Рішення
від 26.11.2013 по справі 919/1057/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД М. СЕВАСТОПОЛЯ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 листопада 2013 року справа № 919/1057/13

Господарський суд міста Севастополя у складі судді Альошиної С.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом Севастопольської міської Ради

(вул. Леніна, буд. 3, м. Севастополь, 99011)

до відповідача - Публічного акціонерного товариства "Югрефтрансфлот"

(вул. Рибаків, буд. 5, м. Севастополь, 99014),

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради

(вул. Леніна, буд. 3, м. Севастополь, 99011),

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,

за участю представників учасників судового процесу:

від позивача - Шевченко В.В. - головний спеціаліст-юрисконсульт Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради, довіреність № 03-15/4179 від 27.08.2013,

від відповідача - Макаєв В.І. - представник за довіреністю № 531 від 25.09.2013,

від третьої особи - Шевченко В.В. - головний спеціаліст-юрисконсульт відділу правового забезпечення Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради, довіреність № 07-02/504 від 23.08.2013.

Суть спору:

Севастопольська міська Рада звернулась до господарського суду міста Севастополя з позовом до Публічного акціонерного товариства "Югрефтрансфлот" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 12.04.2006, реєстраційний номер 040665900104, укладеного між сторонами у даній справі, виклавши пункти договору у такій редакції:

На підставі рішень Севастопольської міської Ради від 20.12.2011 № 2163 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію", від 07.02.2012 № 2318 "Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя", керуючись Законом України "Про акціонерні товариства", внести в договір оренди земельної ділянки загальною площею 4,9033 га, розташованої за адресою: м. Севастополь, західний берег бухти Камишової (б. Лебяжья), переданої для будівництва та обслуговування терміналу поромної переправи, укладений між Севастопольською міською Радою та ВАТ "Югрефтрансфлот", зареєстрований Севастопольською міською філією ДП "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" у Державному реєстрі земель 24.05.2006 за № 040665900104, такі зміни:

1. Преамбулу вищевказаного договору викласти в такій редакції:

"Севастопольська міська Рада, іменована надалі "Орендодавець", розташована за адресою: м. Севастополь, вул. Леніна, 3, в особі голови міської Ради Дойникова Юрія Васильовича, який діє на підставі рішення Севастопольської міської Ради від 16.11.2010 № 4, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Положення про оренду земельних ділянок, затвердженого рішенням Севастопольської міської Ради від 14.10.2003 № 1343 (зі змінами та доповненнями), з одного боку, та Публічне акціонерне товариство "Югрефтрансфлот", іменоване надалі "Орендар", ідентифікаційний код юридичної особи: 00463869, в особі директора Андрєєва Володимира Анатолійовича, що діє на підставі Статуту, з іншого боку, уклали цей договір про наступне:";

2. Пункт 2.3 договору викласти у такій редакції:

"2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 складає:

13 392 383,29 грн (тринадцять мільйонів триста дев'яносто дві тисячі триста вісімдесят три гривні двадцять дев'ять копійок), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 1590-3.1/5, виданою Головним управлінням Держкомзему у м. Севастополі 18.02.2012.";

3. Розділ 3 договору викласти у такій редакції:

"3. Строк дії договору

3.1. Договір укладено строком на 25 (двадцять п'ять) років.

3.2. По закінченню строку, на який було укладено договір оренди земельної ділянки, Орендар, який належним чином виконує обов'язки відповідно до умов договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди на новий строк (поновлення договору оренди землі).

3.3. Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це Орендодавця в установленому порядку не пізніше, ніж за два місяці до закінчення строку договору оренди землі.

3.4. При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право Орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.".

4. Розділ 4 договору викласти у такій редакції:

"4. Орендна плата та порядок розрахунків

4.1. Річна орендна плата за користування земельною ділянкою до 07.02.2012 встановлюється відповідно до п. 5.1. ст. 288 Податкового кодексу України у розмірі: 3% (трьох відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з 07.02.2012 встановлюється згідно з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі, затвердженою рішенням міської Ради від 14.10.2003 № 1348 (зі змінами та доповненнями) (далі - Методика) у розмірі 4% (чотирьох відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

4.2. Розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового використання та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, які заповнюються під час укладання (поновлення) або зміни умов договору оренди.

4.3. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:

Нормативна грошова оцінка х Ставка орендної = Сума річної

земельної ділянки (грн) плати (%) орендної плати ( грн)

Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:

- на період з 01.01.2012 до 07.02.2012:

13 392 383,29 х 0,03 х 2 : 366 х 37 = 81 232,49 грн.

- з 07.02.2012:

13 392 383,29 х 0,04 = 535 695,33 грн.

4.4. Наведений розрахунок величини річної орендної плати щорічно коригується відповідно до п. 4.6 цього договору.

4.5. Орендна плата за землю сплачується Орендарем у строки та порядку, які визначені Податковим кодексом України.

4.6. Нарахування розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Величина річної орендної плати підлягає щорічному перерахунку у строк до 1 лютого поточного року залежно від щорічно індексованої грошової оцінки земельної ділянки.

Щорічний розрахунок орендної плати здійснюється Орендарем згідно з умовами цього договору та вимогами чинного законодавства та погоджується Орендодавцем.

У разі внесення змін до Методики, щорічний розрахунок розміру орендної плати здійснюється відповідно до новозатвердженої Методики.

4.7. У строк до 20 лютого поточного року щорічний розрахунок орендної плати, погоджений Орендодавцем, надається Орендарем державній податковій інспекції за місцем розташування земельної ділянки.

4.8. У разі порушення строків освоєння (забудови) орендованої земельної ділянки, визначених проектною документацією, розробленою та затвердженою в установленому порядку, та встановлених у договорі оренди, річна орендна плата до моменту введення в експлуатацію об'єкта капітального будівництва, передбаченого цим договором, справляється у трикратному розмірі, але не більше 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки;

4.9. Розмір орендної плати переглядається у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором, у тому числі зміни цільового використання земельної ділянки;

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, нормативної грошової оцінки земельної ділянки;

- зміни розмірів ставок орендної плати за землю, визначених Методикою;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено актом, складеним за участю Орендодавця;

- в інших випадках, передбачених законом.

Періодичність перегляду: рішення про зміни, які вказані у пункті 4.9, має бути прийнято до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких змін (плановий період). В іншому випадку норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, який настає за плановим періодом.

4.10. Розмір орендної плати не залежить від результатів господарської діяльності Орендаря .

4.11. У разі припинення права користування земельною ділянкою орендна плата сплачується за фактичний період перебування земельної ділянки в користуванні у поточному році.

4.12. За несвоєчасне внесення орендної плати стягується пеня у розмірі ставки пені за несвоєчасну сплату земельного податку відповідно до законодавства України.

4.13. Контроль за нарахуванням, перерахуванням до бюджету, стягненням заборгованості з орендної плати здійснюється у порядку, передбаченому Податковим кодексом України.".

5. Розділ 5 доповнити пунктом 5.5 такого змісту:

"5.5. Право на оренду земельної ділянки не може бути відчужене Орендарем іншим особам, внесено до статутного фонду, передано у заставу.";

6. Пункт 9.1.1 розділу 9 договору доповнити підпунктом ж) такого змісту:

"ж) дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються.";

7. Підпункт б) пункту 9.2.2 розділу 9 договору викласти в такій редакції:

"б) виконувати обов'язки землекористувача відповідно до умов цього договору, Земельного кодексу України, Податкового кодексу України;";

8. Пункт 9.2.2 розділу 9 договору доповнити підпунктами о), п), р) такого змісту:

"о) у разі переходу права власності на розташований на земельній ділянці об'єкт нерухомого майна до іншої особи, у десятиденний строк надати Орендодавцю копію документа, що підтверджує перехід права власності на об'єкт нерухомого майна (договір купівлі-продажу, дарування тощо) та у найкоротший строк вжити заходів до оформлення переходу права користування земельною ділянкою набувачеві об'єкта нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці;

п) повідомляти Орендодавця про зміну своїх реквізитів, у тому числі організаційно-правової форми, найменування, юридичної адреси та ін., в десятиденний строк;

р) здійснювати оплату послуг з внесення відомостей про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки та додаткових угод до нього.".

9. Пункт 12.4 розділу 12 викласти у такій редакції:

"12.4. Орендодавець може відмовитись в односторонньому порядку від договору зі звільненням Орендодавця від відповідальності, згідно з Цивільним кодексом України, без укладення додаткової угоди до даного договору, з моменту прийняття рішення про відмову від договору, у наступних випадках:

- використання Орендарем земельної ділянки не за цільовим призначенням (використання);

- використання земельної ділянки з порушенням екологічних вимог;

- систематичної несплати орендної плати (протягом трьох місяців);

- нездійснення щорічного перерахунку розміру орендної плати за землю у строк, встановлений даним договором;

- порушення строків будівництва, встановлених даним договором, без згоди Орендодавця;

- передачі або відчуження права оренди третім особам.".

10. Пункт 12.5 розділу 12 викласти в такій редакції:

"12.5. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи - Орендаря, не є підставою для зміни умов або розірвання договору.".

11. Решта пунктів договору оренди землі, зареєстрованого Севастопольською міською філією ДП "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в Державному реєстрі земель 24.05.2006 за № 040665900104, залишаються без змін та сторони підтверджують свої зобов'язання за ними.

Позовні вимоги Севастопольської міської Ради мотивовані невідповідністю умов договору вимогам законодавства в частині визначення розміру і порядку сплати орендної плати за земельну ділянку, а також редакції Примірного договору оренди земельної ділянки, затвердженого позивачем.

Ухвалою суду від 12.09.2013 прийнято позовну заяву до розгляду і порушено провадження у справі № 919/1057/13. Цією ж ухвалою суд залучив до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради.

Розгляд справи на підставі статті 77 Господарського процесуального кодексу України неодноразово відкладався та ухвалою суду від 06.06.2013 за клопотанням представника відповідача строк вирішення спору був продовжений на 15 днів до 26.11.2013.

У судовому засіданні, яке відбулось 21.11.2013, за усним клопотанням представника відповідача оголошувалась перерва до 26.11.2013.

Представник позивача у судовому засіданні 26.11.2013 підтримав позовні вимоги та просив суд їх задовольнити у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.

У позовній заяві позивач, зокрема зазначив, що 13.02.2008 Севастопольською міською Радою внесені зміни до Методики визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, а саме встановлені нові ставки орендної плати за земельні ділянки, а 20.12.2011 прийняте рішення "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію", ці рішення відповідно до вимог Податкового кодексу України, законів України "Про оренду землі", "Про оцінку земель" та "Про місцеве самоврядування в Україні" є підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки (пункти 2.3, 4.1, 4.2). Крім того, на думку позивача, у зв'язку з істотними законодавчими змінами та затвердженням Севастопольською міською Радою у новій редакції Примірного договору оренди земельної ділянки (рішення від 13.09.2011 № 1326) існують законні підстави для внесення змін і до інших пунктів договору.

Відповідач у відзиві від 25.09.2013 на позовну заяву з позовними вимогами не погодився та просив суд у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

Однак у судовому засіданні 26.11.2013 представник відповідача надав суду письмові пояснення у даній справі від 26.11.2013, в яких з позовом не погодився частково, зокрема, вказавши на неправомірність вимог позивача щодо зміни розміру орендної плати за минулі періоди строку дії договору оренди земельної ділянки, а також відсутність взагалі правових підстав для зміни розміру орендної ставки та невірне її визначення позивачем на рівні 4%, як для інших об'єктів транспорту та зв'язку.

Представник відповідача у засіданні суду та у зазначених письмових поясненнях також вказав на те, що цільовим призначенням земельної ділянки згідно з договором оренди земельної ділянки від 12.04.2006 є будівництво та обслуговування терміналу поромної переправи, а відповідно до пункту 7 частини першої статті 1 Закону України "Про морські порти України" морський термінал - це єдиний майновий комплекс, який забезпечує навантаження-розвантаження та зберігання вантажів, безпечну стоянку та обслуговування суден і пасажирів.

Отже, згідно з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі № 1348 від 14.10.2003 (п. 53 Додатку) спірна земельна ділянка є об'єктом стоянки та обслуговування транспортних підприємств, у зв'язку з чим до неї підлягає застосуванню ставка розміру орендної плати 3%, а не 4%, як зазначено позивачем.

Представник відповідача також вказав на те, що річна орендна плата до моменту введення в експлуатацію об'єкта капітального будівництва, передбаченого договором, справляється у двократному розмірі, а не трикратному, як це передбачено у змінах. Водночас, величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком з 01.08.2013 складає 11 747 816,47 грн, а не 13 392 383,29 грн.

Також представник відповідача до вказаних письмових пояснень надав суду заяву від 26.11.2013, в якій відповідач погодився відшкодувати позивачу сплачений ним судовий збір у повному обсязі, а саме у розмірі 1 147,00 грн.

Представник третьої особи у засіданні суду підтримав позовні вимоги Севастопольської міської Ради з підстав, зазначених у письмових поясненнях від 06.11.2013, та просив суд їх задовольнити у повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, дослідивши надані учасниками судового процесу докази, суд

ВСТАНОВИВ:

12.04.2006 між Севастопольською міською Радою (далі - Орендодавець) та Відкритим акціонерним товариством "Югрефтрансфлот" ( на даний час - Публічне акціонерне товариство "Югрефтрансфлот") був укладений Договір оренди земельної ділянки (далі - договір), за умовами пункту 1.1 якого Орендодавець (позивач) згідно з рішенням Севастопольської міської Ради № 4153 від 14.12.2005 надав, а Орендар (відповідач) прийняв у строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування терміналу поромної переправи, загальною площею 4,9033 га, у тому числі: земельну ділянку площею 0,6530 га (прибережна захисна смуга), з віднесенням вказаних земель до категорії земель водного фонду, та земельну ділянку площею 4,2505 га, з віднесенням вказаних земель до категорії земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, які знаходяться у місті Севастополі на західному березі бухти Камишової (б. Лебяжья).

Згідно з пунктом 2.1 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 4, 9033 га.

У пункті 2.2 Договору зазначено, що відповідно до кадастрового плану на земельній ділянці відсутні будівлі та споруди під зеленими насадженнями 0,0012 га.

Пунктом 2.3 Договору сторони погодили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає:

а) на період будівництва до здачі об'єкта в експлуатацію 3 666 406 грн, що підтверджується довідкою про грошову оцінку земельної ділянки № 1948/1, виданою Севастопольським міським управлінням земельних ресурсів від 13.02.2006;

б) на наступний період 5 866 249 грн, що підтверджується довідкою про грошову оцінку земельної ділянки № 1949/1, виданою Севастопольським міським управлінням земельних ресурсів від 13.02.2006.

Пунктом 3.1 Договору передбачено, що він укладений строком на 25 років.

Відповідно до пункту 4.1 Договору річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється згідно з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, затвердженої рішенням міської Ради № 1348 від 14.10.2003, у розмірі 1,5 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Договір зареєстрований у Севастопольській міській філії Державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 24.05.2006 за № 040665900104 (арк. справи 20-29).

Актом приймання-передачі земельної ділянки від 12.04.2006 був засвідчений факт передання орендованої земельної ділянки відповідачу (арк. справи 30).

Згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Рег. № 942-3.1/5 від 01.08.2013 та розрахунку розміру орендної плати на 2013 рік, затвердженого обома сторонами договору, починаючи з 01.08.2013 нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 11 747 816,47 грн (одинадцять мільйонів сімсот сорок сім тисяч вісімсот шістнадцять гривень сорок сім копійок) (арк. справи 101-102).

Відповідно до змін, внесених до Закону України "Про оренду землі" Законом № 309-VI від 03.06.2008, міняльна ставка орендної плати для даної категорії земель встановлена на рівні трикратного розміру земельного податку, а отже 3% (трьох відсотків). Починаючи з дати набрання вказаним законом чинності, орендар сплачував оренду за законодавчо встановленою ставкою 3%.

Пункт 4.2 Договору встановлює, що величина річної орендної плати за користування земельною згідно з розрахунком складає:

а) на період будівництва: 3 666 406 х 0,015 = 54 996,09 грн.

б) на наступний період: 5 866 249 х 0,015 = 87 993,74 грн.

Рішенням Севастопольської міської Ради від 13.02.2008 № 3701, з метою приведення розмірів ставок щорічної орендної плати за земельні ділянки у відповідність із Законом України "Про оренду землі", внесені зміни до додатку "Розміри річної орендної плати за земельні ділянки" Методики визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, яка була затверджена рішенням Севастопольської міської Ради від 14.10.2003 № 1348.

13.09.2011 рішенням Севастопольської міської Ради № 1326 внесено зміни до рішення від 14.10.2003 № 1343 "Про затвердження Положення про порядок передачі в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення" та затверджено у новій редакції Примірний договір оренди земельної ділянки (додаток № 2).

20.12.2011 Севастопольською міською Радою було прийнято рішення № 2163 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінці земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію" (арк. справи 34).

07.02.2012 Севастопольською міською Радою було прийнято рішення № 2318 "Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя" (арк. справи 35), яким вирішено після надання орендарям витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки, затвердженої рішенням Севастопольської міської Ради від 20.12.2011 № 2163, внести відповідні зміни у чинні договори оренди земельних ділянок, спрямувати на адреси орендарів пропозиції про намір внести зміни в договори оренди земельних ділянок.

На виконання зазначених рішень та з метою приведення Договору у відповідність з чинним законодавством листом № 03-15/183 від 11.01.2013 Севастопольською міською Радою на адресу підприємства був надісланий проект додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 12.04.2006. Однак ПАТ "Югрефтрансфлот" з проектом додаткової угоди не погодилось, про що повідомило позивача листом від 25.01.2013 № 1/61 (арк. справи 44-45).

Вищевказані обставини обумовили звернення позивача до господарського суду з даним позовом.

Спірні правовідносини сторін виникли із договору оренди землі, тобто є земельними правовідносинами, а тому підпадають під правове регулювання як загальних норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України, так і спеціальних норм Земельного кодексу України, Податкового кодексу України, законів України "Про оренду землі" та "Про оцінку земель".

Згідно з частинами першою та другою статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до статті 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до частини першої статті 93 Земельного кодексу України, та статті 1 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки (частина перша статті 15 Закону України "Про оренду землі").

Згідно з частиною першою статті 21 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до умов договору та вимог чинного законодавства орендна плата за землю залежить від нормативної грошової оцінки землі.

У своїй позовній заяві Севастопольська міська Рада просила суд внести зміни до пункту 2.3 договору, виклавши його у такій редакції:

"2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 складає:

13 392 383,29 грн (тринадцять мільйонів триста дев'яносто дві тисячі триста вісімдесят три гривні двадцять дев'ять копійок), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 1590-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзема у м. Севастополі 18.02.2012.";

Суд вважає, що вимоги позивача у цій частині підлягають частковому задоволенню з таких підстав.

Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до частини п'ятої статті 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Частиною першою статті 15 Закону України "Про оцінку земель"передбачено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

20.12.2011 Севастопольською міською Радою було прийняте рішення № 2163 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінці земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію". Згідно із зазначеним рішенням було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя, нормативну грошову оцінку земель в адміністративних межах міста Севастополя введено в дію з 01.01.2012, Головне управління Держкомзему України в м. Севастополі зобов'язано забезпечити надання виписок з технічної документації з нормативної грошової оцінки.

Згідно з пунктом 1 рішення Севастопольської міської Ради № 2318 "Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя" від 07.02.2012 Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради зобов'язано після надання орендарями виписок з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки внести відповідні зміни в чинні договори оренди земельних ділянок.

Але, як було встановлено під час розгляду справи, 01.08.2013 відповідачем був одержаний витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Рег. № 942-3.1/5, згідно з яким нормативна грошова оцінка була встановлена у розмірі 11 747 816,47 грн (одинадцять мільйонів сімсот сорок сім тисяч вісімсот шістнадцять гривень сорок сім копійок) (арк. справи 101).

Зазначена нормативна грошова оцінка земельної ділянки була затверджена Севастопольською міською Радою та відповідачем у відповідному розрахунку розміру орендної плати від 01.08.2013 (арк. справи 102).

Таким чином, з 01.08.2013 повинна діяти нормативна грошова оцінка згідно з витягом № 942-3.1/5 від 01.08.2013.

З урахуванням вказаного суд вважає правомірною вимогу позивача про внесення змін до пункту 2.3 Договору щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, але у розмірі, що визначений у витягу № 942-3.1/5 від 01.08.2013, а саме 11 747 816,47 грн (одинадцять мільйонів сімсот сорок сім тисяч вісімсот шістнадцять гривень сорок сім копійок), та починаючи з дати погодження сторонами розрахунку орендної плати - з 01.08.2013.

Севастопольською міською Радою було заявлено вимогу про викладення пункту 4.1 Розділу 4 у новій редакції, а саме: "Річна орендна плата за користування земельною ділянкою до 07.02.2012 встановлюється відповідно до п. 5.1. ст. 288 Податкового кодексу України у розмірі: 3% (трьох відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з 07.02.2012 встановлюється згідно з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі, затвердженою рішенням міської Ради від 14.10.2003 № 1348 (зі змінами та доповненнями) (далі - Методика) у розмірі 4% (чотирьох відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.".

Суд вважає, що ця вимога не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка.

Плата за землю справляється відповідно до закону.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частина друга статті 21 Закону України "Про оренду землі").

Підпунктом 9.1.10 пункту 9.1 статті 9 Податкового кодексу України встановлено, що плата за землю відноситься до загальнодержавних податків та зборів.

Відповідно до статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки.

Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно зі статтею 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

Підпунктами 288.5.1 та 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, тобто трьох відсотків від нормативної грошової оцінки землі, та не може перевищувати - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Пунктом 4.8 договору визначено, що розмір орендної плати переглядається у випадках: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, у тому числі внаслідок інфляційних процесів; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено актом, складеним за участю Орендодавця; в інших випадках, передбачених законом.

Позовні вимоги про внесення змін до пункту 4.1 договору обґрунтовані невідповідністю умов договору Методики.

Судом встановлено, що рішенням Севастопольської міської Ради від 14.10.2003 за № 1348 була затверджена Методика визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі.

Відповідно до рішення Севастопольської міської Ради № 3701 від 13.02.2008 (тобто після укладення договору) був викладений у новий редакції розділ 3 додатку до рішення № 1348. Зокрема розмір річної орендної плати за земельні ділянки для "інших об'єктів транспорту та зв'язку" встановлений у розмірі 4%.

Але відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог у цій частині, оскільки просив суд визнати зазначену ділянку як таку, що відноситься до "об'єктів стоянки та обслуговування транспортних підприємств" і тому залишити розмір орендної плати на рівні 3%.

Так, судом було встановлено, що відповідно до пункту 1 договору оренди земельної ділянки від 12.04.2006 цільовим призначенням земельної ділянки є "будівництво та обслуговування терміналу поромної переправи".

Пунктом 7 частини першої статті 1 Закону України "Про морські порти України" визначено, що морський термінал - це розташований у межах морського порту єдиний майновий комплекс, що включає технологічно пов'язані об'єкти портової інфраструктури, у тому числі причали, підйомно-транспортне та інше устаткування, які забезпечують навантаження-розвантаження та зберігання вантажів, безпечну стоянку та обслуговування суден і пасажирів".

Тобто основним функціональним завданням терміналу є навантаження-розвантаження та зберігання вантажів, безпечна стоянка та обслуговування суден і пасажирів.

Це повністю відповідає такому цільовому призначенню як "об'єкти стоянки та обслуговування транспортних підприємств", отже застосуванню підлягає відсоткова ставка 3% відповідно до чинного розділу 3 додатку до рішення № 1348.

Тому, позовні вимоги в частині встановлення у договорі розміру орендної плати на рівні 4% є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

Разом з тим позивач зазначив, що зміни до договору оренди повинні застосовуватись з 07.02.2012, але не надав суду будь-яких доказів в обґрунтування цього.

Відповідно до частини третьої статті 653 Цивільного кодексу України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Враховуючи цю норму права зміни до договору оренди повинні застосовуватись саме з моменту набрання цим рішенням законної сили.

Те саме зазначено і у підпункті 2.19 пункту 2 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин".

Необхідність визначення у новій редакції договору розміру орендної плати за попередні періоди позивачем так само жодним чином не обґрунтовано.

А тому, в цій частині позовних вимог має бути відмовлено.

Позивач просив суд внести зміни у договір та викласти пункт 4.3 (в чинній редакції договору пункт 4.2) в наступній редакції:

"4.3. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:

Нормативна грошова оцінка х Ставка орендної = Сума річної

земельної ділянки (грн) плати (%) орендної плати ( грн)

Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:

- на період з 01.01.2012 до 07.02.2012:

13 392 383,29 х 0,03 х 2 : 366 х 37 = 81 232,49 грн.

- з 07.02.2012:

13 392 383,29 х 0,04 = 535 695,33 грн. "

Суд вважає, що ця вимога підлягає частковому задоволенню з урахуванням наступного.

Згідно з пунктом 2.3 Методики розмір річної орендної плати визначається в залежності від цільового призначення земельної ділянки та інших факторів у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Такий принцип визначення річної орендної плати за землю відповідає статтям 274, 285-288 Податкового кодексу України. Таким чином, формула визначення річної орендної плати, що передбачена у першому реченні відповідає вимогам чинного законодавства, а тому позовні вимоги у цій частині підлягають задоволенню, але розмір річної орендної плати з урахуванням нової нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати запропонованої редакції пункту 4.3 не відповідає останній нормативній грошовій оцінці та розрахунку орендної плати від 01.08.2013, тому в цій частині пункт 4.3 повинен бути викладений відповідно до чинного змісту оцінки та розрахунку.

Отже, розрахунок у договорі повинен мати такий вигляд:

"з 01.01.2012 до 31.07.2013 : 13 392 383,29 х 0,03 = 401 771,50 грн.

з 01.08.2013 : 11 747 816,47 х 0,03 = 352 434,49 грн".

Разом з тим, відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Севастопольською міською Радою не доведено обґрунтованість перерахунку орендної плати за попередні періоди, а тому суд вважає вимоги позивача про внесення цих змін до договору необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Що стосується викладення у новій редакції пункту 4.8 (у чинній редакції пункт 4.7) розділу 4 договору, то суд зазначає, що відповідач не погодився із збільшенням поправочного коефіцієнту із 2 (двох) до 3 (трьох) кратного розміру у разі порушення строків освоєння (забудови) земельної ділянки.

Позивач просив суд викласти пункт 4.8 (у чинній редакції пункт 4.7) розділу 4 Договору у такій редакції:

"У разі порушення строків освоєння (забудови) орендованої земельної ділянки, визначених проектною документацією, розробленою та затвердженою в установленому порядку, та встановлених у договорі оренди, річна орендна плата до моменту введення в експлуатацію об'єкта капітального будівництва, передбаченого цим договором, справляється у трикратному розмірі, але не більше 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки".

Відповідач заперечував проти зазначених змін із посиланням на чинну Методику та відсутність в ній будь-яких інших поправочних коефіцієнтів, а ніж двократний розмір.

Відповідно до частини четвертої статті 179 ГК України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, зокрема, примірного договору, рекомендованого органом управління суб'єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст.

Проте суд зазначає, що Примірний договір оренди земельних ділянок у новій редакції був затверджений позивачем вже після укладення сторонами спірного договору оренди землі, а відтак немає правових підстав для внесення до Договору умов Примірного договору оренди земельної ділянки, проти яких відповідач заперечує.

До того ж, згідно з частиною першою статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Викладене свідчить, що будь-яка законодавча норма є обов'язковою для сторін незалежно від її безпосереднього відображення у договорі оренди землі, а тому підстави для внесення рішенням суду на вимогу однієї із сторін змін до договору оренди земельної ділянки шляхом дублювання в ньому цих вимог законодавства, - відсутні.

З урахуванням того, що коефіцієнт 3 (три) відсутній у будь-якому нормативному або локальному акті Севастопольської міської Ради, суд вважає заперечення відповідача з цього питання обґрунтованими, а позовну вимогу в цій частині такою, що не підлягає задоволенню. Застосуванню підлягає чинний поправочний коефіцієнт 2 (два).

Проти викладення у новій редакції пункту 4.8 граничного розміру у 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідач не заперечував.

Що стосується позовних вимог щодо змін до пунктів 4.2, 4.4, 4.5, 4.6, 4.7, 4.9-4.12, доповнення Розділу 5 пунктом 5.5, підпункту ж) пункту 9.1.1, підпункту б), о) п), р) пункту 9.2.2, пункту 12.5, то судом при вирішенні цих вимог врахована позиція представника відповідача, якій у судовому засіданні погодився з такими змінами.

Відповідно до статей 626, 627 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

13.09.2011 Севастопольською міською Радою прийнято рішення № 1326 Про внесення змін до рішення Севастопольської міської Ради № 1343 від 14.10.2003 "Про затвердження Положення про порядок передачі в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення", яким були затверджені примірний договір оренди земельної ділянки та Положення про оренду земельних ділянок.

Зазначені вище зміни до договору відповідають вимогам чинного законодавства та вказаному примірному договору оренди земельної ділянки та фактично узгоджені сторонами.

З урахуванням зазначених вище обставин у суду відсутні підстави для відмови у цих позовних вимогах, а тому вони підлягають задоволенню.

Що стосується позовних вимог щодо змін до розділу 3, та пункту 12.4, то суд вважає їх такими, що не підлягають задоволенню із наступних підстав.

Статтею 179 Господарського кодексу України встановлено, що майново-господарські зобов'язання, які виникають між суб'єктами господарювання або між суб'єктами господарювання і негосподарюючими суб'єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов'язаннями.

При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі: вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству; примірного договору, рекомендованого органом управління суб'єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст; типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови; договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб'єктів, коли ці суб'єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту.

Господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України, з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Крім того, суд зазначає наступне.

Позивач просив суд Розділ 3 договору викласти у наступній редакції:

"3. Строк дії договору

3.1. Договір укладено строком на 25 (двадцять п'ять) років.

3.2. По закінченню строку, на який було укладено договір оренди земельної ділянки, Орендар, який належним чином виконує обов'язки відповідно до умов договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди на новий строк (поновлення договору оренди землі).

3.3. Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це Орендодавця у встановленому порядку не пізніше ніж за два місяці до закінчення строку дії договору оренди землі.

3.4. При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право Орендаря на укладення договору оренди землі припиняється."

Разом з тим, як установлено судом, зміст пунктів 3.1, 3.2 та 3.3 розділу 3 запропонованої редакції договору відповідає змісту пунктів 3.1 та 3.2 розділу 3 чинної редакції договору. Необхідність викладення цих умов саме у такому вигляді позивачем не доведено.

Що стосується доповнення договору пунктом 3.4, то суд зазначає, що він повністю відтворює зміст частини 4 статті 33 Закону України "Про оренду землі".

Згідно з частиною першою статті 2 цього Закону відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Тобто ця норма буде діяти для сторін незалежно від того, чи внесена вона до договору оренди землі, а тому підстави для її обов'язкового включення до договору відсутні.

Позивач також просив суд пункт 12.4 Розділу 12 договору викласти у наступній редакції:

"12.4. Орендодавець може відмовитись в односторонньому порядку від договору зі звільненням Орендодавця від відповідальності, згідно з Цивільним кодексом України, без укладення додаткової угоди до даного договору, з моменту прийняття рішення про відмову від договору, у таких випадках:

- використання Орендарем земельної ділянки не за цільовим призначенням (використання);

- використання земельної ділянки з порушенням екологічних вимог;

- систематичної несплати орендної плати (протягом трьох місяців);

- нездійснення щорічного перерахунку розміру орендної плати за землю у строк, встановлений даним договором;

- порушення строків будівництва, встановлених даним договором, без згоди Орендодавця;

- передачі або відчуження права оренди третім особам.".

Згідно зі статтею 31 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі припиняється в разі: закінчення строку, на який його було укладено; викупу земельної ділянки для суспільних потреб та примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря; смерті фізичної особи - орендаря, засудження його до позбавлення волі та відмови осіб, зазначених у статті 7 цього Закону, від виконання укладеного договору оренди земельної ділянки; ліквідації юридичної особи - орендаря; відчуження права оренди земельної ділянки заставодержателем; набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці; припинення дії договору, укладеного в рамках державно-приватного партнерства (щодо договорів оренди землі, укладених у рамках такого партнерства).

Договір оренди землі припиняється також в інших випадках, передбачених законом.

Договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.

Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Вищезазначений пункт договору не відповідає статті 31 Закону України "Про оренду землі", а тому, позовна вимога щодо включення його до Договору задоволенню не підлягає.

З урахуванням зазначених вище обставин у суду відсутні підстави для задоволення вищевказаних позовних вимог.

Стосовно позовних вимог щодо змін до преамбули договору суд зазначає, що в преамбулі Договору наводяться установчі дані та реквізити сторін, тобто зміст преамбули договору не змінює обсяг прав та обов'язків сторін. А тому , зазначати у преамбулі договору, на підставі яких документів діє та чи інша сторона є правом цієї сторони. Таким чином, суд вважає, що позовні вимоги у цій частині підлягають задоволенню.

За таких обставин позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін.

У підпункті 4.1 пункту 4 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 21.02.2013 № 7 "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" встановлено, що судовий збір у справах зі спорів, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, покладається на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття обґрунтованих пропозицій другої сторони. Якщо розбіжності між сторонами вирішено частково на користь однієї із сторін і частково на користь другої сторони, то витрати, пов'язані зі сплатою судового збору, розподіляються між обома сторонами з урахуванням кількості та змісту прийнятих господарським судом пропозицій кожної із сторін (зокрема, у залежності від кількості пунктів спірного договору, прийнятих судом у редакції позивача і відповідача).

Однак, як було вже зазначено вище, представник відповідача у судовому засіданні надав заяву від 26.11.2013, в якій відповідач погодився відшкодувати позивачу сплачений ним судовий збір у повному обсязі, а саме у розмірі 1 147,00 грн.

Тому, суд вважає можливим задовольнити вказану заяву відповідача від 26.11.2013 та витрати по сплаті судового збору покласти на відповідача.

Керуючись статтями 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Змінити умови укладеного між Севастопольською міською Радою (вул. Леніна, 3, м. Севастополь, 99011, ідентифікаційний код 24872845) та Відкритим акціонерним товариством "Югрефтрансфлот" (на даний час - Публічне акціонерне товариство "Югрефтрансфлот") (вул. Рибаків, буд. 5, м. Севастополь, 99014, ідентифікаційний код 00463869) договору оренди земельної ділянки від 12.04.2006, зареєстрованого у Севастопольській міській філії Державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 24.05.2006 за № 040665900104, а саме:

2.1. Преамбулу договору викласти у такій редакції:

"Севастопольська міська Рада, іменована надалі "Орендодавець", розташована за адресою: м. Севастополь, вул. Леніна, 3, в особі голови міської Ради Дойникова Юрія Васильовича, який діє на підставі рішення Севастопольської міської Ради від 16.11.2010 № 4, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Положення про оренду земельних ділянок, затвердженого рішенням Севастопольської міської Ради від 14.10.2003 № 1343 (зі змінами та доповненнями), з одного боку, та Публічне акціонерне товариство "Югрефтрансфлот", іменоване надалі "Орендар", ідентифікаційний код юридичної особи: 00463869, в особі директора Андрєєва Володимира Анатолійовича, що діє на підставі Статуту, з іншого боку, уклали цей договір про наступне:".

2.2. Пункт 2.3 договору викласти у такій редакції:

"2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 до 31.07.2013 складає:

13 392 383,29 грн (тринадцять мільйонів триста дев'яносто дві тисячі триста вісімдесят три гривні двадцять дев'ять копійок), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 1590-3.1/5, виданою Головним управлінням Держкомзему у м. Севастополі 18.02.2012.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.08.2013 складає:

11 747 816, 47 грн (одинадцять мільйонів сімсот сорок сім тисяч вісімсот шістнадцять гривень сорок сім копійок), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 942-3.1/5, виданою Головним управлінням Держкомзему у м. Севастополі 01.08.2013."

2.3 . Розділ 4 договору викласти у такій редакції:

"4. Орендна плата та порядок розрахунків

4.1. Річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється згідно з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі, затвердженою рішенням міської Ради від 14.10.2003 № 1348 (зі змінами та доповненнями) (далі - Методика) у розмірі 3% (трьох відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

4.2. Розрахунок розміру орендної плати за користування земельною ділянкою здійснюється з урахуванням її цільового використання та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, які заповнюються під час укладання (поновлення) чи зміни умов договору оренди.

4.3. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:

Нормативна грошова оцінка х Ставка орендної = Сума річної

земельної ділянки (грн) плати (%) орендної плати ( грн)

Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:

- з 01.01.2012 до 31.07.2013 : 13 392 383,29 х 0,03 = 401 771,50 грн.

- з 01.08.2013 : 11 747 816,47 х 0,03 = 352 434,49 грн.

4.4. Наведений розрахунок величини річної орендної плати щорічно коригується відповідно до п. 4.6 цього договору.

4.5. Орендна плата за землю сплачується Орендарем у строки та порядку, які визначені Податковим кодексом України.

4.6. Нарахування розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Величина річної орендної плати підлягає щорічному перерахунку у строк до першого лютого поточного року залежно від щорічно індексованої грошової оцінки земельної ділянки.

Щорічний розрахунок орендної плати здійснюється Орендарем згідно з умовами цього договору та вимогами чинного законодавства та погоджується Орендодавцем.

4.7. У строк до 20 лютого поточного року щорічний розрахунок орендної плати, погоджений Орендодавцем, надається Орендарем державній податковій інспекції за місцем розташування земельної ділянки.

4.8. У разі порушення строків освоєння (забудови) орендованої земельної ділянки, визначених проектною документацією, розробленою та затвердженою в установленому порядку, що встановлені у договорі оренди, річна орендна плата до моменту введення в експлуатацію об'єкта капітального будівництва, передбаченого цим договором, справляється у двократному розмірі, але не більше 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

4.9. Розмір орендної плати переглядається у випадках:

- зміни умов господарювання, передбачених договором, у тому числі зміни цільового використання земельної ділянки;

- зміни розміру земельного податку, збільшення цін та тарифів, нормативної грошової оцінки земельної ділянки;

- зміни розмірів ставок орендної плати за землю, визначених Методикою;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено актом, складеним за участю Орендодавця;

- в інших випадках, передбачених законом.

Періодичність перегляду: рішення про зміни, які вказані у пункті 4.8., має бути прийнято до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких змін (плановий період). В іншому випадку норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, який настає за плановим періодом.

4.10. Розмір орендної плати не залежить від результатів господарської діяльності Орендаря .

4.11. У разі припинення права користування земельною ділянкою орендна плата сплачується за фактичний період перебування земельної ділянки у користуванні у поточному році.

4.12. За несвоєчасне внесення орендної плати стягується пеня у розмірі ставки пені за несвоєчасну сплату земельного податку відповідно до законодавства України.

4.13. Контроль за нарахуванням, перерахуванням до бюджету, стягненням заборгованості з орендної плати здійснюється у порядку, передбаченому Податковим кодексом України".

2.4. Розділ 5 договору доповнити пунктом 5.5 такого змісту:

"5.5. Право на оренду земельної ділянки не може бути відчужене Орендарем іншим особам, внесено до статутного фонду, передано у заставу".

2.5. Пункт 9.1.1 Розділу 9 договору доповнити підпунктом ж) такого змісту:

"ж) дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються".

2.6. Підпункт б) пункту 9.2.2 Розділу 9 договору викласти в такій редакції:

"б) виконувати зобов'язання землекористувача відповідно до умов цього договору, Земельного кодексу України, Податкового кодексу України".

2.7. Пункт 9.2.2 Розділу 9 договору доповнити підпунктами о), п), р) такого змісту:

"о) у разі переходу права власності на розташований на земельній ділянці об'єкт нерухомого майна до іншої особи, у десятиденний строк надати Орендодавцю копію документа, що підтверджує перехід права власності на об'єкт нерухомого майна (договір купівлі-продажу, дарування тощо) та у найкоротший строк вжити заходів до оформлення переходу права користування земельною ділянкою до набувача об'єкта нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці;

п) повідомляти Орендодавця про зміни своїх реквізитів, у тому числі організаційно-правової форми, найменування, юридичної адреси та ін., у десятиденний строк;

р) здійснювати оплату послуг з внесення відомостей про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки та додаткових угод до нього".

2.8. Пункт 12.5 Розділу 12 викласти у такій редакції:

"12.5. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи - Орендаря, не є підставою для зміни умов або розірвання договору".

Решта пунктів договору оренди землі, зареєстрованого Севастопольською міською філією ДП "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" у Державному реєстрі земель 24.05.2006 за № 040665900104, залишаються без змін та сторони підтверджують свої зобов'язання за ними.

3. В іншій частині в позові відмовити.

4. Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Югрефтрансфлот" (вул. Рибаків, буд. 5, м. Севастополь, 99014, ідентифікаційний код 00463869, п/р № 26006254900001 в ПАТ КБ "ПриватБанк", МФО 324935, або з інших рахунків) на користь Севастопольської міської Ради (вул. Леніна, буд. 3, м. Севастополь, 99011, ідентифікаційний код 24872845) 1 147,00 грн судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням суду законної сили.

Повне рішення складено 02.12.2013.

Суддя С. М. Альошина

СудГосподарський суд м. Севастополя
Дата ухвалення рішення26.11.2013
Оприлюднено11.12.2013
Номер документу35877348
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —919/1057/13

Рішення від 26.11.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Альошина Світлана Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні