Рішення
від 12.03.2009 по справі 1028-2009
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

1028-2009

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

Автономна Республіка Крим, 95003, м.Сімферополь, вул.Р.Люксембург/Речна, 29/11, к. 206

РІШЕННЯ

Іменем України

12.03.2009Справа №2-6/1028-2009

 

За позовом  Товариства з обмеженою відповідальністю «Аль-Ямі», м. Київ,

до відповідача Орджонікідзевської селищної ради міста Феодосії, смт.Орджонікідзе,

про визнання договору та його державній реєстрації недійсними.   

                                                                                                   Суддя Шкуро В.М.

представники:

Від позивача – Короєд С.О., представник за довіреністю від 11.03.2009р.   

Від відповідача – не з'явився, повідомлений належним чином.

Суть спору: ТОВ «Аль-Ямі» звернулось в  господарський суд АР Крим з позовом до Орджонікідзевської селищної ради міста Феодосії про визнання недійсним договору №33-7 від 19.09.2007р. оренди земельної ділянки площею 0,60 га, кадастровий номер 01116454000010011048, яка знаходиться за адресою: Україна, АР Крим, м. Феодосія, смт.Орджонікідзе, район Двуякорної бухти та визнання недійсною та скасування проведеної Феодосійським міським відділом Кримської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» державної реєстрації вказаного договору оренди (запис у Державному реєстрі земель від 11.10.2007р. №040701900036).      

Позовні вимоги мотивовані тим, що у пункті 2 договору оренди невірно визначено цільове призначення земельної ділянки, що обумовлює неможливість використання її позивачем як орендарем відповідно з умовами на яких вона надана.

Відповідач у засідання суду не з'явився, але відзив на позов до судового засідання надав. У відзиві на позовну заяву зазначив, що не має заперечень проти визнання договору оренди недійсним, крім того, рішенням Орджонікідзевської селищної ради «Про внесення змін до рішення від 12.09.2007р. №709 ТОВ «Аль-Ямі» №767 від 30.10.2007р. державна реєстрація спірного договору оренди скасована за згодою сторін.

Розглянувши матеріали справи, заслухав пояснення сторін, суд -  

встановив:

Рішенням 29 сесії 5 скликання Орджонікідзевської селищної ради (далі - рішення)  «Про затвердження проекту землеустрою та надання в оренду земельної ділянки ТОВ «Аль-Ямі» від 02.09.2007р. №709 затверджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки  ТОВ «Аль-Ямі» та передачі в оренду строком до 12.09.20056р. земельної ділянки площею 60,00 га, кадастровий номер 01116454000010011048 (а.с.30).

На підставі цього рішення 19.09.2007р. між Орджонікідзевською селищною радою (орендодавець) і ТОВ «Аль-Ямі» (орендар) укладено договір оренди зазначеної земельної ділянки зі строком дії до 12.09.2056р. (далі – договір оренди, а.с.31-35).

Згідно пояснювальної записки до проекту землеустрою і експлікації земельних угідь (а.с.41-43) Українським класифікатором цільового використання землі (УКЦВЗ) земельна ділянка площею 60 га віднесена до земель цільове використання якої не визначено, але буде віднесена до земельних ділянок: - ділянка площею 24 га до земельних ділянок комерційного використання 1.11.6 – інша комерційна діяльність для будівництва і обслуговування об'єктів комерційного призначення; ділянка №2 площею 36 га – до земельних ділянок рекреаційного призначення 1.17 – для будівництва і обслуговування об'єктів рекреаційного призначення.      

Пунктом 1 рішення селищної ради від 12.09.2007р. №709 затверджено проект землеустрою по відведенню земельної ділянки ТОВ «Аль-Ямі» і передачі в оренду до 12.09.2056р. земельної ділянки площею 60,0 га, район Двуякорної бухти, та встановлено її цільове призначення.

Зокрема, визначено, що в оренду передається земельна ділянка площею 60 га, в тому числі: 36,0 га - землі рекреаційного призначення, 24,0 га - землі комерційного використання. Проектні дані по ф.6-зем: землі підприємств рекреаційного призначення (шифр рядка), угіддя: площею 36,0 га - забудовані землі та інші відкриті землі, у тому числі кемпінги, будинки для відпочинку та проведення відпусток (графи 55,57), площею 24 га - забудовані землі, землі для використання в комерційних цілях (графи 34,42). Категорія земель: площею 36 га - рекреаційного призначення, площею 24 га - житлової та громадської забудови.

Пунктом 2 договору оренди дослівно визначено наступне.

«В оренду передається земельна ділянка загальною площею 60,0 га. Проектні дані по ф.6-зем: землі підприємств рекреаційного призначення (шифр рядка 86), угіддя: площею 36 га - забудовані землі, землі використовувані для відпочинку й інші відкриті землі, у т.ч. кемпінги, удома для відпочинку й проведення відпусток (графи 34,55,57), площею 24 га - забудовані землі, землі використовувані в комерційних цілях (графи 34,42). Категорія земель: площею 36 га - рекреаційного призначення, площею 24 га - жилою й суспільним настроюванням».

Підставою позову є та обставина, що в рішенні селищної ради та договорі оренди невірно визначено цільове призначення землі, яка передана позивачу, крім того вжите у договорі поняття «землі використовувані в комерційних цілях» взагалі відсутнє у статті 19 Земельного кодексу України. Це позбавляє позивача можливості використання наданої йому земельної ділянки з метою будівництва і обслуговування об'єктів рекреаційного призначення. Відтак позивач вимагає визнати договір оренди та його державну реєстрацію недійсними.

Дослідивши надані сторонами у обґрунтування своїх доводів і заперечень докази, суд вважає, що позовні вимоги про визнання договору оренди недійсним підлягають задоволенню з наступних підстав.

Частиною 1 статті 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування.  

З простого порівняння змісту пункту 1 рішення селищної ради і пункту 2 договору оренди землі вбачаються відмінності у формулюваннях і визначенні цільового призначення земель, які передаються в оренду позивачу.     

Відповідно до частини 1 статті 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:

а) землі сільськогосподарського призначення;

б) землі житлової та громадської забудови;

в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;

г) землі оздоровчого призначення;

ґ) землі рекреаційного призначення;

д) землі історико-культурного призначення;

е) землі лісового фонду;

є) землі водного фонду;

ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Таким чином, поняття «землі для використання в комерційних цілях» як цільове призначення земель взагалі не передбачено нормами Земельного кодексу України.

Згідно пункту 1 рішення ради одна і та ж земельна ділянка, що є об'єктом оренди за цільовим призначенням фактично відноситься до двох категорій земель: землі рекреаційного призначення і землі житлової та громадської забудови. Також в пункті 2 договору оренди одна і та ж земельна ділянка, що є об'єктом оренди за цільовим призначенням віднесена до двох категорій земель: землі рекреаційного призначення і «жилою і суспільним настроюванням», що вірогідно мається на увазі «землі житлової та громадської забудови», як визначено у пункті б) частини 1 статті 19 Земельного кодексу України.

Однак це не відповідає приписам статті 19 Земельного кодексу України, відповідно до якої визначається єдине основне цільове призначення земельної ділянки, а відтак одна і та ж земельна ділянка не може одночасно відноситись до різних категорій земель за своїм цільовим призначенням.     

Відповідно до статті 203 ЦК України зміст правочину не може суперечить цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.

Частиною 1 статті 215 ЦК України визначено, що  недійсність правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5, 6 статті 203 ЦК України. Частина 1 статті 216 передбачає, що недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю.

Неправильне визначення у рішенні селищної ради, а в подальшому і у пункті 2 договору оренди цільового призначення переданої у оренду земельної ділянки обумовлює неможливість її використання для будівництва і обслуговування об'єктів комерційного і рекреаційного призначення, як це передбачено пунктом 14 договору.    

Відповідно до пункту б) статті 22 Земельного кодексу України порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними угод щодо земельних ділянок.  

Щодо вимоги про визнання недійсною та скасування державної реєстрації договору оренди, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 202 Земельного кодексу України державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель.

Статтею 20 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом.

Частиною 2 статті 202 Земельного кодексу України передбачено, що державний земельний кадастр складається з двох частин:

а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок;

б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.

Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах №174 від 02.07.2003р. затверджений Тимчасовий порядок ведення державного реєстру земель.

Згідно абзацу 12 пункту 1.2 пункту 1 Тимчасового порядку державна реєстрація державних актів на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі здійснюється структурними підрозділами Центру державного земельного кадастру при Держкомземі України (реєстраторами державного реєстру земель).

Відповідно до пункту 4.2. розділу 4 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель державна реєстрація державного акта на право власності на земельну ділянку,  державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору   оренди   землі здійснюється  шляхом  внесення записів реєстрації до книги реєстрації.  

У відповідності з наведеним порядком Феодосійським відділом Кримської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» 11.10.2007р. проведена державна реєстрація договору оренди земельної ділянки №33-7 від 19.09.2007р., про що у державному реєстрі земель вчинено запис. За №040701900036.

Пунктом в) статті 22 Земельного кодексу України передбачено, що порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною.

А отже допущене рішенням Орджонікідзевської селищної ради від 12.09.2007р. №709 порушення порядку встановлення цільового призначення земельної ділянки, яка передається в оренду ТОВ «Аль-Ямі», тягне за собою визнання реєстрації земельної ділянки недійсною.

Понесені позивачем судові витрати з оплати 85 грн. державного мита і 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу судом відносяться на відповідача.

Вступна і резолютивна частини рішення оголошені у судовому засіданні 12 березня 2009 року.

Рішення оформлене відповідно до ст.84 ГПК України і підписане 17 березня 2009 року.   

На підставі викладеного, керуючись ст.49, 82-84, 85, ГПК України, суд –

В И Р І Ш И В :

          

          Позов задовольнити повністю.

          Визнати укладений 19.09.2007р. між Орджонікідзевською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Аль-Ямі» договір оренди землі №33-7 недійсним.

          Визнати державну реєстрацію укладеного 19.09.2007р. між Орджонікідзевською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Аль-Ямі» договору оренди землі №33-7, яка  проведену Феодосійським міським відділом Кримської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» (запис у державному реєстрі земель від 11.10.2007р. №040701900036), недійсною.

          Стягнути з  Орджонікідзевської селищної ради (адреса: 98184, АР Крим, м. Феодосія, смт. Орджонікідзе, вул. Леніна, 10) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Аль-Ямі» (адреса: 01135, м. Київ, вул. Золотоустівська, 24; ідентифікаційний код юридичної особи: 34298524) державне мито у розмірі 85,00 грн. та 118,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Суддя Господарського суду

Автономної Республіки Крим                                        Шкуро В.М.

СудГосподарський суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення12.03.2009
Оприлюднено19.05.2009
Номер документу3594665
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —1028-2009

Рішення від 12.03.2009

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Шкуро В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні