Рішення
від 02.04.2009 по справі 9601-2008
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

9601-2008

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

Автономна Республіка Крим, 95003, м.Сімферополь, вул.Р.Люксембург/Речна, 29/11, к. 309

РІШЕННЯ

Іменем України

02.04.2009Справа №2-22/9601-2008

За позовом – Державної Азово – Чорноморської  екологічної інспекції,  м. Ялта, вул. Ширяєва, 5

до відповідача – Садово-городницьке товариство «Тарханкут»,  смт. Чорноморське, провулок Больничний, 5

про стягнення 47060,63 грн.

Суддя Калініченко А.А.

представники:

Від позивача –  Лапченко О.О., представник, дов. від 19 серпня 2008 року

Від відповідача –  Костенко Б.М., представник, дов. від 13 жовтня 2001 року, Присяжнюк М.О., представник, паспорт  

Обставини справи:

Позивач – Державна Азово – Чорноморська  екологічна інспекція звернулась до Господарського суду АР Крим з позовною заявою до відповідача - СГТ «Тарханкут», просить суд стягнути з відповідача  шкоду, заподіяну внаслідок порушення природоохоронного законодавства в сумі 47060,63 грн., мотивуючі позовні вимоги тим, що  відповідачем порушені ст. 44, 49 Водного кодексу України щодо спеціального водокористування.

Відповідач проти позову заперечував, посилаючись на те, що Державна Азово-Чорноморська екологічна інспекція звертаючись до суду із позовом перевищила владні повноваження, крім того розрахунок збитків є необґрунтованим, оскільки позивачем застосовано методика вирахування збитків, яка втратила чинність.

20 січня 2009 року сторони заявили клопотання про продовження строку вирішення даного спору відповідно до ст. 69 Господарського процесуального кодексу України.

Ухвалою Господарського суду АР Крим від 20 січня 2009 року строк вирішення спору продовжено за клопотанням сторін, відповідно до ст. 69 Господарського процесуального кодексу України.

Розгляд справи відкладався в  порядку ст. 77 Господарського процесуального кодексу України.

Розглянувши матеріали справи, надані сторонами докази, заслухавши пояснення представників сторін, суд -

встановив:

В ході перевірки СГТ «Тарханкут» щодо питань дотримання природоохоронного законодавства при здійсненні спеціального водокористування було встановлено, що  відповідач є садово-городницьким товариством.

Для задоволення господарство – побутових потреб, СГТ «Тарханкут» має три артезіанські свердловини, у зв'язку з чим СГТ «Тарханкут»  відноситься до суб'єктів  спеціального водокористування.

Відповідно до ст. 48 Водного кодексу України спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів  із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води  та  скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір

води  та  скидання  забруднюючих  речовин  із зворотними водами із  застосуванням каналів. Спеціальне  водокористування  здійснюється    юридичними    і  фізичними  особами  насамперед  для  задоволення  питних    потреб  населення,  а  також  для  господарсько-побутових, лікувальних,  оздоровчих,  сільськогосподарських,  промислових,    транспортних,  енергетичних, рибогосподарських та інших державних  і  громадських

потреб.

Статтею 49 Водного кодексу України встановлено, що спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу. Спеціальне водокористування є платним.

Спеціалістами Державної Азово – Чорноморської  екологічної інспекції під час планової перевірки діяльності СГТ «Тарханкут» було виявлено факт протизаконного водокористування трьома артезіанськими свердловинами, без дозволу на спеціальне водокористування, про що складений акт перевірки виконання вимог природоохоронного законодавства України № 52 від 08.05.2008 року, а.с. 5.

08.05.2008 року Державною Азово – Чорноморською  екологічною інспекцію винесений припис № 52/5-08, відповідно до якого СГТ «Тарханкут» преписано до 01.06.2008 року отримати дозвіл  на спеціальне  водокористування, обладнати свердловини приладами обліку добутої води.

08.05.2008 року Державною Азово – Чорноморською  екологічною інспекцію складений протокол про адміністративне правопорушення № 0003334,  винесено постанову про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу № 000334/48 у розмірі 85,00 грн. у відношенні  Костенка Б.М. (голова СГТ «Тарханкут»).

04.07.2008 року Державною Азово – Чорноморською  екологічною інспекцію було прийняте рішення № 4/1553 про тимчасову заборону (зупинення)  діяльності СГТ «Тарханкут» в частині спеціального водокористування артезіанськими свердловинами, відповідно до якого тимчасово заборонено відповідачу з 04.07.2008 року водокористування трьома свердловинами, розташованими в смт. Чорноморське на території СГТ «Тарханкут».

07.07.2008 року позивач звернувся до відповідача з претензією вих. № 176/7-08 про відшкодування збитків у розмірі 47060,63 грн.

Так, позивачем на підставі наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України № 37 від 18.05.1995 року «Про затвердження Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів» здійснений розрахунок збитків, а.с. 13.

При здійсненні розрахунку, позивачем було визначено що об'єм спожитої води у  2007 році склав 20717,28 м.куб., у 2008 році – 2934,56 м.куб.

З урахуванням тарифів, що діяли на період 2007-2008 роки, сума збитків на думку позивача склала 47060,63 грн.

Господарський суд погоджується із доводами позивача про необхідність визначення обсягу спожитой води виходячи з потужності насосів та часу їх роботи, з урахуванням відсутності у відповідача приладів обліку спожитої води.

Разом з тим, господарський суд вважає необґрунтованим розрахунок збитків наданий позивачем виходячі з наступного.

Відповідно до статті 111 ВК України підприємства, установи, організації і  громадяни  України,  а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без  громадянства зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного  законодавства,  в  розмірах  і порядку, встановлених законодавством України.

Згідно статті 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»  від 25 червня 1991 року №1264-XII  шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.

Відповідно до статті 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України №37 від 18.05.1995 р. затверджено Методику розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів.

Відповідно до пункту 6.1. зазначеної методики, при самовольному водокористуванні збиткі розраховуються за формулою: W х Тар., где W – об'єми води при самовільному водокористуванні, куб.м.; Тар. – діючі на час порушення тарифи на воду в одиницях національної валюти за 1 куб.м.

При визначені розміру збитків позивач використовував тариф на постачання питної води населенню, якій встановлено для Чорноморського виробничого управління житлово-комунального господарства (а.с. 10).

Однак з урахування того, що тариф на питне водопостачання включає в себе витрати ЧВУЖКГ пов'язані із забором, обробкою, транспортуванням питної води, адміністративні витрати пов'язані із господарською діяльністю, в той час як відповідач здійснював видобування водного ресурсу безпосередньо з природного джерела через скважину власними силами, при цьому згідно гідрогеологічних висновків Чорноморської районної СЕС (а.с. 79 -81) вода у свердловинах №1, 2 не є питною, господарський суд вважає за необхідне застосувати розмір збору за спеціальне водокористування, якій діяв під час самовільного водокористування з боку СГТ «Тарханкут».

Згідно Додатку № 2 до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань оподаткування» № 398-V від 30 листопада 2006 року протягом 2007 року розмір збору за спеціальне водокористування з підземних джерел на території АР Крим складав 22,37 коп. за 1 м куб.

Згідно Додатку №2  до Розділу II до Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» протягом 2008 року розмір збору за спеціальне водокористування з підземних джерел на території АР Крим складав 25,59  коп. за 1 м куб.

Отже, виходячи з наведених вище об'ємів спожитої води та розмірів зборів за спеціальне водокористування, судом був здійснений розрахунок збитків, відповідно до яких розмір збитку склав  у 2007 році – 4634,45 грн., у 2008 році – 750,95 грн.

Таким чином, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню  частково, на суму 5385,4 грн.

Доводи відповідача про відсутність у Державної Азово-Чорноморської інспекції повноважень на звернення до господарського суду із позовом про стягнення збитків суд вважає необґрунтованими.

Дійсно, відповідно до наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №242 від 12.05.2008 р., зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 17 липня 2008 р. за №658/15349 внесені зміни до п.п. 1 п. 7 Положення про Державну Азово-Чорноморську екологічну інспекцію та передбачено, що діяльністю інспекції поширюється на територію завширшки сто метрів від урізу води вздовж Азовського та Чорного морів, навколо заток від адміністративної межи території Херсонської області (Каланчацький район), навколо Кримського півострова до мису Казантип (смт. Щолкіне), а в місті Севастополі до урізу води Чорного моря.

В той же час, як вбачається з матеріалів, перевірка, в ході якої виявлені порушення з боку відповідача проводилась 08.05.2008 р., тієї самою датою видано припис про необхідність усунення порушень та накладено адміністративне стягнення на Костенко Б.Н., тобто до моменту набуття чинності зазначеним вище наказом.

Відповідно до п.п. 12 п.6 Положення про Державну Азово-Чорноморську екологічну інспекцію позивач має право подавати позови про відшкодування збитків та втрат завданих унаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Таким чином, проводячи перевірку позивач діяв в межах наданих йому повноважень та не позбавлений права звернутися до суду із позовом про відшкодування збитків, визначених за результатами проведення перевірки.

Згідно ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України оплата держмита та інформаційно-технічного забезпечення судового процесу підлягає покладанню на  відповідача.  

В судовому засіданні були оголошені вступна та резолютивна частини рішення згідно статті 85 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складений та підписаний відповідно до вимог статті 84 Господарського процесуального кодексу України  02 квітня 2009 року.

На підставі викладеного, керуючись ст. 82-84 Господарського процесуального Кодексу України, суд

                                                          вирішив:

1.          Позов задовольнити частково.

2.          Стягнути з  СГТ «Тарханкут» (смт. Чорноморське, провулок Больничний, 5, банківські реквізити невідомі, ідентифікаційний код 24876062) на користь Державного бюджету смт. Чорноморське (рахунок №31512921700304, МФО 824026, ЗКПО 34740468, код платежу 24062100 в банку одержувача: ГУ ДКУ в АР Крим, м. Сімферополь, одержувач: Державний бюджет смт. Черноморське) 5385,4 грн. збитків.

3.          Стягнути з  СГТ «Тарханкут» (смт Чорноморське, провулок Больничний, 5, банківські реквізити невідомі, ідентифікаційний код 24876062) до Державного бюджету   м. Сімферополя (рахунок № 31115095700002, МФО 824026, ЗКПО 34740405, код платежу: 22090200, в банку одержувача: ГУ ДКУ в АР Крим, м. Сімферополь, одержувач: державний бюджет м. Сімферополя) 102 грн. державного мита.

4.          Стягнути з  СГТ «Тарханкут» (смт Чорноморське, провулок Больничний, 5, банківські реквізити невідомі, ідентифікаційний код 24876062)  до Державного бюджету  м. Сімферополя (одержувач: 22050000, державний бюджет м. Сімферополя, рахунок № 31218259700002 в УДК в м. Сімферополь ГУ ДКУ в АР Крим, ЗКПО 34740405, МФО 824026, призначення платежу: за інформаційне забезпечення розгляду справи  в Господарському суді АР Крим) 118,00 грн. – витрат на інформаційно – технічне забезпечення судового процесу.

5.          Видати накази після набрання рішенням законної сили.

6.          В задоволенні позовних вимог у розмірі 41675,23 грн. відмовити.

   

Суддя Господарського суду

Автономної Республіки Крим                                        Калініченко А.А.

СудГосподарський суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення02.04.2009
Оприлюднено19.05.2009
Номер документу3589529
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —9601-2008

Рішення від 02.04.2009

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Калініченко А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні