Постанова
від 15.11.2013 по справі 812/8687/13-а
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

5.1.2

ПОСТАНОВА

Іменем України

15 листопада 2013 року Справа № 812/8687/13-а

Луганський окружний адміністративний суд

у складі головуючого судді: Захарової О.В.,

за участю

секретаря судового засідання: Білоконя Д.І.,

та

представника позивача - Ганноченка О.П. (довіреність від 29.08.2013 №3165),

представник відповідача - не прибув

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Луганську справу за адміністративним позовом Територіального управління Держгірпромнагляду у Луганській області в особі Південної державної регіональної гірничотехнічної інспекції нагляду у вугільній промисловості до Товариства з обмеженою відповідальністю «Донбасконтракт» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -

ВСТАНОВИВ:

15 жовтня 2013 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Територіального управління Держгірпромнагляду у Луганській області в особі Південної державної регіональної гірничотехнічної інспекції нагляду у вугільній промисловості до Товариства з обмеженою відповідальністю «Донбасконтракт» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом повного зупинення виконання робіт з проведення розрізу №7 пл.h10 у ВП «Шахтоуправління «Ясенівське», шахтомайданчику №1 (колишня шахта ім. М.В. Фрунзе) ТОВ «ДТЕК Ровенькиантрацит», у зв'язку з загрозою життю та здоров'ю людей.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до наказу №1108 від 17.09.2013 та направлення на перевірку №773 від 19.09.2013 04 жовтня 2013 року посадовими особами територіального управління проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки суб'єкта господарювання Товариства з обмеженою відповідальністю «Донбасконтракт», а саме: проведення розрізу №7 пл.h10 у ВП «Шахтоуправління Ясенівське», шахтомайданчику №1 (колишня шахта ім.М.В. Фрунзе) ТОВ «ДТЕК Ровенькиантрацит» код ЄДРПОУ 31250736, розташованого за адресою: Луганська область, м.Ровеньки, вул.Серебрякова, 26, на предмет проведення розрізу №7 пл.h10, за результатами якої складено акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 04 жовтня 2013 року №ОН-70. Актом перевірки від 04 жовтня 2013 року №ОН-70 виявлено 19 порушень нормативно-правових актів з охорони праці (охорони надр), з яких 8 створюють загрозу життю та здоров'ю людей.

З метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей, на думку позивача, є підстави застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до Товариства з обмеженою відповідальністю «Донбасконтракт» шляхом повного зупинення виконання робіт, а саме виконання робіт з проведення розрізу №7 пл.h10 у ВП «Шахтоуправління «Ясенівське», шахтомайданчику №1 (колишня шахта ім.М.В. Фрунзе) ТОВ «ДТЕК Ровенькиантрацит».

У судовому засіданні представник позивача адміністративний позов підтримав, просив його задовольнити повністю, надав пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Донбасконтракт» адміністративний позов не визнало, про що у судовому засіданні 31 жовтня 2013 року подало заперечення, в яких у задоволенні позовних вимог просило відмовити (а.с. 33-34). В обґрунтування заперечень проти позову відповідач зазначив, що фактично з березня 2013 року товариство не веде добичу вугілля. Станом на 14.10.2013 порушення, виявлені в ході проведення перевірки 04 жовтня 2013 року, були усунуті повністю, що підтверджується наказом від 04.10.2013 №71, актом від 14.10.2013, службовою запискою заступника начальника дільниці (відповідального з охорони праці) Кулешова С.В. 22 жовтня 2013 року позивачу було направлено повідомлення про усунення порушень. За відсутності факту виконання будь-яких робіт з видобутку вугілля, фактичного припинення видобутку, відсутня загроза життю і здоров'ю працівників. Відповідач зазначив, що в порушення приписів Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11 серпня 2011 року №826, до цього часу позапланова перевірка позивачем не проведена.

Представник відповідача у судове засідання не прибув, до суду надіслав клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку із перебуванням директора ТОВ «Донбасконтракт» Савченко О.М. на лікарняному (а.с. 49, 50, 51).

Враховуючи те, що в попередніх судових засіданнях представник відповідача приймав участь, надав суду свої заперечення та навів їх обґрунтування, участь відповідача не визнавалась судом обов'язковою, та враховуючи строки розгляду адміністративних справ, встановлені ст.122 КАС України, клопотання відповідача про відкладення судового розгляду справи судом відхилене.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 69-72 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню повністю, з таких підстав.

Закон України від 14 жовтня 1992 року №2694-ХІІ «Про охорону праці» визначає основні положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя і здоров'я у процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці, регулює за участю відповідних органів державної влади відносини між роботодавцем і працівником з питань безпеки, гігієни праці та виробничого середовища і встановлює єдиний порядок організації охорони праці в Україні.

Згідно частини 1 статті 4 Закону України від 14 жовтня 1992 року №2694-ХІІ «Про охорону праці» державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням.

Відповідно до вимог статті 38 Закону України від 14 жовтня 1992 року №2694-ХІІ «Про охорону праці» державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці, серед іншого, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Згідно із абзацами 1 та 2 пункту 1 Положення про Державну службу гірничого нагляду та промислової безпеки України, затвердженого Указом Президента України від 06 квітня 2011 року №408/2011, Державна служба гірничого нагляду та промислової безпеки України (Держгірпромнагляд України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра надзвичайних ситуацій України. Держгірпромнагляд України входить до системи органів виконавчої влади та забезпечує реалізацію державної політики з промислової безпеки, охорони праці, державного гірничого нагляду, охорони надр та державного регулювання у сфері безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення.

Відповідно до пункту 3 Положення про Державну службу гірничого нагляду та промислової безпеки України, затвердженого Указом Президента України від 06 квітня 2011 року №408/2011, одним із основних завдань Держгірпромнагляду України є організація та здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням законів та інших нормативно-правових актів з питань: промислової безпеки, охорони праці, безпечного ведення робіт юридичними та фізичними особами, які відповідно до законодавства використовують найману працю.

Абзацом другим підпункту 11 пункту 4 Положення про Державну службу гірничого нагляду та промислової безпеки України, затвердженого Указом Президента України від 06 квітня 2011 року №408/2011, передбачено що Держгірпромнагляд України відповідно до покладених на неї завдань здійснює у встановленому порядку державний гірничий нагляд, у тому числі з питань, безпечного ведення гірничих робіт на підприємствах вугільної, гірничорудної та нерудної, нафтогазової промисловості під час будівництва та експлуатації, ліквідації або консервації гірничих об'єктів та підприємств, на об'єктах метробудівництва та підземних спорудах.

Згідно підпункту 11 пункту 5 Положення про Державну службу гірничого нагляду та промислової безпеки України, затвердженого Указом Президента України від 06 квітня 2011 року №408/2011, Держгірпромнагляд України для виконання покладених на неї завдань має право в установленому порядку зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень та інших виробничих об'єктів, виготовлення та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва, виконання певних робіт, у тому числі пов'язаних з користуванням надрами, застосуванням нових небезпечних речовин, реалізацію продукції шляхом видачі розпорядчого документа про заборону зазначеного у випадках, передбачених законодавством, а також анулювати видані дозволи і ліцензії до усунення порушень, які створюють загрозу життю працівників.

Відповідно до пункту 6 Положення про Державну службу гірничого нагляду та промислової безпеки України, затвердженого Указом Президента України від 06 квітня 2011 року №408/2011, Держгірпромнагляд України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, у місті обласного значення Кривий Ріг.

Наказом Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України від 02 грудня 2011 року №186-к затверджено Положення про територіальне управління Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України у Луганській області (далі - територіальне управління Держгірпромнагляду у Луганській області), згідно з пунктом 1 якого територіальне управління Держгірпромнагляду у Луганській області є територіальним органом виконавчої влади, який діє у складі Держгірпромнагляду України та йому підпорядковується (а.с.9-10).

Згідно з пунктом 7 пункту 4 Положення про територіальне управління Держгірпромнагляду у Луганській області, територіальне управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює у визначеному порядку державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення юридичними та фізичними особами, які відповідно до законодавства використовують найману працю, у тому числі з питань:

- будівництва, реконструкції та експлуатації об'єктів підвищеної небезпеки, потенційно небезпечних об'єктів і виробництв;

- видобування вуглеводнів, їх транспортування, переробки та використання на підприємствах, в установах та організаціях;

- застосування технологій, технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва;

- забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту;

- виготовлення, монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження, випробування і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва;

- облаштування системами автоматичного контролю і управління технологічними процесами та станом виробничого середовища;

- проведення робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, а також утилізації зброї, звичайних видів боєприпасів, виробів ракетної техніки та палива, вибухових матеріалів військового призначення, окрім вибухових матеріалів, призначених для військового та спеціального використання.

Відповідно до наказу від 17 вересня 2013 року №1108, яким затверджений на жовтень 2013 року графік оперативних планових перевірок вугільних підприємств (об'єктів) Луганської області Південною державною регіональною гірничотехнічною інспекцією нагляду у вугільній промисловості та направлення на проведення перевірки від 19 вересня 2013 року №773 посадовою особою територіального управління 04 жовтня 2013 року проведено планову оперативну перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, а також ведення робіт, пов'язаних з геологічним вивченням надр, їх використання та охороною, використанням і переробкою мінеральної сировини суб'єкта господарювання Товариства з обмеженою відповідальністю «Донбасконтракт» на предмет дотримання СУПОТ, проведення розрізу №7 пл.h10 у ВП «Шахтоуправління «Ясенівське», шахтомайданчику №1 (колишня шахта ім. М.В. Фрунзе) ТОВ «ДТЕК Ровенькиантрацит», за результатами якої складено акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 04 жовтня 2013 року №ОН -70 (а.с. 11, 12, 13-21).

Актом перевірки від 04 жовтня 2013 року №ОН-70 виявлено 19 порушень нормативно-правових актів з охорони праці (охорони надр), з яких 8 створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а саме:

- на дільниці відсутні члени ВГК, відсутній спільний наказ з ВП «Шахтоуправління «Ясенівське» на обслуговування членами ВГК, що є порушенням п.6 гл.3 р.IV НПАОП 10.1-1.01-10;

- ШТР не пройшли навчання та перевірку знань з питань охорони праці згідно типового положення порядку проведення навчання, що є порушенням п.3 гл.1 р.IV НПАОП 10.1-1.01-10;

- на дільниці відсутній електротехнічний персонал для обслуговування електропостачальників, що є порушенням п.5 гл.1 р.IV НПАОП 10.1-1.01-10;

- запуск до роботи скребкового конвеєра СП-202 проводиться без попереджувальної сигналізації, що є порушенням п.6 гл.2 р.IV НПАОП 10.1-1.01-10;

- у дільничній водовідливній станції встановлений один насосний агрегат ЦНС-13-150, замість не менш трьох передбачених діючим законодавством, що є порушенням п.7 гл.1 р.Х НПАОП 10.1-1.01-10;

- на довжині виробки 40 м прикуті падіння 12 градусів відсутні трапи для пересування робітників, що є порушенням п.4 гл.2 р.V НПАОП 10.1-1.01-10;

- на 10 п.м. виробки прохід для людей ставляє шириною 0,4 м, замість 0,7 м передбаченим законодавством, що є порушенням п.4 гл.2 р.V НПАОП 10.1-1.01-10;

- сполучення конвеєрного похилу №7 пл. h10 з вентиляційним хідником №2 вироблено з дерев'яних рам кріплення, замість металевих. Кріплення сполучення не забезпечує надійність у експлуатації. Наявні вивали породи з покрівлі виробки, що є порушенням п.19 гл.1 р.IV НПАОП 10.1-1.01-10.

Акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкту) від 04 жовтня 2013 року №ОН-70 підписаний директором Товариства з обмеженою відповідальністю «Донбасконтракт» без зауважень та заперечень.

Як вбачається з матеріалів справи, після проведення планової оперативної перевірки головним державним гірничотехнічним інспектором Південної державної регіональної гірничотехнічної інспекції нагляду у вугільній промисловості винесений припис від 04 жовтня 2013 року №ОН-70, яким позивач вимагав Товариство з обмеженою відповідальністю «Донбасконтракт» у строк до 11 жовтня 2013 року усунути порушення, виявлені підчас перевірки 04 жовтня 2013 року на предмет дотримання СУПОТ, проведення розрізу №7 пл.h10 у ВП «Шахтоуправління Ясенівське», шахтомайданчику №1 (колишня шахта ім. М.В. Фрунзе) ТОВ «ДТЕК Ровенькиантрацит», що знаходиться за адресою: Луганська область, м.Ровеньки, сел.Пролетарський (а.с. 43-46).

Припис від 04.10.2013 №ОН-70 отриманий директором Товариства з обмеженою відповідальністю «Донбасконтракт» 04 жовтня 2013 року (а.с. 46).

В матеріалах справи наявна доповідна помічника командира 5 Воєнізованого гірничорятувального загону із зазначенням того, що 16 вересня 2013 року при профілактичному обстеженні гірничих виробок були призупинені роботи з експлуатації скребкового конвеєра СП-202 по конвеєрному ходку №7 пл h10, позиція ПЛА194 (конвеєрний ходок №7 пл h10 від 32откаточного штрека пл h10 до вентиляційного ходка №1 пл h10, вентиляційний ходок №1 пл h10 від конвеєрного ходка №7 пл h10 до розрізу №7 пл h10, розріз №7 пл h10 від вентиляційного ходка №1 пл h10 до забою) участку «Донбасконтракт». За даним фактом виданий припис №213 від 16.09.2013 (а.с. 55).

25 вересня 2013 року листом №1394/4 П'ятим воєнізованим гірничорятувальним загоном Державної воєнізованої гірничорятувальної служби у вугільній промисловості України було розузгоджено позиції ПЛА №194 (конвеєрний ходок №7 пл h10 від 32откаточного штрека пл h10 до вентиляційного ходка №1 пл h10, вентиляційний ходок №1 пл h10 від конвеєрного ходка №7 пл h10 до розрізу №7 пл h10, розріз №7 пл h10 від вентиляційного ходка №1 пл h10 до забою) щодо шахтомайданчику №1 ВП «Шахтоуправління Ясенівське» ТОВ «ДТЕК Ровенькиантрацит» (а.с. 56).

Зазначений лист був надісланий на адресу ВП «Шахтоуправління «Ясенівське» ТОВ «ДТЕК Ровенькиантрацит» і Південної державної регіональної гірничотехнічної інспекції нагляду у вугільній промисловості та для отримання тимчасового дозволу на ведення робіт на зазначених гірничих виробках запропоновано звернутись до Територіального управління Держгірпромнагляду України за умови розробки виконання додаткових заходів щодо забезпечення безпечного ведення робіт в даних виробках (а.с. 56).

Законом України від 05 квітня 2007 року №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначені правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Відповідно до вимог статті 1 Закону України від 05 квітня 2007 року №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно із пунктом 5 статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.

Згідно з частиною 7 статті 7 Закону України від 05 квітня 2007 року №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Відповідно до частини 10 статті 7 Закону України від 05 квітня 2007 року №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» у разі якщо обґрунтованість заходів реагування, зазначених у розпорядчих документах щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходів державного нагляду (контролю), відповідно до закону має бути підтверджена адміністративним судом, зазначені в таких документах строки усунення виявлених порушень, застосування до суб'єкта господарювання санкцій обраховуються з дня набрання законної сили постановою адміністративного суду про підтвердження обґрунтованості вжиття заходів реагування.

Вищенаведені норми визначають процедуру реалізації контролюючим органом своїх повноважень, у випадку наявності підстав для застосування одного з таких видів заходів, як: 1) повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення); 2) реалізації продукції; 3) виконання робіт; 4) надання послуг; і розширеному тлумаченню не підлягають.

Державна політика в галузі охорони праці, серед іншого, базується на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці (ст.4 Закону України від 14 жовтня 1992 року №2694-ХІІ «Про охорону праці»).

Відповідно до вимог статті 13 Закону України від 14 жовтня 1992 року №2694-ХІІ «Про охорону праці» роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме: створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов'язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання; розробляє за участю сторін колективного договору і реалізує комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці; забезпечує виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються; впроваджує прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо; забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; забезпечує усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених комісіями за підсумками розслідування цих причин; організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров'я виробничих факторів; розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства (далі - акти підприємства), та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці; організовує пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками у галузі охорони праці; вживає термінових заходів для допомоги потерпілим, залучає за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків.

Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.

Відповідно до вимог статті 14 Закону України від 14 жовтня 1992 року №2694-ХІІ «Про охорону праці» працівник зобов'язаний:

- дбати про особисту безпеку і здоров'я, а також про безпеку і здоров'я оточуючих людей в процесі виконання будь-яких робіт чи під час перебування на території підприємства;

- знати і виконувати вимоги нормативно-правових актів з охорони праці, правила поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, користуватися засобами колективного та індивідуального захисту;

- проходити у встановленому законодавством порядку попередні та періодичні медичні огляди.

Працівник несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.

Згідно ст.11 Гірничого Закону України від 06.10.1999 №1127-XIV до повноважень місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у сфері гірничих відносин відповідно до їх компетенції належать:

- погодження місць розташування на підпорядкованій їм території гірничих підприємств виходячи з інтересів територіальної громади;

- участь у розробці комплексних планів розвитку гірничодобувної промисловості на підпорядкованій їм території;

- участь у розробці та реалізації системи заходів щодо роботи гірничих підприємств в умовах надзвичайного стану;

- участь у здійсненні необхідних заходів щодо ліквідації наслідків аварій на гірничих підприємствах, інформування про них населення, залучення в установленому законом порядку до цих робіт підприємств, установ та організацій, а також населення;

- визначення в установленому порядку розмірів відшкодувань підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності за забруднення довкілля та інші екологічні збитки;

- вжиття заходів у встановленому порядку для відшкодування збитків, заподіяних гірничими підприємствами, підприємствам, установам, організаціям, громадянам та довкіллю;

- створення, реорганізація та ліквідація або консервація гірничих підприємств комунальної власності;

- здійснення контролю за збиранням, переробкою, утилізацією та захороненням промислових відходів гірничих підприємств;

- інші повноваження, передбачені законами України.

Місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування не мають права втручатися в господарську діяльність гірничих підприємств, крім випадків, визначених законом.

За приписами пункту 1.4 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11 серпня 2011 року №826 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2011 року за №1531/20269 (далі - Положення), загроза життю та здоров'ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об'єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.

Згідно із пунктом 2.26 Положення право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки:

- порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників;

- порушень вимог Кодексу України про надра;

- відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;

- непроведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устатковання підвищеної небезпеки;

- виникнення нещасного випадку зі смертельним або тяжким наслідком, групового нещасного випадку.

У разі виявлення факту перевищення допустимих норм технологічного навантаження виробничого об'єкта (окремого виробництва, машин і механізмів) або якщо дійсний рівень технологічного навантаження створює загрозу життю працівників, уникнути чого можливо за рахунок його зниження, роботи такого об'єкта (виробництво, експлуатація машин і механізмів) можуть бути обмежені до допустимого безпечного рівня.

Згідно із абзацом 1 пункту 2.39 Положення про стан виконання припису суб'єкт господарювання повинен письмово у встановлені терміни повідомити посадову особу Держгірпромнагляду України, яка видала припис, для чого надсилає їй офіційний лист. У листі обов'язково вказуються номер та дата припису, номери порушень та відображається факт їх усунення.

Відповідно до вимог пункту 2.40 Положення поновлення роботи (виробництва) здійснюється на підставі подання суб'єктом господарювання офіційного письмового повідомлення про повне усунення зазначених у розпорядженні порушень, які стали причиною заборони (обмеження), а також результатів перевірки усунення цих порушень.

Така перевірка проводиться у термін не пізніше трьох діб після отримання повідомлення про усунення порушень.

Якщо виконання робіт (виробництва) було заборонено внаслідок настання нещасного смертельного випадку і перевіркою не виявлено порушень, що дають підставу для заборони подальшого виконання робіт (виробництва), їх поновлення здійснюється тільки на підставі акта перевірки.

Згідно із пунктом 2.41 Положення перевірка виконання припису або усунення порушень, що призвели до заборони виконання робіт або виробництва чи обмеження виробництва, здійснюється шляхом проведення посадовою особою Держгірпромнагляду України, яка видала припис (розпорядження), позапланової перевірки.

З матеріалів справи вбачається, що Товариством з обмеженою відповідальністю «Донбасконтракт» позивачу було надане повідомлення від 13 листопада 2013 року про усунення порушень нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, виявлених у ході планової оперативної перевірки дотримання СУПОТ, проведення розрізу №7 пл.h10 у ВП «Шахтоуправління «Ясенівське», шахтомайданчику №1 (колишня шахта ім. М.В. Фрунзе) ТОВ «ДТЕК Ровенькиантрацит», де здійснює свою діяльність Товариство з обмеженою відповідальністю «Донбасконтракт», викладених в приписі від 04 жовтня 2013 року №ОН-70 (а.с. 58-59).

Відповідно до зазначеного повідомлення Товариства з обмеженою відповідальністю «Донбасконтракт» про усунення порушень, позивачем в частині позапланової перевірки повідомлення про усунення порушень перевірено дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, зокрема дотримання СУПОТ, проведення розрізу №7 пл.h10, ВП «Шахтоуправління «Ясенівське» шахтомайданчик №1, ТОВ «ДТЕК Ровенькиантрацит», за результатами чого складено акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 14 листопада 2013 року №ГН-124 (а.с. 63-66).

Згідно акту перевірки від 14 листопада 2013 року №ГН-124, під час перевірки повідомлення про усунення вимог правил безпеки та стану охорони праці та дотримання СУПОП на підприємстві ТОВ «Донбасконтракт» встановлено, що ТОВ «Донбасконтракт» не усунено жодного порушення вказаного у приписі від 04.10.2013 №ОН-70, що є порушенням п.17 р.1 Гл.IV, ст.13, 43 Законодавства України Про охорону Праці (а.с. 65 - зворотній бік).

Представник позивача в судовому засіданні підтвердив, що на даний час відповідач не усунув усі порушення, що були виявлені в ході перевірки та створювали загрозу життю, здоров'ю працівників.

З довідок про виходи по участку ДК вбачається, що у період з 28.10.2013 по 31.10.2013 - здійснено 1 вихід (ОСОБА_4, механік - 1 вихід) та у період з 01.11.2013 по 12.11.2013 було здійснено 14 виходів (ОСОБА_5, уч.нормир. - 3 виходи, ОСОБА_6, гроз - 5 виходів, ОСОБА_7, гроз - 6 виходів), що фактично дає підстави для висновку про відсутність заходів, направлених на усунення посадовими особами Товариства з обмеженою відповідальністю «Донбасконтракт» порушень, виявлених перевіркою від 04 жовтня 2013 року (а.с. 60,61).

Згідно Інформації станом на 12 листопада 2013 року на участку ТОВ «Донбасконтракт» ВП «Шахтоуправління «Ясенівське» відсутні члени ВГК у кількості 7 осіб, а також відсутній пункт ВГК №10. Позиція ПЛА №194 розузгоджена 25.09.2013 у зв'язку із порушеннями, які впливають на виконання оперативної частини плану ліквідації аварії (а.с. 57).

Інших доказів усунення виявлених порушень, викладених в приписі від 04.10.2013 №ОН-70, відповідачем під час розгляду справи не надано.

Оскільки станом на дату судового розгляду порушення, зазначені в акті перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкту) та приписі від 04 жовтня 2013 року №ОН-70, відповідачем не усунені, тобто, фактично існує загроза життю та/або здоров'ю працівників на окремому об'єкті, з метою не допущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей, суд вважає за доцільне застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Товариства з обмеженою відповідальністю «Донбасконтракт» (Луганська область, м.Антрацит, вул.Маршака, 1) шляхом повного зупинення виконання робіт, а саме: повного зупинення виконання робіт з проведення розрізу №7 пл.h10 у ВП «Шахтоуправління «Ясенівське», шахтомайданчику №1 (колишня шахта ім.М.В. Фрунзе) ТОВ «ДТЕК Ровенькиантрацит», де здійснює свою діяльність відповідач.

Згідно пункту 10 частини 1 статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України негайно виконуються постанови суду про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпеченої продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей.

Одночасно, суд вважає за необхідне роз'яснити відповідачу, що у відповідності до частин 12-13 статті 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України особа має право подати заяву про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду справи, передбаченої пунктом 5 частини першої цієї статті, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Заява про скасування заходів реагування підлягає розгляду та вирішенню суддею одноособово з повідомленням осіб, які беруть участь у справі, протягом п'яти днів з дня її отримання судом. Неприбуття у судове засідання осіб, яким належним чином повідомлено про час і місце розгляду, не перешкоджає розгляду такої заяви. У разі якщо суд дійде висновку про можливість ухвалення законного судового рішення без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі, він розглядає заяву у порядку письмового провадження.

За результатами розгляду заяви суд постановляє ухвалу про задоволення заяви або про відмову в її задоволенні, яка не підлягає оскарженню.

Відмова у задоволенні заяви не перешкоджає повторному зверненню до суду із заявою про скасування заходів реагування.

Згідно з частиною 4 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.

На підставі частини 3 статті 160 КАС України у судовому засіданні 15 листопада 2013 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Складення постанови у повному обсязі відкладено до 20 листопада 2013 року, про що згідно вимог частини 2 статті 167 КАС України повідомлено після проголошення вступної та резолютивної частин постанови у судовому засіданні.

Керуючись статтями 2, 9, 10, 11, 17, 18, 23, 69-72, 87, 94, 158-163, 183-2, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Територіального управління Держгірпромнагляду у Луганській області в особі Південної державної регіональної гірничотехнічної інспекції нагляду у вугільній промисловості до Товариства з обмеженою відповідальністю «Донбасконтракт» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Товариства з обмеженою відповідальністю «Донбасконтракт» (код ЄДРПОУ 31250736, Луганська область, м.Антрацит, вул.Маршака, 1) шляхом повного зупинення виконання робіт, а саме виконання робіт з проведення розрізу №7 пл.h10 у ВП «Шахтоуправління «Ясенівське», шахтомайданчику №1 (колишня шахта ім.М.В. Фрунзе) ТОВ «ДТЕК Ровенькиантрацит» у зв'язку з загрозою життю та здоров'ю людей.

Постанова підлягає негайному виконанню.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова суду не набрала законної сили.

Постанова складена у повному обсязі 20 листопада 2013 року.

Суддя О.В. Захарова

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.11.2013
Оприлюднено22.11.2013
Номер документу35372606
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/8687/13-а

Ухвала від 27.02.2014

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Ірметова

Ухвала від 25.02.2014

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Ірметова

Постанова від 15.11.2013

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

Ухвала від 16.10.2013

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні