6/16-09-243
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"09" квітня 2009 р.Справа № 6/16-09-243
Позивач: Державне підприємство „Іллічівський морський торговельний порт”
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю „Суднохідно-буксирна компанія „Новофлот”
Про: стягнення 857729,97 грн.
Суддя Демешин О.А.
Представники сторін
Від позивача: Кушнірук О.С. - довіреність
Від відповідача: Кирієнко А.М. - довіреність
Суть спору: Державне підприємство „Іллічівський морський торговельний порт” (далі –позивач) звернулось до господарського суду Одеської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю „Суднохідно-буксирна компанія „Новофлот” (далі –відповідач) про стягнення 512 123,92 грн. портових зборів (корабельного та адміністративного) за період з 17.10.2008р. 13.01.2009р.
.
21.03.2009.(вх.7716) позивачем до господарського суду Одеської області надано заяву про збільшення позовних вимог, відповідно до якої ДП „Іллічівський морський торговельний порт” просить стягнути з відповідача 857729,97грн. портових зборів з 17.10.2008р. по 28.02.2009р..
Позивач збільшені позовні вимоги підтримує у повному обсязі.
Відповідач з позовом не згоден з підстав, викладених у відзиві.
В судовому засіданні оголошувалась перерва до 0.04.2009р.
В С Т А Н О В И В:
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги Державне підприємство „Іллічівський морський торговельний порт” посилається на те, що в період з 17.10.2008 року по 28.02.2009 року при здійсненні власної господарської діяльності та виконанні умов договору № 677 від 18.09.2008 року, укладеного з Товариством з обмеженою відповідальністю „Суднохідно-буксирна компанія „Новофлот”, останнє за договорами портового буксирування, укладеними з судновласниками (агентами судновласників), за винагороду здійснювало виконання маневрів судна, у портових водах, ввід у порт та вивід з порту. Зазначена діяльність регламентується ст.ст. 229- 231 КТМ України.
Операції портового буксирування здійснювались відповідачем морськими буксирами : «Юпітер», «Торнадо», «Туман»(відповідно до додатку № 1 до договору № 677).
Позивач вважає, що враховуючи місця стоянки морських буксирів у Іллічівському морському рибному порту, для здійснення господарської діяльності у ДП «Іллічівський морський торговельний порт», вищевказані судна систематично здійснювали вхід в Іллічівський морський торговельний порт для здійснення буксирування та вихід з нього до місця постійної стоянки (Іллічівський морський рибний порт).
За кожний вхід та вихід суден в Іллічівський морський торговельний порт позивач, на підставі лоцманських квитанцій, виставляв відповідачу на оплату рахунки щодо сплати портових зборів, а саме –корабельного збору та адміністративного збору.
Відповідач ці рахунки не сплачував у зв`язку з чим ДП „ІМТП” просить стягнути з ТОВ „Судохідно-буксирна компанія „Новофлот” 857729,97грн. вказаних портових зборів за період роботи суден з 17.10.2008р. по 28.02.2009р..
Заперечуючи проти позову, відповідач посилається на те, що ТОВ „Суднохідно-буксирна компанія „Новофлот” не повинна була сплачувати портові збори, оскільки місце постійної стоянки суден у Іллічівськом морському рибному порту відноситься до акваторії Іллічівського морського торговельного порту і морські буксири „Юпітер”, „Торнадо” та „Туман” - не здійснювали входів до морського порту і виходів за які слід сплачувати корабельний і адміністративний збори.
Крім того, відповідач вважає, що віднесення суден позивачем до групи „В” здійснено безпідставно, оскільки вищевказані морські буксири відносяться до групи „Е” (судна місцевого портового флоту) на які не нараховується адміністративний та корабельний збори.
Заслухавши пояснення сторін та дослідивши матеріали справи, суд вважає, що у задоволенні позову слід відмовити, виходячи з наступного:
Відповідно до ст. 84 Кодексу торговельного мореплавства України - у морському порту справляються цільові портові збори. Розмір портових зборів визначається Кабінетом міністрів України. Так, розмір та порядок нарахування встановлені Положенням про портові збори, затв. Постановою Кабінету Міністрів України № 1544 від 12.10.2000р. (зі змінами та доповненнями). Відповідно до ст.. 85 Кодексу торговельного мореплавства України під час перебування у морському порту будь-яке судно зобов'язане дотримуватись чинних законів і правил України, у тому числі і тих, що стосуються нарахування та сплати портових зборів.
Відповідно до ст. 20 Кодексу торговельного мореплавства України судновласником зазначається юридична особа, яка експлуатує судно від свого імені, незалежно від того, чи є вона власником судна, чи використовує на інших законних підставах.
Відповідно до п. 1 Положення про портові збори (затв. Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2000р. № 1544) портові збори (корабельний , канальний, причальний, якірний, адміністративний та санітарний) справляються у морських портах із суден зазначених груп і плавучих споруд, що плавають під Державним прапором України та іноземним прапором. На підставі ознак наведених у п. 1 Положення про портові збори, позивач вважає, що судна «Юпітер», «Торнадо», «Туман» відносяться до групи „В” (буксири).
Таким чином, на думку позивача, торгові збори нараховані за суднозаходи морських буксирів „Юпітер”, „Торнадо”, „Туман” підлягають сплаті його судновласником (відповідачем) , який використовує їх на підставі договорів фрахтування.
Так, відповідно до п. 17 Положення про портові збори із суден групи „В” корабельний збір справляється за кожне заходження в порт і вихід з порту, а п. 32 Положення передбачає, що адміністративний збір справляється під час кожного заходження судна у порт.
В позовній заяві зазначено, що з урахуванням місця стоянки морських буксирів у Іллічівському морському рибному порту, для здійснення господарської діяльності у ДП «Іллічівський морський торговельний порт», зазначені судна систематично здійснювали вхід в Іллічівський морський торговельний порт (для здійснення буксирування) та вихід з нього.
Однак, такий висновок позивача є безпідставним з огляду на те, що Постановою КМУ від 31.10.2007 р. № 1278 встановлені межі акваторії Іллічівського морського торговельного порту (система координат - WGS - 84). Акваторія порту включає акваторію Сухого лиману, акваторію району якірної стоянки
№ 351, акваторію зовнішнього рейду, обмежену береговою лінією та акваторію звалища грунту Іллічівського порту
Місце стоянки буксирів Відповідача знаходиться на акваторії Сухого лиману, тобто -
в межах акваторії Іллічівського морського торговельного порту. Тому, суд вважає, що при переходах буксирів „Юпітер”, „Торнадо” і Туман” з місця стоянки до місця виконання буксирувальних робіт – вищевказаними суднами не здійснювалось входів та виходів в порт в розумінні пунктів 17, 32 Положення про портові збори.
Вказане підтверджується листом Державної морської інспекції з безпеки судноплавства № 02\18.23-305 від 20.03.2009р. в якому зазначено, що згідно згідно координат, наведених у Додатку до Постанови КМ України від 31.10.2007р. за № 1278 –межі акваторії, що надається у користування Державного підприємства „Іллічівський морський торговельний порт” стоянка ПМ-623 знаходиться на акваторії Іллічівського морського торговельного порту.
Крім того, розділом 2 (Вхід суден у порт і вихід їх з порту) Обов`язкових постанов по Іллічівськом морському торговельному порту, затвердженими наказом начальника порту №698 від 10.07.2007р., встановлено порядок входу і виходу суден з порту.
Для цього, капітани суден повинні за 48 годи повідомляти капітана порту та головного диспетчера про час приходу. Для оформлення приходу капітан судна повинен надати документи, передбачені пунктом 2.1.13 Обов`язкових постанов.
Аналогічно, певні вимоги встановлені для виходу суден з порту.
Як вбачається з листа капітана Іллічівського порту від 23.03.2009р. за № 03.1\9-109, надісланого на адресу господарського суду Одеської області, реєстрація приходу буксирів „Юпітер”, „Торнадо”, „Туман” була здійснена тільки 26.05.2008р.
За період з 17.10.2008р. по 31.01.2009р. –входів та виходів вищевказаних буксирів не реєструвалось.
Також, в сам Позивач в позовній заяві зазначає, що.. ТОВ «Судохідно - буксирна компанія «НОВОФЛОТ»за договорами портового буксирування, укладених з судновласниками (агентами судновласників), за винагороду здійснював виконання маневрів судна, у портових видах, ввід у порт та вивід з порту. Зазначена діяльність регламентується ст.ст. 229-231 КТМ...
Ст. 229 КТМ визначає поняття договору портового буксирування. За договором портового буксирування буксировласник за винагороду здійснює ввід у порт або вивід з порту суден та інших плавучих об'єктів, виконання маневрів судна, що буксирується, швартовних та інших операцій у портових водах.
Відповідно до зазначеної статті КТМ, всі роботи за договором портового буксирування здійснюються Відповідачем виключно в портових водах Позивача, в тому числі ввід судна в порт та вивід з порту, не порушуючи режиму плавання в портових водах, передбаченого п. З Обов'язкових постанов.
При здійсненні своєї господарської діяльності буксири Відповідача зустрічають вхідне судно після проходу його підхідним каналом і супроводжують вихідне судно до нього (п. 4.1.9. Обов'язкових постанов по Іллічівськом морському торговельному порту (далі - Обов'язкові постанови)). Ця операція називається ввід судна (вхідного судна) в порт та вивід судна (вихідного судна) з порту.
Портові збори, зокрема –корабельний та адміністративний, передбачені Положенням про портові збори, стягуються з вхідних суден, які буксири вводять в порт, та вихідних суден, які буксири виводять з порту. При цьому, як зазначалось вище, самі буксири не входять в порт та не виходять з нього в розумінні положень, зазначених в Положенні про портові збори, а здійснюють таку буксирну операцію в портових водах Відповідача.
Вказане, також, спростовує посилання позивача про необхідність сплати відповідачем корабельного та адміністративного зборів.
Крім цього, пунктами 12-17, 32-34 Положення про портові збори встановлено що корабельний та адміністративний збори нараховуються та справляються з суден у закордонному плаванні та з суден у каботажному плаванні.
п. 38 ст.1. Митного кодексу України надане визначення судно каботажного плавання - це судно, яке без заходу до портів інших держав здійснює каботажні перевезення між портами України;
Ст. 131 Кодексу торговельного мореплавства України встановлено, що каботажні перевезення - це перевезення між портами України здійснюються суднами, що
плавають під Державним прапором України, а також суднами, які плавають під іноземним прапором за умови одержання на це дозволу Міністерства транспорту України.
Ст. 132 КТМ України встановлено, що міжнародні перевезення - це перевезення між портами України й іноземними портами можуть здійснюватися як суднами, що плавають під Державним прапором України, так і за умови взаємності суднами, що плавають під іноземним прапором.
Однак, при виконанні робіт на акваторії Іллічівського морського торговельного порту, буксири Товариства з обмеженою відповідальністю «Судохідно - буксирна компанія «НОВОФЛОТ»не можна вважати судами у закордонному плаванні або судами у каботажному плаванні.
Крім наведеного, в позовній заяві зазначено, що на підставі ознак наведених у п. 1
Положення про портові збори судна «Юпитер», «Торнадо», «Туман»були віднесені до групи В (буксири). Проте, позивач не зазначив на підставі яких саме ознак судна «Юпитер», «Торнадо», «Туман» були віднесені до групи В (буксири).
Відповідач направив позивачу лист вих. № 14-0 від 03.10.2008 року в якому зазначив що буксири Відповідача відносяться до групи Е (судна місцевого портового флоту), які відповідно до п.п.13, 33 Положенням про портові збори звільняються від сплати корабельного та адміністративного зборів.
Те, що судна „Юпітер”, „Торнадо”, „Туман” слід відносити до групи Е (судна місцевого портового флоту) свідчить наступне:
Відповідно до умов договору № 677 від 18.09.2008 р., укладеного між позивачем та відповідачем, позивач забезпечує постійне перебування буксирів Товариства з обмеженою відповідальністю «Судохідно - буксирна компанія «НОВОФЛОТ»на акваторії Іллічівського морського торговельного порту з метою надання буксирних послуг судам та будь-яким іншим плавзасобам що здійснюють вхід в порт та вихід з нього. Буксири відповідача виконують комплексне обслуговування суден спільно з буксирами позивача під керівництвом диспетчерської ДП «Іллічівський морський торговельний порт»у відповідності зі змінно-добовим планом роботи Іллічівського морського торговельного порту (3-4 операції на добу).
Згідно з п.п.3.2.14 Обов'язкових постанов, буксири відповідача відносяться до службово - допоміжних суден портового флоту.
Цей факт підтверджується також тим, що на виконання вимог п.п. 2.3.17 Обов'язкових постанов для одержання права самостійного плавання в портових водах відповідач отримав право безлоцманського плавання в портових водах ДП «Иллічівський морський торговельний порт», яке видається лише судноводіям службово - допоміжних суден і пасажирських катерів портового флоту (Акт перевірки знань судноводіїв составу суден ТОВ «Судохідно - буксирна компанія «НОВОФЛОТ»від 11.06.2008 р., затверджений капітаном Іллічівського морського торговельного порту).
Таким чином, буксири відповідача не здійснюють систематичного входу в порт та виходу з порту, не є судами в каботажному або закордонному плаванні, а відносяться до суден місцевого портового флоту, які на підставі п. 1 Положення про портові збори, відносяться до групи Е та звільняються від сплати корабельного та адміністративного зборів.
На підставі викладеного, суд вважає, що у задоволенні позову слід відмовити у повному обсязі.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд, -
В И Р І Ш И В :
У задоволенні позову Державного підприємства „Іллічівський морський торговельний порт” до Товариства з обмеженою відповідальністю „Суднохідно-буксирна компанія „Новофлот” про стягнення 857729гривень 97 коп. - відмовити у повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його прийняття.
Суддя Демешин О.А.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 09.04.2009 |
Оприлюднено | 19.05.2009 |
Номер документу | 3592397 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Демешин О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні