Рішення
від 05.12.2013 по справі 913/2806/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

05 грудня 2013 року Справа № 913/2806/13

Провадження №28пд/913/2806/13

За позовом Прокурора Жовтневого району м. Луганська в інтересах держави в особі позивача Луганської міської ради, м. Луганськ

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Базальт» , м. Луганськ

про внесення змін до договору оренди землі від 08.07.2005, державна реєстрація від 05.09.2005 №040540200383

Суддя Семендяєва І.В.

Секретар судового засідання Мартинцева Н.М.

У засіданні брали участь:

від заявника: Голоденко К.О., посвідчення № 020155 від 03.09.2013, прокурор відділу прокуратури м. Луганська;

від позивача: Шинкарьова О.А., довіреність № И01/03-31/5159/0/2-13 від 20.08.2013, начальник відділу претензійно-позовної роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження юридичного управління Департаменту Луганської міської ради з питань земельних ресурсів;

від відповідача: представник не прибув.

суть спору: прокурором заявлені вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 08.07.2005, державна реєстрація від 05.09.2005 №040540200383

- п. 8 розділу «Орендна плата» вищевказаного договору викласти у наступній редакції: « Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку з коефіцієнтом 3»;

- датою внесення змін вважати дату набрання чинності рішення суду.

Підставою свого позову прокурор зазначив необхідність приведення даного договору у відповідність до чинного законодавства.

Відповідач у відзиві на позовну заяву з позовними вимогами прокурора не погодився та зазначив, що прокурор не має повноважень щодо подання даного позову. Відповідач вважає, що подання прокурором позову в інтересах держави в особі Луганської міської ради здійснено в порушення ст. 121 Конституції України, ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру», ст. 2 Господарського процессуального кодексу України. Крім того, відповідач посилається на те, що позивач як зацікавлена сторона жодних пропозицій щодо внесення змін до договору за згодою сторін відповідачу не надсилав, тому, на думку відповідача, і у прокурора, і у позивача відсутнє право на звернення з даним позовом. Відповідач також зазначає, що прокурор у позові взагалі просить внести зміни до договору оренди, за яким відповідач не є орендарем, оскільки відповідачу належить земельна ділянка за договором за реєстраційним номером №040540200383, в той час як на першій та останній сторінках позову мова йде за договір за реєстраційним №040540200783.

Представник відповідача до судового засідання не прибув, про час та місце слухання справи був належним чином повідомлений, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення від 04.11.2013, своїм процесуальним правом на участь у судовому засіданні не скористався.

Суд, враховуючи думку прокурора та позивача, вважає за можливе розглянути справу в даному судовому засіданні за наявними у справі матеріалами за відсутності представника відповідача, явка якого не визнавалась судом обов'язковою.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши представників сторін, та прокурора, встановивши фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, господарський суд Луганської області

в с т а н о в и в:

Між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Базальт» укладено договір оренди землі від 08.07.2005, державна реєстрація від 05.09.2005 №040540200383, за умовами якого орендодавець (позивач) на підставі рішення Луганської міської ради від 14.06.2005 № 33/154 надає в строкове платне користування земельну ділянку під розміщення зони відпочинку та спорту за адресою: вул. Ломоносова (в районі будинку № 1-А).

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,4277 га, в тому числі: 0, 0255 - під проїздами, проходами та площадками, 0,4022 - під зеленими насадженнями.

Відповідно до п. 8 договору розмір річної орендної плати дорівнює розміру земельного податку (річного) збільшеного на коефіцієнт 2,5.

У зв'язку зі зміною чинного законодавства, що регулює земельні правовідносини, та з метою приведення спірного договору оренди землі у відповідність до вимог чинного законодавства, прокурор звернувся з даним позовом до суду про внесення змін до договору оренди землі від 08.07.2005, державна реєстрація від 05.09.2005 №040540200383.

Позивач з доводами, викладеними відповідачем у відзиві на позов не погоджується та у поясненнях зазначив, що між Луганською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю «Базальт» укладено договір оренди землі від 08.07.2005, державна реєстрація від 05.09.2005 №040540200383 та вважає, що зазначення у позовній заяві прокурора Жовтневого району м.Луганська інших дат укладання та державної реєстрація є арифметичною помилкою при написанні позовної заяви, оскільки до позовної заяви надана копія договору оренди землі від 08.07.2005, державна реєстрація від 05.09.2005 №040540200383 (а.с.14-17). Стосовно відсутності спору між Луганською та товариством з обмеженою відповідальністю «Базальт» щодо внесення змін до договору оренди землі в частині збільшення договірного коефіцієнту позивач зазначив наступне: посилання відповідача на ст. 188 Господарського кодексу України є необгрунтованим, оскільки відповідно до ст. 4 цього кодексу земельні відносини не є предметом регулювання цього Кодексу. Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Таким чином, діюче законодавство, яке регулює вказане питання, не вимагає від сторони, яка бажає внести зміни до договору, дотримання форми пропозиції. Також позивач зазначив, що на адресу товариства з обмеженою відповідальністю «Базальт» було надіслано лист від 14.09.2012 № И01/03-13/5483/0/2-12 з пропозицією про внесення змін до спірного договору в частині збільшення договірного коефіцієнту на 3 (копію даного листа позивач додав до своїх пояснень у судовому засіданні). Крім цього, відповідачу було надіслано повідомлення від 26.07.2013 №4001, яким надіслано довідку про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розрахунку орендної плати від 09.07.2013 №5587 та повідомлено про необхідність звернутися до ДПІ для подання уточнюючої декларації по орендній платі за землю згідно договору оренди землі від 05.09.2005 №040540200383, вказане повідомлення було відправлене поштою згідно зі списком від 31.07.2013 (даний список додається). Позивач підтримує позовні вимоги прокурора Жовтневого району м.Луганська в інтересах Луганської міської ради та просить позов задовольнити у повному обсязі.

Враховуючи обставини справи, надані матеріали, суд дійшов до наступного.

Відповідно ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади безпосередньо або через органи самоврядування, в межах їх повноважень, визначених законом, шляхом прийняття рішень, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.

Відповідно до ст.20 Закону України «Про прокуратуру» при виявленні порушень закону прокурор у межах своєї компетенції має право звертатися до суду в передбачених законом випадках.

Статтею 36-1 Закону України «Про прокуратуру» визначено наступне:

- представництво прокуратурою інтересів держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів у випадках, передбачених законом;

- підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави;

- за наявності вказаних підстав з метою представництва держави прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом звертатися до суду з позовами (заявами, поданнями) та брати участь у розгляді справ;

- обираючи форму представництва, прокурор зобов'язаний визначити, в чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обгрунтовує необхідність їх захисту.

Частиною 2 ст. 2 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві повинен: зазначити, в чому полягає порушення інтересів держави; обгрунтувати необхідність захисту інтересів держави; вказати орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

У позовній заяві порушення інтересів держави прокурор обгрунтував тим, що відповідач порушив встановлений державою порядок користування земельною ділянкою, яка була надана йому за договором оренди землі, який був укладений між Луганською міською радою (орендодавцем) та відповідачем (орендатором) 08 липня 2005 року (зареєстрований 05.09.2005 №040540200383) (далі-Договір або Договір оренди), а саме: відповідач порушив порядок, передбачений ст. 288 Податкового кодексу України від 02.12.2010, який набув чинності з 1 січня 2011 року та розділом 288.5 ст. 288 якого передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановляється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Відповідно до п.4 рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 №3рп/99 справа № 1-1/99 інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.

Оскільки «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Враховуючи викладене, суд вважає необґрунтованими доводи відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву в частині того, що прокурор не мав права звертатися з даним позовом до суду.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ст.16 Закону України «Про оренду землі» та ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону (ст.126 Земельного кодексу України).

Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації (ст.125 Земельного кодексу України).

Відповідно до ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.

Статтею 13 Закону України «Про оренду землі» визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі, відповідно до ст. 15 Закону України «Про оренду землі» є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови, зокрема якісний стан земельних угідь, порядок виконання зобов'язань сторін, порядок страхування об'єкта оренди, порядок відшкодування витрат на здійснення заходів щодо охорони і поліпшення об'єкта оренди, проведення меліоративних робіт, а також обставини, що можуть вплинути на зміну або припинення дії договору оренди, тощо.

Загальні підстави внесення змін до договору визначені у Цивільному кодексі України, ст. 651 якого визначено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.

Відповідно до ст. 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Прокурор обґрунтовано посилається на положення ст. 288 Податкового кодексу України, якою врегульовано правовідносини обчислення та сплати орендної плати за землю, а саме: розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст. 288).

За приписами ст. 290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

Відповідно до ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, справляння плати за землю, здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства.

Згідно ст. 23 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.

Отже, чинним законодавством передбачена можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до п.30 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни договору оренди спір вирішується у судовому порядку.

В розділі в) пункту 2.2.3 Листа Вищого господарського суду України від 01.01.2010 «Про узагальнення судової практики розгляду господарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельними правовідносинами» зазначено наступне: «Отже, установивши, що законодавче змінено розмір орендної плати за землю, про що орендар був повідомлений, але ухилявся від вчинення дій, спрямованих на внесення відповідних змін до договору оренди землі, суди повинні враховувати вказана нормативні акти при вирішенні спорів про внесення змін до договорів у частині зміни орендних ставок».

Суд враховує, що позивач 14.09.2012 листом № 01/03/-13/5483/0/2-12 звертався до відповідача з пропозицію про внесення змін у договір шляхом укладання додаткової угоди (додається), у якій пропонувалось визначити річну орендну плату у розмірі земельного податку, збільшеного на коефіцієнт « 3».

Також відповідачу 26.07.2013 було надіслане повідомлення № 4001, яким надіслано довідку про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розрахунку орендної плати від 09.07.2013 №5587 та було повідомлено про необхідність звернутись до ДПІ для подання уточнюючої декларації по орендній платі за землю згідно договору оренди землі від 05.09.2005 №040540200383, яке було відправлено 31.07.2013.

Отже документально доведено, що відповідач ухилився від пропонованих позивачем змін у договір.

За таких обставин, суд вважає обґрунтованими вимоги прокурора про внесення змін до договору оренди землі від 08.07.2005, державна реєстрація від 05.09.2005 №040540200383:

- п. 8 розділу «Орендна плата» вищевказаного договору викласти у наступній редакції: «Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку з коефіцієнтом 3»;

- датою внесення змін вважати дату набрання чинності рішення суду.

Відповідно до ч. 3 ст. 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюються або припиняються з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Отже, зміни до договору, які є предметом розгляду, набирають сили з моменту набрання законної сили рішенням суду.

Відповідно до ст. 6 Закону України «Про оренду землі» право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

За таких обставин, позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі, враховуючи наведені приписи чинного законодавства України.

Відповідно до ст.ст.44,49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача.

У судовому засіданні 05.12.2013 були оголошені вступна та резолютивна частини рішення.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд Луганської області

в и р і ш и в:

1. Позов Прокурора Жовтневого району м. Луганська в інтересах держави в особі позивача Луганської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Базальт» про внесення змін до договору оренди землі від 08.07.2005, державна реєстрація від 05.09.2005 №040540200383 задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 08.07.2005, державна реєстрація від 05.09.2005 №040540200383, який укладений з товариством з обмеженою відповідальністю «Базальт», відносно земельної ділянки загальною площею 0, 4277 га., в тому числі: 0,0255 - під проїздами, проходами та площадками, 0,4022 - під зеленими насадженнями за адресою: м. Луганськ, вул. Ломоносова (в районі будинку № 1-А), а саме:

- викласти п. 8 розділу «Орендна плата» вищевказаного договору у наступній редакції: «Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3»;

- датою внесення змін вважати дату набрання чинності рішення суду.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Базальт» , м.Луганськ, вул. Градусова, буд. 4, ідентифікаційний код 31444155, в доход Державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, МФО 804013, код отримувача 37991503, одержувач - УДКСУ у м. Луганську, банк - ГУ ДКСУ в Луганській області, код бюджетної класифікації 22030001, символ 206, судовий збір у сумі 1147 грн. 00 коп., видати наказ Ленінській МДПІ у м. Луганську Головного управління Міндоходів..

Відповідно до ст.85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Дата підписання рішення: 10.12.2013.

Суддя

І.В. Семендяєва

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення05.12.2013
Оприлюднено11.12.2013
Номер документу35863449
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/2806/13

Рішення від 05.12.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Семендяєва І.В.

Ухвала від 31.10.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Семендяєва І.В.

Ухвала від 15.10.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Семендяєва І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні