КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 826/5446/13-а Головуючий у 1-й інстанції: Костенко Д.А.
Суддя-доповідач: Костюк Л.О.
ПОСТАНОВА
Іменем України
14 листопада 2013 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Костюк Л.О.;
суддів: Троян Н.М., Бужак Н.П.;
за участю секретаря: Кінзерської Т.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відпові-дальністю "Сатурн-К" на постанову Окружного адміністративного суду м.Києва від 18 травня 2013 року у справі за адміністративним позовом Управління Пенсійного фонду України в Куп'янському районі Харківської області до Товариства з обмеженою відпові-дальністю "Сатурн-К" про стягнення 60092,52 грн., -
В С Т А Н О В И Л А:
У квітні 2013 року, позивач звернувся до Окружного адміністративного суду м.Києва з позовом до Товариства з обмеженою відпові-дальністю "Сатурн-К" про стягнення 60092,52 грн.. Свої позовні вимоги мотивував тим, що відповідач наділений законодавцем повноваженнями на застосування до платників внесків на загальнообов»язкове державне пенсійне страхування фінансових санкцій за діяння, що визнавались законом правопорушенням до січня 2011 року та були вчинені платниками внесків до 01 січня 2011 року. При цьому, такі повноваження підлягають реалізації за правилами, що діяли до набрання чинності Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов»язкове державне пенсійне страхування», тобто за правилами ч.9 ст.106 Закону України «Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування».
Постановою Окружного адміністративного суду м.Києва від 18 травня 2013 року позов задоволено повністю.
Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Сатурн-К" на користь Управління Пенсійного фонду України в Круп'янсь-кому районі Харківської області 60092,52 грн. (шістдесят тисяч дев'яносто дві гривні 52 копійки) у рахунок погашення заборгованості зі сплати штрафних санкцій та пені згідно рішень від 11.05.2012 №№302, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309, 310, 311, 312, 313, 314, 315, 316.
Не погоджуючись з зазначеним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції як таку, що постановлена з порушенням норм матеріального та процесуального права, та прийняти нову, якою відмовити у задоволенні позову повністю.
Заслухавши суддю - доповідача, розглянувши доводи апеляційної скарги , колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а постанова суду - скасуванню з таких підстав.
Згідно зі ст.ст. 198 ч. 1 п. 3, 202 ч. 1 п. 4 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції скасовує її та ухвалює нове рішення, якщо визнає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Проте, Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції щодо задоволення позовних вимог, з огляду на наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, рішеннями УПФ від 11.05.2012 року №№302, 303, 304, 305, 306, 307, 308, 309, 310, 311, 312, 313, 314, 315, 316, копії яких наявні у справі, до відповідача застосовано фінансових санкцій у вигляді штрафу в загальному розмірі 2213,88 грн. та нара-ховано пені в загальному розмірі 57878,64 грн. за несплату (неперерахування) або несвоє-часну сплату (несвоєчасне перерахування) страхових внесків на загальнообов'язкове держав-не пенсійне страхування за період, починаючи з 20.02.2006 року по 15.03.2012 року.
Вказані рішення одержані відповідачем 19.05.2012 згідно повідомлення про вручення №0110303570500, копія якого наявна у справі, і, як зазначив у позовній заяві позивач та не заперечив відповідач, в адміністративному або судовому порядку не узгоджувалися та не оскаржувалися. У справі відсутні докази оскарження та скасування даних рішень, також.
Таким чином, відповідач ніс зобов'язання зі сплатити нарахованих штрафних санкцій та пені протягом 10 днів після одержання вказаних рішень, однак належних доказів їх сплати відповідач не надав і, як вбачається з матеріалів справи, вказаний борг обліковується за ним.
Надаючи правову оцінку позовним вимогам, необхідно зазначити наступне.
Управління Пенсійного фонду України в Куп'янському районі Харківської області звернулось до суду з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Сатурн-K» 34005,38 грн. заборгованості по сплаті страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, в тому числі недоїмки в сумі 22138,88 грн., фінансові санкції -7778,77 грн. та пені в сумі 4087,73 грн., яка обліковується за філією відповідача.
Постановою Окружного Адміністративного суду міста Києва за №11/144 від 17.08.2009 року з Товариства з обмеженою відповідальністю «Сатурн-K» було примусово стягнуто суму заборгованості зі всіма фінансовими санкціями Філії Товариства - «Сатурн-Лазурит» в розмірі 34 005, 38 грн.
Товариство з обмеженою відповідальністю .,Сатурн-K" є суб'єктом підприємницької діяльності, перебуває в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України, код 23724835.
Філія TOB «Сатурн-К»«Куп'янська філія «Сагурн-Лазурит»згідно з п. 4.1. п. 4.4 ст. 4 Положення про філію Товариства з обмеженою відповідальністю «Сагурн-К»є відособленим підрозділом ГОВ «Сатурн-К»та не може виступати позивачем чи відповідачем у суді. Згідно з довідкою статуправління правовий статус Куп'янської філії TOB «Сатурн-K»- без права юридичної особи.
Згідно з розрахунками суми внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, що підлягають сплаті за період з січня 2004 року по вересень 2007 року було виявлено, що недоїмка філії відповідача по сплаті внесків становить 22138,88 грн.
Відповідно до рішень №90, 91, 92 від 17.08.2007 року було застосовано фінансові санкції на підставі п. 2 ч. 9 ст. 106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» за несвоєчасний перерахунок страхових внесків в сумі 7778,77 грн. та пені в розмірі 4057,73 грн.
Відповідно до абз. 1 ст. 1 Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування», платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об'єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об'єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників.
Абзацом 1 статті 14 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»від 9 липня 2003 року № 1058-ІV (далі - Закон № 105 8-ІV) встановлено, що страхувальниками відповідно до цього Закону є роботодавці: підприємства, установи і організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, об'єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування (фіксований податок, єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок, придбали спеціальний торговий патент), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру, - для осіб, зазначених у пунктах 1, 10, 15 статті 11 цього Закону.
Статтею 1 Закону «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що страхувальники - це роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону сплачують страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
Відповідно до вказаної статті, страхові внески - це кошти відрахувань на соціальне страхування та збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, сплачені згідно із законодавством, що діяло раніше; кошти, сплачені на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування відповідно до цього Закону.
Згідно з ч. 1 статті 15 Закону «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», платниками страхових внесків до солідарної системи є страхувальники, зазначені в статті 14 цього Закону, і застраховані особи, зазначені в частині першій статті 12 цього Закону.
Частинами 3 та 4 цієї статті встановлено, що страхувальники набувають статусу платників страхових внесків із дня їх реєстрації у територіальному органі Пенсійного фонду, а особи, визначені частиною першою статті 12 цього Закону, - з дня набрання чинності договором про їх добровільну участь; платникам страхових внесків у десятиденний термін після їх реєстрації видається повідомлення про реєстрацію платника страхових внесків за формою, встановленою правлінням Пенсійного фонду.
На виконання Постанови Окружного Адміністративного суду м. Києва від 17.08.2009 року та Виконавчого Листа за № 11/144 від 25 березня 2011 року (Постанову про відкриття виконавчого провадження Товариство з обмеженою відповідальністю «Сатурн-K» не одержувало) Товариством з обмеженою відповідальністю «Сатурн-К» 15 березня 2012 року було сплачено суму заборгованості по страховим внескам на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування на користь управління Пенсійного фонду України в Куп'янському районі Харківської області в розмірі 34 055, 38 грн. в повному обязі (копія Виписка по рахунку TOB «Сатурн-K» додається).
Незважаючи на погашення заборгованої суми та фінансових санкцій Товариством з обмеженою відповідальністю «Сатурн-K» філії «Сатурн-Лазурит» в повному обсязі станом на 15 березня 2012 року Позивач знову нараховує штрафні санкції починаючи з 2007 року по 1 червня 2012 року (копії розрахунків посілії «Сатурн-Лазурит» знаходяться в матеріалах справи), що є неприпустимим та незаконним та такими, що порушують чинне законодавство України.
Також, вважаємо, що рішення №302-316 від 11.05.2012 року є незаконними, на підставі того, що основне зобов'язання по оплаті заборгованої суми було виконано відповідачем 15 березня 2012 року.
Щодо підстав застосування фінансових санкцій зазначених в Рішеннях №302-316 від 11.05 2012 року про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату або несвоєчасну сплату страхових внесків, необхідно зазначити наступне.
Вищевказані рішення винесені на підставі пункту 2 частини 9 статті 106 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
Відповідно до п.2 ч.9 ст.106 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або територіальними органами Пенсійного фонду, накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум.
Одночасно на суми своєчасно не сплачених (не перерахованих) страхових внесків і фінансових санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.
Відповідач мав прострочену заборгованість за періоди з 20.02.2006 року по 15.03.2012 року ( Рішення № 302), з 20.03.2006 по 15.03.2012 року( Рішення № 303), з 20.04.2006 по 15.03.2012 року( Рішення № 304), з 22.05.2006 по 15.03.2012 року( Рішення № 305), з 20.06.2006 по 15.03.2012 року( Рішення № 306), з 20.07.2006 по 15.03.2012 року( Рішення № 307), з 20.08.2006 по 15.03.2012 року( Рішення № 308), з 20.09.2006 по 15.03.2012 року( Рішення № 309), з 20.10.2006 по 15.03.2012 року( Рішення № 310), з 20.11.2006 по 15.03.2012 року( Рішення № 302) ( Рішення № 311), з 20.12.2006 по 15.03.2012 року( Рішення № 312), з 20.01.2007 по 15.03.2012 року( Рішення № 313), з 20.02.2007 по 15.03.2012 року( Рішення № 314), з 20.03.2007 по 15.03.2012 року( Рішення № 315) , з 20.09.2007 по 15.03.2012 року( Рішення № 316) про що свідчать дані картки особового рахунку платника, тому відповідач цілком правомірно застосував фінансові санкції та нарахував пеню.
11.05.2012 року винесені рішення №302-316 про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату або несвоєчасну сплату страхувальником страхових внесків. Суми штрафних санкцій розраховані із застосуванням 10% своєчасно не сплачених сум страхових внесків. Пеня розрахована за кожний день прострочення платежу в розмірі 0,1% своєчасно несплачених сум. Отже, розрахунок фінансової санкції та пені є правильним.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.08.2009 року по справі №11/144 адміністративний позов управління Пенсійного фонду України в Куп'янському районі Харківської області про стягнення з TOB «Сатурн-K» заборгованості по страховим внескам на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування в розмірі 34055,38 грн. задоволено в повному обсязі. Постанова набрала законної сили.
З часу винесення рішення судом першої інстанції закінчилися відносини Управління Пенсійного фонду України в Куп'янському районі Харківської області з TOB «Сатурн-K» щодо заборгованості по страховим внескам на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування і розпочались правові відносини з приводу виконання рішення суду, тому нараховувати пеню позивач не мав права.
Борг виник за період з січня 2004 року по вересень 2007 року та станом на 01.10.2007 року склав 34055,38 грн., в тому числі недоїмка - 22138,88 грн., фінансова санкція - 7778,77 грн., пеня - 4087,73 грн. 22.08.2007 року боржнику були направлені Рішення № 90 - 92 від 17.08.2007 року про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату або несвоєчасну сплату страхових внесків на загальну суму 7778,77 грн. - фінансової санкції та 4057,73 грн. - пені, які були отримані 23.08.2007 року. Рішення №90-92 від 17.08.2007 року стосуються простроченої заборгованості за період з 20.02.2004 року по 20.02.2006 року.
Сума в розмірі 34055,38 грн. по виконавчому листу №11/144 від 25.03.2011 року Окружний адміністративний суд м.Києва про стягнення з TOB «Сатурн-К» заборгованості по страховим внескам на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування на користь управління Пенсійного фонду України в Куп'янському районі Харківської області була сплачена в повному обсязі 15.03.2012 року.
Після сплати в повному обсязі 15.03.2012 року заборгованості в розмірі 34055,38 грн., Позивачем були винесені Рішення № 302-316 від 11.05.2012 рок^ про застосування фінансові санкції та нарахування пені за період простроченої заборгованості з 20.02.2006 року по 20.09.2007 року.
Необхідно звернути увагу, що пеня нараховується також на несвоєчасно сплачену фінансову санкцію.
Відповідно до абзацу п'ятого пункту 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» № 2464-У1 від 08.07.2010 р., стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, здійснюється фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення такої заборгованості або застосування штрафних санкцій. Погашення заборгованості з використанням коштів, що надходять у рахунок сплати єдиного внеску, забороняється.
На період до повного стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, та відповідних штрафних санкцій за фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування зберігаються повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Законом.
Рішення Вищого адміністративного суду України ( постанова від 20.03.2012 р. по справі №К/9991/94339/11, ухвала від 19.04.2012р. по справі № К/9991/10231/12. постанова від 19.07.2012р. по справі № К/9991/94013/11) та Верховного суду України ( постанова від 03.07.2012р.), де викладені правові позиції, в силу яких приписи ст.ЛОб Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» підлягають застосуванню до правовідносин з приводу загальнообов'язкового державного пенсійного страхування в тій редакції, яка існувала на момент настання певного юридичного факту, в тому числі і події скоєння правопорушення.
Аналогічна правова позиція, щодо застосування абзацу п'ятого пункту 7 Прикінцевих та Перехідних положень Закону № 2464-УІ була також висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у постанові від 19.02.2013 року у справі №21-432а12 та у постанові від 26.03.2013 року.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Отже, відповідачем, з урахуванням всіх встановлених фактичних обставин по справі та вимог законодавства, доведено правомірність своїх дій.
Зі змісту ст. 159 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, обґрунтованим - ухвалене судом на підставі повного та всебічного з'ясування обставин в адміністративній справі, підтверджених доказами, дослідженими в судовому засіданні.
Таким чином, оскільки суд першої інстанції не повно встановив обставини у справі, його висновки не відповідають обставинам справи, судове рішення ухвалене з порушенням норм матеріального права, тому постанова Окружного адміністративного суду м.Києва від 18 травня 2013 року підлягає скасуванню.
Керуючись ст.ст. 2, 160, 167, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відпові-дальністю "Сатурн-К" - задоволити.
Постанову Окружного адміністративного суду м.Києва від 18 травня 2013 року - скасувати.
У задоволені адміністративного позову Управління Пенсійного фонду України в Куп'янському районі Харківської області до Товариства з обмеженою відпові-дальністю "Сатурн-К" про стягнення 60092,52 грн. - відмовити.
Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення, проте на неї може бути подана касаційна скарга до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складення цієї постанови у повному обсязі, тобто з 19 листопада 2013 року.
Головуючий суддя:
Судді:
Повний текст постанови виготовлено - 18 листопада 2013 року.
Головуючий суддя Костюк Л.О.
Судді: Бужак Н.П.
Троян Н.М.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2013 |
Оприлюднено | 18.11.2013 |
Номер документу | 35295669 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Костюк Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні