cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
У Х В А Л А
03.12.2013р. Справа № 42/63б
за заявою боржника Відкритого акціонерного товариства „Горлівське шахтобудівельне управління екскавації", м. Горлівка
про визнання банкрутом
арбітражний керуючий Атаманенко С.В.
Суддя Попов О.В.
Представники:
від кредитора: Бойко О.В. - за довіреністю від УПФУ в Центрально-міському р-ні м.Горлівки Донецької області; Павлова О.М. - за довіреністю від Горлівської ОДПІ
арбітражний керуючий: Атаманенко С.В.
Ухвалою від 19.09.11 за заявою Відкритого акціонерного товариства „Горлівське шахтобудівельне управління екскавації", м. Горлівка господарським судом Донецької області відносно нього порушена справа про банкрутство по ст. 51 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", в редакції Закону України №784-XIV від 30.06.99.
Постановою суду від 06.10.11 боржник визнаний банкрутом, відкрита ліквідаційна процедура строком на 6 місяців до 06.04.12, призначений ліквідатор - арбітражний керуючий Атаманенко С.В.
Ухвалою суду від 24.05.12 строк ліквідаційної процедури продовжений до 06.10.12.
Ухвалою від 25.02.13 розгляд справи призначений на 02.04.13; ліквідатора зобов'язано надати суду звіт та ліквідаційний баланс з доданими документами, передбаченими ст. 32 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", в редакції Закону України №784-XIV від 30.06.99.
Ухвалами суду від 02.04.13; 15.05.13 розгляд справи відкладався відповідно на 15.05.13; 20.06.13 у зв'язку з ненаданням витребуваних документів.
14.06.13 до господарського суду Донецької області надійшло клопотання ліквідатора від 14.06.13 №17/8 із доданим звітом за період з 06.10.11 по 14.06.13.
Ухвалою суду від 20.06.13 розгляд справи відкладений на 15.08.13 у зв'язку з ненаданням витребуваних документів; строк ліквідаційної процедури продовжений до 15.08.13.
15.08.13 до господарського суду Донецької області надійшло клопотання ліквідатора від 14.08.13 №17/9 про продовження строку ліквідаційної процедури та повноважень ліквідатора строком до 31.10.13. До зазначеного клопотання додатний звіт за період з 06.10.11 по 14.08.13.
Ухвалою суду від 15.08.13 розгляд справи відкладений на 25.09.13; строк ліквідаційної процедури продовжений до 15.08.13; ліквідатора зобов'язано надати суду звіт та ліквідаційний баланс з доданими документами, передбаченими ст. 32 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", в редакції Закону України №784-XIV від 30.06.99; кредиторів зобов'язано надати суду кандидатуру арбітражного керуючого з його заявою відповідно до вимог п.3 ст.3-1 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" для призначення ліквідатором по справі №42/63Б про банкрутство Відкритого акціонерного товариства „Горлівське шахтобудівельне управління екскавації", м. Горлівка.
20.09.13 до господарського суду Донецької області надійшло клопотання ліквідатора від 19.09.13 №17/21 про затвердження звіту ліквідатора за період з 06.10.11 по 19.09.13, припинення провадження по справі №42/63Б. До клопотання додані звіт ліквідатора про проведену роботу за період з 06.10.11 по 19.09.13 та ліквідаційний баланс.
25.09.13 до господарського суду Донецької області надійшло клопотання ліквідатора від 25.09.13 №б/н про продовження строку ліквідаційної процедури та повноважень ліквідатора на 1 місяць, а також звільнення майнових активів боржника з податкової застави.
Ухвалою суду від 25.09.13 розгляд справи відкладений на 21.10.13; строк ліквідаційної процедури продовжений до 21.10.13; звільнені активи Відкритого акціонерного товариства „Горлівське шахтобудівельне управління екскавації", м.Горлівка з податкової застави; ліквідатора зобов'язано надати суду уточнений звіт та ліквідаційний баланс з доданими документами, передбаченими ст. 32 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», в редакції Закону України №784-XIV від 30.06.99.
Ухвалою суду від 21.10.13 розгляд справи відкладений на 31.10.13 у зв'язку з ненаданням витребуваних документів.
31.10.13 до господарського суду Донецької області надійшли:
- клопотання ліквідатора від 21.10.13 № 17/22 про затвердження звіту ліквідатора та припинення ліквідаційної процедури Відкритого акціонерного товариства „Горлівське шахтобудівельне управління екскавації", м. Горлівка;
- скарга Управління пенсійного фонду України в Центрально-міському районі м.Горлівки Донецької області від 30.10.13 № 33554/01 на дії ліквідатора;
- скарга Горлівської ОДПІ Головного управління Міндоходів у Донецькій області від 30.10.13 № 6259/9/05-03-1013 на дії ліквідатора.
Ухвалою суду від 31.10.13 розгляд справи відкладений на 03.12.13; ліквідатора зобов'язано надати суду письмові пояснення по суті скарг Управління пенсійного фонду України в Центрально-міському районі м. Горлівки Донецької області від 30.10.13 № 33554/01 та Горлівської ОДПІ Головного управління Міндоходів у Донецькій області від 30.10.13 № 6259/9/05-03-1013.
06.11.13 до господарського суду Донецької області надійшов, в доповнення до скарги на дії ліквідатора, лист Управління пенсійного фонду України в Центрально-міському районі м. Горлівки Донецької області від 04.11.13 №33852/01 із доданою копією листа Головного управління юстиції у Донецькій області від 19.10.12 №12-16-11316, відповідно до якого, за результатами перевірки діяльності арбітражного керуючого Атаманенко С.В. під час виконання повноважень ліквідатора по справі №42/63Б, встановлено порушення (не забезпечено оповіщення, через засоби масової інформації, про порядок продажу майна, склад, умови та строки придбання майна), яке є таким, що неможливо усунути.
26.11.13 до господарського суду Донецької області надійшла заява Управління пенсійного фонду України в Центрально-міському районі м. Горлівки Донецької області від 25.11.13 №35794/07 про відкладення розгляду справи №42/63Б у зв'язку з направленням скарги до Головного управління юстиції у Донецькій області з вимогою здійснення перевірки діяльності ліквідатора - арбітражного керуючого Атаманенко С.В.
02.12.13 до господарського суду Донецької області надійшло клопотання Головного управління юстиції у Донецькій області від 02.12.13 №12-14-662 про відкладення розгляду справи.
03.12.13 до господарського суду Донецької області, на виконання вимог ухвали суду від 30.10.13, надійшли письмові відзиви ліквідатора від 29.11.13 №17/1 на скаргу Горлівської ОДПІ Головного управління Міндоходів у Донецькій області від 30.10.13 № 6259/9/05-03-1013 на дії ліквідатора, та від 29.11.13 №17/2 на Управління пенсійного фонду України в Центрально-міському районі м.Горлівки Донецької області від 30.10.13 № 33554/01 на дії ліквідатора.
Відповідно до ст. 4 -1 ГПК України, господарські суди розглядають справи про банкрутство в порядку провадження, передбаченого цим Кодексом, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».
З 19.01.13 набрав чинності Закон України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» в редакції Закону України № 4212-VI від 22.12.11.
Відповідно до ч.1 -1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», в редакції Закону України № 4212-VI від 22.12.11, положення цього Закону застосовуються господарськими судами під час розгляду справ про банкрутство, провадження в яких порушено після набрання чинності цим Законом.
Враховуючи викладене при розгляді судом даної заяви застосовуються положення Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», в редакції Закону України №784-XIV від 30.06.99, (далі - Закон про банкрутство).
Розглянувши в судовому засіданні 03.12.13 клопотання Головного управління юстиції у Донецькій області від 02.12.13 №12-14-662 про відкладення розгляду справи, суд вважає його таким, що задоволенню не підлягає, оскільки:
Відповідно до ст. 1 Закону про банкрутство учасниками провадження у справі про банкрутство є сторони, арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідатор), власник майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, а також у випадках, передбачених цим Законом, інші особи, які беруть участь у провадженні у справі про банкрутство, Фонд державного майна України, державний орган з питань банкрутства, представник органу місцевого самоврядування, представник працівників боржника, уповноважена особа акціонерів або учасників товариств з обмеженою чи додатковою відповідальністю;
Тобто, виходячи зі змісту зазначеної норми державний орган з питань банкрутства набуває процесуальних прав учасника провадження у справах про банкрутство у випадках, передбачених цим Законом .
Згідно ч.2 ст. 2 Закону про банкрутство державний орган з питань банкрутства пропонує господарському суду кандидатури арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) для державних підприємств або підприємств, у статутному фонді яких частка державної власності перевищує двадцять п'ять відсотків, щодо яких порушена справа про банкрутство, та в інших випадках, передбачених цим Законом.
Також, на державний орган з питань банкрутства Законом про банкрутство, зокрема ч. 4 ст. 52, покладені певні повноваження при здійсненні провадження у справах про банкрутство щодо суб'єктів господарювання інших форм власності.
Провадження по справі №42/63Б здійснюється відповідно до вимог ст. 51 Закону про банкрутство та боржник - Відкрите акціонерне товариство „Горлівське шахтобудівельне управління екскавації", м. Горлівка не є державним підприємством або підприємством, у статутному фонді якого частка державної власності перевищує двадцять п'ять відсотків.
До того ж, як вбачається з матеріалів справ державний орган з питань банкрутства не залучався у якості учасника провадження по справі №42/63Б про банкрутство Відкритого акціонерного товариства „Горлівське шахтобудівельне управління екскавації", м. Горлівка та в силу приписів Закону про банкрутство не є учасником провадження у зазначеній справі.
Крім того, господарський суд зауважує, що відповідно до ст. 22 Господарського процесуального кодексу України процесуальними правами, зокрема щодо заявлення клопотань по справі, користуються виключно сторони.
Ст. 1 Закону про банкрутство визначено: сторони у справі про банкрутство - кредитори (представник комітету кредиторів), боржник (банкрут).
За цих обставин, господарським судом не вбачається наявність повноважень Головного управління юстиції у Донецькій області щодо заявлення клопотань по справі №42/63Б, зокрема про відкладення розгляду справи.
Крім того, господарський суд зауважує, що підстави для відкладення розгляду справи визначені ст. 77 Господарського процесуального кодексу України, до яких відносяться: нез'явлення в засідання представників сторін, інших учасників судового процесу; неподання витребуваних доказів; необхідність витребування нових доказів; залучення до участі в справі іншого відповідача, заміна неналежного відповідача; необхідність заміни відведеного судді, судового експерта. Згідно приписів ч.1 ст.77 ГПК України господарський суд відкладає в межах строків, встановлених статтею 69 цього Кодексу, розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні.
Як вбачається зі змісту зазначеного клопотання підставою для відкладення розгляду справи №42/63Б, на думку Головного управління юстиції у Донецькій області, є надходження до Головного управління юстиції у Донецькій області скарги Управління пенсійного фонду України в Центрально-міському районі м. Горлівки Донецької області від 14.11.13 №34831/01 на дії ліквідатора - арбітражного керуючого Атаманенко С.В.
Проте, враховуючи надходження до господарського суду скарги Управління пенсійного фонду України в Центрально-міському районі м.Горлівки Донецької області від 30.10.13 № 33554/01 на дії ліквідатора суд не позбавлений можливості самостійно надати оцінку діям арбітражного керуючого Атаманенко С.В. при виконанні повноважень ліквідатора по справі №42/63Б про банкрутство Відкритого акціонерного товариства „Горлівське шахтобудівельне управління екскавації", м.Горлівка.
Таким чином, підстави для відкладення розгляду справи №42/63Б, заявлені у клопотанні Головного управління юстиції у Донецькій області від 02.12.13 №12-14-662, не відповідають приписам ст. 77 Господарського процесуального кодексу України.
За результатами розгляду в судовому засіданні 03.12.13 заяви Управління пенсійного фонду України в Центрально-міському районі м. Горлівки Донецької області від 25.11.13 №35794/07 про відкладення розгляду справи №42/63Б у зв'язку з направленням скарги до Головного управління юстиції у Донецькій області з вимогою здійснення перевірки діяльності ліквідатора - арбітражного керуючого Атаманенко С.В., суд вважає її такою, що задоволенню не підлягає, у зв'язку з відсутністю передбачених ст. 77 Господарського процесуального кодексу України обставини для відкладення розгляду справи №42/63Б.
В судовому засіданні 03.12.13 розглянувши скаргу Управління пенсійного фонду України в Центрально-міському районі м. Горлівки Донецької області від 30.10.13 № 33554/01 на дії ліквідатора, письмовий відзив ліквідатора від 29.11.13 №17/2 та матеріали справи, заслухавши пояснення представника скаржника та ліквідатора, суд встановив:
За змістом зазначеної скарги неправомірними діями ліквідатора, на думку скаржника, є реалізація майна боржника, в супереч вимогам Закону України «Про товарну біржу» та ст. 49 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», в редакції Закону України № 4212-VI від 22.12.11, на торгах проведених Межрегіональною Українською Біржею, а не шляхом проведення торгів у формі аукціону, у зв'язку з чим просить:
· не затверджувати звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс боржника;
· скасувати результати торгів та визнати їх недійсними;
· за визначеними фактами невиконання/неналежного виконання обов'язків ліквідатора визнати роботу арбітражного керуючого Атаманенко С.В. не задовільною та анулювати її ліцензію;
· припинити повноваження ліквідатора - арбітражного керуючого Атаманенко С.В. по справі №42/63Б.
На підставі поданих матеріалів справи та приписів чинного законодавства, суд дослідивши матеріали справи та оцінивши подані докази, дійшов висновку, що скарга Управління пенсійного фонду України в Центрально-міському районі м. Горлівки Донецької області від 30.10.13 № 33554/01 на дії ліквідатора задоволенню не підлягає з огляду на наступне:
Як було зазначено вище, з 19.01.13 набрав чинності Закон України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» в редакції Закону України №4212-VI від 22.12.11.
Відповідно до ч.1 -1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», в редакції Закону України № 4212-VI від 22.12.11, положення цього Закону, що регулюють продаж майна в провадженні у справі про банкрутство, застосовуються господарськими судами під час розгляду справ про банкрутство, провадження у яких порушено до набрання чинності цим Законом.
Разом з тим, господарський суд зазначає, що ст. 30 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», в редакції Закону України №784-XIV від 30.06.99, передбачає певний порядок продажу майна боржника (банкрута) в ліквідаційній процедурі. Відповідно до ч.2 цієї статті ліквідатор забезпечує через засоби масової інформації оповіщення про порядок продажу майна банкрута, склад, умови та строки придбання майна. Порядок продажу майна банкрута, склад, умови та строки придбання майна погоджуються з комітетом кредиторів.
В силу приписів ч.ч.1, 2 ст. 30 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», в редакції Закону України №784-XIV від 30.06.99, після проведення інвентаризації та оцінки майна банкрута ліквідатор розпочинає продаж майна банкрута на відкритих торгах, якщо комітетом кредиторів не встановлено інший порядок продажу майна банкрута. Ліквідатор забезпечує через засоби масової інформації оповіщення про порядок продажу майна банкрута, склад, умови та строки придбання майна. Порядок продажу майна банкрута, склад, умови та строки придбання майна погоджуються з комітетом кредиторів.
Таким чином, продаж майна є цілісним процесом, що включає декілька етапів та охоплює певний проміжок часу.
З огляду на зазначене, якщо продаж майна боржника (банкрута) розпочато із дотриманням вищезазначених вимог до набрання чинності Законом України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», в редакції Закону України № 4212-VI від 22.12.11, то провадження цього процесу і після набрання ним чинності має відповідати вимогам законодавчого акта, що діяв на момент визначення порядку продажу майна, а не на момент фактичного проведення торгів (аукціону) та укладення договору купівлі - продажу з переможцем.
Таким чином, якщо у процедурі ліквідації комітетом кредиторів погоджено та оповіщено через засоби масової інформації порядок продажу майна банкрута, склад, умови та строки придбання майна до набрання чинності Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», в редакції Закону України № 4212-VI від 22.12.11, то безпосередня реалізація (відчуження) майна боржника (банкрута) відбувається відповідно до визначеного порядку та вимог Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», в редакції Закону України №784-XIV від 30.06.99.
Положення Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», в редакції Закону України № 4212-VI від 22.12.11, що регулюють продаж майна в провадженні у справі про банкрутство (оцінка майна, яке підлягає продажу; передання активів боржника, які залишаються не проданими на час закінчення ліквідаційної процедури тощо), застосовуються господарськими судами під час розгляду справ про банкрутство, провадження в яких порушено до набрання ним чинності, тобто до 19.01.13. При цьому розпочата до набрання чинності Законом процедура продажу майна боржника повинна бути завершена в порядку, передбаченому у попередній редакції Закону, в разі якщо станом на 19.01.13 здійснено публікацію оголошення про продаж майна.
Зазначений висновок збігається з правовою позицією Вищого господарського суду України, викладеній у п. 40 інформаційного листа від 28.03.13 №01-06/606/2013.
Крім того, що стосується погодження з комітетом кредиторів порядку продажу майна банкрута, складу, умов та строків придбання майна, суд зазначає, що провадження по справі № 42/63Б про банкрутство Відкритого акціонерного товариства „Горлівське шахтобудівельне управління екскавації", м. Горлівка здійснюється відповідно до приписів ст. 51 Закону про банкрутство, якими не передбачено затвердження господарським судом реєстру вимог кредиторів у справах про банкрутство боржника, що ліквідується власником, проведення зборів кредиторів та відповідно створення комітету кредиторів.
Таким чином, скликання зборів кредиторів згідно вимог ст. 16 Закону про банкрутство, створення комітету кредиторів у процедурі банкрутства боржника, що ліквідується власником, є правом ліквідатора, а не його обов'язком, яке він реалізує в залежності від конкретних обставин справи та в порядку, визначеному Законом про банкрутство, оскільки формування та створення комітету кредиторів, як органу, що представляє інтереси всіх кредиторів у справі про банкрутство, здійснюється на стадії розпорядження майном, яка в процедурі банкрутства боржника, що ліквідується власником, відсутня.
Як вбачається з матеріалів справи ліквідатором було організовано проведення оцінки майна боржника. Оцінка майна боржника проведена суб'єктами оціночної діяльності - ФОП Малюкиним Ю.В., ПП «ІНДЦ «Експерт - консалтинг», тобто відповідно до вимог законодавства про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність. Ліквідатором через засоби масової інформації (копії газет «Жизнь» №183-184 (4121-4122) від 12.12.11, №75 (4205) від 25.05.12, №97 (4227) від 06.07.12, №1 (4323) від 04.01.13) оповіщено про порядок продажу майна банкрута, склад, умови та строки придбання майна. Реалізація майна боржника здійснювалася з в порядку та з дотриманням вимог ст. 30 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», в редакції Закону України №784-XIV від 30.06.99, на відкритих біржових торгах (копії протоколів ведення відкритих торгів, біржових контрактів (договори купівлі - продажу), акти передання права власності).
Таким чином, до порядку продажу майна боржника - Відкритого акціонерного товариства „Горлівське шахтобудівельне управління екскавації", м. Горлівка не передбачено застосування положення Закон України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», в редакції Закону України №4212-VI від 22.12.11.
Щодо посилань скаржника на норми Закону України «Про товарну біржу» при реалізації майна боржника, суд зазначає, що реалізація майна боржника по справі №42/63Б здійснювалась відповідно до вимог ст. 30 Закону про банкрутство, яка передбачає реалізацію майна боржника саме на відкритих торгах, якщо комітетом кредиторів не встановлено інший порядок продажу майна банкрута.
До того ж, Закон про банкрутство має пріоритет перед іншими законодавчими актами України у регулюванні відносин, пов'язаних з банкрутством суб'єктів підприємницької діяльності.
Стосовно вимог скарги в частині анулювання ліцензії арбітражного керуючого Атаманенко С.В. на право діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) суд зауважує, що відповідно до вимог чинного законодавства господарський суд не наділений повноваженнями щодо анулювання ліцензій арбітражних керуючих на право діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) та, відповідно, прийняття ухвали з цього приводу.
Отже, з огляду на викладене господарським судом не вбачається порушень з боку ліквідатора - арбітражний керуючий Атаманенко С.В. норм Закону про банкрутство.
Розглянувши в судовому засіданні 03.12.13 скаргу Горлівської ОДПІ Головного управління Міндоходів у Донецькій області від 30.10.13 № 6259/9/05-03-1013 на дії ліквідатора, письмовий відзив ліквідатора від 29.11.13 №17/1 на скаргу, заслухавши пояснення представника скаржника та ліквідатора, суд на підставі поданих сторонами матеріалів та приписів чинного законодавства, дослідивши матеріали справи та оцінивши подані докази, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення зазначеної скарги, з огляду на наступне:
За змістом скарги Горлівської ОДПІ Головного управління Міндоходів у Донецькій області від 30.10.13 № 6259/9/05-03-1013 неправомірними діями ліквідатора є реалізація майнових активів банкрута, які знаходяться у податковій заставі.
Згідно ч.1 ст. 23 Закону про банкрутство одним із наслідків визнання боржника банкрутом є скасування арешту, накладеного на майно боржника, визнаного банкрутом, чи інших обмежень щодо розпорядження майном такого боржника. Накладення нових арештів або інших обмежень щодо розпорядження майном банкрута не допускається.
Отже, з моменту відкриття щодо боржника ліквідаційної процедури всі без винятку обтяження його активів підлягають скасуванню.
Це пов'язано з тим, що у процедурі ліквідації задоволення вимог кредиторів відбувається за рахунок коштів, отриманих від здійсненої у встановленому порядку реалізації майна банкрута. Тому для здійснення розрахунків з кредиторами активи боржника повинні бути вільними від будь-яких обмежень.
При цьому, виходячи з аналізу наведеної норми, скасування арештів, накладених на майно боржника, визнаного банкрутом, чи інших обмежень щодо розпорядження майном такого боржника є безумовним наслідком визнання боржника банкрутом, стосується будь-яких органів і посадових осіб та не потребує винесення додаткових судових рішень з цього приводу.
Таким чином, з дня прийняття господарським судом Донецької області постанови від 06.10.11 про визнання боржника - Відкритого акціонерного товариства „Горлівське шахтобудівельне управління екскавації", м. Горлівка банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури арешти та інші обмеження щодо розпорядження майном такого боржника є скасованими.
Щодо посилань скаржника на неподання ліквідатором до податкових органів звітності щодо найманих в ході ліквідаційної процедури працівників, внаслідок чого податок з доходів фізичних осіб від сплаченої суми не нараховувався та не перераховувався, суд зауважує:
В силу ч. 4 ст. 3 -1 Закону про банкрутство арбітражний керуючий має право, зокрема, залучати для забезпечення виконання своїх повноважень на договірних засадах інших осіб та спеціалізовані організації з оплатою їх діяльності за рахунок боржника, якщо інше не встановлено цим Законом чи угодою з кредиторами.
Відповідно до приписів п.1. ст. 23 Закону про банкрутство з дня прийняття господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури підприємницька діяльність банкрута завершується закінченням технологічного циклу з виготовлення продукції у разі можливості її продажу; строк виконання всіх грошових зобов'язань банкрута та зобов'язання щодо сплати страхових внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування та інші види загальнообов'язкового державного соціального страхування, податків і зборів (обов'язкових платежів) вважається таким, що настав.
Отже, у зв`язку з визнанням боржника банкрутом у такої особи виникає особливий правовий статус, який є значно відмінним від статусу боржника.
Згідно положень ст. 23 Закону про банкрутство також припиняються повноваження органів управління банкрутом щодо управління банкрутом та розпорядження його майном а також повноваження власника (власників майна банкрута).
Відповідно до ст. 25 Закону про банкрутство ліквідатор з дня свого призначення здійснює повноваження визначені у ч.1 вказаної статті, а також здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Отже, правосуб`єктність ліквідатора визначена в Законі про банкрутство та він позбавлений права здійснювати повноваження, які не передбачені положеннями Закону та виходять за межі його компетенції.
Тому, зобов'язання щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), які виникають у ліквідаційній процедурі, мають бути обумовлені саме в Законі, у зв`язку з чим на ліквідатора покладається відповідний обов`язок їх сплатити.
Таким чином, виходячи з аналізу положень Закону про банкрутство, в ліквідаційній процедурі нові зобов`язання банкрута в особі його органу управління - ліквідатора можуть виникати виключно у випадках прямо передбачених у цьому Законі і порядок їх виконання визначений нормами Закону.
Такими випадками, зокрема, є зобов`язання з оплати поточних комунальних і експлуатаційних витрат та інших витрат, пов`язаних із здійсненням ліквідаційної процедури (ч.9 ст.30 Закону про банкрутство).
Вказане також підтверджується тим, що законодавцем чітко визначено призначення коштів єдиного рахунку боржника в ліквідаційній процедурі, з огляду на таке:
Відповідно до ч.7 ст. 30 Закону про банкрутство ліквідатор зобов'язаний використовувати при проведенні ліквідаційної процедури тільки один рахунок боржника в банківській установі - основний рахунок. Кошти, які надходять при проведенні ліквідаційної процедури, зараховуються на даний основний рахунок боржника. З цього основного рахунку здійснюються виплати кредиторам у порядку, передбаченому ст. 31 Закону про банкрутство (ч.8 ст. 30 Закону про банкрутство), та проводяться такі виплати: поточні комунальні і експлуатаційні платежі та інші витрати, пов`язані із здійсненням ліквідаційної процедури (ч.9 ст.30 Закону про банкрутство).
Ст. 31 Закону про банкрутство розкриває склад витрат, пов`язаних із здійсненням ліквідаційної процедури (п.1 ст. ч.1 ст. 31 Закону про банкрутство) які задовольняються у першу чергу у ході ліквідаційної процедури та куди не входять зобов'язання щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів).
Отже, з дня прийняття господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури у боржника не можуть виникати нові зобов`язання щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів).
Зазначене збігається з правовою позицією Вищого господарського суду України, висловленій у постанові від 03.12.03. по справі № 17/124, яка залишена в силі постановою Верховного суду України від 06.04.04.
Господарський суд, розглянувши в судовому засіданні 03.12.13 звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс, надані документи, заслухавши пояснення представника боржника, встановив:
Відповідно до вимог законодавства ліквідатором надане оголошення в газеті „Голос України" №194(5194) від 18.10.11 про визнання Відкритого акціонерного товариства „Горлівське шахтобудівельне управління екскавації", м. Горлівка банкрутом. Після опублікування оголошення про визнання боржника банкрутом з вимогами до боржника звернулися наступні кредитори: ПАТ «Донецькобленерго» м.Горлівка, ТОВ «СЕВ Донецьк» м. Донецьк, УПФУ в Центрально - Міському районі м. Горлівки, Горлівська ОДПІ.
Відповідно до вимог ст. 32 Закону про банкрутство ліквідатором складений реєстр вимог кредиторів, який доданий до звіту ліквідатора.
Відповідно до поданого звіту вимоги кредиторів визнані ліквідатором та включені до реєстру вимог кредиторів.
Зі звіту ліквідатора та матеріалів справи вбачається наступне:
На виконання вимог ст. 25 Закону про банкрутство в ході ліквідаційної процедури ліквідатором проведені заходи, направлені на виявлення активів банкрута для погашення кредиторської заборгованості.
Відповідно до відомостей, представлених у звіті та за пояснення арбітражного керуючого, наданими в судовому засіданні 03.12.13, ліквідатором проведена інвентаризація майна боржника, що підтверджується інвентаризаційними описами, відомостями та актами, сформована ліквідаційна маса. Оцінка майна боржника проведена відповідно до вимог законодавства про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність.
Реалізація майна боржника здійснювалася з урахуванням вимог ст. 30 Закону про банкрутство на відкритих біржових торгах. За результатами біржових торгів (протоколи ведення відкритих торгів) реалізовані майнові активи боржника, що підтверджується відповідними біржовими контрактами (договорами купівлі - продажу) та актами приймання - передачі.
За рахунок коштів отриманих від реалізації наявних майнових активів боржника частково погашені кредиторські вимоги першої черги. У зв'язку з недостатністю майнових активів боржника кредиторські вимоги частково першої та наступних черг залишилися незадоволеними та відповідно до приписів п. 6 ст. 31 Закону про банкрутство вважаються погашеними.
В результаті проведеної роботи встановлено, що будь-які інші майнові активи, необхідні для ведення виробничої діяльності у боржника відсутні, що підтверджується запитами ліквідатора банкрута та відповідями на них відповідних державних органів, що здійснюють реєстрацію та облік рухомого та нерухомого майна.
За результатами розгляду в судовому засіданні звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу суд визнає їх такими, що підлягають затвердженню, а підприємство-банкрут -ліквідації, оскільки в силу п.2 ст. 32 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», якщо за результатами ліквідаційного балансу після задоволення вимог кредиторів не залишилося майна, господарський суд виносить ухвалу про ліквідацію юридичної особи-банкрута.
З огляду на викладене суд приймає ухвалу про ліквідацію боржника.
Враховуючи викладене та керуючись ст. 1, ч. 2 ст. 2 , ч. 1 ст. 5, ст. 22 - 32, п.6 ч. 1 ст.40, ст. 51 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», в редакції Закону України №784-XIV від 30.06.99, ч.1 -1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», в редакції Закону України № 4212-VI від 22.12.11, ст. 4 -1 , ст. 86 ГПК України, господарський суд
У Х В А Л И В :
1. Відмовити у задоволенні клопотання Головного управління юстиції у Донецькій області від 02.12.13 №12-14-662 про відкладення розгляду справи.
2. Відмовити у задоволенні заяви Управління пенсійного фонду України в Центрально-міському районі м. Горлівки Донецької області від 25.11.13 №35794/07 про відкладення розгляду справи №42/63Б.
3. Відмовити у задоволенні скарги Управління пенсійного фонду України в Центрально-міському районі м. Горлівки Донецької області від 30.10.13 № 33554/01 на дії ліквідатора.
4. Відмовити у задоволені скарги Горлівської ОДПІ Головного управління Міндоходів у Донецькій області від 30.10.13 № 6259/9/05-03-1013 на дії ліквідатора.
5. Затвердити звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс Відкритого акціонерного товариства «Горлівське шахтобудівельне управління екскавації» (код ЄДРПОУ 00180692), що зареєстроване за адресою: 84625, Донецька область, м.Горлівка, Центрально - міський р-н, вул. Слов'янська, 1.
6. Юридичну особу - банкрут Відкрите акціонерне товариство «Горлівське шахтобудівельне управління екскавації» м. Горлівка - ліквідувати.
7. Провадження по справі - припинити.
8. Ухвалу направити органу, який здійснив державну реєстрацію банкрута, органу державної статистики для виключення підприємства - банкрута з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, власнику, органу державної податкової служби за місцезнаходженням банкрута, державному реєстратору.
9. Ухвала суду набирає законної сили в день її винесення
Суддя О.В. Попов
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2013 |
Оприлюднено | 10.12.2013 |
Номер документу | 35842891 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні