, він листом від 08.07.2011 № И01/03-13/3968/0/2-11 (а.с.11), докази направлення (а.с.12) звертався до відповідача з пропозицією про внесення змін у договір оренди землі. З листа вбачається, що в ньому не зазначено, які саме зміни запропоновано внести у спірний договір, та в подальшому Луганська міська рада не визначилася і не повідомила про дату, час та місце укладення договору про внесення змін.

Відповідач в свою чергу не звертався до позивача з пропозицією укласти договір про внесення змін.

Таким чином, жодна із сторін не вжила належних заходів для внесення змін у договір оренди землі від 18.04.2006, державна реєстрація від 10.05.2006 за № 040640200114, в добровільному порядку.

Керуючись ст.ст.44, 49, 78, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов прокурора Артемівського району міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеціалізований газовий сервіс" задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 18.04.2006, державна реєстрація від 10.05.2006 за № 040640200114, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Спеціалізований газовий сервіс", відносно земельної ділянки площею 0,2100 га під будівництво та розміщення автомобільної газонаповнювальної компресорної станції, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Возрожденія (в районі споруди 11) виклавши п.8 розділу "Орендна плата" договору у наступній редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 4,5".

3. Стягнути з Луганської міської ради, вул.Коцюбинського, б.14, м.Луганськ, ідентифікаційний код 26070794, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 573 грн. 50 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Ленінській об'єднаній Державній податковій інспекції у м.Луганську Головного управління Міндоходів у Луганській області.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеціалізований газовий сервіс", вул.Таллінская, б.62Б, м.Луганськ, ідентифікаційний код 32473763, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 573 грн. 50 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Державній податковій інспекції в Артемівському районі м.Луганська Головного управління Міндоходів у Луганській області.

Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 18.11.2013.

Суддя С.В. Смола

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення11.11.2013
Оприлюднено18.11.2013
Номер документу35270318
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/2574/13

Рішення від 11.11.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Смола С.В.

Ухвала від 28.10.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Смола С.В.

Ухвала від 14.10.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Смола С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні