Рішення
від 25.11.2013 по справі 906/1443/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Від "25" листопада 2013 р. Справа № 906/1443/13

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Терлецької-Байдюк Н.Я.

за участю представників сторін:

від позивача-1: Файчук Т.А.- довіреність №р-5-22/656 від 26.06.2013р.;

від позивача-2: не з'явився;

від відповідача: не з'явився;

від прокурора: Шевчук М.М. - посвідчення №011387 від 24.10.2013р.;

розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Прокурора Черняхівського району в інтересах держави в особі

1) Житомирської обласної ради (м. Житомир)

2) Державної служби геології та надр України (м. Київ)

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Комерційна фірма "Інфра-Сервіс" (смт.Ювілейне Дніпропетровська область)

про припинення права користування надрами

Прокурор Черняхівського району в інтересах держави в особі Житомирської обласної ради та Державної служби геології та надр України звернувся до суду з позовом про припинення права користування надрами, що надане Товариству з обмеженою відповідальністю "Комерційна фірма "Інфра-Сервіс" спеціальним дозволом на користування надрами №3673 від 03.12.2009р.

Прокурор та представник позивача-1 (Житомирська обласна рада) в судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.

Позивач-2 в судове засідання не з'явився. Представник Державної служби геології та надр України, що був присутній в судовому засіданні 30.07.2013р., надав письмові пояснення з додатками за вих. №04-1433 від 29.07.2013р., позов прокурора підтримав в повному обсязі.

Представник відповідача в засідання суду не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, хоча про час та місце розгляду справи повідомлявся вчасно і належним чином, оскільки ухвала суду направлялась відповідачеві на адресу, зазначену в позовній заяві.

Відповідно до п.11 Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 15.03.2007 №01-8/123 "Про деякі питання практики застосування норм Господарського процесуального кодексу України, порушені у доповідних записках про роботу господарських судів у 2006 році" зазначено, що до повноважень господарських судів не віднесено установлення фактичного місцезнаходження юридичних осіб або місця проживання фізичних осіб - учасників судового процесу на час вчинення тих чи інших процесуальних дій. Тому відповідні процесуальні документи надсилаються господарським судом згідно з поштовими реквізитами учасників судового процесу, наявними в матеріалах справи.

Отже, суд вжив всі необхідні заходи для повідомлення відповідача своєчасно та належним чином про час і місце розгляду справи.

Проте, відповідач своїм правом на участь у судовому засіданні не скористався, а тому неявка відповідача належним чином повідомленого про дату, час та місце судового засідання не перешкоджає розгляду справи.

Відповідно до ст.75 ГПК України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.

Заслухавши пояснення прокурора та представника позивача-1, дослідивши матеріали справи, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з матеріалів справи, 03.12.2009р. Міністерством охорони навколишнього природного середовища України видано Товариству з обмеженою відповідальністю "Комерційна фірма "Інфра-Сервіс" спеціальний дозвіл на користування надрами за №3673 з терміном дії - 5 років та метою надрокористування - геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислова розробка, анортозитів в якості облицювального каменю, затвердження запасів ДКЗ України за промисловими категоріями (а.с.15).

Встановлено, що відповідач з часу отримання спеціального дозволу на користування надрами (з 2009 року) без поважних причин не приступив до користування ними, що негативно впливає на стан надр.

Зокрема, відповідно до інформації територіального управління Держгірпромнагляду у Житомирській області, TOB "Комерційна фірма "Інфра - Сервіс" більше двох років не погоджувало План розвитку гірничих робіт на ділянці Очеретянка-1, яка перебуває в землях запасу Очеретянської сільської ради Черняхівського району (а.с.18).

За місцем розташування об'єкту - родовища анортозитів Очеретянка-1 - на території сільської ради, підприємство не здійснювало діяльності взагалі.

За період з 2009 року TOB "Комерційна фірма "Інфра-Сервіс" земельні ділянки не виділялися, проект відведення земельної ділянки підприємством не виготовлявся, договори оренди земельної ділянки з органами виконавчої влади та місцевого самоврядування не укладалися.

Згідно інформації голови Очеретянської сільської ради TOB «Комерційна фірма «Інфра -Сервіс» з моменту надання спеціального дозволу на право користування надрами взагалі не приступило до видобутку надр (а.с.19).

Згідно Переліку корисних копалин загальнодержавного значення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.1994 року № 827 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16.08.2005 № 747) Анортозит, як сировина для облицювальних матеріалів (декоративне каміння) відноситься до корисних копалин загальнодержавного значення. Таким чином, геологічне вивчення відповідачем у тому числі дослідно-промислова розробка анортозиту, відповідно до Спеціального дозволу є користування надрами загальнодержавного значення.

Відповідно до п.3 Положення про порядок надання гірничих відводів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 1995 р. №59, право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу. Згідно п.21 Положення гірничі відводи для розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, будівництва і експлуатації підземних споруд та інших цілей, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, надаються Держгірпромнаглядом.

За даними позивачів, відповідач з приводу погодження надання гірничого відводу з метою видобування анортозиту до сільської та до районної рад не звертався. Відповідні ради рішення з даного приводу не приймали (а.с.20). Останнє свідчить про відсутність такого акта взагалі.

Невід'ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами від 03.12.2009 № 3673, згідно якої додатком № 2 є програма робіт, яка визначає види, об'єми та строки проведення відповідачем як надрокористувачем робіт. Однак, програма робіт відповідачем не виконується взагалі, а саме: проектно-кошторисна документація протягом 2010 року не складена, польові геологорозвідувальні роботи (буріння свердловин, супутні роботи, відбір проб на лабораторні дослідження) протягом 2011 року не проведені, проходка дослідно-промислового кар'єру протягом 2012-2013 років не здійснена. Вищевикладене підтверджується довідкою Очеретянської сільської ради від 24.05.2013 № 182. Крім того, технічне завдання від 31.03.2010, затверджене директором ТОВ "Комерційна фірма "Інфра Сервіс" також не виконується.

Відповідно до ч.1 ст.4 Кодексу України "Про надра" надра є виключною власністю українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради.

Зі змісту ст.9-1 Кодексу України "Про надра" вбачається, що до компетенції обласних, Київської та Севастопольської міських рад у порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законодавчими актами, належить, зокрема, надання надр у користування для розробки родовищ корисних копалин місцевого значення, погодження клопотань про надання надр у користування з метою геологічного вивчення і розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, припинення права на користування ділянкою надр у випадках і порядку, передбачених цим Кодексом.

Згідно ч.ч. 2, 3 ст.24 зазначеного вище Кодексу права та обов'язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами. Користувач надр зобов'язаний, зокрема, використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано, виконувати інші вимоги щодо користування надрами.

Відповідно до ч.1 ст.26 Кодексу України "Про надра" право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Стаття 18 Кодексу України "Про надра" встановлює, що надання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, провадиться в порядку, встановленому земельним законодавством України. Земельні ділянки для користування надрами, крім випадків, передбачених статтею 23 цього Кодексу, надаються користувачам надр після одержання ними спеціальних дозволів на користування надрами чи гірничих відводів. Місцеві ради при наданні земельної ділянки для розробки родовищ корисних копалин місцевого значення одночасно надають у користування і надра.

Згідно з ч.2 ст.3 Земельного кодексу України земельні відносини, що виникають при використанні надр, лісів, вод, а також рослинного і тваринного світу, атмосферного повітря, регулюються цим Кодексом, нормативно-правовими актами про надра, ліси, води, рослинний і тваринний світ, атмосферне повітря, якщо вони не суперечать цьому Кодексу.

За змістом ч.4 ст.66 Земельного кодексу України надання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, проводиться після оформлення в установленому порядку прав користування надрами і відновлення земель згідно із затвердженим проектом рекультивації на раніше відпрацьованих площах у встановлені строки.

Порядок надання земельних ділянок в оренду юридичним особам передбачений ст.cт.123, 124 Земельного Кодексу України. За змістом ч.1 ст.123, ч.1 ст.124 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування (оренду) здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Таким чином, право власності на землю та право користування юридична особа набуває після отримання відповідного документу (державний акт, договір оренди).

Матеріали справи свідчать, що відповідні документи у відповідача відсутні.

Відповідно до ч.1 ст.216 Господарського кодексу України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.

Господарські санкції застосовуються у встановленому законом порядку за ініціативою учасників господарських відносин, а адміністративно-господарські санкції - уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування (ч.4 ст.217 Господарського кодексу України).

Відповідно до ч.1 ст.218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

При цьому, учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі, якщо інше не передбачено законом або договором, суб'єкт господарювання за порушення господарського зобов'язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов'язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності (ч.2 ст.218 Господарського кодексу України).

Відповідно до ст.239 Господарського кодексу України органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та у порядку, встановленому законом, можуть застосовувати до суб'єктів господарювання такі адміністративно-господарські санкції: вилучення прибутку (доходу); адміністративно-господарський штраф; стягнення зборів (обов'язкових платежів); застосування антидемпінгових заходів; припинення експортно-імпортних операцій; застосування індивідуального режиму ліцензування; зупинення дії ліцензії (патенту) на здійснення суб'єктом господарювання певних видів господарської діяльності; анулювання ліцензії (патенту) на здійснення суб'єктом господарювання окремих видів господарської діяльності; обмеження або зупинення діяльності суб'єкта господарювання; скасування державної реєстрації та ліквідація суб'єкта господарювання; інші адміністративно-господарські санкції, встановлені цим Кодексом та іншими законами.

З огляду на вищевикладені норми законодавства, припинення права користування надрами є адміністративно-господарською санкцією, яка в свою чергу передбачена нормами п.6 ст.26 Кодексу України "Про надра".

Чинним законодавством чітко визначено порядок оформлення прав на землю і не оформлення цих прав протягом 2 років з часу отримання спеціального дозволу на користування надрами свідчить про бездіяльність відповідача, який, в свою чергу, не вжив відповідних заходів щодо належного оформлення документів та, відповідно, укладення договору оренди.

Отже, утримання родовища надр відповідачем, яким за 2 роки так і не розпочато їх видобуток, до часу закінчення термінів дії спеціального дозволу на користування надрами, а саме, до 2014р., суперечить інтересам держави та територіальній громаді області, які в результаті цього не отримують очікуваний прибуток від пов'язаної з використання надр діяльності та суперечить чинному законодавству.

Відповідно до ст.33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог чи заперечень.

Відповідач позов щодо підстав та предмету не оспорив.

Враховуючи викладене, господарський суд вважає позовні вимоги прокурора обґрунтованими, заявленими відповідно до вимог чинного законодавства та такими, що підлягають задоволенню.

Судові витрати покладаються на відповідача за правилами ст.49 ГПК України.

Керуючись ст.ст.33,34,43,44,49,75, 82-85 ГПК України, господарський суд,

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Припинити право користування надрами, що надане Товариству з обмеженою відповідальністю "Комерційна фірма "Інфра-Сервіс" (52005, Дніпропетровська область, Дніпропетровський район, смт. Ювілейне, вул. Теплична, 27-с, кім.39, код 35484118) спеціальним дозволом на користування надрами №3673 від 03.12.2009 року.

3. Стягнути з Товариству з обмеженою відповідальністю "Комерційна фірма "Інфра-Сервіс" (52005, Дніпропетровська область, Дніпропетровський район, смт. Ювілейне, вул. Теплична, 27-с, кім.39, код 35484118)

- в доход Державного бюджету України - 1147,00 грн. судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.

Суддя Терлецька-Байдюк Н.Я.

Віддрукувати:

1 - в справу

2 - прокуратура м.Житомира (за заявою)

3 - позивачу-2 (Державна служба геології і надр України - рек. з повід.)

4 - відповідачу (рек. з повід.)

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення25.11.2013
Оприлюднено27.11.2013
Номер документу35505119
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/1443/13

Рішення від 25.11.2013

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Терлецька-Байдюк Н.Я.

Ухвала від 07.10.2013

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Терлецька-Байдюк Н.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні