Постанова
від 13.11.2013 по справі 827/2403/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

ПОСТАНОВА

Іменем України

13 листопада 2013 рокуСправа №827/2403/13-а

Окружний адміністративний суд міста Севастополя у складі:

головуючого судді - Гавури О.В.,

секретар судового засідання - Плаксіна О.С.,

за участю:

представника позивача - Іванової А.В., довіреність б/н від 23.09.2013, Товариство з обмеженою відповідальністю «Фірма «Ступень»;

представника відповідача - Юраш К.Е., довіреність б/н від 15.10.2013, Державна екологічна інспекція у місті Севастополі;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Севастополі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «Ступень» до Державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища м. Севастополя Петрової О.А., Горалевич К.К., тимчасово виконуючого обов'язки першого заступника головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища міста Севастополя Державної екологічної інспекцій України Чурікова С.В., Державної екологічної інспекції у місті Севастополі про визнання протиправним та скасування пункту припису та рішення,

ВСТАНОВИВ:

27.09.2013 Товариство з обмеженою відповідальністю «Фірма «Ступень» звернулось до суду з адміністративним позовом до Державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища м. Севастополя Петрової О.А., Горалевич К.К., Державної екологічної інспекції у місті Севастополі про скасування пункту припису.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач необґрунтовано прийшов до висновків щодо порушення позивачем вимог природоохоронного законодавства, зокрема, відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, оскільки законодавством не передбачено отримання відповідного дозволу при експлуатації котла, номінальна теплова потужність якого не перевищує 50 МВт.

Ухвалами суду від 30 вересня 2013 року відкрито провадження в адміністративній справі №827/2403/13-а, закінчено підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду.

Ухвалою суду від 16 жовтня 2013 року задоволено клопотання позивача про збільшення позовних вимог, згідно якому позивач просив: визнати протиправним та скасувати пункт 4 припису від 28 серпня 2013 року № 279; визнати протиправним та скасувати рішення від 02 вересня 2013 року про тимчасову заборону (зупинення) експлуатації джерел утворення та викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря ТОВ «Фірма «Ступень», яке розташоване за адресою: 99007 м. Севастополь, вул. Супруна, 42.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі, наполягав на задоволенні позову, посилаючись на обставини, викладені у позовній заяві.

Представник відповідача у судовому засіданні з позовом не погодився у повному обсязі, просив у задоволенні відмовити. Обґрунтував свої заперечення тим, що відповідачем було правомірно видано припис від 28 серпня 2013 року № 279 та рішення від 02 вересня 2013 року, оскільки позивачем було порушено законодавство у сфері навколишнього природного середовища. Інспекція діяла у порядок та спосіб, що передбачені законодавством України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог з наступних підстав.

Судом встановлено, що 22-28 серпня 2013 року Державною екологічною інспекцією у м. Севастополі проведена перевірка дотримання ТОВ «Фірма «Ступень» вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами, про що складений акт.

Згідно акту перевірки позапланова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ «Фірма «Ступень» здійснена на підставі закінчення терміну припису №304 від 23.10.2012. В результаті перевірки встановлено, що п.8 припису - отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин у атмосферне повітря - не виконаний, дозвіл на викиди забруднюючих речовин у атмосферне повітря підприємством не отримано.

На підставі акту перевірки Державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища м. Севастополя Державної екологічної інспекції у м. Севастополі Петрової О.А., Горалевич К.К. 28 серпня 2013 року прийнятий припис №279, згідно якому з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених при проведенні позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища ТОВ «Фірма «Ступень» приписується - пункт 4 - отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин у атмосферне повітря (стаття 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря») (арк.с.12).

Також на підставі акту перевірки від 22-28 серпня 2013 року тимчасово виконуючим обов'язки першого заступника головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища міста Севастополя Державної екологічної інспекцій України 02 вересня 2013 року прийнято рішення про тимчасову заборону (зупинення) експлуатації джерел утворення та викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря ТОВ «Фірма «Ступень», яке розташоване за адресою: 99007 м. Севастополь, вул. Супруна,42 (юридична адреса: 99007 м. Севастополь, вул. Супруна,42) (арк.с.25).

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Стаття 1 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» встановлює, що викид - надходження в атмосферне повітря забруднюючих речовин або суміші таких речовин; норматив гранично допустимого викиду забруднюючої речовини стаціонарного джерела - гранично допустимий викид забруднюючої речовини або суміші цих речовин в атмосферне повітря від стаціонарного джерела викиду; джерело викиду - об'єкт (підприємство, цех, агрегат, установка, транспортний засіб тощо), з якого надходить в атмосферне повітря забруднююча речовина або суміш таких речовин.

Згідно зі ст.7 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин та їх сукупності, які містяться у складі пилогазоповітряних сумішей, що відводяться від окремих типів обладнання, споруд і надходять в атмосферне повітря від стаціонарних джерел, встановлюються з метою забезпечення дотримання нормативів екологічної безпеки атмосферного повітря з урахуванням економічної доцільності, рівня технологічних процесів, технічного стану обладнання, газоочисних установок.

Законом України «Про охорону атмосферного повітря» (зокрема статтею 11) передбачено, що для забезпечення екології безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

На виконання вимог даної норми постановою Кабінету Міністрів України №1780 від 28.12.2001 року затверджено Порядок розроблення та затвердження нормативів граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел (надалі - Порядок). Пунктом 7 даного Порядку визначено, що перелік типів устаткування, за якими розробляються нормативи граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел, визначається Мінприроди.

Такий перелік типів устаткування затверджений наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №317 від 16.08.2004 року, пунктом 1 якого передбачено, що нормативи викидів встановлюються для теплосилових установок, номінальна теплова потужність яких перевищує 50 МВт.

Проте, судом встановлено, що позивачем експлуатується котел, номінальна теплова потужність якого становить 24 КВт, що не перевищує 50 МВт. При цьому, суд враховує те, що котел, який був предметом перевірки, використовується ТОВ «Фірма «Ступень» виключно для опалювання офісного приміщення, у якому знаходяться працівники фірми.

Також стаття 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» визначає, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до першої групи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

До першої групи належать об'єкти, які взяті на державний облік і мають виробництва або технологічне устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування. До другої групи належать об'єкти, які взяті на державний облік і не мають виробництв або технологічного устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування. До третьої групи належать об'єкти, які не належать до першої і другої груп.

Стаття 31 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» визначає, що державному обліку в галузі охорони атмосферного повітря підлягають: об'єкти, які справляють або можуть справити шкідливий вплив на здоров'я людей та на стан атмосферного повітря; види та обсяги забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря; види і ступені впливу фізичних та біологічних факторів на стан атмосферного повітря.

Постановою Кабінету Міністрів України № 1655 від 13.12.2001 затверджено Порядок ведення державного обліку в галузі охорони атмосферного повітря, яким визначено єдину систему ведення в галузі охорони атмосферного повітря державного обліку об'єктів (підприємств, установ, організацій та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності), які справляють або можуть справити шкідливий вплив на здоров'я людей і на стан атмосферного повітря, видів та обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, видів і ступенів впливу на його стан фізичних та біологічних факторів (далі - об'єкти, які справляють шкідливий вплив).

Згідно абзацу 4 пункту 2, пунктам 3, 4 Порядку ведення державного обліку в галузі охорони атмосферного повітря державний облік ведеться з метою регулювання викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря із стаціонарних та пересувних джерел, ступенів впливу на його стан фізичних та біологічних факторів. Взяття на державний облік об'єктів, які справляють шкідливий вплив, як того вимагає пункт 4 Порядку, здійснює Мінприроди за критеріями, встановленими цим Міністерством за погодженням з Держкомстатом.

Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України № 177 від 10.05.2002 затверджено Інструкцію про порядок та критерії взяття на державний облік об'єктів, які справляють або можуть справити шкідливий вплив на здоров'я людей і стан атмосферного повітря, видів та обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря (далі - Інструкція)

У відповідності із пунктом 2 Інструкції узяття на державний облік здійснюється за такими критеріями:

об'єктів - якщо в їх викидах присутня хоча б одна забруднююча речовина (або група речовин), потенційний викид якої рівний або перевищує величину, зазначену в Переліку забруднюючих речовин та порогових значень потенційних викидів, за якими здійснюється державний облік (додаток № 1);

видів та обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, за умови, що обсяг потенційних викидів рівний або перевищує порогові значення за окремою речовиною або групою речовин, наведених у додатку 1 до цієї Інструкції.

Відповідно до п.4.6 Інструкції територіальні органи Мінприроди: складають перелік об'єктів, які перебувають на державному обліку; щороку до 1 грудня надають до територіальних органів Держкомстату Перелік об'єктів, які перебувають на державному обліку (додаток 3); ведуть журнал реєстрації об'єктів, узятих на державний облік (знятих з обліку) (додаток 4); направляють до 1 лютого наступного за звітним року до Мінприроди у письмовій та електронній формі перелік об'єктів, які взяті на державний облік, зняті з обліку, а також узагальнену інформацію про об'єкти, види та обсяги викидів забруднюючих речовин у атмосферне повітря, які перебувають на державному обліку.

У додатку № 1 до Інструкції визначено, що для оксиду азоту у перерахунку на діоксид азоту порогові значення викидів встановлені на рівні 1,0 тонна на рік.

При розгляді справи судом встановлено, що ТОВ «Фірма «Ступень» для опалення приміщення офісу використовує двохконтурний побутовий газовий котел Beretta Ciao. Потужність котла складає 24 МВт.

Відповідно до технічних характеристик котла при його експлуатації в атмосферне повітря потрапляють основні продукти згорання природного газу, а саме - оксид азоту в перерахунку на діоксид азоту. При цьому, згідно з інструкцією з встановлення та експлуатації котлу шкідливі викиди при максимальній і мінімальній витраті й типі газу оксиду азоту у перерахунку на діоксин азоту при максимальної потужності складає не більше 160 ppm (мільйонна частка (пропромилле), при мінімальної потужності - не більш 100 ppm. Тобто, порогові значення потенційних викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин від роботи газового котла у рік є меншими, ніж передбачено Інструкцією.

Окремо суд звертає увагу на те, що ані в акті перевірки, ані під час судового засідання представником відповідача не надано доказів, які б підтверджували факт викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря ТОВ «Фірма «Ступень», необґрунтовано в якій кількості здійснено викиди забруднюючих речовин та в який період, а також те, що газовий котел, встановлений у офісі позивача, є виробничим засобом господарської діяльності позивача (оскільки на момент перевірки такого виявлено не було). Не було надано відповідачем й доказів взяття на державний облік двохконтурного побутового газового котлу Beretta Ciao, який використовується позивачем, як об'єкту, який справляє або може справити шкідливий вплив на здоров'я людей і стан атмосферного повітря.

Таким чином, з аналізу наведених норм випливає, що ані за потужністю того котла, що використовується ТОВ «Фірма «Ступень», ані за його цільовим використанням, він не підпадає під регулювання, визначене статтею 11 Закону України «Про атмосферне повітря». Тому, вимога у приписі щодо необхідності отримання позивачем дозволу є безпідставною. Також представник відповідача не змогла пояснити, на підстав чого інспекторами, що здійснювали перевірку, зроблені висновки щодо викиду в атмосферне повітря забруднюючих речовин та яких, оскільки, як встановлено судом, відповідних вимірів зроблено не було.

Частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Отже, відповідач не надав суду достатніх доказів в обґрунтування обставин і не довів правомірності своїх дій та винесення припису про отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин у атмосферне повітря, та, як наслідок, прийняття рішення про тимчасову заборону (зупинення) експлуатації джерел утворення та викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря ТОВ «Фірма «Ступень».

Виходячи з вищевикладеного суд дійшов висновку, що пункт 4 припису Державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища міста Севастополя від 28 серпня 2013 року № 279 та рішення тимчасово виконуючого обов'язки першого заступника головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища міста Севастополя Державної екологічної інспекцій про тимчасову заборону (зупинення) експлуатації джерел утворення та викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря ТОВ «Фірма «Ступень» є протиправними та підлягають скасуванню, а тому адміністративний позов підлягає задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до частини першої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

Постанову складено та підписано в порядку частини 3 статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України 20 листопада 2013 року.

Керуючись статтями 71, 94, 158-161, 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов - задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати пункт 4 припису Державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища міста Севастополя Державної екологічної інспекції у місті Севастополі Петрової О.А., Горалевич К.К. від 28 серпня 2013 року № 279.

3. Визнати протиправним та скасувати рішення тимчасово виконуючого обов'язки першого заступника головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища міста Севастополя Державної екологічної інспекцій України Чурікова Сергія Володимировича від 02 вересня 2013 року про тимчасову заборону (зупинення) експлуатації джерел утворення та викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря ТОВ «Фірма «Ступень», яке розташоване за адресою: 99007 м. Севастополь, вул. Супруна,42 (юридична адреса: 99007 м. Севастополь, вул. Супруна,42).

4. Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма «Ступень» (99007 м. Севастополь, вул. Супруна,42, ЄДРПОУ 22294189) витрати по сплаті судового збору у розмірі 34 грн. 41 коп.

Постанова може бути оскаржена у строки і порядку, встановлені частинами першою, другою статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подання апеляційної скарги в десятиденний строк з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.

Суддя О.В. Гавура

СудОкружний адміністративний суд міста Севастополя
Дата ухвалення рішення13.11.2013
Оприлюднено05.12.2013
Номер документу35783291
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —827/2403/13-а

Постанова від 13.11.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Севастополя

Гавура О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні