cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
19.11.13р. Справа № 904/8317/13
За позовом Дніпродзержинської міської ради Дніпропетровської області, м. Дніпродзержинськ, Дніпропетровська область
до Малого приватного підприємства "Сарос", м. Дніпродзержинськ, Дніпропетровська область
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 15.09.2009 р.
Суддя Назаренко Н.Г.
Секретар судового засідання Бондик Є.В.
Представники:
Від позивача: Кривонос Т.І., довіреність № 01-17/3/747вих від 28.10.2013 р.
Від відповідача: Келеберда В.С., довіреність № 14/11-13 від 13.11.2013 р.
СУТЬ СПОРУ:
Дніпродзержинська міська рада звернулася до господарського суду з позовом до Малого приватного підприємства "Сарос" та просить внести зміни до пунктів 2.3. та 4.1 договору оренди земельної ділянки від 15.09.2009р. № 10881 (державна реєстрація від 23.10.2009 року № 04091060053), виклавши їх в наступній редакції:
- "п. 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки від 17.02.2012р. становить 2 885 879,33 грн.";
- "п. 4.1. Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 86 576,37 грн/рік без ПДВ, а з урахуванням пільги - у розмірі 43 288,20 грн/рік без ПДВ, яка застосовується на умовах, визначених рішенням Дніпродзержинської міської ради від 25.06.2012 № 475-24/VI «Про плату за землю».
Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги викладенні у позовній заяві у повному обсязі.
Представник відповідача проти задоволення позову заперечив та зазначив, що Дніпропетровською місткою радою не було дотримано процедури досудового врегулювання спору щодо внесення змін в договір оренди, а лист заступника начальника управління земельних відносин міської ради № 01-14вих/247 від 09.08.2011р. не може бути доказом того, що позивач звертався до відповідача з пропозицією щодо внесення змін до договору оренди, оскільки в ньому від відповідача вимагається в терміновому порядку одержати у Держкомземі довідку про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та надати її до управління земельних відносин для переукладення договору оренди земельної ділянки.
Клопотання про здійснення технічної фіксації судового процесу не подавалось.
В порядку ст. 85 ГПК України, у судовому засіданні 19.11.2013р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представника позивача, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
15.09.2009 року між Дніпродзержинською міською радою (далі - орендодавець, позивач) та Малим приватним підприємством "Сарос" (далі - орендар, відповідач) був укладений договір оренди земельної ділянки № 10881 (державна реєстрація від 23.10.2009 року № 04091060053) (далі договір).
Відповідно до п.1.1. якого, орендодавець, надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку несільського призначення, що знаходиться за адресою: вул. Слав'янська, 7, м. Дніпродзержинськ, згідно з планом земельної ділянки, що додається.
Згідно п. 1.2. Договору підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Дніпродзержинської міської ради від 28.08.2009р. №750-41/V.
Пунктом 2.1. Договору встановлено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2142 га для розміщення комплексу складів. Цільове використання земельної ділянки за українським класифікатором: землі оптової торгівлі та складського господарства (1.11.2.) (п.2.2. Договору).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 03.08.2008 становить 677 608,70 грн. (п. 2.3. Договору).
Договір укладається строком до 28.08.2019р. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк (п. 3.1. Договору).
У відповідності до п. 4.1. Договору орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 27 104, 40 грн/рік без ПДВ, що становить 2 258,70 грн/міс без ПДВ, і вноситься на рахунок місцевого бюджету, реквізити якого надаються орендарю додатково.
Пунктом 4.3. Договору встановлено, що орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) періоду. Орендна плата сплачується за фактичне користування земельною ділянкою. Розмір орендної плати підлягає перерахуванню при зміні функціонального або цільового використання земельної ділянки, яке змінюється рішенням виконкому Дніпродзержинської міської ради «Про затвердження акту державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництва об'єкта», або на підставі іншого документу, який змінює функціональне призначення використання земельної ділянки.
Відповідно п. 4.4. Договору розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів ставки земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.
Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. Уразі не досягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку (п. 12.1. Договору).
Згідно до п. 14.1. Договору, цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.
Передання земельної ділянки орендодавцем орендареві підтверджується Актом прийому - передачі земельної ділянки від 15.09.2009р. (а.с. 15).
З 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст. 288 вказаного кодексу встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:
- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;
- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом (ст. 288.4).
- для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки;
- для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки; (ст.288.5.2).
Рішенням Дніпродзержинської міської ради від 15.12.2010р. № 07-02/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинська" було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Дніпродзержинська, виконану приватним підприємством "Лада", та введено її в дію з 01 липня 2011р. Також рішення міської ради передбачено застосування з 1 липня 2011р. для визначення плати за землю базову вартість 1 кв.м. земель міста у розмірі 202,37 грн.
Пунктом 35 частини 1 ст. 26 ЗУ "Про самоврядування в Україні", до виключних повноважень міських рад належить затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України. В зв'язку з цим Дніпродзержинською міською радою було прийнято рішення від 25.06.2012р. № 475-24/VI "Про плату за землю" (а.с. 18).
Також даним рішенням вирішено застосовувати коефіцієнт для розрахунку річної орендної плати за земельні ділянки з 01.07.2012р. та установити з 01.07.2012р. по 31.12.2013р. пільгу із земельного податку у відсотковому еквіваленті від суми, що зараховується до місцевого бюджету, згідно з додатком.
Пунктом 4 рішення міської ради від 25.06.2012р. № 475-24/VI "Про плату за землю", визначено розмір річної орендної плати у місці у співвідношенні до земельного податку з урахуванням пільги, встановленої цим рішенням.
Відповідно до додатку до рішення міської ради від 25.06.2012р. № 475-24/VI "Про плату за землю" розрахунок пільги із земельного податку здійснюється із урахуванням коду економіко-планувальної зони та категорії земель міста за функцією використання.
Розглянувши позовні вимоги господарський суд вважає їх такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільними кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст.6 Цивільного кодексу України).
Згідно до вимог статті 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Відповідно до змісту статей 759 та 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.
Відповідно до Витягу № 953 від 17.02.2012р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 0,2142 га за адресою: м. Дніпродзержинськ, вул. Славянська, 7, яка знаходиться у користуванні МПП "Сарос" згідно договору оренди земельної ділянки від 15.09.2009р. №10881 та складає станом на 14.02.2012р. - 2 885 879,33 грн. (а.с. 17).
Рішенням Дніпродзержинської міської ради від 25.06.2012р. № 475-24/VI "Про плату за землю" встановлена пільга у розмірі 50% від суми, що зараховується до місцевого бюджету для земель, які відносяться до економіко-планувальної зони - 145. Землі комерційного використання.
З урахуванням пільг орендна плата становить:
28 858,79 грн. - 50% = 14 429,40 грн.
14 429,40 грн. х 3 = 43 288,20 грн/рік - річна орендна плата.
Таким чином, орендна плата за земельну ділянку складає 43 288,20грн/рік., а без пільги 86 576,37 грн/рік.
Відповідно до ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.
Позивачем на адресу відповідача направлено лист від 09.08.2011р. № 01-14вих/247 (а.с. 16) з пропозицією переукладення договору оренди земельної ділянки з метою приведення його у відповідність до вимог чинного законодавства та рішень міської ради від 15.12.2010р. № 07-02/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ".
Однак, на час розгляду справи доказів щодо приведення договору оренди спірної земельної ділянки до вимог діючого законодавства в частині орендної плати за користування земельною ділянкою, сторонами суду не надано.
Відповідно ст. 13 Конституції України, земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом. До розмежування земель державної і комунальної власності, повноваженнями з розпорядження ними в межах населених пунктів, тобто функціями виконавчої влади, наділені міські ради (Розділ Х Перехідні положення, п. 12 Земельного кодексу України).
Частина 2 ст. 19 Конституції України зобов'язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 144 Конституції України рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до ст.651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Умовами спірного договору передбачені підстави для зміни розміру орендної плати, в тому числі і у випадку, передбаченому законодавством України.
Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").
Враховуючи, що має місце зміна законодавства щодо визначення розміру орендної плати за користування землею у відповідному розмірі земельного податку, рішення Дніпродзержинської міської ради 25.06.2012р. № 475-24/VI "Про плату за землю", суд вважає правомірними та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги про внесення змін до п.п. 2.3. та 4.1. договору оренди земельної ділянки, який укладено між Дніпродзержинською міською радою та Малим приватним підприємством "Сарос".
Відповідно до ч.2 ст.124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.
Частиною 3 ст. 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Як зазначено в резолютивній частині рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 у справі щодо офіційного тлумачення положення частини другої статті 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів), положення частини другої статті 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами.
Аналогічна правова позиція узгоджується з позицією Верховного Суду України, яка викладена у постанові від 06.12.2010 року по справі № 2-1/10068-2008, та постановою Вищого господарського суду України від 25.01.2011 року по справі № 14/240-10.
Крім того, щодо правовідносин викладених у позовній заяві стосовно вказаного предмету спору, існує і правова позиція Верховного Суду України, яка викладена у постанові від 27.12.2010 року по справі № 27/15-10, та яка прийнята за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах.
У відповідності до норм ст.111-28 Господарського процесуального кодексу України, рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного Суду України.
Невиконання судових рішень Верховного Суду України тягне за собою відповідальність, установлену законом.
Отже нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата на земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Враховуючи вищезазначене, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Враховуючи, що спір доведено до розгляду у суді з вини відповідача, на нього, відповідно до ст. 49 ГПК України, покладається судовий збір у справі.
На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 22, 49, 75, 82-85, 87, 116, 111 28ГПК України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити в повному обсязі.
Внести зміни до п.п. 2.3. та 4.1. договору оренди земельної ділянки від .09.2009р. № 10881 (державна реєстрація від 23.10.2009 року № 04091060053), укладеного між Дніпродзержинською міською радою Дніпропетровської області (51931, Дніпропетровська область, м. Дніпродзержинськ, пл.. Дзержинського, 2, код ЄДРПОУ 24604168) та Малим приватним підприємством "Сарос" (51900, Дніпропетровська область, м. Дніпродзержинськ, вул.. Слав'янська, 7, код ЄДРПОУ 2461210), виклавши їх в наступній редакції:
- "п. 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки від 17.02.2017р. становить 2 885 879,33 грн.";
- "п. 4.1. Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 86 576,37 грн/рік без ПДВ, а з урахуванням пільги - у розмірі 43 288,20 грн/рік без ПДВ, яка застосовується на умовах, визначених рішенням Дніпродзержинської міської ради від 25.06.2012 № 475-24/VI «Про плату за землю».
Стягнути з Малого приватного підприємства "Сарос" (51900, Дніпропетровська область, м. Дніпродзержинськ, вул.. Слав'янська, 7, код ЄДРПОУ 2461210) на користь Дніпродзержинської міської ради (51931, Дніпропетровська область, м. Дніпродзержинськ, пл.. Дзержинського, 2, код ЄДРПОУ 24604168) судовий збір в розмірі 1 147,00 грн. (одна тисяча сто сорок сім грн. 00 коп.), про що видати наказ.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Суддя Н.Г. Назаренко Дата підписання рішення, оформленого відповідно до вимог ст. 84 ГПК України, - 20.11.2013р.
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2013 |
Оприлюднено | 20.11.2013 |
Номер документу | 35348305 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Назаренко Наталія Григорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Назаренко Наталія Григорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Назаренко Наталія Григорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Назаренко Наталія Григорівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Назаренко Наталія Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні