6/751-нА
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, Майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
"16" січня 2008 р. Справа №6/751-нА
за позовом Теофіпольської районної організації Народної партії смт. Теофіполь
до Теофіпольської районної ради смт. Теофіполь
про скасування рішення 5 сесії Теофіпольської районної ради від 22.09.2006 р. №9/5-2006 „Про внесення змін до орендних ставок за користування нерухомим майном комунальної власності територіальних громад Теофіпольського району” в частині орендної ставки за користування майном територіальної громади Теофіпольського району, згідно якої для політичних партій орендну ставку встановлено в розмірі 80% від вартості майна та рішення Теофіпольської райради від 09.11.2006р. №7/6-2006 „Про введення в дію рішення районної ради” в частині введення в дію частини рішення 5 сесії Теофіпольської райради від 22.09.2006р. №9/5-2006, що стосується орендної ставки за користування майном територіальної громади Теофіпольського району, згідно якої для політичних партій оренду ставку встановлено в розмірі 80% від вартості майна.
Суддя Танасюк О.Є. Секретар судового засідання Сарбей О.Ф.
Представники сторін:
від позивача - Лазарева Л.П. –представник за довіреністю від 06.12.07р.
- Шуляк В.К. - представник за довіреністю від 06.12.07р.
від відповідача - не з'явився
Постанова приймається 16.01.2008р., оскільки в судовому засіданні оголошувались перерви.
Суть спору: Позивач звернувся з позовом, в якому просить суд визнати нечинним рішення п'ятої сесії Теофіпольської районної ради від 22 вересня 2006 року №9 "Про затвердження Методики розрахунку і порядку використання орендної плати за користування майном територіальної громади Теофіпольського району" та зобов'язати Теофіпольську районну раду скасувати рішення п'ятої сесії районної ради від 22 вересня 2006 року № 9 "Про затвердження Методики розрахунку і порядку використання орендної плати за користування майном територіальної громади Теофіпольського району” як таке, що прийняте із порушенням чинного законодавства України.
В обґрунтування позову вказує, що відповідно до договору оренди не житлового приміщення від 01.04.2005р. № 6, укладеного між Теофіпольською районною радою та Теофіпольською районною організацією Народної партії, останній передано в оренду до 2020 року не житлове приміщення площею 16 м.кв. за адресою смт. Теофіполь, вул. Леніна, 27 та встановлено оренду плату в розмірі 16,16 грн. на місяць згідно п.3.1 Методики розрахунку орендної плати (затв. рішенням сесії райради від 27.12.2001р.). Проте, рішенням 5 сесії районної ради від 22.09.2006р. №9 "Про затвердження Методики розрахунку і порядку використання орендної плати за користування майном територіальної громади Теофіпольського району” було внесено зміни до ставок орендної плати за користування майном територіальної громади Теофіпольського району, відповідно до яких визначено ставку орендної плати в розмірі 80% від вартості майна та подано відповідний розрахунок.
Вказує, що про прийняте рішення щодо зміни ставок орендної плати позивача повідомлено листом №251/01-056 від 02.10.2006р., з яким позивач не погодився, тому орендну плату не сплачував.
Позивач вважає, що рішення п'ятої сесії районної ради від 22 вересня 2006 року №9 "Про затвердження Методики розрахунку і порядку використання орендної плати за користування майном територіальної громади Теофіпольського району” було прийняте радою незаконно, без належних на те підстав та без повідомлення позивача. Зазначає, що вказане рішення суперечить укладеному між сторонами договору (п.10.3 договору), оскільки порушує порядок внесення змін до договору, а також порушує ст. 19 Закону України „Про оренду державного і комунального майна”, яким встановлено, що розмір річної орендної плати не повинен перевищувати 10% вартості орендованого майна. Крім того, відповідачем не враховано вимог постанови Кабінету Міністрів України від 04.10.1995р. № 786 „Про Методику розрахунку і порядок використання плати за оренду державного майна”, п.27 вказаної Методики встановлено ставку орендної плати в розмірі 3% не більше як 50 кв.м.
За результатами розгляду справи в судовому засіданні позивач уточнив позовні вимоги , відповідно до ст.51 КАСУ, та просить суд скасувати рішення 5 сесії Теофіпольської районної ради від 22.09.2006 р. №9/5-2006 „Про внесення змін до орендних ставок за користування нерухомим майном комунальної власності територіальних громад Теофіпольського району” в частині орендної ставки за користування майном територіальної громади Теофіпольського району, згідно якої для політичних партій орендну ставку встановлено в розмірі 80% від вартості майна та скасувати рішення Теофіпольської райради від 09.11.2006р. №7/6-2006 „Про введення в дію рішення районної ради” в частині введення в дію частини рішення 5 сесії Теофіпольської райради від 22.09.2006р. №9/5-2006, що стосується орендної ставки за користування майном територіальної громади Теофіпольсьокого району, згідно якої для політичних партій оренду ставку встановлено в розмірі 80% від вартості майна.
Відповідно до ст.ст. 49, 51 Кодексу адміністративного судочинства України уточнення позовних вимог , зміна предмету позову судом приймається .
Відповідач в судовому засіданні та у поданому письмовому запереченні вважає позовні вимоги безпідставними та просить у позові відмовити. В заперечення до позову посилається на ч. 1 ст.19 Закону України „Про оренду державного та комунального майна” передбачено, що річна орендна плата за користування цілісним майновим комплексом не може перевищувати 10% вартості орендованого майна, проте згідно договору оренди від 01.01.2005р. позивачу надано в оренду частину нежитловго приміщення, а не цілісний майновий комплекс, за який рада не мала б права встановлювати оренду плату більшу, ніж 10% вартості майна.
Крім того, ч. 2 ст. 19 вказаного Закону передбачено, що методика розрахунку пропорції розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем та балансоутримувачем та порядок використання орендної плати щодо об'єктів, які перебувають у комунальній власності – визначаються органами місцевого самоврядування. Тому, вважає, що встановлювати ставки орендної плати на об'єкти комунальної власності уповноважено саме органами місцевого самоврядування, а не Кабінет Міністрів України як то на об'єкти державної власності. Збільшення ставки орендної плати для політичних партій було здійснено радою з метою поповнення надходжень до місцевого бюджету.
За таких обставин, вважає позовні вимоги безпідставними та просить відмовити у позові.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позовна вимога і заперечення проти позову, дослідивши докази, встановлено наступне:
Теофіпольською районної радою м. Теофіполь як орендодавцем та Теофіпольською районною організацією Народної партії м. Теофіполь як орендарем було укладено договір оренди не житлового приміщення №6 від 01.04.2005р., відповідно до якого орендарю було передане у строкове платне користування не житлове приміщення загальною площею 16 кв.м. та окремо визначене майно, яке знаходиться за адресою: м. Теофіполь, вул. Леніна,27 для використання приміщення під офіс.
Відповідно до п.3.1 вказаного договору, додатку до договору, сторони погодили оренду плату в розмірі 16,16 грн. на місяць відповідно до п. 3.1 Методики розрахунку і порядку використання орендної плати за користування майном територіальної громади Теофіпольського району, яка була затверджена рішенням 18 сесії Теофіпольської районної ради №5 від 27.12.2001р. „Про затвердження методики розрахунку і порядку використання орендної плати за користування майном територіальної громади Теофіпольського району.
Згідно додатку №2 до рішення 18 сесії Теофіпольської райради №5 від 27.12.2001р. встановлені орендні ставки за користування нерухомим майном комунальної власності територіальної громади Теофіпольського району, яким зафіксовано оренду ставку в розмірі 3% від вартості майна –для громадських організацій, політичних партій в межах площ до 50 кв.м, які не зайняті під комерційну діяльність (п. 15 додатку).
Рішенням 5 сесії Теофіпольської райради від 22.09.2006 р. №9/5-2006 „Про внесення змін до орендних ставок за користування нерухомим майном комунальної власності територіальних громад Теофіпольського району” внесено зміни до ставок орендної плати, зокрема в п.15 додатку до рішення, де зазначено про те, що для політичних партій встановлюється оренда плата в розмірі 80% від вартості майна. При цьому, дане рішення введено в дію з 10.11.2006р. на підставі рішення Теофіпольської райради №7/6-2006р. від 09.11.2006р.
Відповідач, направленим на адресу позивача листом №251/01-06 від 02.10.2006р., повідомив останнього про зміну ставки орендної плати, яка становитиме 430,40 грн. щомісячно, разом із поданим розрахунком орендної плати за користування частиною приміщення по вул. Леніна,25.
Позивач, вважаючи зміну ставки орендної плати в розмірі 80% від вартості орендованого майна щодо нього неправомірною, дискримінаційною , такою , що ставить його в не рівні з іншими суб'єктами господарювання умови , так як партія є неприбутковою організацією , просить суд скасувати рішення 5 сесії Теофіпольської районної ради від 22.09.2006 р. №9/5-2006 „Про внесення змін до орендних ставок за користування нерухомим майном комунальної власності територіальних громад Теофіпольського району” в частині орендної ставки за користування майном територіальної громади Теофіпольського району, згідно якої для політичних партій орендну ставку встановлено в розмірі 80% від вартості майна.
Крім того, позивач просить суд скасувати рішення Теофіпольської райради від 09.11.2006р. №7/6-2006 „Про введення в дію рішення районної ради”, яким введено в дію спірне рішення 5 сесії Теофіпольської райради від 22.09.2006р. №9/5-2006 в частині встановлення для політичних партій орендної ставки в розмірі 80% від вартості майна.
Аналізуючи надані по справі докази та пояснення представників сторін, оцінюючи їх в сукупності, до уваги приймається наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові підстави та порядок надання в оренду майна комунальної власності регламентується Законом України „Про оренду державного та комунального майна”, Законом України „Про місцеве самоврядування в Україні”.
Статтею 1 Закону України „Про оренду державного та комунального майна” передбачено, що вказаний Закон регулює організаційні відносини, пов'язані з передачею в оренду майна державних підприємств та організацій, підприємств, заснованих на майні, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності, їх структурних підрозділів.
Згідно ч.2 ст. 2 вказаного Закону передбачено, що державну політику у сфері оренди здійснюють, крім інших органів, і органи місцевого самоврядування - щодо майна, яке перебуває в комунальній власності. При цьому, відносини щодо оренди майна, що перебуває у комунальній власності, регулюються договором оренди, цим Законом та іншими нормативно-правовими актами (ст.3 Закону).
Статтею 19 зазначеного Закону передбачено, що методика розрахунку пропорції розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем та порядок використання орендної плати визначаються щодо об'єктів, які перебувають у комунальній власності –органами місцевого самоврядування.
Відповідно до п. 4. ст. 60 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” передбачено, що районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об'єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.
При цьому, ст. 43 вказаного Закону передбачено обсяг повноважень та питання, які вирішуються районними та обласними радами виключно на пленарних засіданнях.
До таких повноважень належать, крім іншого, вирішення питань про передачу в оренду, концесію або під заставу об'єктів комунальної власності, які забезпечують спільні потреби територіальних громад (п.19 ч.1 ст. 43 вказаного Закону), а також щодо встановлення орендних ставок.
З матеріалів справи вбачається, що рішенням 18 сесії Теофіпольської районної ради №5 від 27.12.2001р. „Про затвердження методики розрахунку і порядку використання орендної плати за користування майном територіальної громади Теофіпольського району” було затверджено вказану методику та встановлені орендні ставки за користуванням нерухомим майном.
Пунктом 15 вказаної Методики встановлені орендні ставки за користування нерухомим майном комунальної власності територіальної громади Теофіпольського району, яким зафіксовано оренду ставку в розмірі 3% від вартості майна –для громадських організацій, політичних партій в межах площ до 50 кв.м, які не зайняті під комерційну діяльність.
Відповідно до вказаного рішення сесії, між сторонами було укладено договір оренди №6 від 01.04.2005р., відповідно до якого сторони погодили орендну плату за передане позивачу у строкове платне користування нежитлове приміщення загальною площею 16 кв.м. та окремо визначене майно, яке знаходиться за адресою: м. Теофіполь, вул. Леніна,27 для використання приміщення під офіс.
Із поданого в матеріли справи рішення 5 сесії Теофіпольської райради від 22.09.2006 р. №9/5-2006 „Про внесення змін до орендних ставок за користування нерухомим майном комунальної власності територіальних громад Теофіпольського району” вбачається, що ставку орендної плати було збільшено тільки для політичних партій, які використовують приміщення під офіс без здійснення комерційної діяльності, із 3% від вартості орендованого майна до 80% вартості такого майна. Щодо інших орендарів –ставка орендної плати залишились незмінною.
Крім того, в матеріалах справи наявний протокол 5 сесії районної ради від 22.09.2006р., відповідно до якого ( п.9 протоколу) було вирішено внести зміни до ставок орендної плати на об'єкти комунальної власності, при цьому орендна плата була надмірно збільшена тільки для політичних партій Без будь яких обґрунтувань доцільності , економічних підтверджень.
Судом враховується, що відповідачем в судовому засіданні не доведено та не подано належних доказів, які б підтвердили доцільність та економічну обґрунтованість надмірного збільшення орендної плати та встановлення її в розмірі 80% від вартості орендованого майна для орендарів –політичних партій. Натомість ставка орендної плати для громадських, релігійних та інших некомерційних організацій залишилась незмінною та становить 3% вартості об'єкта орендованого майна.
Крім того, судом зважається, що затверджені рішенням 18 сесії Теофіпольської райради №5 від 27.12.2001р. орендні ставки за користування нерухомим майном комунальної власності обмежуються 20% від вартості майна і стосуються комерційної діяльності банків. При цьому судом враховується, що навіть ч.1 ст. 19 Закону України „Про оренду державного та комунального майна” орендна плата за оренду цілісних майнових комплексів обмежена 10% вартості орендованого майна.
Тому, суд вважає, що відповідач хоча і діяв в межах визначеної Законом України „Про місцеве самоврядування” компетенції, однак своїм рішенням поставив політичні партії в не рівне, дискримінаційне положення порівняно із іншими суб'єктами господарювання , при цьому будь - яких обґрунтувань ні правових, ні економічних суду не подав .
З огляду на додаток №2 до рішення 18 сесії Теофіпольської районної ради №5 від 27.12.2001р. відповідач у спірному рішенні від 22.09.2006 р. №9/5-2006р. встановив для позивача орендну плату в значно більшому розмірі в порівнянні з іншими орендарями, які орендують аналогічні не житлові приміщення комунальної власності.
Враховується також, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що не перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на договірній і податковій основі та на засадах підконтрольності у межах повноважень, наданих органам місцевого самоврядування законом.
З таких обставин, суд вважає оспорюване рішення 5 сесії Теофіпольської районної ради від 22.09.2006 р. №9/5-2006 „Про внесення змін до орендних ставок за користування нерухомим майном комунальної власності територіальних громад Теофіпольського району”, в частині збільшення для політичних партій орендної плати до 80% від вартості майна неправомірним та таким, що порушує права суб'єкта господарювання щодо орендованого майна і таким, що підлягає скасуванню з викладених вище підстав.
З огляду на викладені обставини та враховуючи приписи ч.2 ст.71 КАС України, в силу яких в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову, суд вважає позовні вимоги позивача обґрунтованими та такими що підлягають частковому задоволенню, а саме щодо скасування рішення 5 сесії Теофіпольської районної ради від 22.09.2006 р. №9/5-2006 „Про внесення змін до орендних ставок за користування нерухомим майном комунальної власності територіальних громад Теофіпольського району” в частині орендної ставки за користування майном територіальної громади Теофіпольського району, згідно якої для політичних партій орендну ставку встановлено в розмірі 80% від вартості майна.
В решті позову суд вважає за необхідне відмовити з тих підстав, що рішенням Теофіпольської райради від 09.11.2006р. №7/6-2006 не порушуються права та охоронювані законом інтереси позивача, а лише вводиться в дію оскаржуване рішення, що відповідає положенням Закону України „Про місцеве самоврядування”.
Враховуючи часткове задоволення позову згідно ч. 3 ст. 94 КАС України судові витрати, здійснені позивачем присуджуються йому частково. При цьому, згідно ч. 1 ст. 94 цього Кодексу документально підтверджені судові витрати присуджуються з Державного бюджету України.
Керуючись ст.ст.6, 14, 71, 86, 94, 104, 158-163, 167, 254-259, п.п.3,6-7 Розділу 7 „Прикінцеві та перехідні положення” Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Позов Теофіпольської районної організації Народної партії, смт. Теофіполь до Теофіпольської районної ради, смт. Теофіполь про скасування рішення 5 сесії Теофіпольської районної ради від 22.09.2006 р. №9/5-2006 „Про внесення змін до орендних ставок за користування нерухомим майном комунальної власності територіальних громад Теофіпольського району” в частині орендної ставки за користування майном територіальної громади Теофіпольського району, згідно якої для політичних партій орендну ставку встановлено в розмірі 80% від вартості майна та рішення Теофіпольської райради від 09.11.2006р. №7/6-2006 „Про введення в дію рішення районної ради” в частині введення в дію частини рішення 5 сесії Теофіпольської райради від 22.09.2006р. №9/5-2006, що стосується орендної ставки за користування майном територіальної громади Теофіпольсьокого району, згідно якої для політичних партій оренду ставку встановлено в розмірі 80% від вартості майна задоволити частково.
Скасувати рішення 5 сесії Теофіпольської районної ради від 22.09.2006 р. №9/5-2006 „Про внесення змін до орендних ставок за користування нерухомим майном комунальної власності територіальних громад Теофіпольського району” в частині орендної ставки за користування майном територіальної громади Теофіпольського району, згідно якої для політичних партій орендну ставку встановлено в розмірі 80% від вартості майна.
В решті позову відмовити.
Стягнути з Державного бюджету України на користь Теофіпольської районної організації Народної партії м. Теофіполь, вул. Леніна,27 (ідентифікаційний код 04060565) 1,70 грн. (одна гривня 70 коп.) судового збору.
Згідно ст.ст. 185-186 КАСУ сторони та інші особи, які беруть участь у справі мають право оскаржити в апеляційному порядку Постанову повністю або частково. Заява про апеляційне оскарження подається протягом 10 днів з дня проголошення, апеляційна скарга подається протягом 20 днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Подаються до Львівського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції.
Згідно ст. 254 КАСУ Постанова, якщо інше не встановлено КАСУ набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано. Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у строк, постанова або ухвала суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя О.Є. Танасюк
Віддрук. 3 прим. :
1 - до справи,
2 - позивачу,
3 - відповідачу.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2008 |
Оприлюднено | 19.05.2009 |
Номер документу | 3587186 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Танасюк О.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні