Рішення
від 14.11.2013 по справі 919/1082/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД М. СЕВАСТОПОЛЯ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 листопада 2013 року справа № 919/1082/13 За позовом Севастопольської міської Ради

(99011, м. Севастополь, вул. Леніна, 3, ідентифікаційний код 24872845)

до Управління капітального будівництва Севастопольської міської державної адміністрації

(99011, м. Севастополь, вул. Леніна, 2, ідентифікаційний код 02498725)

За участю у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради (99011, м. Севастополь, вул. Леніна, 3, ідентифікаційний код 35483402)

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,

Суддя О.С. Погребняк

Представники:

Позивач (Севастопольська міська Рада) - не з'явився;

Відповідач (Управління капітального будівництва СМДА) - не з'явився;

Третя особа (Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування СМР) - не з'явився.

.Суть спору:

Севастопольська міська Рада звернулася до господарського суду міста Севастополя з позовом до Управління капітального будівництва Севастопольської міської державної адміністрації про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, а саме:

« 1. Пункт 2.3. розділу 2 договору викласти у наступній редакції:

" 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 з урахуванням коефіцієнтів індексації складає:

на 2009 рік:

а) на період будівництва, до здачі об'єкта до експлуатації:

3897216,00*1,028*1,152=4615301,43 грн. (чотири мільйона шістсот п'ятнадцять тисяч триста одна грн., 43 коп), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №2386/1, виданої Севастопольським міськім державним управлінням земельних ресурсів 20.02.2006;

б) на наступний період

7530701,00 грн.*0,028*1,152=8918277,84 (вісім мільйонів дев'ятсот вісімнадцять тисяч двісті сімдесят сім грн. 84 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки №520/1, виданої Севастопольським міським головним управлінням земельних ресурсів 18.01.2006;

На 2010 рік:

а) на період будівництва, до здачі об'єкта до експлуатації:

3897216,00*1,028*1,152*1,059=4887604,22. (чотири мільйона вісімсот вісімдесят сім тисяч шістсот чотири грн.. 22 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки №2386/1, виданої Севастопольським міським головним управлінням земельних ресурсів 20.02.2006;

б) на наступний період

7530701,00*1,028-1,152-1,059=9444456,24 грн. (дев'ять мільйонів чотириста сорок чотири тисячі чотириста п'ятдесят шість грн..), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки №520/1, виданої Севастопольським міським Управлінням земельних ресурсів 18.01.2006.

На 2011 рік:

а) на період будівництва, до здачі об'єкта до експлуатації:

3897216,00*1,028*1,152*1,059*1,0=4887604,22 грн. (чотири мільйона вісімсот вісімдесят сім тисяч шістсот чотири грн. 22 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки №2386/1, виданої Севастопольським міським головним управлінням земельних ресурсів 20.02.2006.

б) на наступний період:

7530701,00*1,028*1,152*1,059*1,0=9444456,24 грн (дев'ять мільйонів чотириста сорок чотири тисячі чотириста п'ятдесят шість грн. 24 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки №520/1, виданої Севастопольським міським головним управлінням земельних ресурсів 18.01.2006.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 складає:

а) на період будівництва, до здачі об'єкта до експлуатації:

7359980,00 грн. (сім мільйонів триста п'ятдесят дев'ять тисяч дев'ятсот вісімдесят грн. 00 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативній грошової оцінці земельної ділянки №439-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзему у місті Севастополі 30.01.2012;

б) на наступний період:

14719960,00 грн. (чотирнадцять мільйонів сімсот дев'ятнадцять тисяч дев'ятсот шістдесят грн. 00 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянці №439-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзему у місті Севастополі 30.01.2012.

2. Розділ 3 договору викласти у наступній редакції:

" 3. Строк дії договору

3.1. Договір укладений строком на 10 років.

3.2. По закінченню строку, на який укладено договір оренди земельної ділянки, орендар, який належно виконує зобов'язання у відповідності з умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди на новий строк (поновлення договору оренди землі).

3.3. Орендар, який має намір скористуватись переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця у встановленому порядку не пізніше ніж за два місяці до спливу строку дії договору оренди землі.

3.4. При поновленні договору оренди землі, його умови можуть бути змінені. У разі недосягнення домовленості відносно орендної плати та інших істотних умов договору, переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється."

3. Розділ 4 договору викласти у наступній редакції:

" 4. Оренда плата та порядок розрахунків:

4.1 У виконання вимог Контрольно-ревізійного управління в Закарпатської області від 25.08.2011 №07-08-6-14/5418, постанови Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 24.04.2012 та ухвали Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20.08.2012 у справі №2а-2984/11/2770, річна орендна плата за користування земельною ділянкою з 01.01.2009 встановлюється:

- до здачі об'єкта в експлуатацію відповідно до пункту 5.1 статті 288 Податкового кодексу України, у розмірі: 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки;

- після введення об'єкта до експлуатації - відповідно до Методики визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, затвердженої рішенням міської Ради від 14.10.2003 №1348 (із змінами та доповненнями) (надалі - Методика), у розмірі 0,09% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

4.2. Розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням його цільового використання та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, які заповнюються під час укладення (поновлення) чи зміни умов договору оренди.

4.3. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:

Нормативна грошова оцінка х Ставка орендної = Сума річної

земельної ділянки (грн.) плати (%) орендної плати (грн.)

Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:

на період з 01.01.2009 по 31.12.2009 рік:

4615301,43*0,03=138459,04 грн.

На період з 01.01.2010 по 31.12.2010:

4887604,22*0,03=146628,13 грн.

На період з 01.01.2011 до 31.12.2011:

4887604,22*0,03=146628,13 грн.

На період з 01.01.2012 по 31.12.2012

7359980,00*0,03=220799,40 грн.

На період з 01.01.2013 до 31.12.2013

7359980,00*0,03:365*364=220194,47 грн.

З 31.12.2013 до введення об'єкта до експлуатації:

14719960,00*0,03*2,5=1103997,00 грн.

Після введення об'єкта до експлуатації:

14719960,00*0,0009=13247,96 грн.

При цьому грошова оцінка земельної ділянки для періоду будівництва приймається до уваги до 31.12.2013 на підставі рішення міської Ради від 08.06.2010 №10564. Грошова оцінка для наступного періоду приймається з моменту введення до експлуатації об'єкта будівництва, але не пізніше 31.12.2013.

4.4. Наведений розрахунок величини річної орендної плати щорічно корегується згідно з п. 4.6. даного договору.

4.5. Орендна плата за землю оплачується орендарем у строки та порядку, визначених Податковим кодексом України.

4.6. Нарахування розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Величина річної орендної плати підлягає щорічному перерахунку у строк до першого лютого поточного року залежно від щорічно індексованої грошової оцінки земельної ділянки.

Щорічний розрахунок орендної плати здійснюється орендарем у відповідності з умовами даного договору та вимогами чинного законодавства та погоджується орендодавцем.

У разі внесення змін до Методики, щорічний розрахунок розміру орендної плати здійснюється відповідно до знову затвердженої Методики.

4.7. У строк до 20 лютого поточного року щорічний розрахунок орендної плати, узгоджений з орендодавцем, надається орендарем державній податковій інспекції за місцем розташування земельної ділянки.

4.8. У разі порушення строків освоєння (забудови) орендованої земельної ділянки, визначених проектною документацією та встановлених у договорі оренди, річна орендна плата до моменту введення до експлуатації об'єкту капітального будівництва, передбаченого даним договором, стягується у трикратному розмірі, але не більш ніж 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

4.9. Розмір орендної плати переглядається у випадках:

- зміни умов господарювання, передбачених договором, у тому числі зміни цільового використання земельної ділянки;

- зміни розміру земельного податку, збільшення цін та тарифів нормативної грошової оцінки земельної ділянки;

- зміни розмірів ставок орендної плати за землю, визначених Методикою;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено актом, складеним за участю орендодавця;

- в інших випадках, передбачених законом.

Періодичність перегляду: рішення про зміни, вказані у пункті 4.9., має бути прийнято до 15 липня року, який передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких змін (плановий період). В іншому випадку, норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, який настає за плановим періодом.

4.10. Розмір орендної плати не залежить від результатів господарської діяльності орендаря.

4.11. У разі припинення права користування земельною ділянкою орендна плата сплачується за фактичний період перебування земельної ділянки у користуванні у поточному році.

4.12. За несвоєчасне внесення орендної плати стягується пеня у розмірі ставки пені за несвоєчасну сплату земельного податку відповідно до законодавства України.

4.13. Контроль за нарахуванням, перерахуванням до бюджету, стягненням заборгованості по орендній платі здійснюється у порядку, передбаченому Податковим кодексом України."

4. Пункт 5.4 викласти в такий редакції:

« 5.4 Орендована земельна ділянка або його частина може за згодою орендодавця передаватися орендарем в суборенду без зміни цільового використання відповідно до Закону України «Про оренду землі». У цьому випадку плата за суборенду земельної ділянки не може перевищувати розмір орендної плати».

5. Пункт 9.1.1. доповнено підпунктом ж) наступного змісту:

"ж) дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються."

6. Пункт 9.2.2 розділу 9 договору доповнити підпунктами с) и т) наступного змісту:

с) у випадку переходу права власності на розташований на земельній ділянці об'єкт нерухомого майна до іншої особи, в десятиденний строк надати орендодавцеві копію документа, що підтверджує перехід права власності на об'єкт нерухомого майна (договору купівлі-продажу, дарування та інш.) та в найкоротший термін прийняти мери до оформлення переходу прав користування земельною ділянкою набувальнику об'єкта нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці;

т) повідомляти Орендодавцеві про зміну своїх реквізитів, в тому числі організаційно-правової форми, найменування, юридичної адреси та інш. в десятиденний строк».

7. Пункт 12.4 розділу 12 викласти у наступній редакції:

" 12.4. Орендодавець може відмовитись в односторонньому порядку від договору зі звільненням орендодавця від відповідальності, згідно з Цивільним кодексом України без укладення додаткової угоди до даного договору з моменту прийняття рішення про відмову від договору у наступних випадках:

- використання орендарем земельної ділянки не за цільовим призначенням (використанням);

- використання земельної ділянки з порушенням екологічних вимог;

- систематичної несплати орендної плати (протягом 3 місяців);

- не здійснення щорічного перерахунку розміру орендної плати за землю у строк, встановлений даним договором;

- порушення строків будівництва, встановлених даним договором без згоди Орендодавця

- передачі чи відчуження права оренди третім особам."

8. Решту пунктів договору оренди землі, зареєстрованого Севастопольською міською філією ДП «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах 20.11.2006 під №040665900192 в Державному реєстрів земель, залишаються незмінними та сторони підтверджують свої зобов'язання за ними.».

Позовні вимоги обґрунтовані відмовою відповідача від підписання додаткової угоди, яка направлена на приведення умов укладеного між сторонами договору оренди землі у відповідність діючому законодавству а також типовому договору оренди землі в частині перегляду розміру орендної плати у зв'язку з введенням в дію нової грошової оцінки землі та інших умов.

Ухвалою від 18.09.2013 позовну заяву прийнято до провадження.

У порядку статті 22 Господарського процесуального кодексу України позивач надав клопотання про уточнення позовних вимог та просив змініть умови договору, виклавши частину пункту 2.3. розділу 2 Договору у такій редакції:

«нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 складає:

а) на період будівництва, до здачі об'єкта до експлуатації:

7359980,00 грн (сім мільйонів триста п'ятдесят дев'ять тисяч дев'ятсот вісімдесят грн. 00 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативної грошової оцінки земельної ділянки №814-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзему у місті Севастополі 13.05.2013;

б)- на наступний період:

14719960,00 грн (чотирнадцять мільйонів сімсот дев'ятнадцять тисяч дев'ятсот шістдесят грн. 00 коп), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативної грошової оцінці земельної ділянки №439-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзему у місті Севастополі 30.01.2012».

Інші позовні вимоги просив залишити без змін.

Означене клопотання було прийнято судом до розгляду.

У порядку положень статей 22, 59 Господарського процесуального кодексу України відповідач надав відзив на позовну заяву, вказавши, що рішення СМР від 07.02.2012 №2318 «Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя» не можна вважати згодою органу, уповноваженого розпоряджатися землями комунальної власності, оскільки з тексту пунктів 1.4, 1.5 не вбачається того, про які саме зміни договорів оренди та окремі рішення по кожному орендарю йде мова. Крім того, у цьому рішенні відсуне посилання на перегляд розмірів орендної плати за минулий період, а саме з 2009 року. Також відповідачем вказано, що текст додаткової угоди містить зміну інших умов договору, які не стосуються розміру орендної плати та на внесення яких відсутнє рішення СМР (а.с. 113).

У порядку статті 22 Господарського процесуального кодексу України третя особа надала письмові пояснення по суті спору (вх. 12858/13 від 05.11.2013), вказавши на те, що підтримує позовні вимоги, заявлені Севастопольською міською Радою.

У судове засідання 14.11.2013 сторони явку уповноважених представників не забезпечили, про час та місце судового засідання повідомлені належним чином та своєчасно, про причини нез'явлення не сповістили.

Згідно зі статтею 22 Господарського процесуального кодексу України сторони зобов'язані добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами. Оскільки явка в судове засідання представників сторін - це право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх участі, якщо нез'явлення цих представників не перешкоджає вирішенню спору.

Відповідно до частини 1 пункту 3.9.2. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 № 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Розглянувши матеріали справі, оцінивши в сукупності представлені докази, суд -

Встановив:

26.10.2006 між Севастопольською міською Радою (орендодавець) та Управлінням капітального будівництва Севастопольської міської державної адміністрації (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого Орендар відповідно до рішень Севастопольської міської Ради №2528 від 14.08.2007 та 907 від 11.10.2006 надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування 7 черги четвертого мікрорайону, з віднесенням цих земель до категорії земель житлової та суспільної забудови, що знаходиться у місті Севастополі, проспект Жовтневої революції, площею 3,400 га (34000 кв.м.

Згідно з кадастровим планом земельна ділянка площею 34000 кв.м зайнята поточним будівництвом.(п. 2.2 Договору).

Відповідно до пункту 2.3 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає:

а) на період будівництва, до здачі об'єкта до експлуатації - 3897216 грн, що підтверджується довідкою про грошову оцінку земельної ділянки №2386/1, що видана Севастопольським міським управлінням земельних ресурсів від 20.02.2006;

б) на наступний період 7530701 грн, що підтверджується довідкою про грошову оцінку земельної ділянки №520/1, що видана Севастопольським міським управлінням земельних ресурсів від 18.01.2006.

Згідно з пунктом 3.1 Договір укладений строком на 10 років.

Відповідно до п. 4.1 Договору річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється відповідно до Методики визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, яка затверджена рішенням Севастопольської міської Ради №1348 від 14.10.2003, (надалі - Методика), на період будівництва до здачі об'єкта до експлуатації у розмірі 1% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, на наступний період в розмірі 0,03%.

За змістом п. 4. 2 Договору величина річної орендної плати за користування ділянкою складає: - на період будівництва: 3897216*0,01=38972,16 грн.; - на наступний період: 7530701*0,0003=2259,21 грн.

При цьому, грошова оцінка земельної ділянки для періоду будівництва приймається до уваги не більш ніж 2 роки з дати приймання-передачі ділянки. Грошова оцінка для наступного періоду приймається до уваги з дати початку експлуатації об'єкта реконструкції, але не пізніше 2 років від дати приймання-передачі земельної ділянки. У випадку внесення до договору змін в частині збільшення строку будівництва, відповідні зміни вносяться також до п. 4.2 Договору.

Приведений розрахунок величини річної орендної плати щорічно корегується відповідно до пункту 4.5 Договору (п. 4.3).

Орендна плата на землю вноситься орендарем рівними частками щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного періоду (податкової) місяця, в національної валюті України на спеціальний бюджетний рахунок міста в райфінуправлінні за місцем розташування земельної ділянки (п. 4.4 Договору).

Нарахування розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Величина річної орендної плати підлягає щорічному перерахунку в строк до 01 лютого поточного року в залежності від щорічно індексованої грошової оцінки земельної ділянки. Щорічний розрахунок орендної плати здійснюється орендарем відповідно до умов цього договору та вимогами діючого законодавства (п. 4.5 Договору).

В строк до 15 лютого поточного року щорічний розрахунок орендної плати, узгоджений з орендодавцем, надається орендарем державній податковій інспекції за місцем розташування земельної ділянки (п. 4.6 Договору)

Відповідно до пункту 4.7 Договору у випадку порушення, передбачених цим Договором строків освоєння (забудови) орендованої земельної ділянки розмір річної орендної плати підлягає корегуванню шляхом збільшення орендної ставки на поправочний коефіцієнт 2,5, визначений відповідно до методики та застосовується до моменту введення в експлуатації об'єкта капітального будівництва, передбаченого цим Договором, але не більш 10% нормативної грошової оцінки.

Відповідно до пункту 4.8 Договору розмір орендної плати переглядається у випадку:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни розмірів земельного податку, збільшення нормативно грошової оцінки земельної ділянки, зокрема у внаслідок інфляції та індексації;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується актом, складеним за участю орендодавця;

- в інших випадках, передбачених законом.

За умовами пункту 12.1 Договору зміна умов договору здійснюється в письмовій формі за взаємною згодою сторін. У випадку недосягнення згоди стосовно змини умов договору, спір вирішується у судовому порядку.

Актом приймання-передачі земельної ділянки від 26.10.2006, який є додатком до договору оренди земельної ділянки, площею 3,4000 га по пр. Жовтневої революції, підтверджується передача орендодавцем орендарю земельної ділянки на підставі договору від 26.10.2006 (арк.с. 34).

17.08.2010 між сторонами по справі була укладена додаткова угода (а.с. 28-40) про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, зокрема, пункт 2.3 Договору був укладений в такій редакції:

2.3 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель за 2007-2009 р. складає:

а) на період будівництва до здачі об'єкта до експлуатації 3897216*1,028*1,152*1,059=4887604,23 грн, що підтверджується випискою з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки №2386/1, виданої Севастопольським міським головним управлінням земельних ресурсів 20.02.2006

б) на наступний період 7530701*1,028*1,152*1,059=9444456,24 грн, що підтверджується випискою з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки №520/1, виданої Севастопольським головним управлінням земельних ресурсів 18.01.2006.

Пункт 4.2 викладений в такий редакції:

« 4.2 Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою відповідно до розрахунку складає:

а) на період будівництва:

4887604,23*0,01=48876,04 грн

б) на наступний період:

9444456,24*0,0009=8500,01 грн.

При цьому, грошова оцінка земельної ділянки для періоду будівництва приймається до уваги не більш ніж з 27.10.2008 до 31.12.2013 відповідно до рішення міської Ради від 08.06.2010 №10564 від дати приймання-передачі земельної ділянки. Грошова оцінка для наступного періоду приймається з моменту введення до експлуатації об'єкта будівництва, але не пізніше 17.10.2011 від дати приймання-передачі земельної ділянки.

Пункт 4.4 Договору викладений у такій редакції: Орендна плата за землю сплачується орендарем щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного періоду (податкової) місяця в національній валюті України на бюджетний рахунок міста Севастополя.

Підпункт г) пункту 9.2.2 договору викладений в такій редакції:

г) розпочати освоєння земельної ділянки та закінчити будівництво відповідно до передбаченого у пункті 5.2 цільового призначення в строк з 27.10.2008 по 31.12.2013 відповідно до рішення Севастопольської міської Ради від 08.06.2010 №10564.

Рішенням Севастопольської міської Ради від 08.06.1010 №10564 «Про продовження УКБ СМДА до 31.12.2013 строку будівництва 7 черги четвертого мікрорайону на земельній ділянці, площею 3,4000 га по пр. Жовтневої Революції» було продовжено відповідачу строк будівництва до 31.12.2013 (а.с. 41)

Рішенням Севастопольської міської Ради від 13.02.2008 №3701 «Про внесення змін до додатку до рішення міської Ради від 14.10.2003 №1348 «Про затвердження Методики визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі» було внесено наступні зміни до додатку до рішення Севастопольської міської Ради від 14.10.2003 №1348 «Про затвердження Методики визнання розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди земельної ділянки»:

«- Річної розмір орендної плати за земельні ділянки, що знаходяться у державній або комунальній власності не можуть бути менш:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку згідно із ЗУ «Про плату за землю»;

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, відповідно до ЗУ «Про плату за землю».

Річний розмір орендної плати не може перевищувати 12% від нормативної грошової оцінки».

Також означеним рішенням розділ 3 Додатку до рішення Севастопольської міської Ради від 14.10.2003 №1348 «Про затвердження Методики визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі» був укладений в іншій редакції.

Відповідно до розділу 3 «Розміри річної орендної плати» Додатку до рішення Севастопольської міської Ради від 13.02.2008 №3701, розмір оплати земельної ділянки з цільовим призначенням: під багатоквартирними житловими будинками до приймання до експлуатації складає 1% від нормативної грошової оцінки; під багатоквартирними житловими будинками в період, що перевішує строк будівництва, встановлений у договорі оренди земельної ділянки до приймання до експлуатації - 2,5% ; під багатоквартирним житловим фондом складає 0,09% від нормативної грошової оцінки (а.с. 43-44).

Рішенням Севастопольської міської Ради від 20.12.2011 №2163 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінці земель в адміністративних мережах міста Севастополя та введення її в дію» була затверджена технічна документація по нормативній оцінці земель, з введенням її в дію з 01.01.2012; вирішено формування доходної частини бюджету міста Севастополя на 2012 рік в частині надходження плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки) здійснювати з урахуванням нормативної грошової оцінки земель в адміністративних мережах міста Севастополя.

Рішенням Севастопольської міської Ради від 07.02.2012 №2318 «Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних мережах міста Севастополя» зобов'язано Управління з питань земельних, водних відносин та містобудівництва Севастопольської міської Ради після проведення орендарями витягів з технічної документації з нормативної оцінки, затвердженої рішенням Севастопольської міської Ради №2163 від 21.12.2011, внести відповідні зміни до діючих договорів оренди земельних ділянок; у місячний строк провести аналіз орендних ставок, відповідно до Методики визначення розмірів орендної плати, затвердженої рішенням Севастопольської міської Ради №1348 від 14.10.2003 на предмет їх економічної обґрунтованості та відповідності середньому рівню орендних ставок по Україні; за результатами інвентаризації договорів оренди земельних ділянок привести ставки орендної плати у відповідність з діючим законодавством та «Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі», затвердженої рішенням Севастопольської міської Ради №1348 від 14.10.2003, шляхом внесення відповідних змін до договорів; зміни до договорів оренди земельних ділянок внести без винесення окремих рішень сесії Севастопольської міської Ради по кожному орендарю; направити на адресу орендарів пропозиції з наміром внести зміни до договорів оренди земельних ділянок. У випадку непредставлення орендарями протягом строку, встановленого законодавством, повідомлення про результати розгляду пропозицій про зміну договору, підготовити та направити позовні заяви до суду про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 34000,00 кв.м, що знаходиться за адресою: м. Севастополь, пр. Жовтневої революції, станом на 30.01.2012 складала 14719960,00 грн., що підтверджується витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Державного комітету України земельних ресурсів Головного управління Держкомзему у місті Севастополі №439-3.1/5 від 30.01.2012 (а.с. 106).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 34000,00 кв.м, що знаходиться за адресою: м. Севастополь, пр. Жовтневої революції, складає 7359980,00 грн., що підтверджується витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Держземагентства України Головного управління Держземагентства у місті Севастополі №814-31/5 від 13.05.2013 (а.с. 105).

Вимогою Контрольно-ревізійного управління України в Закарпатській області від 25.08.2011 №07-08-6-14/5418, на підставі проведеної планової ревізії фінансово-господарської діяльності Управління за період з 01.01.2009 по 30.06.2011 було зобов'язано Управління земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради, керуючись положеннями частини 3 статті 631 Цивільного кодексу України, внести зміни до договорів оренди земельних ділянок в частині підвищення розміру орендної ставки з 01.01.2009 (арк.с. 69-70).

Постановою Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 24.04.2012 у справі №2а-2984/11/2770, за позовом Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради до Державної фінансової інспекції в Закарпатській області, Державній фінансової інспекції України про визнання противоправною та скасування вимоги та ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20.08.2012 у справі 2а-2984/11/2770 встановлена необхідність виконання Управлінням з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради вимоги Контрольно-ревізійного управління України в Закарпатської області від 25.08.2011 №07-08-6-14/5418, крім пункту 5 вимоги (а.с. 71-75).

Ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20.08.2012 по справі №2а-2984/11/2770 постанову окружного адміністративного суду міста Севастополя від 24.04.2012 по справі №2а-2984/11/2770 було залишено без змін (а.с. 80-81).

У виконання вимоги Контрольно-ревізійного управління в Закарпатської області від 25.08.2011 №07-08-6-14/5418, постанови Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 24.04.2012 та ухвали Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20.08.2012 у справі №2а-2984/11/2770, рішень Севастопольської міської Ради від 20.12.2011 №2163 «Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних мережах міста Севастополя» та 07.02.2012 №2318 листом від 23.04.2013 №0315/2106 Севастопольська міська Рада звернулася до орендаря з пропозицію підписати додаткову угоду про внесення змін до договору оренди землі, надавши означену угоду та розрахунок розміру орендної плати за користування означеною земельною ділянкою на 2009-2013 рік (арк.с. 50-57).

Однак орендарем не було узгоджено змін до договору, запропоноване орендодавцем.

Враховуючи те, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка була передана в оренду відповідачеві змінилася а також приймаючи до уваги відсутність відповіді відповідача (орендаря) щодо узгодження внесення змін до орендної плати, позивач звернувся до суду з вимогами про внесення змін до умов договору оренди в редакції позивача в судовому порядку.

Суд, вивчивши представлені сторонами докази, заслухавши пояснення представників сторін визнав позовні вимоги такими, що підлягають частковому задоволенню з огляду на наступне .

Спірні правовідносини сторін виникли із договору оренди землі, тобто є земельними правовідносинами, а тому підпадають під правове регулювання як загальних норм Цивільного кодексу України, так і спеціальних норм Земельного кодексу України, Податкового кодексу України та Закону України "Про оренду землі".

Відповідно до статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки (частина 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі").

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (частина 1 статті 21 Закону України "Про оренду землі").

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008р. № 309-VI було внесено зміни до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" та визначено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель -трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим Законом. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки.

У зв'язку із введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.2011 р. (від 02.12.2010 р. за №2755-VI), Закон України "Про плату за землю" втратив чинність згідно ч. 2 Прикінцевих положень Кодексу. Питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою з 1 січня 2011 року регулюється виключно Податковим кодексом України.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України" № 2756- VІ від 02.12.2010р . внесено зміни до ст. 21 Закону України "Про оренду землі", у зв'язку з чим, ч. 2 цієї статті викладена у такій редакції: "Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України)".

Пунктом 288.5. статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

Згідно зі статтею 652 Цивільного кодексу України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Зміна договору у зв'язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.

Відповідно до частини першої статті 641 Цивільного кодексу України пропозиція щодо зміни істотних умов договору повинна містити істотні умови договору.

Відповідно до статті 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є істотною умовою договору оренди землі.

Згідно із статтею 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до частини першої та третьої статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Місцеві органи виконавчої влади, підприємства, установи та організації, а також громадяни несуть встановлену законом відповідальність перед органами місцевого самоврядування за заподіяну місцевому самоврядуванню шкоду їх діями або бездіяльністю, а також у результаті невиконання рішень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, прийнятих у межах наданих їм повноважень.

Відповідно до пункту 13 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою КМУ від 03.03.2004 №220, розмір орендної плати переглядається у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміні коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно з частиною другою статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

В даному випадку має місце рішення Севастопольської міської Ради, яким було введено в дію нову нормативну грошову оцінку землі. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка знаходиться у орендному користуванні відповідача, складає 7359980,00 грн. станом на 13.05.2013 (а.с. 105).

Статтею 188 Господарського кодексу України передбачено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Позивач, враховуючи вимоги статті 188 ГК України, направив на адресу відповідача пропозицію про внесення змін договору оренди земельної ділянки, а також надав розрахунок орендної плати за землю та Додаткову угоду про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки, але означена Додаткова угода не була розглянута відповідачем.

Сторонами в договорі оренди передбачена можливість зміни розміру орендної плати, при цьому орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому зміна орендної плати при наявності вищевказаних підстав (як зміна нормативної грошової оцінки) є обґрунтованою.

Законодавча зміна граничного розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. Наведена правова позиція викладена в постановах Верховного Суду України від 23.05.2011 № 7/105-10(30/234-09), від 30.05.2011 № 30.05.2011 № 17/299-10, від 04.07.2011 № 41/81 (доведені до відома Інформаційним листом Вищого господарського суду України від 24.11.2011 №01-06/1642/2011) при тому, що в силу статті 111-28 ГПК України, рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України.

За таких обставин, позовні вимоги про внесення змін до пунктів 2.3 (нормативна оцінка) та пункту 4.1 розділу 4 Договору (Орендна плата та порядок розрахунків) є обґрунтованими.

Що стосується доводів позивача про те, що зміна розміру орендної плати має застосовуватись за минулий період (п. 4.1. Додаткової угоди в редакції позивача), суд вважає такі доводи безпідставними виходячи з наступного.

Відповідно до частини 3 статті 653 ЦК України, у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

В абзаці 5 пункту 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" також зазначено, що згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Враховуючи цю норму права новий розмір орендної плати повинен застосовуватись саме з моменту набрання цим рішенням законної сили.

При цьому, у суду відсутні підстави для встановлення іншої дати з огляду на те, що рішення № 2318 «Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних мережах міста Севастополя» було прийнято Севастопольською міською Радою 07.02.2012, звернення до відповідача з пропозицією внести зміни до договору мало місце 23.04.2013. При цьому, звернення до суду з відповідним позовом відбулось лише 18.09.2013.

За таких обставин, виходячи із закріплених статтею 3 ЦК України засад справедливості, добросовісності та розумності, суд не вбачає підстав для встановлення іншої дати набрання чинності змін до договору оренди землі, окрім дати набрання чинності рішенням суду у даній справі.

Позивач просив суд внести зміни у Договір та викласти пункт 4.3 (в діючій редакції договору пункт 4.2) в наступній редакції:

" 4.3. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:

Нормативна грошова оцінка х Ставку орендної = Сума річної

земельної ділянки (грн.) плати (%) орендної плати (грн.)

Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:

на період з 01.01.2009 по 31.12.2009 рік:

4615301,43*0,03=138459,04 грн.

На період з 01.01.2010 по 31.12.2010:

4887604,22*0,03=146628,13 грн.

На період з 01.01.2011 до 31.12.2011:

4887604,22*0,03=146628,13 грн.

На період з 01.01.2012 по 31.12.2012

7359980,00*0,03=220799,40 грн.

На період з 01.01.2013 до 31.12.2013

7359980,00*0,03:365*364=220194,47 грн.

З 31.12.2013 до введення об'єкта до експлуатації:

14719960,00*0,03*2,5=1103997,00 грн.

Після введення об'єкта до експлуатації:

14719960,00*0,0009=13247,96 грн.

При цьому грошова оцінка земельної ділянки для періоду будівництва приймається до уваги до 31.12.2013 на підставі рішення міської Ради від 08.06.2010 №10564. Грошова оцінка для наступного періоду приймається з моменту введення до експлуатації об'єкта будівництва, але не пізніше 31.12.2013.

Суд вважає, що ця вимога підлягає частковому задоволенню з урахуванням наступного.

Згідно з пунктом 2.3 Методики розмір річної орендної плати визначається в залежності від цільового призначення земельної ділянки та інших факторів у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Такий принцип визначення річної орендної плати за землю відповідає статтям 274, 285-288 Податкового кодексу України. Таким чином, формула визначення річної орендної плати, що передбачена у першому реченні та величина річної орендної плати з урахуванням нових нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати запропонованої редакції пункту 4.3 відповідає вимогам діючого законодавства, а тому позовні вимоги у цій частині підлягають задоволенню.

Разом з тим, відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Позивачем не доведено обґрунтованість перерахунку орендної плати за попередні періоди, а тому суд вважає вимоги позивача про внесення цих змін до договору необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Що стосується позовних вимог щодо змін до розділу 3 та пунктів 4.2., 4.4, 4.5., 4.6., 4.7, 4.8., 4.9-4.13, пунктів 5.4., підпункту ж) пункту 9.1.1, підпунктів с) і т)пункту 9.2.2, пунктів 12.4 слід зазначити таке.

Відповідно до статей 626, 627 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Статтею 179 Господарського кодексу України встановлено, що майново-господарські зобов'язання, які виникають між суб'єктами господарювання або між суб'єктами господарювання і негосподарюючими суб'єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов'язаннями. При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі: вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству; примірного договору, рекомендованого органом управління суб'єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст; типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови; договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб'єктів, коли ці суб'єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту. Господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Відповідно до пунктів 1.1., 1.3. та 1.5 рішення Ради №2318 управління було зобов'язано:

- після надання орендарями виписок з технічної документації про нормативну грошову оцінку, затвердженою рішенням Севастопольської міської Ради №2163 від 20.12.2011, внести відповідні зміни до діючого договору оренди земельних ділянок (п. 1.1);

- за результатом інвентаризації договорів оренди земельних ділянок необхідно привести ставки орендної плати до відповідності з діючим законодавством та Методикою шляхом внесення відповідних змін у договори оренди (п.1.3);

- направити на адресу орендарів пропозиції про намір внести зміни до договорів земельних ділянок (п.1.5.).

Таким чином, Севастопольською міською Радою були прийняті рішення щодо внесення змін лише до пунктів 2.3. та 4.1 Договору стосовно нормативної грошової оцінки землі приведення ставок орендної плати до відповідності із законодавством. Рішення щодо внесення змін до інших пунктів договору не приймалось.

13.09.2011 року Севастопольською міською Радою прийняте рішення "Про внесення змін до рішення Севастопольської міської Ради №1343 від 14.10.2003 "Про затвердження Положення про порядок передачі в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення", яким був затверджений примірний договір оренди земельної ділянки. Але, цим рішенням не вирішувалось питання щодо приведення діючих договорів до відповідності із затвердженим примірним договором.

Так, позивач просить доповнити п. 9.2.2 Договору підпунктами с) та т) в такій редакції:

с) у випадку переходу права власності на розташований на земельній ділянці об'єкт нерухомого майна до іншої особи, в десятиденний строк надати орендодавцеві копію документа, що підтверджує перехід права власності на об'єкт нерухомого майна (договору купівлі-продажу, дарування та інш.) та в найкоротший термін прийняти мери до оформлення переходу прав користування земельною ділянкою набувальнику об'єкта нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці;

т) повідомляти Орендодавцеві про зміну своїх реквізитів, в тому числі організаційно-правової форми, найменування, юридичної адреси та інш. в десятиденний строк».

Статтями 120 та 140 Земельного кодексу України не регламентовано питання зміни реквізитів сторін у договорі та внесення відомостей про державну реєстрацію договору оренди до реєстру, а також при переході права власності на розташований на земельній ділянці об'єкт нерухомого майна до іншої особи орендарю земельної ділянки не зобов'язано надавати таке підтвердження, а тому не можуть бути підставою для внесення цих змін до Договору.

Позивач також просив суд пункт 12.4 розділу 12 викласти у наступній редакції:

" 12.4. Орендодавець може відмовитись в односторонньому порядку від договору зі звільненням орендодавця від відповідальності, згідно з Цивільним кодексом України без укладення додаткової угоди до даного договору з моменту прийняття рішення про відмову від договору у наступних випадках:

- використання орендарем земельної ділянки не за цільовим призначенням (використанням);

- використання земельної ділянки з порушенням екологічних вимог;

- систематичної несплати орендної плати (протягом 3 місяців);

- не здійснення щорічного перерахунку розміру орендної плати за землю у строк, встановлений даним договором;

- порушення строків будівництва, встановлених даним договором без згоди Орендодавця;

- передачи чи відчуження права оренди третім особам."

Згідно зі статтею 31 Закону України "Про оренду" договір оренди землі припиняється в разі: закінчення строку, на який його було укладено; викупу земельної ділянки для суспільних потреб та примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря; смерті фізичної особи - орендаря, засудження його до позбавлення волі та відмови осіб, зазначених у статті 7 цього Закону, від виконання укладеного договору оренди земельної ділянки; ліквідації юридичної особи - орендаря; відчуження права оренди земельної ділянки заставодержателем; набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці; припинення дії договору, укладеного в рамках державно-приватного партнерства (щодо договорів оренди землі, укладених у рамках такого партнерства). Договір оренди землі припиняється також в інших випадках, передбачених законом. Договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Вищезазначений пункт договору не відповідає статті 31 Закону України "Про оренду землі", а тому, позовна вимога щодо включення його до Договору задоволенню не підлягає.

Суд також зазначає, що позовні вимоги Севастопольської міської Ради про внесення змін в договір оренди землі, зокрема, пункти, які не стосуються орендної плати у зв'язку із зміною нормативної грошової оцінки землі, не відповідають умовам, вказаним в ст. 652 Цивільного кодексу України, в якості підстав для внесення змін до чинного договору.

Також вказані вимоги суперечать положенням статті 58 Конституції України та статті 5 Цивільного кодексу України.

З урахуванням зазначених вище обставин у суду відсутні підстави для задоволення позовних вимог у вказаній частині.

Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін.

У пункті 4.1. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 21.02.2013 № 7 "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" встановлено, що судовий збір у справах зі спорів, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, покладається на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття обґрунтованих пропозицій другої сторони. Якщо розбіжності між сторонами вирішено частково на користь однієї із сторін і частково на користь другої сторони, то витрати, пов'язані зі сплатою судового збору, розподіляються між обома сторонами з урахуванням кількості та змісту прийнятих господарським судом пропозицій кожної із сторін (зокрема, у залежності від кількості пунктів спірного договору, прийнятих судом у редакції позивача і відповідача).

Таким чином, судовий збір підлягає стягненню із сторін пропорційно задоволеним вимогам.

Керуючись статтями 32-34, 49, 82-84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2 . Змінити умови укладеного між Севастопольською міською Радою (99011, м. Севастополь, вул. Леніна,3, ідентифікаційний код 24872845) та Управлінням капітального будівництва Севастопольської міської державної адміністрації (99011, м. Севастополь, вул. Леніна, 2, ідентифікаційний код 02498725) договору оренди земельної ділянки від 26.10.2006, зареєстрованого Севастопольською міською філією ДП «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 20.11.2006 за №040665900192, виклавши пункти Договору в такій редакції :

Пункт 2.3. договору викласти у наступній редакції:

" 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає:

а) на період будівництва, до здачі об'єкта до експлуатації:

7359980,00 грн (сім мільйонів триста п'ятдесят дев'ять тисяч дев'ятсот вісімдесят грн. 00 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативній грошової оцінці земельної ділянки №814-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзему у місті Севастополі 13.05.2013;

б) на наступний період:

14719960,00 грн. (чотирнадцять мільйонів сімсот дев'ятнадцять тисяч дев'ятсот шістдесят грн. 00 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянці №439-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзему у місті Севастополі 30.01.2012 ."

Пункт 4.1 договору викласти у наступній редакції:

" 4.1. Річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється:

- до здачі об'єкта в експлуатацію відповідно до пункту 5.1 статті 288 Податкового кодексу України, у розмірі: 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки;

- після введення об'єкта в експлуатацію - відповідно до Методики визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, затвердженої рішенням міської Ради від 14.10.2003 №1348 (із змінами та доповненнями) (надалі - Методика), у розмірі 0,09% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки».

Пункт 4.2. договору викласти у наступній редакції:

" 4.2. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:

Нормативна грошова оцінка х Ставка орендної = Сума річної

земельної ділянки (грн.) плати (%) орендної плати (грн.)

Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:

На період до 31.12.2013

7359980,00*0,03:365*364=220194,47 грн.

З 31.12.2013 до введення об'єкта до експлуатації:

14719960,00*0,03*2,5=1103997,00 грн.

Після введення об'єкта до експлуатації:

14719960,00*0,0009=13247,96 грн.

При цьому грошова оцінка земельної ділянки для періоду будівництва приймається до уваги до 31.12.2013 на підставі рішення міської Ради від 08.06.2010 №10564. Грошова оцінка для наступного періоду приймається з моменту введення до експлуатації об'єкта будівництва, але не пізніше 31.12.2013».

3. Стягнути з Управління капітального будівництва Севастопольської міської державної адміністрації (99011, м. Севастополь, вул. Леніна, 2, ідентифікаційний код 02498725) на користь Державного бюджету України (одержувач - державний бюджет м. Севастополя, ЄДРПОУ 38022717, Банк одержувача: ГУДКСУ у місті Севастополі, МФО 824509, р/р 31215206783001 , код бюджетної класифікації 22030001) судовий збір у сумі 312,81 грн. (триста дванадцять грн. 81 коп.)

4. Стягнути з Севастопольської міської Ради (99011, м. Севастополь, вул. Леніна, 3, ідентифікаційний код 24872845) на користь Державного бюджету України (одержувач - державний бюджет м. Севастополя, ЄДРПОУ 38022717, Банк одержувача: ГУДКСУ у місті Севастополі, МФО 824509, р/р 31215206783001 , код бюджетної класифікації 22030001) судовий збір у сумі 834,19 грн. (вісімсот тридцять чотири грн. 19 коп.)

5. В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Видати наказ після набрання рішенням суду законної сили.

Повне рішення складено 15.11.2013

Суддя підпис О.С. Погребняк

Згідно з оригіналом помічник судді І.О. Кузьміна 15.11.2012

СудГосподарський суд м. Севастополя
Дата ухвалення рішення14.11.2013
Оприлюднено18.11.2013
Номер документу35279129
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —919/1082/13

Рішення від 14.11.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Погребняк Олексій Станіславович

Ухвала від 18.09.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Погребняк Олексій Станіславович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні