Рішення
від 21.11.2013 по справі 913/2804/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

21 листопада 2013 року Справа № 913/2804/13

Провадження №28пд/913/2804/13

За позовом Прокурора Жовтневого району м. Луганська в інтересах держави в особі позивача 1. Виконавчого комітетуЛуганської міської ради, м. Луганськ,

2. Луганської міської ради , м.Луганськ

до відповідача Малого приватного підприємства "Яна та К", м. Луганськ

про внесення змін до договору оренди землі від 14.08.1997, державна реєстрація від 14.08.1997 №2148

Суддя Семендяєва І.В.

Секретар судового засідання Мартинцева Н.М.

У засіданні брали участь:

від заявника: Голоденко К.О., посвідчення № 020155 від 03.09.2013, прокурор відділу прокуратури м. Луганська;

від 1-го позивача: Дегтярьова Н.В., довіреність № И 01/03-31/7301/0/2-13 від 21.11.2013;

від 2-го позивача: Дегтярьова Н.В., довіреність № И 01/03-31/7300/0/2-13 від 21.11.2013;

від відповідача: представник не прибув.

суть спору: прокурором заявлені вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 14.08.1997, державна реєстрація від 14.08.1997 №2148, а саме:

- в пункті 2.1 розділу "2. Плата за землю" договору слова та цифри "З коефіцієнтом 4 щоквартально рівними частками» змінити на слова та цифри "із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3,5";

- викласти п. 2.2 розділу "2. Плата за землю" в новій редакції: "Орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю у грошовій безготівковій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Орендна плата сплачується на розрахунковий рахунок, реквізити якого Орендар уточнює у Орендодавця або уповноваженого ним органу";

- в абзаці 4 п.п а) п. 3.1 розділу "3 Права та обов'язки сторін" слова "економічної оцінки земель" змінити на слова "нормативної грошової оцінки земель міста Луганська";

- п. 2.3 розділу "2. Плата за землю" викласти у новій редакції: "Своєчасно вносити обумовлену договором орендну плату за землю. У випадку невнесення орендної плати в термін, визначений цим договором на право постійного користування землею (у тому числі на умовах оренди), Орендар повинен сплатити пеню в розмірі пені, передбаченої діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку, від несплаченої суми орендної плати за кожний день прострочення платежу";

- датою внесення змін вважати дату набрання чинності рішення суду.

Підставою свого позову прокурор зазначив необхідність приведення даного договору у відповідність до чинного законодавства.

Відповідач до судового засідання не прибув, але надавав клопотання про відкладення розгляду справи; відзив на позовну заяву не надав, своїми процесуальними правами, передбаченими ст. 22 ГПК України, не скористався.

Суд, враховуючи думку представника 1-го позивача, 2-го позивача та прокурора, вважає за можливе розглянути справу в даному судовому засіданні за наявними у неї матеріалами за відсутності представника відповідача, явка якого не визнавалась судом обов'язковою, у відповідності до ст. 75 ГПК України неподання відповідачем відзиву на позов не є перешкодою для розгляду справи по суті.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши представника 1-го позивача, 2-го позивача та прокурора, встановивши фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, господарський суд Луганської області

в с т а н о в и в:

На підставі рішення виконавчого комітету Луганської міської ради від 15.01.1997 №37/1 між виконавчим комітетом Луганської міської ради та МПП "Яна та К" укладено договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 14.08.1997 , державна реєстрація від 14.08.1997 № 2148, за умовами якого орендодавець (позивач) згідно з рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради від 15.01.1997 №37/1 надає у тимчасове користування земельну ділянку площею 0, 1954 га.

Земельна ділянка надається на умовах оренди терміном до 15.01.2046 для проектування та будівництво кафе по вул. Сосюри (п. 1.2 договору).

Відповідно до п. 2 договору плата за землю вноситься землекористувачем у вигляді орендної плати в розмірі земельного податку з коефіцієнтом 4 щоквартально рівними частками.

У зв'язку зі зміною чинного законодавства, що регулює земельні правовідносини, та з метою приведення спірного договору оренди землі у відповідність до вимог чинного законодавства, прокурор звернувся з даним позовом до суду.

Луганською міською радою було прийняте рішення від 25.04.2008 №33/13, яким були внесені зміни в рішення Луганської міської ради від 31.10.2007 №25/5, яким регулюється порядок встановлення розміру орендної плати за землю при передачі земельних ділянок в оренду та при внесенні змін до вказаних рішень та до договорів оренди землі щодо зміни розміру річної орендної плати в залежності від видів діяльності, які здійснюються на земельній ділянці. Вказаним рішенням розмір річної орендної плати встановлено від 3 до 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка передається в оренду.

Також Луганською міською радою було прийняте рішення від 29.04.2010 №65/150, яким Управлінню Луганської міської ради з питань земельних ресурсів доручено провести ґрунтовний аналіз діючих договорів, що посвідчують право оренди земельних ділянок на території м. Луганська та за результатами вказаного аналізу привести діючи договори у відповідність до вимог діючого законодавства та діючих нормативно-правових актів Луганської міської ради.

Листами від 04.07.2011 № И01/03-13/3767/0-11 та від 04.04.2012 № И01/03-13/2201/0/2-12 Луганська міська рада пропонувала відповідачу внести зміни до договору на право тимчасового користування землею ( в тому числі на умовах оренди) від 14.08.1997, державна реєстрація від 14.08.1997 №2148 (а.с. 17-18, 22-23).

Проектом договору про внесення змін до договору на право постійного користування землею (у тому числі на умовах оренди) пропонувалось внести наступні зміни: в пункті 2.1 розділу "2. Плата за землю" договору слова та цифри "З коефіцієнтом 4 щоквартально рівними частками" змінити на слова та цифри "із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3,5";

- викласти п. 2.2 розділу "2. Плата за землю" в новій редакції: "Орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю у грошовій безготівковій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Орендна плата сплачується на розрахунковий рахунок, реквізити якого Орендар уточнює у Орендодавця або уповноваженого ним органу";

- в абзаці 4 п.п а) п. 3.1 розділу "3 Права та обов'язки сторін» слова "економічної оцінки земель" змінити на слова "нормативної грошової оцінки земель міста Луганська";

- п. 2.3 розділу "2. Плата за землю" викласти у новій редакції: "Своєчасно вносити обумовлену договором орендну плату за землю. У випадку невнесення орендної плати в термін, визначений цим договором на право постійного користування землею (у тому числі на умовах оренди), Орендар повинен сплатити пеню в розмірі пені, передбаченої діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку, від несплаченої суми орендної плати за кожний день прострочення платежу";

Відповідач від пропозиції укласти додаткову угоду та внести зміни у спірний договір ухилявся та до теперішнього часу зміни у договір від 14.08.199, державна реєстрація від 14.08.1997 № 2148, не внесені.

Враховуючи обставини справи, надані матеріали, суд дійшов до наступного.

Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.

Відповідно до ст.20 Закону України "Про прокуратуру" в редакції, чинній на момент звернення до суду, прокурор або його заступник при виявленні порушень закону має право звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.

Статтею 36 1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або з державою.

До 31.12.2012 п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України було передбачено, що до розмежування земель державної і комунальної власності щодо розпорядження землями в межах населених пунктів (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

З 01.01.2013 набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", відповідно до п.7 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" якого встановлено, що з дня набрання чинності цим законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.

Згідно до ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до делегованих повноважень виконавчих органів міських рад віднесено здійснення контролю за дотриманням земельного та природоохоронного законодавства, використанням та охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення.

Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування" вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради, тому у зв'язку з тим, що земельна ділянка була надана відповідачу рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради, але на теперішній час вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради, належним позивачем за даним позовом є Луганська міська рада.

Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.

Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Обґрунтованою суд вважає вимогу прокурора про зміну в п.2.1 розділу 2 "Плата за землю" договору слів та цифр "З коефіцієнтом 4 щоквартально рівними частками" на слова та цифри "із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3,5", враховуючи наступне.

Податковим кодексом України, який набув чинності 01.01.2011, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).

Згідно ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

Обґрунтованою вимога про викладення п.2.2 розділу 2 "Плата за землю" договору в новій редакції "Орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, у грошовій безготівковій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Орендна плата сплачується на розрахунковий рахунок, реквізити якого орендар уточнює у орендодавця або уповноваженого ним органу", оскільки відповідно до п.287.3 ст.287 Податкового кодексу України податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Вимога прокурора про зміну в абзаці 4 п.п.а) п.3.1 розділу 3 "Права та обов'язки сторін" слів "економічної оцінки земель" на слова "нормативної грошової оцінки земель міста Луганська" є обґрунтованою, оскільки вказана зміна спрямована на приведення термінології, що зазначена в договорі з діючим законодавством, в т.ч. ст.5 Закону України "Про оцінку земель", відповідно до якої нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Викладення п.2.3 розділу 2 "Плата за землю" у новій редакції "Своєчасно вносити обумовлену договором орендну плату за землю. У випадку невнесення орендної плати в термін, визначений цим договором на право постійного користування землею (у тому числі на умовах оренди), орендар повинен сплатити пеню в розмірі пені, передбаченої діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку, від несплаченої суми орендної плати за кожний день прострочення платежу" є обгрунтованим, враховуючи наступне.

Відповідно до п.п.1.1 ст.129 Податкового кодексу України, після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов'язання на суму податкового боргу нараховується пеня.

Відповідно до п.4 вказаної статті пеня нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120% річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.

Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Можливість внесення змін до договору оренди земельної ділянки передбачена чинним земельним законодавством.

Пунктом 34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до ст.ст.44,49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.

У судовому засіданні 21.11.2013 були оголошені вступна та резолютивна частини рішення.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 44, 49, 75, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд Луганської області

в и р і ш и в:

1. Позов Прокурора Жовтневого району м. Луганська в інтересах держави в особі 1-го позивача - Виконавчого комітету Луганської міської ради, та 2-го позивача - Луганської міської ради, до Малого приватного підприємства "Яна та К" задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 14.08.1997, державна реєстрація від 14.08.1997 №2148, який укладений між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Малим приватним підприємством "Яна та К", відносно земельної ділянки площею 0,1954 га відповідно плану, для проектування та будівництва кафе по вул.Сороки, змінивши у п.2.1 розділу 2 "Плата за землю" слова та цифри "З коефіцієнтом 4 щоквартально рівними частками" на слова та цифри "із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3,5", виклавши п.2.2 розділу 2 "Плата за землю" договору у наступній редакції "Орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, у грошовій безготівковій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Орендна плата сплачується на розрахунковий рахунок, реквізити якого орендар уточнює у орендодавця або уповноваженого ним органу", змінивши в абзаці 4 п.п.а) п.3.1 розділу 3 "Права та обов'язки сторін" слова "економічної оцінки земель" на слова "нормативної грошової оцінки земель міста Луганська", виклавши п.2.3 розділу 2 "Плата за землю" у наступній редакції "Своєчасно вносити обумовлену договором орендну плату за землю. У випадку невнесення орендної плати в термін, визначений цим договором на право постійного користування землею (у тому числі на умовах оренди), орендар повинен сплатити пеню в розмірі пені, передбаченої діючим законодавством, за несвоєчасну сплату земельного податку, від несплаченої суми орендної плати за кожний день прострочення платежу".

3. Стягнути з Малого приватного підприємства «Яна та К», м.Луганськ, кв.Волкова, буд. 2, кв. 64, ідентифікаційний код 19064008, в доход Державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, МФО 804013, код отримувача 37991503, одержувач - УДКСУ у м. Луганську, банк - ГУ ДКСУ в Луганській області, код бюджетної класифікації 22030001, символ 206, судовий збір у сумі 1147 грн. 00 коп., видати наказ ДПІ у Жовтневому районі м. Луганська Головного управління Міндоходів у Луганській області.

Відповідно до ст.85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Дата підписання рішення: 26.11.2013.

Суддя І.В. Семендяєва

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення21.11.2013
Оприлюднено27.11.2013
Номер документу35488780
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/2804/13

Рішення від 21.11.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Семендяєва І.В.

Ухвала від 31.10.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Семендяєва І.В.

Ухвала від 15.10.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Семендяєва І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні