Рішення
від 19.11.2013 по справі 919/893/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД М. СЕВАСТОПОЛЯ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 листопада 2013 року справа № 919/893/13

За позовом Севастопольської міської Ради

(вул. Леніна, 3, м. Севастополь, 99011)

до товариства з обмеженою відповідальністю «Красний мак»

(проспект Гагаріна, 17-А, м. Севастополь, 99028),

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради

(вул. Леніна, 3, м. Севастополь, 99011),

про внесення змін в договір оренди земельної ділянки.

Суддя Архипенко О.М.

За участю представників учасників судового процесу:

від позивача - Шевченко В.В., довіреність від 27.08.2013 №0315/4179;

від відповідача - Згурська Г.О., довідка з ЄДРПОУ АА № 772080;

Жигалов М.С., довіреність від 27.08.2013 б/н;

Єренкова Н.В., довіреність від 05.11.2013 б/н;

від третьої особи - Шевченко В. В., довіреність від 23.08.2013 №07-02/504.

Севастопольська міська Рада (далі - позивач) звернулась до господарського суду міста Севастополя (далі - суд) з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Красний мак» (далі - відповідач, ТОВ «Красний мак») про внесення змін в договір оренди земельної ділянки від 26.12.2007, реєстраційний номер 040665900098, укладеного між позивачем та відповідачем, виклавши пункти договору у наступній редакції:

На підставі вимоги Контрольно-ревізійного управління у Закарпатській області від 25.08.2011 №07-08-6-14/5418, постанови Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 24.04.2012, ухвали Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20.08.2012 у справі №2а-2984/11/2770, розробленої та затвердженої в установленому порядку проектної документації будівництва об'єкту, рішень Севастопольської міської Ради від 10.04.2012 №2942 «Про продовження до 05.11.2013 ТОВ «Красний мак» строку будівництва торговельного павільйону та навісу очікування на земельній ділянці загальною площею 0,0900 га, розташованої по пр. Гагаріна, 17-А», від 30.10.2012 №4578 «Про внесення змін до рішення Севастопольської міської Ради від 10.04.2012 №2942 «Про продовження до 05.11.2013 ТОВ «Красний мак» строку будівництва торговельного павільйону та навісу очікування на земельній ділянці загальною площею 0,0900 га, розташованої по пр. Гагаріна, 17-А», від 20.12.2011 №2163 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію», від 07.02.2012 №2318 «Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя», внести в договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 8536400000:02:008:0108) загальною площею 0,0900 га, розташованої по пр. Гагаріна, 17-А, переданої для будівництва та обслуговування торговельного павільйону та навісу очікування, благоустрою прилеглої території, укладеного між Севастопольською міською Радою та ТОВ «Красний мак», зареєстрований Севастопольською міською філією ДП «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсам» 26.12.2007 під №040765900204, наступні зміни:

1. Пункт 2.3 договору викласти у наступній редакції:

« 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки до 01.01.2012, з урахуванням коефіцієнтів індексації, складає:

- на 2009 рік:

а) на період будівництва, до здачі об'єкта в експлуатацію:

132938,00 х 1,028 х 1,152 = 157433,81 грн (сто п'ятдесят сім тисяч чотириста тридцять три грн 81 коп.), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №1181/1/1, виданої Головним управлінням земельних ресурсів у м. Севастополі 01.10.2007 року;

б) на наступний період:

664694,00 х 1,028 х 1,152 = 787167,86 грн (сімсот вісімдесят сім тисяч сто шістдесят сім гривень 86 копійок), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №1180/1, виданої Головним управлінням земельних ресурсів у м. Севастополі 01.10.2007 року;

- на 2010 рік:

а) період будівництва, до здачі об'єкта в експлуатацію:

132939,00 х 1,028 х 1,152 х 1,059 = 166722,40 грн (сто шістдесят шість тисяч сімсот двадцять дві гривні 40 копійок), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №1181/1/1, виданої Головним управлінням земельних ресурсів у м. Севастополі 01.10.2007 року;

б) на наступний період:

664694,00 х 1,028 х 1,152 х 1,059 = 833610,76 грн (вісімсот тридцять три тисячі шістсот десять гривень 76 копійок), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №1180/1, виданої Головним управлінням земельних ресурсів у м. Севастополі 01.10.2007 року;

- на 2011 рік:

а) період будівництва, до здачі об'єкта в експлуатацію:

132939,00 х 1,028 х 1,152 х 1,059 х 1,0 = 166722,40 грн (сто шістдесят шість тисяч сімсот двадцять дві гривні 40 копійок), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №1181/1/1, виданої Головним управлінням земельних ресурсів у м. Севастополі 01.10.2007 року;

б) на наступний період:

664694,00 х 1,028 х 1,152 х 1,059 х 1,0 = 833610,76 грн (вісімсот тридцять три тисячі шістсот десять гривень 76 копійок), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №1180/1, виданої Головним управлінням земельних ресурсів у м. Севастополі 01.10.2007 року;

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 року складає:

1226592,00 грн (один мільйон двісті двадцять шість тисяч п'ятсот дев'яносто дві гривні 00 копійок), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №1987-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзема у м. Севастополі 21.02.2012 року.»

2. Пункт 4.1 розділу 4 договору викласти у наступній редакції:

« 4.1. На виконання вимог контрольно-ревізійного управління в Закарпатській області від 25.08.2011 №07-08-6-14/5418, постанови Окружного адміністративного суду м. Севастополя від 24.04.2012 та ухвали Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20.08.2012 по справі №2а-2984/11/2770, річна орендна плата за користування земельною ділянкою з 01.01.2009 року встановлюється згідно з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, затвердженої рішенням міської Ради від 14.10.2003 №1348 (зі змінами та доповненнями) (далі - Методика) у розмірі 10% (десяти відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.».

Пункт 4.3 розділу 4 договору викласти у наступній редакції:

« 4.3. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:

Нормативна грошова оцінка х Ставку орендної = Сума річної

земельної ділянки (грн.) плати (%) орендної плати (грн.)

Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:

- на період з 01.01.2009 до 31.12.2009:

157433,81 х 0,1 = 15743,38 грн;

- на період з 01.01.2010 до 31.12.2010:

166722,40 х 0,1 = 16672,24 грн;

- на період з 01.01.2011 до 05.11.2011:

166722,40 х 0,1 : 365 х 308 = 14068,63 грн;

- на період з 05.11.2011 до 31.12.2011:

833610,76 х 0,1 х 2,5(0,12) : 365 х 57 = 15621,64 грн;

- на період з 01.01.2012 до 23.02.2012:

1226592,00 х 0,1 х 2,5 (0,12) : 366 х 53 = 21314,55 грн;

- з 23.02.2012:

1226592,00 х 0,1 = 122659,20 грн.

При цьому, нормативна грошова оцінка для періоду будівництва приймається до уваги не довше, чим до 05.11.2011 року від дати акту приймання-передачі земельної ділянки. Нормативна грошова оцінка для наступного періоду приймається з моменту введення в експлуатацію об'єкту будівництва, але не пізніше 05.11.2011 року від дати акту приймання-передачі земельної ділянки згідно з умовами договору оренди земельної ділянки.»

3. Пункт 10.2. розділу 10 виключити з тексту договору оренди.

4. Абзац другий пункту 12.5 розділу 12 виключити з тексту договору оренди.

Позовні вимоги мотивовані невідповідністю умов договору оренди землі вимогам законодавства в частині визначення розміру і порядку сплати орендної плати за земельну ділянку.

Ухвалою суду від 01.08.2013 (суддя Харченко І.А.) позовна заява прийнята до розгляду та порушено провадження у справі №919/893/13. Цією ж ухвалою суд залучив до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради.

Ухвалою суду від 10.10.2013 справу прийнято до провадження суддею Архипенко О.М.

Ухвалою суду від 05.11.2013 розгляд справи відкладено на 19.11.2013.

Представник позивача та третьої особи в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі та наполягав на їх задоволенні з мотивів, викладених у позовній заяві та у додаткових письмових поясненнях до позову. Так, зокрема, представник вказує, що 13.02.2008 позивачем внесені зміни до Методики визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі, а саме встановлені нові ставки орендної плати за земельні ділянки, це рішення відповідно до статей 288, 289 Податкового кодексу України, Закону України «Про оренду землі», Закону України «Про оцінку землі» та Закону України «Про місцеве самоврядування» є підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки. При цьому, вимогу про встановлення розміру орендної плати у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рівні 10,0% представник обґрунтовує теоретичною можливістю будівництва відповідачем на орендованій земельній ділянці об'єкту нерухомості площею більше 100 кв.м.

Представники відповідача проти задоволення позову заперечили з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву /арк.с.99-101/ та додаткових поясненнях до позову /арк.с.131-133/, зокрема, вказавши про неправомірність вимог позивача щодо зміни розміру орендної плати за минулі періоди строку дії договору оренди земельної ділянки та встановлення її розміру у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рівні 10,0%. Також, у наданих у судовому засіданні поясненнях по суті спору, представники ТОВ «Красний мак» погодилися з виключенням з тексту договору абзацу другого пункту 12.5 розділу 12 з підстав його невідповідності правовому статусу відповідача, як юридичної особи.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані докази, заслухавши пояснення представників учасників судового процесу, суд

В С Т А Н О В И В:

05.11.2007 між Севастопольською міською Радою (Орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю «Красний мак» (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами пункту 1.1 якого Орендодавець згідно з рішенням Севастопольської міської Ради від 16.05.2007 №1991 надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування торговельного павільйону та навісу очікування, благоустрою прилеглої території з віднесенням цих земель до категорії земель житлової та громадської забудови, яка розташована за адресою: м. Севастополь, пр. Гагаріна, 17-А (далі - Договір). Договір зареєстрований у Севастопольській міській філії Державного підприємства «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 26.12.2007 за №040765900204 /арк.с. 22-30/.

24.12.2009 та 29.11.2012 між сторонами були укладені додаткові угоди про внесення змін до Договору, які зареєстровані у Севастопольській міській філії Державного підприємства «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено записи відповідно від 28.01.2010 за №041088400006 та від 13.12.2012 за №853640004000321 /арк.с.35-43/.

Згідно з пунктом 2.1 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0900 га.

Пунктом 2.3 Договору (в редакції додаткової угоди від 29.11.2012) встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 року складає: 1226592,00 грн (один мільйон двісті двадцять шість тисяч п'ятсот дев'яносто дві гривні 00 копійок), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №1987-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзема у м. Севастополі 21.02.2012 року.

Згідно з пунктом 4.1 Договору (в редакції додаткової угоди від 29.11.2012) річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється згідно з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, затвердженою рішенням міської Ради від 14.10.2003 №1348 (зі змінами та доповненнями) (далі - Методика), при цьому:

- з 01.01.2012 до 07.02.2012 застосовується ставка орендної плати, встановлена договором оренди земельної ділянки, укладеним між ТОВ «Красний мак» та Севастопольською міською Радою, у розмірі 3% (трьох відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки;

- з 07.02.2012 - у розмірі: 3,5% (трьох з половиною відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Пунктом 4.3 Договору (в редакції додаткової угоди від 29.11.2012) встановлено, що величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:

Нормативна грошова оцінка х Ставку орендної = Сума річної

земельної ділянки (грн) плати (%) орендної плати (грн)

Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:

- на період з 01.01.2012 до 07.02.2012:

1226592,00 х 0,03 х 2,5 : 366 х 37 = 9299,98 грн.

- на період з 07.02.2012 по 23.02.2012:

1226592,00 х 0,035 х 2,5 : 366 х 16 = 4691,88 грн.

- з 23.02.2012:

1226592,00 х 0,035 = 42930,72 грн.

Пунктом 10.2 Договору, який погоджений сторонами додатковою угодою від 29.11.2012, встановлено, що після введення об'єкту містобудування в експлуатацію, у випадку якщо площа забудови складає більш 100 кв.м., Орендар приймає на себе зобов'язання щодо приведення ставки орендної плати у відповідність з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі.

Також, додатковою угодою від 29.11.2012 сторони доповнили Договір пунктом 12.5, абзац другий якого встановлює, що право на орендовану земельну ділянку у випадку смерті фізичної особи - орендаря, ув'язнення або обмеження його дієздатності за рішенням суду, переходить до правонаступників або третіх осіб, які використовують цю земельну ділянку разом з Орендарем.

Як вказує позивач, згідно з вимогою Контрольно-ревізійного управління України в Закарпатській області від 25.08.2011 №07-08-14/5418, на підставі проведеної планової ревізії фінансово-господарської діяльності Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради за період з 01.01.2009 по 30.06.2011, якою встановлено окремі порушення, а саме допущення занижень ставок орендної плати за надані в оренду земельні ділянки, з метою приведення Договору у відповідність з діючим законодавством, 18 лютого 2013 року позивачем на адресу відповідача був направлений проект додаткової угоди про внесення змін у Договір /арк.с. 47-50/.

Однак, ТОВ «Красний мак» вказаний проект додаткової угоди підписав з урахуванням протоколу розбіжностей від 27.02.2013, згідно з яким відповідач не погодився на зміну пунктів 2.3, 4.1, 4.3 та виключення пункту 10.2 Договору /арк.с.56-61/.

Зазначені обставини і стали підставою для звернення позивача з даним позовом до господарського суду.

Спірні правовідносини сторін виникли із договору оренди землі, тобто є земельними правовідносинами, а тому підпадають під правове регулювання як загальних норм Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) та Господарського кодексу України (далі - ГК України), так і спеціальних норм Земельного кодексу України, Податкового кодексу України та Закону України «Про оренду землі».

Згідно з частиною першою та другою статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

За приписами статті 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Частина перша статті 15 Закону України «Про оренду землі» встановлює, що однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно з вимогами статті 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

За приписами підпункту 9.1.10 пункту 9.1 статті 9 та підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є загальнодержавним податком.

Згідно зі статтею 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (пункт 288.5 статті 288 Податкового кодексу України).

Викладене вище свідчить, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати, як і невідповідність її розміру діючим нормативним актам, є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Згідно зі статтею 632 ЦК України у випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до виключної компетенції міської ради віднесені питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Судом встановлено, що рішенням Севастопольської міської Ради №1348 від 14.10.2003 була затверджена Методика визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі (далі - Рішення №1348).

Згідно з рішенням Севастопольської міської Ради від 13.02.2008 № 3701 (далі - Рішення №3701) був викладений у новій редакції розділ 3 додатку до Рішення №1348, за яким, зокрема, розмір орендної плати за земельні ділянки, на яких розташовані одноповерхові торговельні будівлі площею забудови до 100 кв.м. для торгівлі продовольчими та непродовольчими товарами, становить 3,5 %, а розмір орендної плати за земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти площею забудови більше 100 кв.м. (магазини, супермаркети, гіпермаркети) для торгівлі продовольчими та непродовольчими товарами - 10,0%.

Також, 20.12.2011 Севастопольською міською Радою було прийняте рішення № 2163 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію» (далі - Рішення №2163). Згідно із зазначеним рішенням було затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введено її в дію з 01.01.2012.

Згідно з витягом №1987-3.1/5 від 21.02.2012 з технічної документації, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 900,00 кв.м. за адресою: м. Севастополь, пр. Гагаріна, 17-А, яка передана в оренду відповідачу для будівництва та обслуговування торговельного павільйону та навісу очікування, благоустрою прилеглої території, встановлена у розмірі 1226592,00 грн.

Пунктами 1.3, 1.4 рішення Севастопольської міської Ради від 07.02.2012 № 2318 «Про проведення заходів по введення в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя» Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради за результатами інвентаризації договорів оренди земельних ділянок зобов'язано привести ставки орендної плати у відповідність з діючим законодавством та «Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі», шляхом внесення відповідних змін у договори оренди (без винесення окремого рішення сесії Севастопольської міської Ради по кожному з орендарів).

Відповідно до вимог статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Частиною першою статті 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Пунктом 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 №18 «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» (зі змінами, внесеними постановою пленуму Вищого господарського суду України №8 від 29.05.2013) встановлено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Відомості щодо скасування в установленому законом порядку Рішень №№1348, 2163, 3701 в матеріалах справи відсутні, відповідачем в порядку вимог статті 33 Господарського процесуального кодексу України такі докази не надані, а тому, в силу наведених вище вимог Конституції та законодавства України, ці рішення позивача є обов'язковими для виконання на території міста Севастополя.

На виконання вищезгаданих вимог законодавства та рішень позивача, додатковими угодами від 24.12.2009 та від 29.11.2012 сторони дійшли згоди щодо зміни умов Договору, якими встановлюється розмір орендної плати за земельну ділянку.

Так, згідно з останньою додатковою угодою від 29.11.2012 Договір передбачає, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 становить 1226592,00 грн (пункт 2.3), а річна орендна плата з 07.02.2012 встановлюється у розмірі 3,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (пункт 4.1).

При цьому, як вбачається зі змісту додаткової угоди від 24.12.2009 до Договору, при визначенні розміру орендної плати у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки сторони керувалися, зокрема, проектною документацією, розробленою СПД Чабаненко Л.А., та висновком по робочому проекту будівництва торговельного павільйону з навісом очікування Управління містобудування та архітектури Севастопольської міської державної адміністрації від 04.11.2009 №С-182/09.

Відповідно до розділу «Основні техніко-економічні показники» робочого проекту «Торговельний павільйон та навіс очікування по проспекту Гагаріна, 17-А», розробленого СПД Чабаненко Л.А. для ТОВ «Красний мак» (замовлення: 9078-09-АС) площа забудови торговельного павільйону складає 46,0 кв.м., а його торговельна площа - 38,7 кв.м.

Вказаний розмір площі забудови при будівництві відповідачем торговельного павільйону на орендованій земельній ділянці підтверджує і сам позивач у своїй позовній заяві, посилаючись на Декларацію про початок виконання будівельних робіт, зареєстровану інспекцією ДАБК у м. Севастополі 11.01.2012 №СТ08312004660 (арк.с.3, абзац п'ятий).

Викладене вище свідчить, що встановлені Договором нормативна грошова оцінка земельної ділянки (згідно з витягом №1987-3.1/5 від 21.02.2012 з технічної документації) відповідає Рішенню №2163, а розмір орендної плати у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (3,5%) - положенням Рішення №3701, оскільки площа забудови запроектованої відповідачем торговельної будівлі не перевищує 100 кв.м.

Відтак, підстави для зміни умов Договору, якими встановлений розмір орендної плати за земельну ділянку (пункти 2.3, 4.1), відсутні, а тому суд відмовляє в цій частині позову.

З урахуванням визнання неправомірними вимог позивача про встановлення розміру орендної плати у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рівні 10,0%, суд відмовляє і у задоволенні похідних вимог про внесення змін до пункту 4.3 Договору, яким пропонувалось встановити з 01.01.2009 величину річної орендної плати за користування земельної ділянки саме з урахуванням цієї нової ставки, а також про виключення пункту 10.2, яким встановлені зобов'язання відповідача у разі побудови ним на орендованій земельній ділянці торговельного об'єкту площею більше 100 кв.м.

Позивач також просить внести зміни до Договору шляхом встановлення: у пункті 2.3 - розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням індексів інфляції за попередні періоди строку дії Договору (2009-2011 роки); у пункті 4.3 - граничного строку дії нормативної грошової оцінки для періоду будівництва, але, при цьому, жодного законодавчого обґрунтування обов'язковості внесення цих змін не наводить.

За приписами статей 33, 34 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Таким чином, позивачем не доведено, а судом не встановлено передбачених законом підстав, в силу яких внесення змін до пункту 2.3 (в частині визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням індексів інфляції за попередні періоди строку дії Договору) та пункту 4.3 (щодо граничного строку дії нормативної грошової оцінки для періоду будівництва) Договору було б обов'язковим, а тому ця частина позову також не може бути задоволена судом.

Що стосується позовних вимог про виключення з Договору абзацу другого пункту 12.5, яким передбачений перехід права на орендовану земельну ділянку у разі смерті, ув'язнення або обмеження дієздатності орендаря - фізичної особи, то судом при вирішенні цих вимог врахована позиція представників відповідача, які у судовому засіданні погодились з такими змінами, а тому у суду відсутні підстави для відмови в цій частині позову. Відтак, абзац другий пункту 12.5 Договору підлягає виключенню з тексту цього правочину.

З урахуванням вимог статті 49 Господарського процесуального кодексу України, у зв'язку із задоволенням судом лише тієї частини позовних вимог, проти яких не заперечував відповідач, і згода на відповідні зміни була надана ТОВ «Красний мак» шляхом підписання протоколу розбіжностей від 27.02.2013 до запропонованої позивачем додаткової угоди до Договору, витрати по сплаті судового збору покладаються повністю на Севастопольську міську Раду.

На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 32-34, 43, 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов Севастопольської міської Ради до товариства з обмеженою відповідальністю «Красний мак», - задовольнити частково.

2. Змінити умови укладеного між Севастопольською міською Радою (вул. Леніна, 3, м. Севастополь, 99011, ідентифікаційний код 24872845) та товариством з обмеженою відповідальністю «Красний мак» (проспект Гагаріна, 17-А, м. Севастополь, 99028, ідентифікаційний код 20678425) договору оренди земельної ділянки від 05.11.2007 , зареєстрованого у Севастопольській міській філії Державного підприємства «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 26.12.2007 за №040765900204, а саме виключити з тексту цього договору абзац другий пункту 12.5 розділу 12.

3. В іншій частині позову відмовити.

Повне рішення складено 25.11.2013.

Суддя О.М.Архипенко

СудГосподарський суд м. Севастополя
Дата ухвалення рішення19.11.2013
Оприлюднено28.11.2013
Номер документу35552174
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —919/893/13

Рішення від 19.11.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Архипенко Олександр Михайлович

Ухвала від 11.10.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Архипенко Олександр Михайлович

Ухвала від 10.10.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Архипенко Олександр Михайлович

Ухвала від 01.08.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Харченко Ігор Арсентійович

Ухвала від 01.08.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Харченко Ігор Арсентійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні