cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
03.12.13р. Справа № 904/8324/13 За позовом Дніпродзержинської міської ради, м. Дніпродзержинськ
до товариства з обмеженою відповідальністю "Унірем-Термо", м. Дніпродзержинськ
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
Суддя Мартинюк С.В.
Представники:
від позивача: Шульга М.О. - представник, довіреність №01-14/3/290вих від 14.05.2013 року
від відповідача: не з'явився
СУТЬ СПОРУ:
Дніпродзержинська міська рада, м. Дніпродзержинськ звернулась до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Унірем-Термо", у якому просить:
1. Внести зміни до п.1.4. договору оренди земельної ділянки від 12.10.2004 року, укладеного між Дніпродзержинською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Унірем-Термо", виклавши його в наступній редакції:
"п.1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.09.2011 становить 479071,13 грн.".
2. Внести зміни до п.3.1 договору оренди земельної ділянки від 12.10.2004 року укладеного між Дніпродзержинською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Унірем-Термо", виклавши його в наступній редакції:
"п.3.1. Орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 14372,13 грн/рік без ПДВ, а з урахуванням пільги - у розмірі 6467,46 грн/рік без ПДВ, яка застосовується на умовах, визначених рішенням Дніпродзержинської міської ради від 25.06.2012 №475-24/УІ "Про плату за землю".
Позовні вимоги обґрунтовані зміною нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, у зв'язку з чим виникла необхідність внесення змін у спірний договір оренди земельної ділянки.
Відповідач направив до суду заяву, позовні вимоги визнає в повному обсязі та просить справу розглядати без участі його представника.
Клопотання про здійснення технічної фіксації судового процесу не заявлялось.
Суд визнав можливим розглянути справу на підставі ст. 75 ГПК України у відсутність представника відповідача за наявними в ній матеріалами.
У порядку ст. 85 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні 03.12.2013 року оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, заслухавши пояснення представника позивача, суд, -
ВСТАНОВИВ:
Між Дніпродзержинською міською радою (далі - орендодавець, позивач) та товариством з обмеженою відповідальністю "Унірем-Термо" (далі - орендар, відповідач) був укладений договір оренди земельної ділянки від 12.10.2004 року (далі - договір), відповідно до п.1.1 якого, орендодавець надає, а орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку площею 0,0351га, що знаходиться за адресою: м. Дніпродзержинськ, просп. Леніна,12, згідно з планом земельної ділянки.
Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Дніпродзержинської міської ради від 23.09.2004 року № 421-16/ХХІV (п. 1.2. договору).
Договір укладається строком до 23.09.2014 року. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк (п. 2.1. договору).
Відповідно до ст.15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; тощо.
Пунктом 1.4. договору, з урахуванням додаткової угоди від 22.07.2009 року, передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 24.09.2004 року становить 123739,74грн.
Відповідно до п.3.1. договору, з урахуванням додаткової угоди від 22.07.2009 року, орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі в розмірі 3712,19 грн/рік, що становить 309,35 грн/міс, і вноситься на рахунок місцевого бюджету".
Пунктом 3.3. договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається у випадках і з моменту:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів ставки земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
- в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.
Пунктом 289.1 Податкового кодексу України встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Грошова оцінка земельних ділянок - це визначення їх грошового еквівалента на рентній основі. Загалом призначення нормативної грошової оцінки полягає у використанні її результатів для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання охорони земель (ст. 5 Закону України "Про оцінку земель").
Відповідно до п. 286.2 ст. 286 Податкового кодексу України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 Податкового кодексу України, з розбивкою річної суми рівними частками за місяць.
При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Згідно ст. 288 Податкового кодексу України розмір річної орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення (інші категорії земель), яку перебувають у державній власності, не може бути меншим ніж трикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим кодексом. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків від їх нормативної грошової оцінки.
Відповідно до ст. 274 Податкового кодексу України встановлено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у ст. 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.
Позивач вважає, що у разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю, змінюється річна сума податкового зобов'язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної і комунальної власності, є підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 12.10.2004 року, що і стало причиною спору.
Розглянувши позовні вимоги господарський суд вважає їх такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільними кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст.6 Цивільного кодексу України).
Відповідно до змісту статей 759 та 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.
Згідно до вимог статті 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Відповідно до Витягу № 6121 від 01.09.2011року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки нормативна грошова оцінка земельної ділянки по пр. Леніна, 12, м. Дніпродзержинськ, загальною площею 0,0351га становить 479071,13 грн..
25.06.2012 року Дніпродзержинською міською радою прийнято рішення № 475-24/VІ "Про плату за землю", яким встановлено коефіцієнт для розрахунку річної орендної плати за земельні ділянки, розпорядниками яких є Дніпродзержинська міська рада на рівні трикратного розміру земельного податку; вирішено застосовувати коефіцієнти для розрахунку річної орендної плати за земельні ділянки з 01.07.2012 року.
Вказаним рішенням встановлено з 01.07.2012 року по 31.12.2013 року пільгу із земельного податку у відсотковому еквіваленті від суми, що зараховується до місцевого бюджету.
Згідно з Додатку до рішення міської ради від 25.06.2012 року № 475-24/VІ відповідачу встановлена пільга в розмірі 55%.
Відповідно до ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.
Листом від 15.07.2013року №07-08/1152 Департамент комунальної власності та земельних відносин Дніпродзержинської міської ради направив на адресу Відповідача лист про термінове приведення договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог чинного законодавства (а.с.12).
Пропозиція заступника начальника управління земельних відносин міської ради була опублікована в офіційному виданні Дніпродзержинської міської ради (газета "Відомості" від 22.06.2011 року) в офіційному повідомленні. Відповідно до повідомлення Відповідачу необхідно було звернутись до правління земельних відносин міської ради та привести протягом двох місяців договори оренди землі у відповідність до вимог чинного законодавства.
Надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного Договору оренди є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання позивачем вимог ч. 2 ст. 188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов Договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов Договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов Договору. Відсутність такої згоди відповідача судом встановлена.
Зазначене узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України, викладеною у постанові Верховного Суду України від 20.11.2012р., прийнятій за наслідками перегляду постанови Вищого господарського суду України від 26.06.2012р. у справі № 28/5005/640/2012.
На час розгляду справи доказів щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 12.10.2004 року в частині орендної плати за користування земельною ділянкою у відповідності до вимог ст.289 Податкового кодексу України сторонами суду не надано.
Відповідно ст. 13 Конституції України, земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом. До розмежування земель державної і комунальної власності, повноваженнями з розпорядження ними в межах населених пунктів, тобто функціями виконавчої влади, наділені міські ради (Розділ Х Перехідні положення, п. 12 Земельного кодексу України).
Частина 2 ст. 19 Конституції України зобов'язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 144 Конституції України рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з ст.651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.
Умовами спірного договору передбачені підстави для зміни розміру орендної плати, в тому числі і у випадку, передбаченому законодавством України.
Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").
Частиною 3 ст. 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.
Оскільки розмір орендної плати за землю визначається з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, нормативна грошова оцінка переданої в оренду спірної земельної ділянки змінилась, підлягають перегляду і відповідні умови Договору.
Враховуючи вищезазначене, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ч. 2 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, господарський суд має право покласти на неї судовий збір незалежно від результатів вирішення спору.
Таким чином, судовий збір стягується з відповідача.
Керуючись ст.ст. 22, 49, 82-85, 87, 116 ГПК України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Внести зміни до п.1.4. договору оренди земельної ділянки від 12.10.2004 року (державна реєстрація від 15.10.2004 року №01762), укладеного між Дніпродзержинською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Унірем-Термо" (код ЄДРПОУ 31329879), виклавши його в наступній редакції:
"п.1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.09.2011 становить 479071,13 грн.".
Внести зміни до п.3.1 договору оренди земельної ділянки від 12.10.2004 року (державна реєстрація від 15.10.2004 року №01762), укладеного між Дніпродзержинською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Унірем-Термо" (код ЄДРПОУ 31329879), виклавши його в наступній редакції:
"п.3.1. Орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 14372,13 грн/рік без ПДВ, а з урахуванням пільги - у розмірі 6467,46 грн/рік без ПДВ, яка застосовується на умовах, визначених рішенням Дніпродзержинської міської ради від 25.06.2012 №475-24/УІ "Про плату за землю".
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Унірем-Термо" (51931, м. Дніпродзержинськ, просп. Леніна, буд. 12А, код ЄДРПОУ 31329879) на користь Дніпродзержинської міської ради (51931, м. Дніпродзержинськ, пл. Дзержинського, 2, код ЄДРПОУ 24604168) судовий збір в розмірі 1147,00грн. (одна тисяча сто сорок сім грн. 00 коп.).
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання і може бути оскарженим протягом цього строку до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.
Повне рішення складено 05.12.2013 року.
Суддя С.В. Мартинюк
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2013 |
Оприлюднено | 05.12.2013 |
Номер документу | 35770661 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мартинюк Сергій Віталійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мартинюк Сергій Віталійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мартинюк Сергій Віталійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні