Рішення
від 12.11.2013 по справі 919/1159/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД М. СЕВАСТОПОЛЯ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 листопада 2013 року справа № 919/1159/13

За позовом публічного акціонерного товариства комерційний банк «Приватбанк»

(вул. Набережна Перемоги, 50, м. Дніпропетровськ, 49094;

а/с 1800, м. Дніпропетровськ, 49027)

до приватного підприємства «ЄНЛАЙН ЮГ»

(вул. Артилеристів, 32, м. Севастополь, 99009)

про стягнення заборгованості у розмірі 39988,30 грн.

Суддя Архипенко О.М.

За участю представників сторін:

від позивача - Єременко В.В., довіреність від 30.08.2013 №3165-О;

від відповідача - не з'явився.

Публічне акціонерне товариство комерційний банк «ПриватБанк» (далі - позивач, ПАТ КБ «ПриватБанк») звернулося до господарського суду міста Севастополя (далі - суд) із позовною заявою до приватного підприємства «ЄНЛАЙН ЮГ» (далі - відповідач, ПП «ЄНЛАЙН ЮГ») про стягнення заборгованості у розмірі 39988,30 грн, з яких: заборгованість за кредитом у розмірі 24985,83 грн; заборгованість по процентам за користування кредитом у розмірі 9477,96 грн; пеня за несвоєчасне виконання зобов'язань за договором у розмірі 3275,81 грн; заборгованість по комісії за користуванням кредитом у розмірі 2248,70 грн.

Позовні вимоги, із посиланням на статті 526, 527, 530, 610 Цивільного кодексу України, статті 193, 232 Господарського кодексу України, обґрунтовані невиконанням відповідачем прийнятих на себе зобов'язань за договором банківського обслуговування від 16.03.2011.

Ухвалою суду від 08.10.2013 позовна заява прийнята до розгляду та порушено провадження у справі.

Відповідач не скористався правом, наданим їм статтею 59 ГПК України: не надав господарському суду відзив на позовну заяву та документи, що підтверджують заперечення проти позову. Про дату, час і місце розгляду справи повідомлявся своєчасно та належним чином, за адресою місцезнаходження, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Явку представника у судові засідання не забезпечив.

Стаття 22 ГПК України зобов'язує сторони добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами. Оскільки явка в судове засідання представників сторін - це право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.

Згідно з пунктом 3.9.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» від 26.12.2011 №18 у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Оскільки явка сторін обов'язковою не визнавалась, а матеріали справи достатньо характеризують спірні правовідносини, підстави для відкладення розгляду справи відсутні.

З урахуванням вищевикладеного, суд визнав за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами у порядку статті 75 ГПК України, у відсутність представника відповідача.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з мотивів, викладених у позовній заяві, просить суд позов задовольнити.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані докази, заслухавши пояснення представника позивача, суд

В С Т А Н О В И В:

16.03.2011 між ПАТ КБ «ПриватБанк» (далі - Банк) та ПП «ЄНЛАЙН ЮГ» (Клієнт) підписано заяву про відкриття поточного рахунку зі зразками підписів і відбитку печатки (далі - Заява), згідно з якою відповідач погодився з Умовами та правилами надання банківських послуг (далі - Умови), у тому числі з Умовами та правилами обслуговування по розрахунковим картам (розміщені на сайті банку www.privatbank.ua, http://client-bank.privatbank.ua), Тарифами банку, які разом з цією заявою та карткою зі зразками підпису та відбитку печатки складають Договір банківського обслуговування (далі - Договір). Цим підписом відповідач приєднався і зобов'язався виконувати умови, викладені в Умовах та правилах надання банківських послуг, тарифах позивача - договорі банківського обслуговування в цілому.

Відповідно до умов Договору відповідачу був встановлений кредитний ліміт на поточний рахунок №26004060311131, в електронному вигляді через встановлені засоби електронного зв'язку банку і клієнта (системи клієнт банк, Інтернет клієнт банк, sms повідомлення або інших), що визначено і врегульовано Умовами.

Згідно з пунктом 3.18.1.1 Умов кредитний ліміт на поточний рахунок надається на поповнення обігових коштів і здійснення поточних платежів Клієнта, в межах кредитного ліміту. Про розмір ліміту Банк повідомляє Клієнта на свій вибір або в письмовій формі, або через встановлені засоби електронного зв'язку Банка та Клієнта. Банк здійснює обслуговування ліміту клієнта, що полягає в проведенні його платежів понад залишок коштів на поточному рахунку клієнта, шляхом дебетування поточного рахунку. При цьому утворюється дебетове сальдо.

Відповідно до пункту 3.18.1.3 Умов кредит надається в обмін на зобов'язання Клієнта з повернення кредиту, сплаті відсотків та винагороди.

Згідно з пунктом 3.18.1.8 Умов проведення платежів Клієнта в порядку обслуговування кредитного ліміту здійснюється Банком на протязі одного року з моменту підписання угоди про приєднання Клієнта до «Умов і правил надання банківських послуг» або в формі «Заяви про відкриття поточного рахунку і картки зі зразками підписів та відбитка печатки», або в формі авторизації кредитної угоди в системах клієнт-банк/Інтернет клієнт-банк, або в формі обміну інформацією, або в будь-якій іншій формі. При порушенні Клієнтом будь-якого із обов'язків, передбачених «Умовами і правилами надання банківських послуг», Банк на власний розсуд, має право змінити умови кредитування, встановив інший строк повернення кредиту. При належному виконанні Клієнтом обов'язків, передбачених «Умовами і правилами надання банківських послуг», при відсутності заперечень за місяць до закінчення строку обслуговування ліміту, проведення платежів клієнта в порядку обслуговування ліміту може бути продовжено Банком на той же строк.

Ліміт може бути змінений Банком в односторонньому порядку, передбаченому Умовами, у разі зниження надходжень грошових коштів на поточний рахунок або настання інших факторів, передбачених внутрішніми нормативними документами Банку. Підписавши Угоду, Клієнт висловлює свою згоду на те, що зміна ліміту проводиться Банком в односторонньому порядку шляхом повідомлення Клієнта на свій вибір або в письмовій формі, або через встановлені засоби електронного зв'язку Банку і Клієнта (пункт 3.18.1.6. Умов).

Пунктом 3.18.6.1 Умов визначено, що обслуговування кредитного ліміту на поточному рахунку Клієнта здійснюється з моменту подачі Клієнтом до Банку заяви на приєднання до «Умов та правил надання банківських послуг» (або у формі «Заяви про відкриття поточного рахунку та картки із зразками підписів і відбитка печатки» або у формі авторизації кредитної угоди в системах клієнт-банк/інтернет клієнт - банк, або у формі обміну паперовою або електронною інформацією, або у будь-якій іншій формі) та/або з моменту надання Клієнтом розрахункових документів на використання коштів у рамках кредитного ліміту в межах зазначених у них сум, і діє в обсязі перерахованих засобів до повного виконання зобов'язань сторонами.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач свої зобов'язання за Договором виконав в повному обсязі, надавши відповідачу з 01.04.2011 кредитний ліміт, який станом на 05.11.2012 склав 24985,83 грн.

Відповідно до пункту 3.18.1.11 Умов період безперервного користування кредитним лімітом - не більше 35 днів. Початком періоду безперервного користування кредитом вважається перший день, починаючи з якого безперервно здійснюється дебетове сальдо на поточному рахунку клієнта при закритті банківського дня. Датою закінчення періоду безперервного користування кредитом вважається день, по закінченню якого на поточному рахунку зафіксовано нульове дебетове сальдо.

Відповідно до пунктів 3.18.2.2.2, 3.18.2.2.3 та 3.18.2.2.5 Умов клієнт зобов'язується проводити погашення кредитного ліміту не пізніше строку закінчення періоду безперервного користування кредитним лімітом, сплатити відсотки за весь час фактичного користування кредитом та повністю повернути кредит в строки, передбачені Умовами.

Пунктом 3.18.4.1 Умов встановлено, що за користування кредитом в період з дати виникнення дебетового сальдо на поточному рахунку Клієнта при закритті банківського дня Клієнт виплачує відсотки, виходячи з процентної ставки, розмір якої залежить від терміну користування кредитом (диференційована процентна ставка).

Згідно з пунктом 3.18.4.1.1 Умов за період користування кредитом з моменту виникнення дебетового сальдо до дати обнуління дебетового сальдо в одну з дат з наступного 20-го до 25-го числа місяця (далі - «період, в який дебетове сальдо підлягає обнулінню»), розрахунок відсотків здійснюється за процентною ставкою в розмірі 0% річних від суми залишку непогашеної заборгованості.

При не обнулінні дебетового сальдо в одну з дат періоду, в якому дебетове сальдо підлягає обнулінню, протягом 90 днів з останньої дати періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнулінню, Клієнт виплачує Банку за користування кредитом відсотки в розмірі 24% річних, починаючи з останньої дати періоду, в яку дебетове сальдо підлягало обнулінню (пункт 3.18.4.1.2 Умов).

Пунктом 3.18.4.1.3 зазначених Умов встановлено, що у разі непогашення кредиту впродовж 90 днів з дати закінчення періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнулінню, починаючи з 91-го дня після дати закінчення періоду, в якому дебетове сальдо підлягало обнулінню, кредит вважається простроченим, а грошові зобов'язання Клієнта з погашення заборгованості вважаються порушеними.

Цим же пунктом Умов передбачено, що при порушенні Клієнтом будь-якого грошового зобов'язання, Клієнт сплачує Банку відсотки за користування кредитом у розмірі 48% річних від суми залишку непогашеної заборгованості. У разі порушення Клієнтом будь-якого з грошових зобов'язань і при реалізації права Банку на встановлення іншого строку повернення кредиту, передбаченого Умовами і правилами надання банківських послуг, Клієнт сплачує Банку пеню у розмірі 0,1315% від суми залишку непогашеної заборгованості за кожен день прострочення. Сплата пені здійснюється з дня, наступного за датою порушення зобов'язань.

Під «непогашенням кредиту» мається на увазі не виникнення на поточному рахунку нульового дебетового сальдо при закритті банківського дня (пункт 3.18.4.1.4 Умов).

Розрахунок відсотків за користування кредитом проводиться щодня, починаючи з моменту утворення на поточному рахунку дебетового сальдо при закритті банківського дня, за кількість днів користування кредитними коштами, виходячи з 360 днів у році. Розрахунок відсотків проводиться до повного погашення заборгованості за кредитом, на суму залишку заборгованості за кредитом. День повернення кредиту в часовий інтервал нарахування відсотків не включається (пункт 3.18.4.9 Умов).

У відповідності до пункту 3.18.4.4 Умов, Клієнт сплачує Банку винагороду за використання Ліміту відповідно до пунктів 3.18.1.6, 3.18.2.3.2, 1-го числа кожного місяця в розмірі 0,9% від суми максимального сальдо кредиту, що існував на кінець банківського дня за попередній місяць, в порядку, передбаченому Умовами і правилами надання банківських послуг.

При несплаті винагороди, відсотків у відповідні строки, вони вважаються простроченими (пункт 3.18.4.10 Умов).

Відповідно до пункту 3.18.2.3.4 Умов Банк має право при порушенні Клієнтом будь-якого із зобов'язань, передбаченого Умовами, змінити умови кредитування, вимагати від Клієнта дострокового повернення кредиту, сплати відсотків за його користування, виконання інших зобов'язань за кредитом в повному обсязі.

Судом встановлено, що відповідач свої зобов'язання за Договором перед ПАТ КБ «Приватбанк» у повному обсязі не виконав. При цьому, з матеріалів справи вбачається, що у відповідача станом на 26.12.2012 утворилась перед позивачем заборгованість по простроченому кредиту в сумі 24985,83 грн, заборгованість по простроченим відсоткам у сумі 9477,96 грн та заборгованість по сплаті комісії (винагороди за користування кредитом) у сумі 2248,70 грн. Вказане порушення відповідачем своїх зобов'язань за Договором, і стало причиною для звернення позивача до господарського суду з даним позовом.

Відповідно до статті 509 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статті 173 Господарського кодексу України (далі - ГК України) зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.

Зобов'язання згідно зі статтями 11, 509 ЦК України, статтею 174 ГК України виникають, зокрема, з договору.

Згідно з частиною першою статті 1054 ЦК України за кредитним договором банк або інша фінансова установа (кредитодавець) зобов'язується надати грошові кошти (кредит) позичальникові у розмірі та на умовах, встановлених договором, а позичальник зобов'язується повернути кредит та сплатити проценти.

Як раніш встановлено судом, 16.03.2011 між ПАТ КБ «ПриватБанк» та ПП «ЄНЛАЙН ЮГ» був укладений договір банківського обслуговування, який став підставою виникнення у відповідача зобов'язань щодо погашення отриманих кредитних коштів, сплати процентів та комісії (винакгороди) за користування цими коштами.

Відповідно до статті 193 ГК України та статей 525, 526 ЦК України зобов'язання повинні виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цих Кодексів, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Статтею 530 ЦК України унормовано, що якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідач не надав суду доказів повернення позивачу суми кредиту, сплати процентів та комісії за користування цим кредитом, тоді як відповідно до статей 33, 34 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Судом встановлено, що станом на день звернення позивача з позовом до господарського суду та на час вирішення спору заборгованість відповідача по простроченому кредиту складає 24985,83 грн, заборгованість по простроченим відсоткам -9477,96 грн та заборгованість по сплаті комісії (винагороди за користування кредитом) - 2248,70 грн, а відтак позовні вимоги про стягнення з останнього вказаних сум боргу суд визнає обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню.

Також, позивач просить стягнути з відповідача пеню за несвоєчасне виконання зобов'язань за договором у розмірі 3275,81 грн.

За приписами статті 610 ЦК України порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).

При цьому, згідно зі статтею 611 вказаного Кодексу, у разі порушення зобов'язання наступають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, сплата неустойки.

Відповідно до статті 549 ЦК України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання.

Відповідно до статей 1, 3 Закону України «Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань» платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін. Розмір пені, обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.

Частиною шостою статті 232 ГК України встановлено, що нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов'язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов'язання мало бути виконано.

Відповідно до пункту 3.18.5.1 Умов при порушенні Клієнтом будь-якого із зобов'язань зі сплати відсотків за користування кредитом, термінів повернення кредиту, винагороди (комісії) Клієнт сплачує Банку за кожний випадок порушення пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, яка діяла в період, за який сплачується пеня від суми простроченого платежу за кожний день прострочення платежу.

Згідно з пунктом 3.18.5.4 Умов нарахування неустойки за кожний випадок порушення зобов'язань, передбачених пунктами 3.18.0.5.1, 3.18.5.2, 3.18.5.3, здійснюється протягом 3-х років з дня, коли відповідне зобов'язання мало бути виконано Клієнтом.

Перевіривши здійснений позивачем розрахунок пені за несвоєчасне погашення заборгованості за кредитом, несвоєчасну сплату процентів та комісії за користування кредитом за період з 01.04.2011 по 11.09.2013, суд дійшов висновку про його вірність та відповідність вимогам чинного законодавства України, а тому позовні вимоги в частині стягнення пені за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань за Договором є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі - в сумі 3275,81 грн.

Таким чином, позов ПАТ КБ «ПриватБанк» підлягає задоволенню у повному обсязі: з відповідача на користь позивача підлягає стягненню заборгованість за кредитом у розмірі 24985,83 грн, заборгованість по процентам за користування кредитом у розмірі 9477,96 грн, пеня за несвоєчасне виконання зобов'язань за договором у розмірі 3275,81 грн та заборгованість по комісії за користуванням кредитом у розмірі 2248,70 грн, всього - 39988,30 грн.

Витрати позивача по сплаті судового збору відповідно до вимог статті 49 ГПК України суд покладає на відповідача.

На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 32-34, 43, 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов публічного акціонерного товариства комерційний банк «ПриватБанк» до приватного підприємства «ЄНЛАЙН ЮГ» про стягнення заборгованості у розмірі 39988,30 грн, - задовольнити повністю.

2. Стягнути з приватного підприємства «ЄНЛАЙН ЮГ» (вул. Артилеристів, 32, м. Севастополь, 99009; ідентифікаційний код 35262750) на користь публічного акціонерного товариства комерційний банк «ПриватБанк» (вул. Набережна Перемоги, 50, м. Дніпропетровськ, 49094; ідентифікаційний код 14360570) заборгованість за кредитом у розмірі 24985,83 грн (двадцять чотири тисячі дев'ятсот вісімдесят п'ять грн 83 коп.), заборгованість по процентам за користування кредитом у розмірі 9477,96 грн (дев'ять тисяч чотириста сімдесят сім грн 96 коп.), пеню за несвоєчасне виконання зобов'язань за договором у розмірі 3275,81 грн (три тисячі двісті сімдесят п'ять грн 81 коп.), заборгованість по комісії за користуванням кредитом у розмірі 2248,70 грн (дві тисячі двісті сорок вісім грн 70 коп.), а також витрати по сплаті судового збору у розмірі 1720,50 грн (одна тисяча сімсот двадцять грн 50 коп.).

Повне рішення складено 15.11.2013.

Суддя О.М.Архипенко

СудГосподарський суд м. Севастополя
Дата ухвалення рішення12.11.2013
Оприлюднено18.11.2013
Номер документу35272190
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —919/1159/13

Рішення від 12.11.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Архипенко Олександр Михайлович

Ухвала від 09.10.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Архипенко Олександр Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні