Рішення
від 14.11.2013 по справі 709/2239/2012
РАХІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 709/2239/2012

Провадження по справі 2/305/91/13

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14.11.2013 року Рахівський районний суд Закарпатської області

у складі: головуючої - судді Бліщ О.Б.

при секретарі - Вербещук В.А.,

з участю: прокурора - Глушман І.І.

представника відповідача - ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Рахів цивільну справу за позовом В.о. прокурора Рахівського району в інтересах держави в особі ОСОБА_2 обласної державної адміністрації, Державної інспекції сільського господарства у Закарпатській області, Територіальної громади в особі Ясінянської селищної ради до ОСОБА_3, управління Держземагенства у Рахівському районі, Закарпатської області, Рахівської районної державної адміністрації Закарпатської області, Рахівського районного управління юстиції Закарпатської області, в особі реєстраційної служби Рахівського РУЮ про скасування розпорядження голови Рахівської РДА №397 від 17.09.2009 року та визнання недійсним державного акту на право приватної власності на землю серії ЯИ №029204, -

В С Т А Н О В И В:

В.о. Прокурора Рахівського району, діючи в інтересах держави в особі ОСОБА_2 обласної державної адміністрації звернувся в суд з позовом до ОСОБА_3, Рахівської районної державної адміністрації в Закарпатській області, Міськрайонного управління Держкомзему в м.Рахів і Рахівському районі про визнання недійсним розпорядження голови Рахівської районної державної адміністрації №397 від 17.09.2009 року та державного акту на право власності на земелю ЯИ №029204.

Позовні вимоги мотивує тим, що прокуратурою району, із залученням Державної інспекції сільського господарства у Закарпатській області, проведено перевірку додержання вимог земельного законодавства при наданні у власність земельних ділянок громадянам на території полонини "Драгобрат", яка розташована на території смт. Ясіня Рахівського району Закарпатської області. Під час проведення перевірки було встановлено, в період 2009-2011 років Рахівською районною державною адміністрацією, всупереч вимогам земельного законодавства, незаконно виносились розпорядження про затвердження громадянам проектів землеустрою та передачу у власність земельних ділянок за межами населеного пункту, на підставі яких, ОСОБА_4 Держкомзему у Рахівському районі, видавались державні акти на право власності на земельні ділянки, що розміщені на території полонини "Драгобрат", смт. Ясіня, Рахівського району, Закарпатської області. Зокрема, розпорядженням голови Рахівської районної державної адміністрації № 397 від 17 вересня 2009 року було затверджено проект землеустрою, втрат сільськогосподарського виробництва та передано у власність земельну ділянку площею 0.1000 га, що знаходиться на землях запасу Ясінянської селищної ради, за межами населеного пункту, полонина "Драгобрат" Рахівського району Закарпатської області громадянину ОСОБА_3 Цільове використання вказаної земельної ділянки - для індивідуального дачного будівництва. Рахівська районна державна адміністрація не мала повноважень передавати земельні ділянки для індивідуального дачного будівництва на полонині "Драгобрат", смт. Ясіня Рахівського району, оскільки такі повноваження віднесені до обласних адміністрацій, а тому таке розпорядження повинна була надавати ОСОБА_2 обласна державна адміністрація. Разом з тим, на підставі вищевказаного розпорядження голови Рахівської РДА, гр. ОСОБА_5 03.11.2009 року, видано державний акт на право власності на земельну ділянку, площею 0.1000 га., яка розташована на території Ясінянської селищної ради, за межами населеного пункту, полонина "Драгобрат", серії ЯИ №029204, для ведення індивідуального дачного будівництва. На підставі наведеного, вказане розпорядження голови Рахівської РДА № 397 від 17 вересня 2009 року підлягає скасуванню, як таке, що винесене всупереч вимогам земельного законодавства, а державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №029204 від 03.11.2009 року, як такий, що винесений на підставі незаконного рішення, слід визнати недійсним. В даному випадку, у порушення законодавчо встановленого порядку, Рахівською районною державною адміністрацією, передано земельну ділянку за межами населеного пункту для ведення індивідуального дачного будівництва, чим порушено право та обов'язок відповідного органу виконавчої влади щодо повноважень з реалізації державної політики у сфері регулювання земельних відносин, які остання повинна забезпечувати, в першу чергу, керуючись у своїй діяльності Конституцією України, Законами України та іншими нормативно-правовими актами, що діють на території України. Підставою для звернення прокуратури із заявою до суду, в інтересах держави в особі Державної інспекції сільського господарства у Закарпатській області є порушення інтересів держави, які полягають у неналежному регулюванні земельних відносин та незабезпеченні належним чином права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, а також порушення інтересів держави у сфері раціонального використання та охорони земель. Прокуратура Рахівського району звертається з позовом в інтересах ОСОБА_2 обласної державної адміністрації, інтересам якої завдано шкоди, оскільки землі полонини "Драгобрат" знаходяться за межами населеного пункту, а тому є землями державної форми власності та згідно вимог чинного законодавства для вищезазначених цілей повинні відчужуватися обласними державними адміністраціями. Підставою представництва інтересів територіальної громади в особі Ясінянської селищної ради є те, що вказана земельна ділянка знаходиться на її території, за межами населеного пункту, а тому збитки, які можуть бути понесені внаслідок незаконного її використання гр. ОСОБА_5 повинні зараховуватись на рахунок Ясінянської селищної ради. На підставі наведеного просили скасувати розпорядження голови Рахівської РДА № 397 від 03.11.2009 року "Про затвердження проектів землеустрою, втрат сільськогосподарського виробництва та передачу у власність земельних ділянок, за межами населеного пункту" громадянину ОСОБА_3. Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку, серії ЯИ №029204, кадастровий номер: 2123656200:08:001:0331, виданий ОСОБА_3 від 03.11.2009 року. Зобов'язати Реєстраційну службу Рахівського районного управління юстиції в Закарпатській області скасувати державну реєстрацію державного акту на право власності на земельну ділянку, площею 0.10 га, серії ЯИ №029204, кадастровий номер: 2123656200:08:001:0331, виданий ОСОБА_3.

Ухвалою суду від 20.02.2013 року первісного відповідача ОСОБА_6 управління Держкомзему у м. Рахів і Рахівському районі було замінено на ОСОБА_4 Держземагенства в Рахівському районі, Закарпатської області.

Ухвалою суду від 11.04.2013 року до участі у розгляді справи у якості співвідповідача було залучено Рахівське районне управління юстиції в Закарпатській області в особі реєстраційної служби Рахівського РУЮ.

21 жовтня 2013 року прокуратурою району доповонено позовні вимоги та викладено додаткову позову вимогу, а саме: повернути земельну ділянку площею 0,1000 га. (кадастровий номер 2123656200:08:001:0331), що розташована на території Ясінянської селищної ради полонинв "Драгобрат", Рахівського району, Закарпатської області у власність держави.

14 листопада 2013 року прокуратурою району зменшено позовні вимоги та знято позовну вимогу про зобов'язання Реєстраційної служби Рахівського районного управління юстиції в Закарпатській області скасувати державну реєстрацію державного акту на право власності на земельну ділянку, площею 0.10 га, серії ЯИ №029204, кадастровий номер: 2123656200:08:001:0331, виданий ОСОБА_3.

Прокурор прокуратури Рахівського району, ОСОБА_7, в судовому засіданні зменшені позовні позовні вимоги підтримала з підстав наведених у позовній заяві. У своїх показах зазначила, що відповідачем по справі, Рахівською районною державною адміністрацією, порушено порядок надання земельної ділянки для дачного будівництва у власність громадянам. На її думку, діючим Земельним Кодексом України, зокрема ст. 122 цього Кодексу встановлено, що районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для сільськогосподарського використання; ведення водного господарства, крім випадків, передбачених ч. 7 цієї статті: будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі, тощо). Частина 4 цієї статті передбачає, що обласні державні адміністрації передають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами 3, 7 цієї статті. Таким чином, Рахівська районна державна адміністрація не мала повноважень передавати земельні ділянки для індивідуального дачного будівництва на полонині "Драгобрат", смт. Ясіня, Рахівського району, оскільки такі повноваження віднесені до обласних адміністрацій, а тому таке розпорядження повинна була надавати ОСОБА_2 обласна державна адміністрація. Окрім того, зазначила, що при прийнятті оскаржуваного розпорядження, Рахівська районна державна адміністрація, порушила вимоги ст. 20 ЗК України, а саме не прийняла рішення щодо зміни цільового призначення спірної земельної ділянки. З урахуванням наведеного просить задовольнити зменшені позовні вимоги у повному обсязі.

Представник позивача Державної інспекції сільського господарства у Закарпатській області - ОСОБА_8 в судове засідання не з'явився, однак надіслав заяву, в якій просив розглянути справу без їхньої участі. Позовні вимоги підтримують у повному обсязі.

Представник позивача ОСОБА_2 обласної державної адміністрації, в судове засідання не з'явився. Представник за довіреністю ОСОБА_2 ОДА - ОСОБА_9 надіслала заперечення, в якому зазначила, що ОСОБА_2 ОДА не підтримує позовні вимоги прокурора Рахівського району, посилаючись на те, що голова Рахівської РДА у своїх діях під час прийняття розпорядження керувався виключно вимогами чинного земельного законодавства, а державний акт видано у відповідності до чинного законодавства. Просили суд розглянути справу без представника ОСОБА_2 ОДА, а позовну заяву залишити без розгляду.

Представник позивача, територіальної громади в особі Ясінянської селищної ради, в судове засідання не з'явився, однак селищний голова, ОСОБА_10 надіслав заяву, в якій просив розглянути справу без представника селищної ради. Вирішення даної справи залишають на розгляд суду.

Представник відповідача, ОСОБА_3 - ОСОБА_1, в судовому засіданні позовні вимоги не визнав, вважає що не має підстав для задоволення позовних вимог, а тому в задоволенні зміненого позову просить відмовити, як у безпідставному.

Представник відповідача, Рахівської районної державної адміністрації, в судове засідання не з'явився. Однак голова Рахівської РДА - ОСОБА_11 надіслав заяву, в якій просив розглянути справу без їхнього представника. В матеріалах справи наявне заперечення, подане головою Рахівської РДА, ОСОБА_11 В даному запереченні Рахівська РДА позов прокуратури не визнала, вважаючи, що інтереси держави не порушено і відповідно до діючого законодавства України райдержадміністрація вправі надавати земельні ділянки для індивідуального дачного будівництва у власність за межами населеного пункту та затверджувати проекти землеустрою і втрати сільськогосподарського виробництва, в порядку ст. 118 ЗК України. Щодо шкоди завданої ОСОБА_2 ОДА та відчуження нею земель державної форми власності полонини "Драгобрат", повідомляють, що райдержадміністрацією ніякої шкоди не завдано. В даному випадку земельні ділянки не відчужувались, а безоплатно передавались у власність громадян відповідно до вимог ст. 121 ЗКУ та в порядку 118 ЗКУ. Щодо втрат (збитків) інформують, що незалежно від того, хто би надавав розпорядження облдержадміністрація чи райдержадміністрація, кошти розподіляються відповідно до ст. 69 Бюджетного кодексу України, в даному випадку відповідно до розпорядження голови райдержадміністрації зараховані на рахунок місцевого бюджету Ясінянської селищної ради. Враховуючи вищенаведене райдержадміністрація вважає, що при прийнятті розпоряджень не виходила за межі своїх повноважень, передбачених Конституцією України та діяла у передбачений законодавством спосіб, тому просять відмовити прокурору у задоволенні позову.

Представник відповідача ОСОБА_4 Держземагенства в Рахівському районі Закарпатської області в судове засідання не з'явився. Однак у матеріалах справи наявне заперечення подане начальником держкомзему у м. Рахів та Рахівському районі - ОСОБА_12 В даному запереченні йдеться про те, що голова Рахівської РДА, у своїх діях, під час прийняття розпорядження керувався виключно вимогами чинного земельного законодавства та Конституції України. Зокрема, положення ст. 118 ЗК України, які діяли на момент надання ОСОБА_3 земельної ділянки у власність, передбачали та не забороняли надання райдержадміністраціями земельної ділянки безоплатно у власність для індивідуального дачного будівництва за межами населеного пункту. Окрім того зазначили, що ст. 140 та ст. 143 ЗК України, чітко передбачений перелік підстав припинення права власності на земельну ділянку. Однак, такої підстави припинення права власності на земельну ділянку, як скасування рішення органу виконавчої влади, на підставі якого було видано державний акт на право власності на земельну ділянку, ЗК України не передбачено. З вище наведених підстав просили відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

Представник відповідача, Реєстраційної служби Рахівського РУЮ, в судове засідання не з'явився, однак, в попередніх судових засіданнях, начальник Реєстраційної служби - ОСОБА_13 не визнав позовні вимоги в частині зобов'язання реєстраційну службу Рахівського РУЮ скасувати державний акт на право приватної власності на землю серії ЯИ 029204 від 03.11.2009 року, оскільки державним реєстраторам органів державної реєстрації речових прав чинним законодавством України не надано можливість використання реєстраційних даних та не передбачено доступу до баз даних органів Державного земельного кадастру, а лише встановлено механізм взаємодії цих органів, з метою обміну відповідною інформацією. Доступ до реєстру державних актів на право власності на земельні ділянки у державних реєстраторів речових прав на нерухоме майно відсутній.

Суд, заслухавши прокурора, представника відповідача, взявши до уваги заперечення надані сторонами по справі, дослідивши матеріали справи та перевіривши їх доказами, прийшов до наступного висновку.

Згідно ст.ст. 3, 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, установленому цим кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів. Суд здійснюючи правосуддя, захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні і суспільні інтереси у спосіб, визначений законами України.

За змістом ст. 15 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права, у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до ст.158 ЗК України земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян вирішуються судами.

Судом встановлено, що відповідачу, ОСОБА_3, розпорядженням голови Рахівської районної державної адміністрації від 17 вересня 2009 року № 397 В«Про затвердження проектів землеустрою, втрат сільськогосподарського виробництва та передачу земельної ділянки у власність за межами населеного пунктуВ» було затверджено проект землеустрою земельної ділянки та передано у приватну власність земельну ділянку загальною площею 0.1000 га, для індивідуального дачного будівництва, на території Ясінянської селищної ради, полонина Драгобрат за межами населеного пункту. Також, затверджено розрахунок втрат сільськогосподарського виробництва зумовлених вилученням сільськогосподарських угідь для потреб, не пов'язаних із веденням особистого селянського господарства в сумі 1406.22 гривень.

На підставі вищевказаного розпорядження голови Рахівської РДА, гр. ОСОБА_3 03.11.2009 року видано державний акт на право власності на земельну ділянку, серії ЯИ 029204, площею 0.1000 га., яка розташована в Закарпатській області Рахівського району, Ясінянської селищної ради на полонині "Драгобрат", за межами населеного пункту, з цільовим призначенням земельної ділянки: для індивідуального дачного будівництва. Кадастровий номер земельної ділянки: 2123656200:08:001:0331.

Відповідно до ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами абз. 1 п. 12 розд. X "Перехідні положення" ЗК України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзацах другому та четвертому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування передбачені ст. 122 ЗК України, відповідно до ч.4 якої (у редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин) обласним державним адміністраціям надано право передавати земельні ділянки на їх території із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами третьою, сьомою цієї статті.

Аналогічна правова позиція міститься в постанові Верховного Суду України від 11 вересня 2013 року у справі № 6-71цс13.

Враховуючи вище наведені норми закону та правову позицію Верховного суду України, суд приходить до висновку, що в.о. голови Рахівської РДА при прийнятті оскаржуваного розпорядження вийшов за межі своїх повноважень, так як не був наділений правом передавати земельні ділянки із земель державної власності у власність громадянам за межами населених пунктів для дачного будівництва. Тому розпорядження голови Рахівської райдержадміністрації №397 від 17 вересня 2009 року В«Про затвердження проектів землеустрою, втрат сільськогосподарського виробництва та передачу земельної ділянки у власність за межами населеного пунктуВ» підлягає скасуванню.

Відповідно до ч.1 ст. 155 ЗК України, у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси (ст. 21 ЦК України).

З врахуванням наведеного виданий відповідачу державний акт на право приватної власності на землю підлягає визнанню недійсним та скасуванню.

Оскільки земельна ділянка вибула з власності держави без відповідної правової підстави, обґрунтованими є позовні вимоги щодо витребування земельної ділянки з незаконного володіння відповідача (ст. 387 ЦК України).

Відповідно до ч. 11 ст.5 ЗУ В«Про судовий збірВ» від сплати судового збору звільняються органи прокуратури - при здійснені представництва інтересів громадян або держави в суді.

На підставі ст. 88 ЦПК України, з відповідача ОСОБА_3 в спеціальний фонд Державного юджету України в особі Рахівського районного суду Закарпатської області слід стягнути 114,70 гривень судового збору.

Керуючись ст.ст. 3, 5, 6, 10, 11, 58, 60, 88, 131, 209, 212- 215, 223 ЦПК України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Зменшені позовні вимоги задовольнити.

Скасувати розпорядження голови Рахівської РДА № 397 від 17.09.2009 року "Про затвердження проектів землеустрою, втрат сільськогосподарського виробництва та передачу земельної ділянки у власність, за межами населеного пункту" в частині передачі у власність земельної ділянки громадянину ОСОБА_3.

Визнати недійсним Державний акт на право приватної власності на земельну ділянку серії ЯИ № 029204, кадастровий номер: 2123656200:08:001:0331, виданий ОСОБА_3 03.11.2009 року.

Повернути земельну ділянку площею 0.1000 га (кадастровий номер: 2123656200:08:001:0331), що розташована на території Ясінянської селищної ради полонина "Драгобрат" Рахівського району Закарпатської області у власність держави.

Стягнути з ОСОБА_3 в спеціальний фонд Державного бюджету України в особі Рахівського районного суду Закарпатської області 114 гривень 70 копійок судового збору, № доходного рахунку 31212206700211, код класифікації доходів бюджету 22030001.

Рішення може бути оскаржено у судову палату з цивільних справ апеляційного суду Закарпатської області через Рахівський районний суд протягом 10 днів з дня його проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.

Суддя: Бліщ О.Б.

З оригіналом вірно,

Суддя Рахівського районного суду: Бліщ О.Б.

СудРахівський районний суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення14.11.2013
Оприлюднено22.01.2014
Номер документу35430727
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —709/2239/2012

Ухвала від 20.02.2013

Цивільне

Рахівський районний суд Закарпатської області

Бліщ О. Б.

Рішення від 14.11.2013

Цивільне

Рахівський районний суд Закарпатської області

Бліщ О. Б.

Ухвала від 11.04.2013

Цивільне

Рахівський районний суд Закарпатської області

Бліщ О. Б.

Ухвала від 30.01.2014

Цивільне

Апеляційний суд Закарпатської області

Павліченко С. В.

Рішення від 14.11.2013

Цивільне

Рахівський районний суд Закарпатської області

Бліщ О. Б.

Ухвала від 17.08.2012

Цивільне

Рахівський районний суд Закарпатської області

Бліщ О. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні