Рішення
від 25.11.2013 по справі 914/3722/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25.11.2013 р. Справа № 914/3722/13

За позовом: Прокурора Яворівського району Львівської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Львівській області, м. Львів

до відповідача : Комунального підприємства «Комфорт-Янів», смт. Івано-Франкове Яворівського району Львівської області

про стягнення 447 141, 60 грн.

Суддя П. Манюк

при секретарі І. Альховська

За участю представників:

від прокурора: Лука Г.В.

від позивача: Батьков В.В. - представник

від відповідача : не з'явився

Розглядається справа за позовом Прокурора Яворівського району Львівської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Львівській області до Комунального підприємства «Комфорт-Янів» про стягнення 447 141, 60 грн.

Ухвалою господарського суду Львівської області від 02.10.2013 року порушено провадження у справі та призначено до розгляду в судовому засіданні на 28.10.2013 року.

Розгляд справи відкладався з підстав, викладених у відповідній ухвалі суду, в судовому засіданні оголошувалася перерва.

В судових засіданнях прокурор та представник позивача позовні вимоги підтримали, просили їх задоволити з підстав наведених у позовній заяві, додаткових поясненнях та усних поясненнях, наданих в судовому засіданні.

Представник відповідача у попередньому судовому засіданні позовні вимоги заперечив, просив відмовити у їх задоволенні, однак письмового відзиву у справі не представив.

За таких обставин, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними матеріалами, яких достатньо для вирішення спору по суті.

Розглянувши матеріали справи суд встановив наступне:

Прокурор Яворівського району Львівської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Львівській області звернувся з позовом до Комунального підприємства «Комфорт-Янів» про стягнення 447 141, 60 грн.

В обґрунтування позовних вимог прокурор вказує на те, що 09.12.2011 р. Державною екологічною інспекцією у Львівській області в присутності директора КП «Комфорт-Янів» - В. Онипко проведено позапланову перевірку дотримання відповідачем вимог природоохоронного законодавства в своїй діяльності, за результатами якої складено акт перевірки № 150, який підписаний директором відповідача без зауважень та скріплений печаткою підприємства.

Перевіркою встановлено порушення вимог ст.ст. 16, 19, 21 Кодексу України про надра, яке полягало у тому, що в період з 08.08.2011 року по 09.12.2011 року відповідач самовільно здійснював без спеціального дозволу на користування надрами забір підземних вод (об'ємом 38, 1 тис. м. куб.) із свердловини «Березина» для господарсько-питних потреб населення та вторинних водокористувачів смт. Івано-Франкове. Експлуатація відповідачем водозабору здійснювалася на підставі дозволу на спеціальне водокористування за № Укр-1913-09/Львів, виданого 23.03.2009 р. з терміном дії до 27.01.2010 р., що був продовжений 02.02.2010 р. на термін до 02.02.2011 р., а також продовжений 17.01.2011 р. до 17.01.2012 р., тобто на день перевірки чинний.

20.06.2012 р. на адресу відповідача Державною екологічною інспекцією у Львівській області було скеровано претензію про добровільне відшкодування завданих державі збитків № 09-2768 на суму 447 141, 60 грн., яка залишена відповідачем без відповіді та задоволення.

Розмір збитків, заподіяних державі внаслідок самовільного використання підземних вод при відсутності дозвільних документів (спеціального дозволу на користування надрами) визначений на підставі Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 року за №389, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 року за № 767/16783.

Дії державної екологічної інспекції по проведенню перевірки та нарахуванню збитків в адміністративному порядку відповідачем не оскаржувались.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги заперечив, однак документально та нормативно обгрунтованого відзиву на позовну заяву суду не надав.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та представників сторін, оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги слід задоволити виходячи із наступних мотивів:

Згідно ст. 38 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання. В порядку спеціального використання природних ресурсів суб'єктам господарювання надаються природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих в установленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності.

Приписами ст. 16 та ч. 1 ст. 19 Кодексу України про надра передбачено, що надра надаються в користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Статтею 21 вказаного вище Кодексу передбачено обов'язкове отримання спеціального дозволу на користування надрами для видобування прісних підземних вод.

Частиною 3 ст. 24 Кодексу України про надра передбачено, що права та обов'язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами.

Згідно ч. 3 ст. 19 вказаного Кодексу, у випадках встановлених цим Кодексом, користування надрами здійснюється без надання гірничого відводу чи спеціального дозволу. Зокрема, такі виняткові випадки визначено в ст. 23 Кодексу України про надра, де зазначено, що землевласники і землекористувачі в межах наданих їм земельних ділянок мають право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати для своїх господарських і побутових потреб корисні копалини місцевого значення і торф загальною глибиною розробки до двох метрів, підземні води для власних господарсько-побутових потреб, нецентралізованого та централізованого (крім виробництва фасованої питної води) господарсько-питного водопостачання, за умови що продуктивність водозаборів підземних вод не перевищує 300 кубічних метрів на добу та використовувати надра для господарських і побутових потреб.

Тобто, як вбачається з вищенаведеної норми землевласникам і землекористувачам надано право в межах наданих їм земельних ділянок без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати підземні води при наявності умов, передбачених статтею 23 Кодексу України про надра.

В акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 09.12.2011 р. № 150 встановлено, що в період з 08.08.2011 року по 09.12.2011 року відповідач з метою проведення своєї господарської діяльності, здійснював забір підземної води із свердловини «Березина», об'ємом 38.1 тис. м. куб. для господарсько-питних потреб населення та вторинних водокористувачів смт. Івано-Франкове.

Кількість забраної з свердловини «Березина» води за вказаний період згідно довідки відповідача становить 38, 1 тис. кубічних метрів, що в свою чергу перевищує допустиму норму для видобування підземних вод без спеціального дозволу.

Відповідно до статті 65 Кодексу України про надра, порушення законодавства про надра тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову і кримінальну відповідальність згідно з законодавством України. Відповідальність за порушення законодавства про надра несуть особи, винні у самовільному користуванні надрами.

Статтею 67 вказаного Кодексу передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень законодавства про надра, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Зважаючи на те, що підставою для відповідальності відповідача за порушення природоохоронного законодавства, зокрема, є використання підземних вод за відсутності дозвільних документів, в тому числі спеціального дозволу на користування надрами, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги прокурора про стягнення з відповідача на користь держави суми коштів в розмірі 447 141, 60 грн. в рахунок відшкодування збитків, заподіяних державі, внаслідок порушень вимог природоохоронного законодавства є обгрунтованими та підлягають до задоволення.

В позовній заяві прокурор просить стягнути з відповідача на користь держави суму коштів у розмірі 447 141, 60 грн. на спеціальний рахунок місцевого бюджету Івано-Франківської селищної ради (р/р 33119331700702, банк УДКСУ у Яворівському районі Львівської області, ЄДРПОУ 38011710, МФО 825014, код платежу 24062100) в рахунок відшкодування збитків заподіяних державі, внаслідок порушень вимог природоохоронного законодавства).

З цього приводу суд зауважує наступне.

Приписами статті 42 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено зокрема, що в Україні фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища здійснюється за рахунок Державного бюджету України, республіканського бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів. Відповідно до статті 47 вказаного Закону для фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища утворюються Державний, республіканський Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища, які утворюються за рахунок, зокрема, частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством (ч. 2 ст. 47 вказаного Закону).

В статті 11 Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" установлено, що джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України на 2013 рік у частині доходів є, зокрема, надходження, визначені частиною третьою статті 29 Бюджетного кодексу України, згідно з пунктом 7 якої джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів є посеред іншого 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності. В пункті 7 частини 2 статті 69 Бюджетного кодексу України встановлено, що до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів належать, зокрема, 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.

В главі 8 Порядку казначейського обслуговування доходів та інших надходжень державного бюджету, затвердженого наказом Державного казначейства України від 19.12.2000 р. № 131, передбачено, що платежі, які відповідно до Бюджетного кодексу України та Закону України про Державний бюджет України на відповідний рік розподіляються між державним та місцевими бюджетами, зараховуються на аналітичні рахунки, відкриті в головних управліннях Державного казначейства України за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами" Плану рахунків в розрізі кодів класифікації доходів бюджету та територій. Кошти, які надійшли за день (з урахуванням повернення помилково або надміру зарахованих до бюджетів платежів) на аналітичні рахунки, відкриті за балансовим рахунком 3311, у регламентований час самостійно розподіляються головними управліннями Державного казначейства України за встановленими нормативами між державним бюджетом та відповідними місцевими бюджетами.

Таким чином кошти в розмірі 447 141, 60 грн. в рахунок відшкодування збитків заподіяних державі, внаслідок порушень вимог природоохоронного законодавства, підлягають зарахованню на аналітичний рахунок, відкритий в головному управлінні Державного казначейства України у Львівській області за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами" Плану рахунків в розрізі кодів класифікації доходів бюджету та територій", про що зазначив позивач у своїх додаткових поясненнях.

Оскільки, спір виник внаслідок неправомірних дій відповідача, судовий збір покладається на нього повністю.

На підставі наведеного та керуючись ст. ст. 49, 82-85 ГПК України, суд -,

в и р і ш и в:

1. Позовні вимоги задоволити повністю.

2. Стягнути з Комунального підприємства «Комфорт-Янів» (81070, смт.Івано-Франкове Яворівського району Львівської області, вул. Яворівська, 46, код ЄДРПОУ 36170603) на користь Державного бюджету України та місцевого бюджету Івано-Франківської селищної ради 447 141, 60 грн. збитків заподіяних державі, внаслідок порушень вимог природоохоронного законодавства, зарахувавши кошти на аналітичний рахунок, відкритий в Головному управлінні Державного казначейства України у Львівській області за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами" Плану рахунків в розрізі кодів класифікації доходів бюджету та територій".

3. Стягнути з Комунального підприємства «Комфорт-Янів» (81070, смт.Івано-Франкове Яворівського району Львівської області, вул. Яворівська, 46, код ЄДРПОУ 36170603) в дохід Державного бюджету України 8 942, 83 грн. судового збору.

4. Накази видати відповідно до ст. 116 ГПК України.

Повне рішення складено 02.12.2013 року.

Суддя Манюк П.Т.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення25.11.2013
Оприлюднено04.12.2013
Номер документу35738251
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/3722/13

Ухвала від 28.10.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

Рішення від 25.11.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

Ухвала від 02.10.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні