Рішення
від 11.11.2013 по справі 913/2573/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

11 листопада 2013 року Справа № 913/2573/13

Провадження № 15пд/913/2573/13

За позовом прокурора Артемівського району міста Луганська, м.Луганськ

в інтересах держави в особі:

позивача - Луганської міської ради, м.Луганськ

до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "КСВ-Строй", м.Луганськ

про внесення змін до договору оренди землі

Суддя Смола С.В.

Секретар судового засідання Данилкіна Н.В.

У засіданні брали участь:

від заявника - Голоденко К.О. - прокурор відділу прокуратури м.Луганська, службове посвідчення № 020155 від 03.09.2013;

від позивача - Шинкарьова О.А. - начальник відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження, довіреність № И01/03-31/5159/0/2-13 від 20.08.2013;

від відповідача - не прибув.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурором Артемівського району міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради заявлено вимогу про внесення змін до договору оренди землі від 17.08.2007, державна реєстрація від 11.09.2007 за № 040740200156, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "КСВ-Строй", відносно земельної ділянки площею 7,8333 га, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Андрєя Ліньова (біля будівлі № 120), під будівництво та розміщення індивідуальних житлових будинків з допоміжними будівлями та спорудами, а саме: викласти п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3".

Ухвалою господарського суду Луганської області від 26.09.2013 розгляд справи призначений на 14.10.2013.

Заявою про зміну предмету позову № б/н від 28.10.2013 позивач просив внести зміни до договору оренди землі від 17.08.2007, державна реєстрація від 11.09.2007 за № 040740200156, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "КСВ-Строй", відносно земельної ділянки площею 7,8333 га, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Андрєя Ліньова (біля будівлі № 120), під будівництво та розміщення індивідуальних житлових будинків з допоміжними будівлями та спорудами, а саме викласти п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "8.Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3,5".

Заявою про зміну предмету позову № 8189 вих13 від 29.10.2013 прокурор просив суд внести зміни до договору оренди землі від 17.08.2007, державна реєстрація від 11.09.2007 за № 040740200156, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "КСВ-Строй", відносно земельної ділянки площею 7,8333 га, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Андрєя Ліньова (біля будівлі № 120), під будівництво та розміщення індивідуальних житлових будинків з допоміжними будівлями та спорудами, а саме викласти п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "8.Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3,5".

Враховуючи приписи ст.22 Господарського процесуального кодексу України вказані заяви приймаються судом до розгляду.

Заявою № 8190 вих13 від 29.10.2013 прокурор просив змінити підстави позову, але в подальшому клопотанням б/н від 11.11.2013 прокурор відмовився від вказаної заяви, тому вона судом не розглядається.

Відповідач не скористався своїм правом, передбаченим ст.22 Господарського процесуального кодексу України, не забезпечив участі повноважного представника у судовому засіданні, хоча про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.

Згідно до п.п. 3.9.1, 3.9.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК. За змістом цієї норми, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом. У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців № 17289501 місцезнаходженням відповідача є: вул.Возрождєнія, б.11А, м.Луганськ. На вказану адресу господарський суд і надсилав поштову кореспонденцію.

Відповідно до п.3.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи-підприємця визначається на підставі відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (ст.17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців").

Згідно з ст.18 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" від 15.05.2003 № 755-IV якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.

Також відповідач не надав суду відзив на позовну заяву, не забезпечив явку представника у судове засідання, ненадання відзиву на позовну заяву та неприбуття у судове засідання не перешкоджає розгляду спору по суті.

Згідно положень ст.75 Господарського процесуального кодексу України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.

Ухвалами господарського суду Луганської області від 14.10.2013 розгляд справи відкладався до 28.10.2013, а потім до 11.11.2013.

У судовому засіданні 11.11.2013 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників заявника та позивача, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.

Відповідно до ст.20 Закону України "Про прокуратуру" в редакції, чинній на момент звернення до суду, прокурор або його заступник при виявленні порушень закону має право звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.

Статтею 36 1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або з державою.

Підставою звернення прокурора Артемівського району міста Луганська з даною позовною заявою до суду в інтересах держави в особі Луганської міської ради є порушення відповідачем встановленого державою порядку користування земельною ділянкою, оскільки невнесення змін до договору оренди землі тягне за собою недоотримання коштів до міського бюджету та є порушенням вимог діючого законодавства.

Рішенням Луганської міської ради від 15.06.2007 № 19/204 було вирішено передати Товариству з обмеженою відповідальністю "КСВ-Строй" в оренду терміном на 49 років земельну ділянку площею 7,8333 га, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Андрєя Ліньова (біля будівлі № 120), під будівництво та розміщення індивідуальних житлових будинків з допоміжними будівлями та спорудами.

На виконання вказаного рішення між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "КСВ-Сервіс" було укладено договір оренди землі від 17.08.2007, державна реєстрація від 11.09.2007 за № 040740200156.

Пунктом 4 вказаного договору сторони передбачили, що на момент укладення договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 2221288 грн. 88 коп., а нормативна грошова оцінка земельної ділянки без застосування коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки становить - 4442577 грн. 76 коп.

Відповідно до п.8 договору річна орендна плата встановлюється у розмірі 250 відсотків земельного податку (річного) у гривнях, із застосуванням відповідно до грошової оцінки земельної ділянки, уточнені дані якої затверджені згідно рішення Луганської міської ради від 21.12.2000 № 22/4, на період з моменту набуття чинності договору оренди земельної ділянки та до вводу в експлуатацію об'єктів, про які йде мова у п.1 цього договору, але не більш ніж на п'ять років з моменту набуття чинності вказаного договору, коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки 0,5 "Землі рекреаційного призначення й інші вільні землі".

Згідно до п.34 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, нотаріально посвідчуються та підлягає державній реєстрації у встановленому законодавством порядку. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Договором про внесення змін від 11.09.2008, державна реєстрація від 12.09.2008 за № 040840200104, було внесено зміни до договору оренди землі, а саме, п.1 розділу "Предмет договору" викладено в наступній редакції: "Орендодавець на підставі рішення Луганської міської ради від 15.06.2007 № 19/204, рішення Луганської міської ради від 27.12.2006 № 12/26, надає, а орендар приймає в строкове платне володіння і користування земельну ділянку під будівництво та розміщення індивідуальних житлових будинків, торгово-офісних центрів та багатоповерхових житлових будинків з допоміжними будівлями та спорудами за адресою: м.Луганськ, вул.Андрєя Ліньова (біля будівлі № 120)"; п.17 розділу "Умови використання земельної ділянки" викласти в наступній редакції: "17.Земельна ділянка передається в оренду під будівництво та розміщення індивідуальних житлових будинків, торгово-офісних центрів та багатоповерхових житлових будинків з допоміжними будівлями та спорудами".

З набранням з 01.01.2011 чинності Податковим кодексом України було змінено розмір орендної плати та встановлений її мінімальний та максимальний розміри.

Вказані обставини стали підставою для звернення прокурора Артемівського району міста Луганська в інтересах держави в особі позивача з даним позовом до суду.

Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.

Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Обґрунтованою суд вважає вимогу прокурора про викладення п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "8.Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3,5", враховуючи наступне.

Податковим кодексом України, який набув чинності 01.01.2011, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).

Згідно ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

Рішенням Луганської міської ради 9/12 від 27.05.2011 "Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м.Луганську" встановлено, що при прийнятті Луганською міською радою рішень про передачу фізичним та юридичним особам в оренду земельних ділянок та при внесенні змін до вказаних рішень та до договорів оренди землі щодо зміни розміру річної орендної плати, розмір річної орендної плати за земельну ділянку встановлюється у цих рішеннях та у договорах оренди землі у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту залежно від мети використання земельної ділянки. В абзаці 3 п.1 цього рішення зазначено, що у разі передачі земельної ділянки в оренду під декілька цілей використання без визначення площ земельних ділянок, які (площі) будуть використовуватися під певну мету, та які (площі) є складовими загальної площі земельної ділянки, яка передається в оренду, при визначені, згідно додатку до даного рішення, договірного коефіцієнту, відносно загальної площі вказаної земельної ділянки, застосовується максимальний договірний коефіцієнт земельної ділянки під які (цілі) вона передається. У додатку до цього рішення зазначено, що якщо земельна ділянка використовується під розміщення супермаркетів, гіпермаркетів та об'єктів торгівлі, які є нерухомим майном, що розміщуються на земельній ділянці площею більш 1000 м 2 , застосовується договірний коефіцієнт 3,5.

Відповідно до абзацу 1 п.п.2.19. п.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (із змінами та доповненнями) у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

В даному випадку відповідно до договору про внесення змін від 11.09.2008, державна реєстрація від 12.09.2008 за № 040840200104, метою використання земельної ділянки визначено під будівництво та розміщення індивідуальних житлових будинків, торгово-офісних центрів та багатоповерхових житлових будинків з допоміжними будівлями та спорудами, тобто прокурор правомірно просить застосувати договірний коефіцієнт 4,5.

Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Можливість внесення змін до договору оренди земельної ділянки передбачена чинним земельним законодавством та умовами договору оренди (п.34 договору).

Пунктом 34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Таким чином, є обґрунтованою вимога прокурора Артемівського району міста Луганська про внесення змін до договору оренди землі від 17.08.2007, державна реєстрація від 11.09.2007 за № 040740200156, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "КСВ-Строй", відносно земельної ділянки площею 7,8333 га, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Андрєя Ліньова (біля будівлі № 120).

Судовий збір покладається на позивача та відповідача порівну, враховуючи приписи ч.2 ст.49 Господарського процесуального кодексу України, враховуючи наступне.

Відповідно до ч.1 ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно ч.2 ст.34 Господарського процесуального кодексу України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Як зазначив позивач, він листом від 13.09.2011 № И01/03-13/5669/0/2-11 (а.с.33), звертався до відповідача з пропозицією про внесення змін у договір оренди землі, але не надав належних доказів його надіслання на адресу відповідача. З листа вбачається, що в ньому не зазначено, які саме зміни запропоновано внести у спірний договір, та в подальшому Луганська міська рада не визначилася і не повідомила про дату, час та місце укладення договору про внесення змін.

Відповідач в свою чергу не звертався до позивача з пропозицією укласти договір про внесення змін.

Таким чином, жодна із сторін не вжила належних заходів для внесення змін у договір оренди землі від 17.08.2007, державна реєстрація від 11.09.2007 за № 040740200156, в добровільному порядку.

Керуючись ст.ст.44, 49, 75, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов прокурора Артемівського району міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "КСВ-Строй" задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 17.08.2007, державна реєстрація від 11.09.2007 за № 040740200156, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "КСВ-Строй", відносно земельної ділянки площею 7,8333 га під будівництво та розміщення індивідуальних житлових будинків, торгово-офісних центрів та багатоповерхових житлових будинків з допоміжними будівлями та спорудами, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Андрєя Ліньова (біля будівлі № 120), виклавши п.8 розділу "Орендна плата" договору у наступній редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3,5".

3. Стягнути з Луганської міської ради, вул.Коцюбинського, б.14, м.Луганськ, ідентифікаційний код 26070794, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 573 грн. 50 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Ленінській об'єднаній Державній податковій інспекції у м.Луганську Головного управління Міндоходів у Луганській області.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "КСВ-Строй", вул.Возрождєнія, б.11 А, м.Луганськ, ідентифікаційний код 34449800, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 573 грн. 50 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Державній податковій інспекції у Жовтневому районі м.Луганська Головного управління Міндоходів у Луганській області.

Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 18.11.2013.

Суддя С.В. Смола

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення11.11.2013
Оприлюднено18.11.2013
Номер документу35270400
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/2573/13

Рішення від 11.11.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Смола С.В.

Ухвала від 28.10.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Смола С.В.

Ухвала від 14.10.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Смола С.В.

Ухвала від 26.09.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Смола С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні