3/16-09-430
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"22" квітня 2009 р.Справа № 3/16-09-430
За позовом: прокурора Фрунзівського району Одеської області в інтересах держави в особі Фрунзівської районної державної адміністрації Одеської області
До відповідача:
Товариства з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА"
про визнання недійсним договору оренди та зобов'язання звільнити зайняту земельну ділянку
Суддя Д'яченко Т.Г.
Представники:
Від прокуратури Одеської області: Лянна О.А. - представник, діючий за посвідченням №98 від 04.11.1998р.
Від Фрунзівської РДА Одеської області: не з'явився
Від відповідача: не з'явився
СУТЬ СПОРУ: Прокурор Фрунзівського району Одеської області звернувся до господарського суду Одеської області із позовною заявою та уточненнями до неї, в інтересах держави в особі Фрунзівської районної державної адміністрації Одеської області, в яких просить суд визнати укладений 09.06.2008р. між Фрунзівською районною державною адміністрацією Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА" договір оренди земельної ділянки загальною площею 84,82 га, в тому числі 84,82 га ріллі на землях резервного фонду Онилівської сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 364 дні недійсним та зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА" звільнити зайняту земельну ділянку площею 84,82 га із земель резервного фонду Онилівської сільської ради Фрунзівського району та повернути її за належністю Фрунзівській районній державній адміністрації.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 27.03.2009р. виключено Фрунзівську районну державну адміністрацію Одеської області з кола відповідачів у справі № 3/16-09-430.
Представники Фрунзівської районної державної адміністрації Одеської області та Товариства з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА" у судові засідання не з'явились, письмових відзивів на заявлені прокуратурою вимоги не надали.
У зв'язку з неподанням Товариством з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА" по справі письмового відзиву на позовну заяву, справу розглянуто за наявними в ній матеріалами на підставі ст.75 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника прокуратури, суд встановив.
Розпорядженням Фрунзівської районної державної адміністрації Одеської області № 261/2008 від 17.03.2008р. надано дозвіл Товариству з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 90,96 га в оренду із земель запасу Онилівської сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, доручено ТОВ "БІОЛЕНД-ОДЕСА" замовити в землевпорядній організації проект відведення земельної ділянки за рахунок коштів Товариства з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА", укласти договір оренди з районною державною адміністрацією, встановлено орендну плату за користування земельною ділянкою у розмірі 1,5 відсотка вартості земельної ділянки з урахуванням індексації.
Розпорядженням Фрунзівської районної державної адміністрації Одеської області № 407/2008 від 05.05.2008р. внесено зміни до розпорядження адміністрації № 261/2008 від 17.03.2008р., а саме, надано дозвіл Товариству з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 84,82 га в оренду із земель резервного фонду Онилівської сільської ради терміном на 10 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
09.06.2008р. між Фрунзівською районною державною адміністрацією Одеської області (Орендодавець) з одного боку та Товариством з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА" (Орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки, згідно умов якого Орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове, платне користування земельну ділянку загальною площею 84,82 га із земель резерву Онилівської сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 364 дні. Сторонами договору встановлено орендну плату у розмірі 1,5 відсотка вартості земельної ділянки, що дорівнює 8850,37 грн.
09.06.2008р. наведену земельну ділянку фактично передано у користування Товариства з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА" на підставі акту приймання-передачі.
Розпорядженням Фрунзівської районної державної адміністрації Одеської області від 07.11.2008р. № 866/2008 на протест прокуратури Фрунзівського району скасовано розпорядження Фрунзівської районної державної адміністрації 261/2008 від 17.03.2008р. з урахуванням змін до розпорядження № 407/2008 від 05.05.2008р.
З залученого до матеріалів справи листа Відділу Держкомзему у Фрунзівському районі Одеської області від 20.01.2009р. №25-01-17/135 адресованого представнику прокуратури Фрунзівського району вбачається, що проект землеустрою щодо відведення Товариству з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА" земельної ділянки загальною площею 84,82 га із земель запасу та резерву Онилівської сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва не розроблений, з відповідними органами не погоджувався, позитивних висновків державної землевпорядної експертизи не отримував та в установленому порядку не затверджувався, аукціон з приводу надання земельної ділянки площею 84,82 га не проводився.
Позовні вимоги прокуратури Фрунзівського району Одеської області ґрунтуються на порушенні сторонами договору оренди земельної ділянки від 09.06.2008року умов діючого законодавства при укладенні договору та направлені на визнання вказаного договору недійсним та зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА" звільнити земельну ділянку зайняту без законних підстав.
Суд, розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника прокуратури, проаналізувавши норми чинного законодавства, дійшов наступних висновків.
Згідно ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину (договору) є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою –третьою, п'ятою та шостою статті 203 ЦК України, згідно ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.
Згідно положень ст.125 Земельного кодексу України, право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації, приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.
Згідно положень п. 2 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Згідно положень п. 3 ст. 122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів, зокрема, сільськогосподарського використання.
Положеннями ст. 123 Земельного кодексу України передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом її відведення, звертається з клопотанням про вибір місця розташування земельної ділянки до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації. Вибір місця розташування земельної ділянки та надання дозволу і вимог на розроблення проекту її відведення здійснюються у порядку, встановленому статтею 151 цього Кодексу.
Відповідно до положень ст. 151 Земельного кодексу України вибір місця розташування земельних ділянок здійснюють відповідні сільські, селищні, міські, районні, обласні ради, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, Кабінет Міністрів України відповідно до їх повноважень щодо вилучення та передачі (надання) цих ділянок. Відповідний орган державної влади або орган місцевого самоврядування згідно із своїми повноваженнями розглядає заяву (клопотання) і в тижневий строк з дня її реєстрації направляє її копії на розгляд територіальних органів виконавчої влади з питань земельних ресурсів, органів містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, природоохоронних і санітарно-епідеміологічних органів, а також до відповідних територіальних органів виконавчої влади з питань лісового або водного господарства (у разі вилучення (викупу), надання, зміни цільового призначення земельних ділянок лісогосподарського призначення чи водного фонду). Зазначені органи протягом трьох тижнів з дня одержання заяви (клопотання) надають відповідній сільській, селищній, міській, районній, обласній раді чи Кабінету Міністрів України, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевій державній адміністрації висновок про можливість відведення земельної ділянки для цілей, зазначених у заяві (клопотанні), граничні розміри земельної ділянки та її площу, склад угідь земель, вимоги щодо відведення земельної ділянки. Після отримання висновків органів, зазначених у частині сьомій цієї статті, про можливість відведення земельної ділянки для цілей, зазначених у заяві (клопотанні), та рішення Верховної Ради України (у разі необхідності) відповідний орган державної влади або орган місцевого самоврядування, згідно із своїми повноваженнями, у двотижневий строк розглядає матеріали вибору земельної ділянки і приймає рішення про затвердження зазначених матеріалів та надає дозвіл і вимоги на розроблення проекту відведення земельної ділянки або мотивоване рішення про відмову
Згідно положень ст. 13 Закону України „Про оцінку земель” передбачено необхідність проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок в разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно ст. 9 Закону України „Про державну експертизу землевпорядної документації” обов'язковій державній експертизі підлягають, зокрема, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Крім наведеного, згідно положень ст. 15 Закону України „Про оренду землі” невід'ємною частиною договору оренди землі є: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Законом.
Однак, при укладанні оспорюваного договору було порушено вимоги названих законів, земельні торги з приводу надання земельної ділянки в користування не проводились, нормативна грошова оцінка земельної ділянки при визначенні розміру орендної плати за земельні ділянки державної власності не проводилась, проект відведення земельної ділянки не розроблявся та не затверджувався, а після укладення спірного договору орендар неправомірно приступив до використання земельної ділянки без встановлення земельної ділянки в натурі.
З огляду на те, що матеріали справи не містять доказів дотримання сторонами положень спеціальних законів, якими передбачено порядок передачі земельних ділянок у орендне користування, суд приходить до висновку, що договір оренди земельної ділянки від 09.06.2008року, укладений між Фрунзівською районною державною адміністрацією Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА", підлягає визнанню недійсним як такий, що суперечить вимогам закону.
В положеннях п. 3 роз'яснення Вищого арбітражного суду України № 02-5/111 від 12.03.1999р. „Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням угод недійсними” зазначено, що за загальним правилом угода, визнана недійсною, вважається такою з моменту її укладення. Це стосується і згаданих раніше угод, визнаних недійсними у судовому порядку. Виняток з цього правила становлять угоди, зі змісту яких випливає, що вони можуть бути припинені лише на майбутнє, оскільки неможливо повернути усе одержане за ними, наприклад, вже здійснене користування за договором майнового найму, зберігання за договором схову тощо. У такому випадку одночасно з визнанням угоди недійсною господарський суд повинен зазначити у рішенні, що вона припиняється лише на майбутнє.
З урахуванням викладеного, позовні вимоги підлягають задоволенню по суті з визнанням договору недійсним та припиненим на майбутнє.
Відповідно до ст. 321 Цивільного кодексу України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Відповідно до положень ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є: договори та інші правочини; створення літературних, художніх творів, винаходів та інших результатів інтелектуальної, творчої діяльності; завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі; інші юридичні факти. Цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки можуть виникати з рішення суду. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства або договором, підставою виникнення цивільних прав та обов'язків може бути настання або ненастання певної події.
Згідно ст. 387 Цивільного кодексу України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Згідно положень ст. 121 Конституції України одним з основних завдань прокуратури є представництво інтересів держави в суді.
Враховуючи вищевикладене, вимоги прокуратури Фрунзівського району Одеської області, як органу, що здійснює захист інтересів держави в суді, про визнання договору оренди земельної ділянки від 09.06.2008року, укладеного між Фрунзівською районною державною адміністрацією Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА" недійсним та зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА" звільнити земельну ділянку зайняту без законних підстав підлягають задоволенню.
На підставі ст. ст. 44, 49 ГПК України витрати по сплаті державного мита в сумі 85 грн. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118 грн. покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 75, 82-85 ГПК України, суд, –
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Договір оренди земельної ділянки загальною площею 84,82 га ріллі на землях резервного фонду Онилівської сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 364 дні від 09.06.2008р., укладений між Фрунзівською районною державною адміністрацією Одеської області та ТОВ "БІОЛЕНД-ОДЕСА" - визнати недійсним та припинити на майбутнє.
3. Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА" (01030, м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, буд. 31/27, літ. А, код 35677434) звільнити зайняту земельну ділянку площею 84,82 га із земель резервного фонду Онилівської сільської ради Фрунзівського району та повернути її за належністю Фрунзівській районній державній адміністрації (66700, Одеська область, смт. Фрунзівка, вул. Леніна, 67, код 04057238).
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "БІОЛЕНД-ОДЕСА" (01030, м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, буд. 31/27, літ. А, код 35677434):
- до державного бюджету України, одержувач ГУДКУ у Одеській області МФО 828011, р/р 31114095700008, банк одержувача ГУДКУ у Одеській області, код 23213460 - держмито в сумі 85 (вісімдесят п'ять) грн.
- до державного бюджету України, одержувач ГУДКУ у Одеській області р/р 31217259700008, МФО 828011, банк одержувача ГУДКУ у Одеській області код 23213460, КБК 22050000, –витрати на ІТЗ судового процесу у сумі 118 (сто вісімнадцять ) грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 85 ГПК України.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення підписано 27.04.2009р.
Суддя Д'яченко Т.Г.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 22.04.2009 |
Оприлюднено | 19.05.2009 |
Номер документу | 3592672 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Д'яченко Т.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні