Постанова
від 04.12.2013 по справі 5008/316/2012
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"04" грудня 2013 р. Справа № 5008/316/2012

Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:

Головуючого судді Дубник О.П.

Суддів Скрипчук О.С.

Матущака О.І.

при секретарі Мазепі Н.В.

розглянув апеляційну скаргу Сюртівської сільської ради без номера від 16.10.2013 року (вх. №05-05/2230/13 від 21.10.2013 року)

на рішення Господарського суду Закарпатської області від 16.09.2013 року

у справі №5008/316/2012

за позовом Сюртівської сільської ради Ужгородського району, с. Сюрте, Ужгородський район, Закарпатська область

до Тийгласької сільської ради Ужгородського району, с. Тийглаш, Ужгордський район, Закарпатська область

за участю третьої особи-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Ужгородської районної ради, м. Ужгород, Закарпатська область

за участю третьої особи-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Виробничо-комерційного сільськогосподарського підприємства «Дружба», с. Сюрте, Ужгородський район, Закарпатська область

за участю третьої особи-3, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Магістральплюс», с. Баранинці, Ужгородський район, Закарпатська область

про визнання недійсним рішення

За участю представників:

від позивача: не з'явився (належно повідомлений);

від відповідача: Дудурич І.В., представник (довіреність в матеріалах справи);

від третіх осіб 1, 2: не з'явилися (належно повідомлені);

від третьої особи 3: Дудурич І.В., представник (довіреність в матеріалах справи).

Судом роз'яснено права та обов'язки, передбачені ст.ст.20, 22 Господарського процесуального кодексу України (надалі - ГПК України).

Відводів складу суду в порядку ст.20 ГПК України не заявлялось. Заяв про технічну фіксацію судового процесу від учасників судового процесу не надходило.

Розпорядженням В.о. голови Львівського апеляційного господарського суду від 04.12.2013 року (знаходиться у справі) змінено склад суду. Новим складом суду розгляд справи розпочато заново та завершено прийняттям постанови.

Рішенням Господарського суду Закарпатської області від 09.10.2012 року, залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 11.04.2013 року у цій справі позов задоволено. Визнано недійсним рішення Тийгласької міської ради від 28.09.2005 року «Про оформлення права власності на адмінбудівлю». Стягнуто з Тийгласької сільської ради на користь Сюртівської сільської ради 1073 грн. судового збору.

Постановою Вищого господарського суду України від 02.07.2013 року попередні судові акти скасовано, а справу передано на новий розгляд до місцевого господарського суду. У своїй постанові суд касаційної інстанції зазначив, що судами не з'ясовано зміст порушеного речового права позивача; не досліджено додержання позивачем необхідних дій з переоформлення права власності на адмінбудинок; не встановлено можливості її здійснення згідно з вимогами законодавства.

При новому розгляді справи, рішенням Господарського суду Закарпатської області від 16.09.2013 року у цій справі (суддя Васьковський О.В.) відмовлено в задоволенні позову Сюртівської сільської ради до Тийгласької сільської ради, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Ужгородської районної ради, Виробничо-комерційного сільськогосподарського підприємства «Дружба», Товариства з обмеженою відповідальністю «Магістральплюс», про визнання недійсним рішення Тийгласької міської ради від 28.09.2005 року «Про оформлення права власності на адмінбудівлю».

Не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду, позивач оскаржив його в апеляційному порядку. Зокрема, апелянт зазначає, що адмінбудівля знаходиться в межах населеного пункту с. Сюрте, а тому право розпоряджатися нею належить позивачу, а не відповідачу. Скаржник вважає, що рішення про оформлення права власності на адмінбудівлю мало прийматися Сюртівською сільською радою. Сюртівська сільська рада просить оскаржуване рішення місцевого господарського суду скасувати та прийняти нове рішення, яким задоволити позовні вимоги.

Тийгласька сільська рада у відзиві на апеляційну скаргу зазначає, що позивач не надав доказів звернення до Ужгородського районного комунального підприємства (бюро) технічної інвентаризації та реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна щодо оформлення майнових прав та відмови вказаного органу в оформленні права; не надав доказів, які підтверджують реєстрацію за Сюртівською сільською радо права власності на 1/2 адміністративної будівлі за адресою: с. Тийглаш, вул. Сент Іштван, 138. Окрім цього, відповідач зазначає, що власниками адмінбудівлі є Ужгородська районна рада та ВКСП ТОВ «Дружба». Відповідач вважає між сторонами виник адміністративний спір. Тийгланська сільська рада просить оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Ужгородська районна рада у відзиві на апеляційну скаргу зазначає, що не підтримує її.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Магістральплюс» (надалі ТОВ «Магістральплюс») у відзиві на апеляційну скаргу зазначає, що, оскільки, позивач не здійснив реєстрації адміністративної будівлі, то до нього не перейшло право власності на вказане нерухоме майно. Також ця третя особа зазначає, що позивач не є належним позивачем у справі. ТОВ «Магістральплюс» зазначає, що позов пред'явлено поза межами позовної давності та просить відмовити у зв'язку з пропуском позовної давності. ТОВ «Магістральплюс» просить залишити оскаржуване рішення без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Виробничо-комерційне сільськогосподарське підприємство «Дружба» (надалі ВКСГП «Дружба») відзиву на апеляційну скаргу не надало, явку повноважного представника в судове засідання не забезпечило.

Колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду, керуючись нормами ст.101 ГПК України щодо меж перегляду справи в апеляційній інстанції, вважає, що є можливим прийняти за наслідками розгляду апеляційної скарги постанову в даному судовому засіданні.

Львівський апеляційний господарський суд, перевіривши доводи апеляційної скарги та дослідивши наявні докази у справі, зробив висновок, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення. При цьому, апеляційний суд встановив наступні обставини та керувався такими мотивами.

Відповідно до рішення Закарпатської обласної ради 8 сесії 4 скликання від 23.09.2003 року №256 «Про зміну та встановлення меж населених пунктів Ужгородського району» (Рішення від 23.09.2003 року №256), яке прийняте на основі на основі проектів землеустрою по зміні та встановленню меж населених пунктів Ужгородського району, встановлено межу с. Сюрте - загальною площею 750,9 га та с. Тийглаш - загальною площею 379,0 га. За змістом Проекту встановлення нової межі (зміни меж) населених пунктів с. Сюрте та с. Тийглаш Сюртівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області, розробленого у 2003 році Товариством з обмеженою відповідальністю «Землемір», земельна ділянка, на якій розташована адмінбудівля сільської ради, знаходилася в межах с. Сюрте. За графічною картою, що є невід`ємною частиною погодженого Проекту поділу меж 2003 року, затвердженого вказаним рішенням Закарпатської обласної ради, земельна ділянка на якій знаходиться будівля Сюртівської сільської ради перебуває в межах території населеного пункту с. Сюрте та має адресу с. Сюрте, вул. Ракоці, 2.

Згідно з розпорядженням голови Ужгородської райдержадміністрації №19 від 17.01.2004 року (Розпорядження від 17.01.2004 року №19) створено комісію, яка відповідно до протоколу від 27.01.2004 року розглянула питання щодо встановлення меж територій земель між даними сільськими радами та провела польове обстеження і погодження суміжних меж територій сільських рад. За змістом Проекту землеустрою щодо формування територій і графічного встановлення адміністративних меж Сюртівської та Тийгласької сільських рад Ужгородського району Закарпатської області, виготовленого ДП «Закарпатський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» у 2004 році, відповідно до поконтурних відомостей земельних ділянок, включених до Тийгласької сільської ради, земельна ділянка, на якій розміщена адмінбудівля сільської ради, знаходиться на території Тийгласької сільської ради.

26 березня 2004 року Ужгородська районна рада 11 сесії 4 скликання прийняла рішення «Про зміну та встановлення меж сільських рад» (Рішення від 26.03.2004 року) відповідно до якого вирішила погодити розподіл меж сільських рад згідно додатку (п.1); просити обласну раду прийняти рішення по встановленню та зміні меж сільських рад району (п.2).

Згідно Проекту землеустрою щодо формування територій і графічного встановлення адміністративних меж Сюртівської та Тийгласької сільських рад Ужгородського району Закарпатської області (який є додатком до Рішення від 26.03.2004 року), зокрема, Пояснювальної записки, межі територій рад в південній частині проходять по межах існуючих населених пунктів. За змістом Акта польового обстеження і погодження зміни меж сільських населених пунктів, підписаного заступником голови Ужгородської районної ради - Е.Т. Крицьким, начальником відділу земельних ресурсів - М.В. Попович, заступником голови Ужгородської райдержадміністрації - А.М. Черниченко, начальником відділу містобудування і архітектури - І.В. Зазулич тощо, претензій, щодо встановленої (зміни) меж населених пунктів Сюртівської сільської ради з боку сільської ради, представників суміжних землекористувачів, відділу земельних ресурсів, архітектури, екологічної інспекції не заявлено. Межі населених пунктів с. Сюрте та с. Тийглаш Сюртівської сільської ради комісією погоджені.

Однак, Ужгородська районна рада не зверталася до обласної ради щодо врегулювання цього питання на обласному рівні.

Рішенням Тийгласької сільської ради Ужгородського району від 28.09.2005 року «Про оформлення права власності на адмінбудівлю» (Рішення від 28.09.2005 року) вирішено оформити право власності адмінбудівлі, що знаходиться за адресою: с. Тийглаш, вул. Сент Іштвана, 138 (колишня адреса: с. Сюрте, вул. Ракоці,2) за ВКСП «Дружба» на правах колективної власності, що складає 1/2 частини будівлі та 1/1 частини гаражів; за територіальною громадою Ужгородського району в особі Ужгородської районної ради на правах комунальної власності, що складає 1/2 частини будівлі (п.1).

Відповідно до рішення Ужгородської районної ради 7 сесії 5 скликання від 23.03.2007 року №117 «Про передачу майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Ужгородського району Сюртівській сільській раді» (Рішення від 23.03.2007 року №117) вирішено передати у власність територіальної громади с. Сюрте другий поверх адмінбудівлі за адресою: с. Тийглаш, вул. Сент-Іштвана, 138, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ Ужгородського району (п.1). Доручено Відділу комунальної власності районної ради здійснити передачу майна відповідно до чинного законодавства (п.2).

Згідно Акту прийому-передачі об'єкта від 23.05.2007 року Ужгородська районна рада передала, а Сюртівська сільська рада прийняла у власність територіальної громади с. Сюрте другий поверх адмінбудинку, що знаходиться за адресою: с. Тийглаш, вул. Сент-Іштвана, 138.

Листом від 09.07.2009 року за №550/01-16 Ужгородське районне комунальне підприємство (бюро) технічної інвентаризації та реєстрації права власності на об'єкти нерухомого майна повідомило Сюртівській сільській раді, на підставі Рішення від 28.09.2005 року було виготовлено свідоцтво про право власності на об'єкт нерухомого майна, що знаходиться за адресою: Закарпатська область, Ужгородський район, с. Тийглаш, вул. Сент Іштвана (вул. Леніна), 138 та проведена реєстрація за Ужгородською районною радою на праві комунальної власності на 1/2 частину об'єкту зазначеного нерухомого майна. Цим же листом позивачу повідомлено, що для оформлення права власності на об'єкт нерухомого майна, адмінбудинок, що відповідно до Рішення Ужгородської районної ради від 23.03.2007 року №117 передано у власність територіальної громади с. Сюрте, необхідно звернутись до Тийгласької сільської ради для винесення рішення про оформлення права власності за Сюртівською сільською радою.

Положеннями ч.1 ст.21 ЦК України визначено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Відповідно до ч.1 ст.393 ЦК України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

Отже, підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.

Частинами 1 та 3 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування» визначено, що, правовий статус місцевого самоврядування в Україні визначається Конституцією України, цим та іншими законами, які не повинні суперечити положенням цього Закону. Органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Положеннями ч.4 ст.71 цього закону передбачено, що органи та посадові особи місцевого самоврядування мають право звертатися до суду щодо визнання незаконними актів місцевих органів виконавчої влади, інших органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальних громад, повноваження органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Відповідно до пп.«а» п.8.1 Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 року №7/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 28.07.2010 року №1692/5), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.02.2002 року за №157/6445 (чинного на момент звернення позивача із заявою про оформлення права власності) оформлення права власності на нерухоме майно проводиться з видачею свідоцтва про право власності за заявою про оформлення права власності на нерухоме майно органами місцевого самоврядування, зокрема, юридичним особам на підставі документів, установлених законодавством, які підтверджують право власності на об'єкти нерухомого майна та не віднесені до правовстановлювальних документів, передбачених у додатку 2 до Положення.

З врахуванням наведених норм законодавства, встановлених місцевим господарським судом фактичних обставин справи, відповідно до ст.111-12 ГПК України, якою визначено, що вказівки, що містяться у постанові касаційної інстанції, є обов'язковими для суду першої інстанції підчас нового розгляду справи, Сюртівською сільською радою не доведено факту порушення прав у зв'язку із прийняття відповідачем Рішення від 28.09.2005 року.

Відповідно до вищевикладеного суд апеляційної інстанції зробив висновок, що рішення місцевого господарського суду від 16.09.2013 року у цій справі є законним та обґрунтованим, а тому його слід залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Також суд апеляційної інстанції, враховуючи положення ст.ст.49, 105 ГПК України, зробив висновок про те, що витрати за подання апеляційної скарги слід покласти на апелянта.

Керуючись ст.ст. 103, 105 ГПК України, -

П О С Т А Н О В И В :

1. Апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Закарпатської області від 16.09.2013 року у справі №5008/316/2012 без змін.

2. Судові витрати за розгляд справи в апеляційному порядку покласти на Сюртівську сільську раду.

3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно з розділом ХІІ-І ГПК України.

Повний текст постанови складено 09.12.2013 року

Головуючий суддя Дубник О.П.

Судді Скрипчук О.С.

Матущак О.І.

СудЛьвівський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення04.12.2013
Оприлюднено12.12.2013
Номер документу35937832
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5008/316/2012

Рішення від 03.12.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Васьковський О.В.

Ухвала від 26.09.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Ухвала від 22.05.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Васьковський О.В.

Ухвала від 14.05.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Васьковський О.В.

Постанова від 04.12.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Дубник О.П.

Ухвала від 23.10.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Дубник О.П.

Ухвала від 07.10.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Дубник О.П.

Рішення від 26.09.2013

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Васьковський О.В.

Рішення від 16.09.2013

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Васьковський О.В.

Ухвала від 05.09.2013

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Васьковський О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні