Справа № 203/1472/13-ц
Провадження № 2/0203/1152/2013
ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 листопада 2013 р. Кіровський районний суд
м. Дніпропетровська
у складі:
головуючого - судді Підберезного Г.А.
при секретарі - Макаренко Н.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпропетровську цивільну справу за позовом Прокурора Красногвардійського району м. Дніпропетровська в інтересах Дніпропетровської міської ради до ОСОБА_1, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки , -
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Кіровського районного суду м. Дніпропетровська знаходиться цивільна справа за позовом Прокурора Красногвардійського району м. Дніпропетровська в інтересах Дніпропетровської міської ради до ОСОБА_2, про відшкодування шкоди.
В обґрунтування позовних вимог прокурор в інтересах Дніпропетровської міської ради посилався на те, що відповідно до ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу та інше.
Відповідно до ст. 84 ЗК України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
Відповідно до п. 10 перехідних положень Земельного кодексу України рішення про розмежування земель державної і комунальної власності в межах населених пунктів приймають відповідні сільські, селищні, міські ради за погодженням з органами виконавчої влади, а за межами населених пунктів - органи виконавчої влади за погодженням з відповідними органами місцевого самоврядування.
Згідно ст. 14 Конституції України та ст. 1 ЗК України вся земля перебуває у державній власності. Відповідно до ст. 7 Закону України «Про розмежування земель державної та комунальної власності», при розмежуванні земель державної та комунальної власності до земель комунальної власності територіальних громад сіл, селищ, міст передаються усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної власності та земель, віднесених до державної власності.
Відповідно до п. 12 перехідних положень ЗК України, до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради.
Таким чином лише міська рада є тим органом, якому надано відповідні владні повноваження щодо розпорядження землями, які розташовані в межах міста.
30.01.2006 року між Дніпропетровською міською радою та відповідачем було укладено договір оренди земельної ділянки, до умов якого ОСОБА_1 прийняла в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,0387 га , що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Кіровський район, пр. Карла Маркса, 115-Д, зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:06:090:0294.
Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення міської ради від 30.11.2005 року № 301/31.
30.01.2006 року договір був посвідчений приватним нотаріусом ДМНО ОСОБА_3 та зареєстрований в реєстрі за №151. В книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі договір був зареєстрований за №040610400316 від 22.03.2006 року.
Відповідно до п.4.1 спірного договору річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях), з урахуванням п.2.1 цього договору(в оренду передається земельна ділянка, загальною площею 0,0387 га, площа частки за яку справляється орендна плата становить 50% або 0,01935 га), у розмірі 1 (%) відсотка від нормативної грошової оцінки та дорівнює розміру земельного податку.
01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, одночасно з яким втратив чинність Закон України «Про плату за землю».
Проте, ст.288 „ Орендна плата" розділу ХІІІ „ Плата за землю" ПК України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом."
До введення в дію Податкового кодексу України аналогічна норма містилась в Законі України „ Про оренду землі" (ч.4 та ч.5 ст.21).
Таким чином, з 04.06.2008 року (набрання чинності змін до ЗУ „ Про оренду землі") та починаючи з 01.01.2011 року (набрання чинності Податковим кодексом України) розмір річної орендної плати за земельну ділянку, надану в оренду відповідачу та визначений у договорі, суперечить чинному законодавству.
В свою чергу п.2.3. договору визначає, що « нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладення цього договору становить 538 624 грн.08 коп».
Втім на даний час розмір нормативної оцінки земельної ділянки, від якого залежить розмір земельного податку змінився, та відповідно до даних Державної податкової інспекції у Кіровському районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби та Управління Держкомзему у м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області становить 633 611грн. 88 коп.
Окрім того, відповідно до п.п.4.2-4.3 договору «зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору у порядку та випадках- передбачених законодавством України. Орендар повинен щорічно, протягом першого кварталу, надавати до комітету земельних відносин Дніпропетровської міської ради копію довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки».
На підставі викладеного, просили суд:
· внести зміни до п. 4.1. договору оренди земельної ділянки від 30.01.2006 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та ОСОБА_1, посвідченого нотаріусом ДМНО ОСОБА_3, зареєстрованого в реєстрі за № 151 та в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 040610400316 від 22.03.2006 року, виклавши його в наступній редакції: « 4.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях), з урахуванням п.2.1 цього договору, у розмірі 19008, 36 не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом».
Відповідач - ОСОБА_1 - в судові засідання не з'являлася, про час та місце судових засідань була повідомлена належним чином, шляхом судових викликів. Про причини своєї неявки суду не повідомила. Зі згоди позивача суд ухвалює рішення при заочному розгляді справи, що відповідає положенням ст. 224 ЦПК України. ..
Суд, заслухавши позивача, вивчивши матеріали справи, вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню виходячи з наступного.
Так, ст. 12 ЗК України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу та інше.
Відповідно до ст. 84 ЗК України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
Відповідно до п. 10 перехідних положень Земельного кодексу України рішення про розмежування земель державної і комунальної власності в межах населених пунктів приймають відповідні сільські, селищні, міські ради за погодженням з органами виконавчої влади, а за межами населених пунктів - органи виконавчої влади за погодженням з відповідними органами місцевого самоврядування.
Згідно ст. 14 Конституції України та ст. 1 ЗК України вся земля перебуває у державній власності. Відповідно до ст. 7 Закону України «Про розмежування земель державної та комунальної власності», при розмежуванні земель державної та комунальної власності до земель комунальної власності територіальних громад сіл, селищ, міст передаються усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної власності та земель, віднесених до державної власності.
Відповідно до п. 12 перехідних положень ЗК України, до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради.
Таким чином лише міська рада є тим органом, якому надано відповідні владні повноваження щодо розпорядження землями, які розташовані в межах міста.
Судом встановлено, що 30.01.2006 року між Дніпропетровською міською радою та відповідачем було укладено договір оренди земельної ділянки, до умов якого ОСОБА_1 прийняла в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,0387 га , що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Кіровський район, пр. Карла Маркса, 115-Д, зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:06:090:0294.
Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення міської ради від 30.11.2005 року № 301/31.
30.01.2006 року договір був посвідчений приватним нотаріусом ДМНО ОСОБА_3 та зареєстрований в реєстрі за №151. В книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі договір був зареєстрований за №040610400316 від 22.03.2006 року.
Відповідно до п.4.1 спірного договору річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях), з урахуванням п.2.1 цього договору(в оренду передається земельна ділянка, загальною площею 0,0387 га, площа частки за яку справляється орендна плата становить 50% або 0,01935 га), у розмірі 1 (%) відсотка від нормативної грошової оцінки та дорівнює розміру земельного податку.
01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, одночасно з яким втратив чинність Закон України «Про плату за землю».
Проте, ст.288 „ Орендна плата" розділу ХІІІ „ Плата за землю" ПК України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом."
До введення в дію Податкового кодексу України аналогічна норма містилась в Законі України „ Про оренду землі" (ч.4 та ч.5 ст.21).
Таким чином, з 04.06.2008 року (набрання чинності змін до ЗУ „ Про оренду землі") та починаючи з 01.01.2011 року (набрання чинності Податковим кодексом України) розмір річної орендної плати за земельну ділянку, надану в оренду відповідачу та визначений у договорі, суперечить чинному законодавству.
В свою чергу п.2.3. договору визначає, що « нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладення цього договору становить 538 624 грн.08 коп».
Втім на даний час розмір нормативної оцінки земельної ділянки, від якого залежить розмір земельного податку змінився, та відповідно до даних Державної податкової інспекції у Кіровському районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області Державної податкової служби та Управління Держкомзему у м. Дніпропетровськ Дніпропетровської області становить 633 611грн. 88 коп.
Окрім того, відповідно до п.п.4.2-4.3 договору «зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору у порядку та випадках- передбачених законодавством України. Орендар повинен щорічно, протягом першого кварталу, надавати до комітету земельних відносин Дніпропетровської міської ради копію довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки».
Відповідно до ст. 144 Конституції України, а також ч. З ст. 10 Статуту територіальної громади м. Дніпропетровська, акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування міста, прийняті згідно з чинним законодавством, обов'язкові для виконання всіма розташованими на території м. Дніпропетровська підприємствами, установами і організаціями незалежно від їх форм власності, а також посадовими особами, громадянами й об'єднаннями громадян.
Невиконання або неналежне виконання актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування міста, виданих відповідно до чинного законодавства, тягне відповідальність передбачену законодавством (ч.6 статті 10 Статуту територіальної громади м. Дніпропетровська).
З метою приведення рішень Дніпропетровської міської ради та її виконавчого комітету у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства Дніпропетровською міською радою було прийнято рішення № 216/8 від 02.02.2011року.
Міський голова 18.02.2011 р. звернувся до відповідача, як орендаря земельної ділянки комунальної власності у м. Дніпропетровську (лист від 18.02.2011 №7/22-185 «Про приведення договорів оренди землі у відповідність до вимог законодавства»), з пропозицією привести договір оренди землі, укладений з відповідачем у відповідність до вимог Податкового кодексу України та Рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011 №216/8. Пропозиція міського голови була опублікована в офіційному виданні Дніпропетровської міської ради (газета «Наше Місто від 22.02.2011р.№26 (3306)) в офіційному повідомлення. Відповідно до повідомлення відповідачу необхідно було у двотижневий строк, з моменту опублікування повідомлення (до 08.03.2011р.) звернутися до Департаменту корпоративних прав та правового забезпечення Дніпропетровської міської ради для приведення договору оренди до вимог чинного законодавства України в частині орендної плати, шляхом укладання додаткового договору. Проте у строк, визначений повідомленням, відповідач відповіді на вказану вимогу не надав, додатковий договір сторонами не підписано.
Ч.ч.1,2 ст.632 ЦК України передбачає застосування у встановлених законом випадках цін (тарифів, ставок тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому зміна ціни після укладання договору допускається лише у випадках і на умовах, встановленим договором або законом.
Відповідно до ст.ст. 116, 121 Бюджетного кодексу України бюджетним правопорушенням визнається правопорушення недотримання учасником бюджетного процесу встановленого цим кодексом та іншими нормативно-правовими актами порядку складання розгляду, затвердження, внесення змін виконання бюджету чи звіту про виконання бюджету. Особи, винні у порушенні бюджетного законодавства, несуть цивільну, дисциплінарну, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно з законами України.
Відповідно до положень ст.651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Законодавче також передбачено зміни договору за рішенням суду однієї із сторін у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладанні договору (ст.352 ЦК України). Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Враховуючи те, що розмір орендної плати за землю законодавче було змінено, а умовами договору передбачено внесення змін до нього у разі зміни розміру земельного податку і розміру орендної плати, прокурор прийшов до висновку про наявність підстав для зміни договору у частині, що стосується розміру орендної плати за користування земельною ділянкою.
Відповідно до ст.654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що і договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не впливає із звичаїв ділового обороту. Тобто, правочин спрямований на зміну або розірвання договору, здійснюється в такій самій формі, що і сам договір. Здійснюється він у вигляді додаткової угоди до договору або угоди про розірвання договору. За таких обставин спір щодо зміни умов договору підлягає вирішенню в суді.
Згідно до п.3 ст.653 ЦК України, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Також відповідно до ст..88 ЦПК України з відповідача на користь держави підлягає стягненню судовий збір у розмірі 229,40 грн
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 116,121 Бюджетного кодексу України, ст..288 Податкового кодексу України, ст.ст. 352, 651, 653,654 ЦК України, ст.ст. 10, 11, 58, 61, 88, 224,226 ЦПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Прокурора Красногвардійського району м. Дніпропетровська в інтересах Дніпропетровської міської ради до ОСОБА_1, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки - задовольнити.
Внести зміни до п. 4.1. договору оренди земельної ділянки від 30.01.2006 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та ОСОБА_1, посвідченого нотаріусом ДМНО ОСОБА_3, зареєстрованого в реєстрі за № 151 та в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 040610400316 від 22.03.2006 року, виклавши його в наступній редакції: « 4.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях), з урахуванням п.2.1 цього договору, у розмірі 19008, 36 не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом».
Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави - 229,40 грн судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до апеляційного суду Дніпропетровської області через Кіровський районний суд м. Дніпропетровська протягом десяти днів з дня його проголошення.
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом десяти днів з дня отримання його копії.
Суддя Г.А. Підберезний
Суд | Кіровський районний суд м.Дніпропетровська |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2013 |
Оприлюднено | 22.01.2014 |
Номер документу | 35477280 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Кіровський районний суд м.Дніпропетровська
Підберезний Г. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні