Постанова
від 13.11.2013 по справі 914/3190/13
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" листопада 2013 р. Справа № 914/3190/13

Львівський апеляційний господарський суд, в складі колегії:

Головуючого-судді: Данко Л.С.,

Суддів: Давид Л.Л.,

Юрченко Я.О.,

При секретарі судового засідання: Кіт М.В.,

Розглянув у відкритому судовому засіданні матеріали за апеляційною скаргою Приватного підприємства «Фірма «ТБС» від 16.09.2013 р. (вх. № 05-05/1989/13 від 19.09.2013 р.),

на рішення Господарського суду Львівської області від 03 вересня 2013 року

у справі № 914/3190/13 (суддя М.М.Синчук),

порушеній за позовом Прокурора Сихівського району міста Львова, в інтересах держави в особі

Позивача: Львівської міської ради (79010, м. Львів, пл. Ринок, 1),

До відповідача: Приватного підприємства «Фірма «ТБС» (79031, м. Львів, вул. Стрийська, 111)

Про: внесення змін до Договору оренди земельної ділянки від 09 вересня 2005 року № С-403, укладеного між Львівською міською радою та Приватним підприємством «Фірма «ТБС» та викласти пункти 5, 9 договору, що стосується розміру орендної плати, в наступній редакції: «п. 5 - Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 623406,00 грн.»; «п. 9 - Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку становить 18702,18 грн.», стягнення судового збору.

За участю представників сторін:

від апелянта/відповідач: директор Чик Б.С. (згідно наказу № 1 від 26.05.1994 р.), Шайдич Т.В. - п/к за дорученням б/н від 29.08.2013 р.,

від позивача: Синьовський Б.В. - п/к за довіреністю № 1.7 вих. 67 від 28.08.2013 р.,

від прокуратури: прокурор Макогон Ю.І. (посвідчення № 020325),

Права та обов'язки сторін визначені ст. ст. 20, 22, 28, 29 ГПК України. Заяв та клопотань про відвід суддів - не надходило.

Представників сторін повідомлено, що в судовому засіданні здійснюється технічна фіксація судового процесу технічними засобами.

Відповідно до протоколу розподілу справ КП «Документообіг господарських судів» від 19.09.2013р., дану справу розподілено до розгляду судді - доповідачу Данко Л.С.

Розпорядженням Голови Львівського апеляційного господарського суду від 19.09.2013 р. у склад колегії для розгляду справи № 914/3190/13 господарського суду Львівської області введено суддів - Давид Л.Л. та Кордюк Г.Т. (а. с. 120).

Ухвалою Львівського апеляційного господарського суду від 23.09.2013 року прийнято апеляційну скаргу б/н від 16.09.2013 р. (вх. № 05-05/1989/13 від 19.09.2013 р.) Приватного підприємства «Фірма «ТБС» до провадження та розгляд скарги призначено на 30.10.2013 року, про що сторони були належним чином повідомлені рекомендованою поштою з повідомленням про вручення (докази - оригінали повідомлень про вручення знаходяться в матеріалах справи) (а. с. 122-124).

З підстав зазначених у розпорядженні В. о. голови Львівського апеляційного господарського суду від 29.10.2013 р. у склад колегії для розгляду справи № 914/3190/13 замість судді Кордюк Г.Т. введено суддю Юрченка Я. О. (а. с. 165).

У судовому засіданні, яке відбулося 30.10.2013 р. за участю представників сторін, і оголошено перерву до 13.11.2013 р. на 10 год. 00 хв., про що сторін було повідомлено під розписку (а. с. 173).

Від апелянта/відповідача прибув директор та представник, доводи наведені в апеляційній скарзі підтримали, представник скаржника надав пояснення аналогічні викладеним в апеляційній скарзі, просить апеляційну скаргу задовольнити, рішення місцевого суду скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.

Представник прокуратури прибув, проти апеляційної скарги скаржника/відповідача запречив, просить рішення місцевого суду залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Представник позивача прибув, подав через канцелярію суду клопотання вх. № 05-04/6857/13 від 13.11.2013 р. з копією ухвали Львівської міської ради від 27.12.2009 р., просить долучити до матеріалів справи, за вхідним № 05-04/6473/13 від 30.10.2013 р. подав відзив на апеляційну скаргу, проти апеляційної скарги скаржника/відповідача запречив, просить рішення місцевого суду залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Враховуючи, що сторін не було позбавлено конституційного права на захист охоронюваних законом інтересів, а також, що сторони своєчасно та належним чином були повідомлені про час та місце розгляду справи, судова колегія не вбачає підстав для відкладення розгляду апеляційної скарги по справі № 914/3190/13.

Відповідно до ст. 101 ГПК України, апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Розглянувши та дослідивши матеріали справи та наявні в ній докази, перевіривши правильність застосування матеріального та процесуального законодавства, колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду дійшла висновку, що рішення місцевого суду залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення, виходячи з наступного.

Рішенням господарського суду Львівської області від 03.09.2013 року у справі № 914/3190/13 (суддя М.М.Синчук) вирішено: позов задовольнити повністю (пункт перший резолютивної частини ). Внести зміни до Договору оренди землі від 09.09.2005 року, що укладений між Львівською міською радою (адреса: 79008, Львівська область, м. Львів, пл. Ринок, буд. 1; ідентифікаційний код 04055896) та Приватним підприємством фірма "ТБС" (адреса: 79031, м. Львів, вул. Стрийська, 111, ідентифікаційний код 13821371) та зареєстрований у Львівській міській раді 09.09.2005 р. за №С-403 та у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 17.10.2005р. за № 04:05:438:02095 кн. 04-6, та викласти п. 5. Договору в наступній редакції: "п. 5 - Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 623406,00 грн." (пункт другий резолютивної частини). Внести зміни до договору оренди землі від 09.09.2005 р., що укладений між Львівською міською радою (адреса: 79008, Львівська область, м. Львів, пл. Ринок, буд. 1; ідентифікаційний код 04055896) та Приватним підприємством фірма "ТБС" (адреса: 79031, м. Львів, вул. Стрийська, 111, ідентифікаційний код 13821371) та зареєстрований у Львівській міській раді 09.09.2005 р. за №С-403 та у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 17.10.2005р. за №04:05:438:02095 кн. 04-6, та викласти п. 9. Договору в наступній редакції: "п. 9 - Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку становить 18702,18 грн. (пункт третій резолютивної частини рішення ) (а. с. 104-114).

Не погоджуючись з рішенням місцевого суду апелянт/відповідач (Приватне підприємство «Фірма «ТБС») звернувся до Львівського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, просить рішення господарського суду Львівської області від 03.09.2013р. у справі № 914/3190/13 скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити позивачу в позові (за безпідставністю вимог), судові витрати покласти на позивача (а. с. 125-128).

Апеляційну скаргу мотивує тим, що місцевим господарським судом при прийнятті рішення, порушено норми матеріального та процесуального права, так як висновки суду покладені в обґрунтування винесеного рішення не відповідають вимогам чинного земельного та цивільного законодавств України і реальним обставинам справи, судом неповно з'ясовано обставини, що мають значення для справи. Вважає, що місцевим судом не дотримано норм процесуального права, а саме: ст. ст. 4-2, 4-3 ГПК України, оскільки, як вважає апелянт на його думку у тексті оскаржуваного рішення не відображено доводи і заперечення, які він годину наводив, а лиш зафіксовано виключно монолог однієї сторони справи (позивача). Також вважає, що місцевим судом жодним чином не надано оцінку довідки від 02.09.2013 р. № 2037/15 - 2013 Головного управління міндоходів у Львівській області, щодо відсутності заборгованості ПП «Фірма ТБС» по сплаті орендної плати за землю за спірним договором станом на 02.09.2013 р. та змінам до договору оренди землі № с-103 від 05.06.2008 р. укладені за згодою сторін договору. Крім того, апелянт в апеляційній скарзі зазначає, що згідно ст. 21 Закону України «Про оренду землі» розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, таким чином погодивши при укладенні договору його істотні умови, сторони зобов'язані керуватись вищевказаними нормами права, в тому числі в частині зміни умов укладеного і погодженого сторонами договору, так як вважає, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Також вважає, що обґрунтування місцевим судом винесеного рішення порушує положення і вимоги ч. 1-2 ст. 632 Цивільного кодексу України. Крім того, вважає, що сторона договору, яка має намір чи вважає за необхідне змінити чи розірвати договір, повинна надіслати офіційну пропозицію (оферту) про це другій стороні за договором, згідно ст. 188 ГК України, однак, на думку скаржника, позивачем не належним чином такі зміни були направленні, оскільки, листи позивача в яких повідомлено відповідача про зміну орендної плати згідно договору, суперечать статті 188 ГК України.

Скаржник в апеляційній скарзі зазначає, що спірне рішення місцевого суду прямо порушує положення профільного підзаконного акту Львівської міської ради, а саме ухвали № 369 від 31.03.2011 р.

Також звертає увагу колегії суддів на те, що місцевий господарський суд, прийнявши 03.09.2013 р. рішення у справі № 914/3190/13 створив юридичний нонсенс, вносячи зміни у пункти 5 та 9 Договору, які на думку скаржника, є нечинними з 05.06.2008 р., так як, 05.06.2008 р. сторонами внесено зміни до п.п. 5 та 9 Договору оренди землі № с-403.

Як встановлено колегією суддів, апелянт/відповідач: Приватне підприємство «Фірма «ТБС» є юридичною особою, йому присвоєно ідентифікаційний код юридичної особи № 13821371, місцезнаходження юридичної особи: п. і. 79031, м. Львів, Сихівський район, вул. Стрийська, будинок 111, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, станом на 02.09.2013 р. (а. с. 93-95, 101) та Статутом ПП «Фірма «ТБС» (нова редакція) (а. с. 147-157).

Позивач: Львівська міська рада є органом місцевого самоврядування, юридичною особою, ідентифікаційний код юридичної особи № 04055896, місцезнаходження: п. і. 79008, м. Львів, Галицький р-н, пл. Ринок, буд. 1, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, станом на 17.12.2012 р. (а. с. 92).

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено місцевим господарським судом, 09.09.2005 р. між Львівською міською радою (Позивач - у справі, Орендодавець - за Договором) та Приватним підприємством «Фірма «ТБС» (Орендар - за Договором, Відповідач - у справі) було укладено Договір оренди землі, який зареєстрований у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центр державного земельного кадастру 17 жовтня 2005 року за № 04.05.438.02095 із змінами до нього від 05.06.2008 року (далі за текстом - Договір)(а. с. 16-19).

Зміни до Договору оренди землі від 05.06.2008 року (державна реєстрація яких проведена 15.12.2009р. за № 04:08:00148 кн. 04-6, є його невід'ємною частиною Договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого в Львівській міській раді 09.09.2005 року № С-403 та Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК 17.10.2005 року за № 04:05:438:02095 кн.04-6 (п. 2 Змін до Договору оренди).

Належить зазначити, що вищевказані зміни до Договору оренди землі були внесені на підставі ухвали Львівської міської ради від 07.06.2007 року № 899 «Про затвердження положення про організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення у м. Львові» (абзац перший п. 1 Змін до Договору), відповідно до якої, в п. 5 Договору внесено зміни в частині, що стосується нормативної грошової оцінки землі, в п. 9 Договору щодо розміру орендної плати, п. 10 щодо обчислення розміру орендної плати, п. 13 Договору доповнено підпунктом, який передбачає ще одну підставу для внесення змін до договору, це при зміні коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. Всі інші пункти Договору оренди землі залишені без змін.

Зазначений Договір оренди землі та зміни до нього укладено в письмовій формі, підписано повноважними представниками сторін Договору, їх підписи засвідчено печатками сторін, що відповідає приписам ст.ст. 207, 208 ЦК України, державна реєстрація Договору проведена Львівським міським відділом Львівської регіональної філії Центр державного земельного кадастру (ДЗК) - 17 жовтня 2005 року за № 04.05.438.02095 кн. 04-6, змін до цього Договору - 15.12.2009р. за № 04:08:00148 кн. 04-6, що відповідає приписам ст.ст. 210 ЦК України, відтак зазначений Договір є правомірним правочином в силу ст. 204 ЦК України, з моменту державної реєстрації (ст. 210 ЦК України).

Відповідно до п. 13. Договору (аналогічна редакція викладена в п. 2 Змін до Договору, які є невід'ємною частиною Договору оренди землі) цей Договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

За своїми основними та другорядними ознаками зазначений Договір відповідно до ст. 792 ЦК України, є договором найму (оренди) земельної ділянки.

Згідно п.1 Договору, Орендодавець, на підставі діючого Положення «Про оренду земельних ділянок у м. Львові та порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки» та ухвали Львівської міської ради № 2303 від 28.04.2005 р. «Про затвердження ПП фірмі «ТБС» проекту відведення земельної ділянки на вул. Стрийській, 111 у м. Львові» надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться у м. Львові на вул. Стрийській, 111, цільове призначення об'єкта оренди: для обслуговування побутово-виробничої бази.

Відповідно до п. 2 даного Договору, в оренду передається земельна ділянка, кадастровий № 4610136800:08:005:0019, загальною площею 1050 га, у тому числі під забудовою - 0,0774 га, під твердим покриттям - 0,0276 га.

Відповідно до Акту приймання-передачі об'єкта оренди від 09 вересня 2005 р., Орендодавець на підставі діючого Положення «Про оренду земельних ділянок у м. Львові та порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки» та ухвали Львівської міської ради № 2303 від 28.04.2005 р. «Про затвердження ПП фірмі «ТБС» проекту відведення земельної ділянки на вул. Стрийській, 111 у м. Львові» надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться у м. Львові на вул. Стрийській, 111, для обслуговування побутово-виробничої бази (а. с. 91).

Вищезазначений Акт приймання-передачі об'єкта оренди, підписаний та скріплений печатками двох сторін за Договором.

Договір укладено строком на 10 (десять п'ять) років до 28.04.2015 р.

Пунктом 5 Договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 137802,00 грн., з 15.12.2008 р. (дата реєстрації змін до Договору) - 146632, 50 грн.

Пунктом 9 Договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 2478,00 грн., з 15.12.2008р. (дата внесення в цій частині змін до Договору оренди землі) - 4398,97 грн. та Орендарем щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок № 33213812700008 УДК в Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 26360233, отримувач: міський бюджет для Сихівського району, код платежу 13050200 для юридичних осіб до 30-го числа місяця наступного за звітним.

Як зазначено вище та вбачається з матеріалів справи, на підставі ухвали Львівської міської ради 5-ї сесії 5-го скликання від 07.06.2007 р. за № 899 «Про затвердження Положення про організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення у м. Львові» (а. с. 42).

Положенням про організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення у м. Львові, яке затверджено ухвалою Львівської міської ради 5-ї сесії 5-го скликання від 07.06.2007 р. за № 899 передбачено, зокрема, порядок продажу та відведення земельних ділянок у власність та для укладення договорів оренди, порядок розгляду та підготовки документів для продажу земель у власність (розділ 2 Положення); порядок проведення земельних торгів (аукціону) ( розділи 4, 5, 6, 7, 8 Положення);порядок укладання договорів купівлі-продажу земельних ділянок без проведення земельних торгів (розділ 9) на земельних торгах (розділ 10 Положення); порядок розгляду та підготовки документів для надання земельних ділянок в оренду, постійне користування та власність для обслуговування об'єктів нерухомого майна (розділ 11 Положення); порядок розгляду та підготовки документів для надання в оренду, постійне користування земельних ділянок (у т.ч. земельних ділянок вільних від забудови) або зміни цільового призначення (розділ 12 Положення); порядок укладення договорів оренди земельних ділянок (розділ 13 Положення).

Розділом 14 Положення передбачено порядок визначення розміру орендної плати за землю. Так, п. 14.3 зазначеного Положення передбачено, що розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється відповідно до їх функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон м. Львова згідно з нормативною грошовою оцінкою земельних ділянок та на підставі ухвали міської ради про надання в оренду земельної ділянки …, підставою для визначення розміру орендної плати за землю є ухвала міської ради про передачу земельної ділянки в оренду з обов'язковим визначенням категорії земель за основним цільовим призначенням і категорії земель за функцією використання та нормативно грошова оцінка земельної ділянки за поточний рік (п. 14.4. Положення).

Пунктом 14.5. Положення передбачено, що річний розмір орендної плати залежно від функціонального призначення земельної ділянки встановлюється у розмірі трьох відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки незалежно від терміну оренди (крім ділянок, вказаних у п.п. 15.6, 15.7 Положення).Так, п.п. 14.6.1. передбачено річний розмір орендної плати за земельні ділянки комерційного використання; під автозаправні станції (п. 14.6.2.), для обслуговування ринків (п. 14.6.3), для продовольчих, промислових ринків, ринків змішаного використання (п. 14.6.3.1. - 14.6.3.3.). Пунктом 14.7 Положення встановлено, що орендна плата встановлюється у трикратному розмірі земельного податку, обчисленого відповідно до пункту 1 статті 276 Податкового кодексу України для категорій земель визначених у п.п. 14.7.1. - 14.7.3. Положення.

Розділом 15 Положення передбачено випадки зміни розміру орендної плати за земельні ділянки.

Так, п. 15.1. Положення встановлено, що розмір орендної плати може бути змінено на вимогу орендодавця у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та у разі встановлення Верховною Радою України нових ставок земельного податку. Відповідно до п. 15.2. Положення, у разі прийняття нормативно-правових актів щодо зміни розмірів орендної плати за землю фізичні та юридичні особи зобов'язані у встановленому порядку переукласти договори оренди землі з врахуванням змін що відбулись . Відмова юридичних чи фізичних осіб-орендарів (чи зволікання з підписанням) від переукладення (внесення змін до) діючих договорів оренди землі є підставою для розірвання договору оренди землі та звільнення орендованої земельної ділянки за рішенням суду (п. 15.3. Положення).

Як уже було зазначено вище у цій постанові, між сторонами, 05.06.2008 р. було внесено зміни до Договору оренди землі зареєстрованого у Львівській міській раді 09.09.2005 р. за № С-403, державна реєстрація якого проведена у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру Державного земельного кадастру 17.10.2005 р. за № 04:05:438:02095 кн. 04-6 (а. с. 86), про що зазначено в абзаці першому п. 1 Змін до Договору оренди.

В абзаці другому п. 1 Змін до Договору оренди землі сторони погодили, що замість слів «на підставі діючого Положення „Про оренду земельних ділянок у м. Львові та порядку встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки «читати» на підставі ухвали Львівської міської ради № 899 від 07.06.2007р. «Про затвердження Положення про організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення у м. Львові».

Пункт 5 Договору оренди землі «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 137802,00 гривень» Змінами до Договору викладено у наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 146632,5 гривень», пункт 9 Договору «Орендна плата» Змінами викладено в редакції:«Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 4398,97 грн. в рік, що становить 3 (три) відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок № 33213812700008 УДК у Львівській області, МФО 825014 , ЄДРПОУ 26360233, отримувач: міський бюджет для Сихівського району, код платежу 13050200 для юридичних осіб до 30-го числа місяця наступного за звітним.

Пункт 10 Договору щодо обчислення розміру орендної плати викладено у наступній редакції: «Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії», а. п. 13 Договору доповнено підпунктом: - зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

Як встановлено колегією суддів вищевказані зміни до договору оренди землі зареєстровані у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центр державного земельного кадастру 15 грудня 2008 року за № 04.08.438.00148 кн. 04-6 (а. с. 86).

Дані зміни є невід'ємною частиною Договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого в Львівській міській раді 09.09.2005 року № С-403 та у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК 17.10.2005 року за № 04:05:438:02095 кн. 04-6, і вступають в силу після підписання та реєстрації у Львівській міській раді та державної реєстрації.

З матеріалів справи вбачається та встановлено місцевим господарським судом, ухвалою Львівської міської ради 13-ї сесії 5-го скликання від 18.06.2009 р. за № 2712 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова» було затверджено нову нормативно грошову оцінку земель міста Львова (пункт 1 ухвали), яка містить схему оціночних районів міста (додаток 1)(а. с. 36), коефіцієнти нормативно грошової оцінки земель різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон (у гривнях за 1 кв.м.) (додаток 2)(а. с. 37-41), коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 3)(а. с. 41).

Колегією суддів встановлено, що станом на момент розгляду справи в місцевому господарському суді доказів про те, що ухвала Львівської міської ради від 18.06.2009 року № 2712 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова» визнана незаконною чи скасована відсутні, таких доказів сторонами в т.ч. апелянтом/відповідачем не подано.

Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» однією з істотних умов договору оренди є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення й перегляду та відповідальності за її несплату.

За змістом ч.ч. 1, 2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі», орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності). Відповідно до ч. 1 ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з пп. 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Так, ухвалою Львівської міської ради «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова» від 18.06.2009 р. за № 2712, затверджено нормативну грошову оцінку земель м. Львова, із урахуванням районів міста (додаток 1), коефіцієнтів нормативної грошової оцінки земель, різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон (додаток 2); встановлено середню (базову) вартість 1 кв.м. земель міста з врахуванням регіональних факторів, яка становить 470,29 грн. (п. 2.1. ухвали) станом на 01.10.2009 року (п. 2.4. ухвали). Пунктом 3 Ухвали від 18.06.2009 р. за № 2712 визнано такою, що втратила з 01.10.2009 року чинність ухвалу міської ради від 29.04.1999 № 210 «Про затвердження відкорегованої грошової оцінки земель міста Львова».

Таким чином, нормативно грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Вказана правова позиція викладена у постанові Вищого господарського суду України від 25.04.2013 у справі № 5009/3430/12, яка залишена без змін постановою Верховного Суду України від 20 серпня 2013 року № 3-21гс13.

Відтак, підставою для внесення змін до Договору оренди землі слугує ухвала Львівської міської ради 13-ї сесії 5-го скликання від 18.06.2009 р. за № 2712 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова», якою затверджено нову нормативно грошову оцінку земель міста Львова з урахуванням грошової оцінки земель різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон та коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф).

У зв'язку з викладеним, Управлінням Держкомзему у м. Львові 23.10.2012 за № 40/3/774 на адресу начальника Управління природних ресурсів та регулювання земельних відносин п. М.Бокало, надано нормативно грошову оцінку земельної ділянки, що перебуває в оренді Приватного підприємства фірма "ТБС", яка станом на 2012 р. становить 623406,00 грн. (а. с. 79-80)

Згідно з проведеним департаментом містобудування Львівської міської ради розрахунком розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності для Приватного підприємства фірма "ТБС", нормативна грошова оцінка орендованої Приватного підприємства фірма "ТБС" земельної ділянки станом на 26.11.2012 р. становить 623406,00 грн., розмір орендної плати в рік становить 18702,18 грн. (а. с. 81).

Як встановлено місцевим судом та вбачається з матеріалів справи, позивачем на адресу відповідача було направлено лист від 17.01.2011 року за № 1399/232/2403 (а. с. 73), в якому зазначено, що відповідно до ст. 30 Закону України «Про оренду землі» щодо умов договору оренди землі, пункту 13 додатку до Постанови Кабінету міністрів України від 03.03.2004 №220 «Про затвердження типового договору оренди землі» щодо періодичної зміни розміру орендної плати за землю, а також пункту 13 діючого договору оренди землі № С-403 із змінами С-1119, у зв'язку з прийняттям ухвали міської ради від 18.06.2009 р. № 2712 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова» із змінами, введенням в дію нової грошової оцінки земель м. Львова з 01.01.2011 року, Відповідачу необхідно терміново, у встановленому законом порядку звернутись у Львівську міську раду, надавши необхідні документи для знесення зміни до діючого договору оренди земельної ділянки в м. Львові по вул. Стрийська, 111 (примітка: У разі ухилення від внесення змін до діючого договору оренди землі Львівська міська рада змушена буде звернутися в установленому законом порядку до суду з позовом про спонукання до укладення змін до договору оренди землі ).

Листом від 06.02.2012 року за № 2403-вих-6243 (а. с. 74) Відповідача було, повторно, повідомлено про новий розмір орендної плати та запропоновано подати перелік документів для внесення змін до договору оренди землі.

10.09.2012 р. за № 2403-вих-1161 Позивач надіслав відповідачу Вимогу - повідомлення (а.с. 75-76) у якій, повідомлено Відповідача про зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка перебуває в оренді Відповідача та з вимогою терміново, впродовж 10 днів з часу отримання зазначеної вимоги, у встановленому порядку надати необхідні документи для внесення змін до існуючого договору оренди землі.

Також листом № 2403-вих-156 від 15.02.2013 р. (а. с. 77) Позивач звернувся до відповідача про підписання та повернення направленого вказаним листом проекту договору про внесення змін до договору оренди землі від 09.09.2005 року №С-403, примірників розрахунку орендної плати та угоди про відшкодування втрат за попередній період від 01.01.2011 р. до 01.04.2012 р.

Однак, листи позивача відповідачем були залишені без реагування.

З огляду на наведене суд приходить до висновку, що між сторонами не було досягнуто згоди, щодо встановлення нового розміру орендної плати відповідно до ухвали Львівської міської ради від 18.06.2009 року № 2712, яка станом на час винесення місцевим судом рішення є чинною та не скасованою.

Відповідно до ст.121 Конституції України на органи прокуратури покладено представництво інтересів держави в суді, у випадках передбачених законом. Згідно ч.3 ст.2 ГПК України прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність її захисту.

Згідно ч.1 ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави та у випадках, передбачених законом. Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави (ч. 3 ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру»).

В рішенні Конституційного Суду України від 08.04.1999р. у справі № 1-1/99 зазначено, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, тому прокурор, у кожному конкретному випадку, з посиланням на законодавство, самостійно визначає, в чому саме відбулося, чи може відбутися, порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання тощо.

Заявлений прокурором Сихівського району міста Львова в інтересах держави в особі Львівської міської ради позов відповідає вимогам Законів України «Про прокуратуру», «Про місцеве самоврядування в Україні» та Податкового кодексу України і підлягає до розгляду по суті.

Відповідно до ст.792 Цивільного кодексу України, за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Статтею 1 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користуватися на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст.13 Закону України «Про оренду землі»).

Згідно з п.14.1.125 ст.14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Відповідно до ч.5 ст.5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з п.2 ч.1 ст.13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення та земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років; а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років (ст.18 Закону України «Про оцінку земель»).

Згідно з ч.1 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Частиною 1 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до ч.4 ст.23 Закону України «Про оцінку земель» рішення рад щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.1 статті 271 Податкового кодексу України.

Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом (п.271.1 ст. 271 Податкового кодексу України).

Згідно з ст. 3 Бюджетного кодексу України бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Неприйняття Верховною Радою України закону про Державний бюджет України до 1 січня відповідного року не є підставою для встановлення іншого бюджетного періоду.

Львівською міською радою 18.06.2009 р. було прийнято ухвалу № 2712 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова», яке у відповідності до п.271.1 ст. 271 Податкового кодексу України набрало чинності та підлягає застосуванню до бюджетного періоду, в межах якого спір розглядається судом.

Пунктом 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» від 17.05.2011р. № 6 роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лиш у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Згідно з ст. 30 Закону України «Про оренду землі» та умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Як уже було вище зазначено у цій постанові, Позивач звертався до Відповідача з пропозицією про внесення відповідних змін до Договору (листи від 17.01.2011 року за № 1399/232/2403, від 06.02.2012 року за № 2403-вих-6243, від 10.09.2012 р. за № 2403-вих-1161, від 15.02.2013 р. №2403-вих-156 (а. с. 73-74, 75-76, 77), однак у позасудовому порядку сторони не досягли згоди щодо внесення змін до умов Договору.

Відповідно до ст.188 ГК України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2002р. №15-рп-2002 (справа №1-2/2002 про досудове врегулювання спорів) право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.

В постанові Верховного Суду України від 20.11.2012р. (справа №28/5005/640/2012) наголошується, що обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов'язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує.

Отже, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання позивачем вимог ч.2 ст.188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.

Аналогічна правова позиція про те, що недотримання позивачем вимог ч.2 ст.188 ГК України не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача та вирішити спір в судовому порядку, викладено у постанові Вищого господарського суду України від 12 червня 2012 року у справі №17/5005/8502/2011 та у постанові від 10.04.2013 р. по справі № 31/5005/4031/2012.

В нашому випадку Позивач, неодноразово, надсилав Відповідачу повідомлення з вимогою внести зміни до існуючого договору оренди землі та про підстави внесення таких змін.

Відповідно до ч.1 ст.111-28 Господарського процесуального кодексу України рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішенням Верховного Суду України.

Отже, твердження апелянта, що позивачем не належним чином надіслано офіційну пропозицію (оферту) про це другій стороні за договором, оскільки, листи позивача в яких повідомлено відповідача про зміну орендної плати згідно договору, суперечать статті 188 ГК України, є безпідставними та надуманими, оскільки спростовуються вищенаведеним.

Твердження скаржника/апелянта, що місцевий господарський суд прийнявши 03.09.2013 р. рішення у справі № 914/3190/13 створив юридичний нонсенс, вносячи зміни у пункти 5 та 9 Договору, які на думку скаржника, є нечинними з 05.06.2008 р., так як, 05.06.2008 р. сторонами внесено зміни до договору оренди землі № С-403, є надуманими, оскільки Договір оренди земельної ділянки є дійсним, не припинив свою дію, згідно умов договору та чинного законодавства України у встановленому законом порядку.

Частиною 2 ст.34 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень (ст.33 ГПК України).

Враховуючи наведене та беручи до уваги, що ухвала Львівської міської ради 13-ї сесії 5-го скликання від 18.06.2009 р. за № 2712 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова» було затверджено нову (базову) нормативно грошову оцінку земель міста Львова (пункт 1), яка містить схему оціночних районів міста (додаток 1)(а.с. 36), коефіцієнти нормативно грошової оцінки земель різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон (у гривнях за 1 кв.м.) (додаток 2)(а.с. 37-41), коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 3)(а.с. 41) станом на час прийняття місцевим господарським судом оскаржуваного рішення, є чинною та обов'язковою до виконання (Рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 р. № 7-рп/2009), відтак, місцевим судом правомірно задоволено позовні вимоги прокуратури Сихівського району міста Львова в особі позивача (Львівської міської ради - органу місцевого самоврядування) та внесено зміни до договору оренди земельної ділянки у зв'язку із затвердженням нової нормативної грошової оцінки земель м. Львова.

Як вбачається з тексту апеляційної скарги, скаржник вважає, що місцевим судом не дотримано норм процесуального права, а саме: ст. ст. 4-2, 4-3 ГПК України, оскільки, як вважає апелянт, у тексті оскаржуваного рішення не відображено доводи і заперечення, які він годину наводив, а лиш зафіксовано виключно монолог однієї сторони справи (позивача), однак колегія суддів вважає, що такі твердження апелянта є безпідставними, оскільки у вступній частині оскаржуваного рішення, місцевим судом зазначено перелік документів, які були подані позивачем та відповідачем через канцелярію місцевого суду, та жодним чином не відображено «монолог однієї сторони справи», тобто позивача.

Щодо тверджень скаржника, що місцевим судом жодним чином не надано оцінки довідці Головного управління міндоходів у Львівській області від 02.09.2013 р. № 2037/15 - 2013, щодо відсутності заборгованості ПП «Фірма ТБС» зі сплати орендної плати за землю за спірним договором станом на 02.09.2013 р., колегія суддів вважає такими що не заслуговують на увагу суду, виходячи з наступного.

Як вбачається з позовної заяви, предметом спору у даній справі є внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 09 вересня 2005 року № С-403, укладеного між Львівською міською радою та Приватним підприємством «Фірма «ТБС», та викласти пункти 5, 9 договору, що стосується розміру орендної плати, в наступній редакції: «п. 5 - Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 623406,00 грн.»; «п. 9 - Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку становить 18702,18 грн.» та стягнення судового збору.

Отже, предметом спору у даній справі є внесення змін до Договору, а не стягнення заборгованості.

Крім того, скаржник в апеляційній скарзі стверджує, що спірне рішення місцевого суду прямо порушує положення профільного підзаконного акту Львівської міської ради, а саме: ухвали № 369 від 31.03.2011 р., однак, колегією суддів встановлено та вбачається з матеріалів справи, що подана представником апелянта/відповідача ухвала 2-ї сесії 6-го скликання Львівської міської ради № 369 скасована згідно з ухвалою 2029-2012 (а. с. 175-176/зворот).

Інші твердження скаржника викладені в апеляційній скарзі до уваги не приймаються, оскільки вони не доведені належними та допустимими доказами в розумінні статей 33 та 34 ГПК України.

Згідно ст. 32 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких грунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Відповідно до ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, належними та допустимими доказами (ст. 34 ГПК України).

Згідно із ч. ч. 1, 2 ст. 43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

Враховуючи наведене, колегія суддів прийшла до висновку, апеляційну скаргу апелянта/відповідача залишити без задоволення, рішення господарського суду Львівської області від 03.09.2013р. у справі № 914/3190/13 - без змін.

Судовий збір за перегляд судового рішення в апеляційному порядку покласти на апелянта/відповідача.

Керуючись ст. ст. 29, 32, 33, 34, 43, 44 - 49, 89, 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Львівський апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Рішення господарського суду Львівської області від 03.09.2013 року у справі № 914/3190/13 - залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення.

2. Витрати зі сплати судового збору за перегляд судового рішення в апеляційному порядку покласти на апелянта/відповідача.

3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку.

4. Матеріали справи повернути господарському суду Львівської області.

Головуючий суддя Данко Л.С.

Суддя Давид Л.Л.

Суддя Юрченко Я.О.

В судовому засіданні 13.11.2013 р. оголошено вступну і резолютивну часини постанови. Повний текст постанови складено та підписано - 15.11.2013р.

СудЛьвівський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення13.11.2013
Оприлюднено20.11.2013
Номер документу35312924
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/3190/13

Постанова від 23.01.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Швець В.О.

Ухвала від 25.12.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Швець В.О.

Постанова від 13.11.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Данко Л.С.

Ухвала від 23.09.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Данко Л.С.

Рішення від 03.09.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Синчук М.М.

Ухвала від 20.08.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Синчук М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні