34/43-09-1155
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"27" квітня 2009 р.Справа № 34/43-09-1155
за позовом Прокурора Великомихайлівського району Одеської області в інтересах держави в особі Великомихайлівської селищної ради Одеської області
до відповідача Великомихайлівського районного споживчого товариства "Надія"
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель в Одеській області
про визнання недійсним договору оренди
Суддя Фаєр Ю.Г.
Представники
від прокурора Одеської області: Лянна О.А.- діюча на підставі посвідчення №98 від 04.11.98р.;
від Великомихайлівської селищної ради Одеської області: не з'явилися;
від відповідача: не з'явилися;
від третьої особи: Лещук Н.П., діюча на підставі довіреності №2139вих від 02.10.08р.
СУТЬ СПОРУ: Прокурор Великомихайлівського району Одеської області в інтересах держави в особі Великомихайлівської селищної ради Одеської області звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою до Великомихайлівського РСТ "Надія", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача –Управління з контролю за використанням та охороною земель в Одеській області, в якій просить суд визнати недійсним договір оренди земельної ділянки, загальною площею 174кв.м, розташованої в с.Велика Михайлівка вул.Леніна,105а, від 29.08.2007року за №74, укладений між Великомихайлівською селищною радою та Великомихайлівським РСТ "Надія".
В обґрунтування заявлених вимог прокурор посилається на укладення спірного договору з порушенням вимог ч.1 ст.6 Закону України „Про оренду землі”, ст.ст. 5, 13, 18, 20, 23 Закону України „Про оцінку земель”, ст.ст.9, 35 Закону України „Про державну експертизу землевпорядної документації”, ч.ч.1,7 ст.123 Земельного кодексу України та, оскільки, порядок набуття відповідачем права оренди земельної ділянки не був дотриманий, до того ж спірний договір оренди земельної ділянки від 22.02.2007р. не був зареєстрований у встановленому законом порядку, зазначені обставини, з огляду на ч.1, ч.3 ст.215 Цивільного кодексу України, ч.2 ст.15 Закону України „Про оренду землі”, є підставою для визнання договору оренди недійсним.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 11.03.2009р. прийнято позовну заяву до розгляду та порушено провадження у справі №34/43-09-1155.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача надав суду копії Положення про державну інспекцію з контролю за використанням та охороною земель в Одеській області та Свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи відповідно до якого з 10.02.2009р. Управління з контролю за використанням та охороною земель в Одеській області перейменоване в Державну інспекцію з контролю за використанням та охороною земель в Одеській області (Держмземінспекція в Одеській області).
Відповідно до усних пояснень Державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель в Одеській області повністю підтримує позовні вимоги прокурора.
Відповідач про час та місце судового засідання повідомлений належним чином, у судове засідання не з'явився, про поважність причин відсутності не повідомив, відзив на позовну заяву та витребувані судом документи не надав.
Справа розглядається за наявними в ній матеріалами відповідно до ст.75 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив.
29.08.2007р. між Великомихайлівською сільською радою Великомихайлівського району Одеської області (орендодавець) та Великомихайлівським районним споживчим товариством "Надія" (орендар) укладено договір оренди, відповідно до умов якого орендодавець взяв на себе зобов'язання надати, а орендар - прийняти в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 174кв.м яка знаходиться за адресою: Одеська область, Великомихайлівський район, смт Велика Михайлівка, вул.Леніна,105а.
У відповідності до п.8 зазначеного договору останній укладено терміном на один рік з 01.09.07р. по 01.09.08р.
Орендна плата вноситься орендарем по перерахунку 1 грн. за 1кв.м в рік щомісяця (п.9).
Згідно п.18 договору оренди передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту її відведення. Підставою розроблення проекту відведення земельної ділянки є рішення Великомихайлівської селищної ради №53 від 25.05.2006р.
Як вбачається з наявного в матеріалах справи рішення Великомихайлівської селищної ради №53 від 25.05.2006р., зазначеним рішенням були затверджені лише ставки орендної плати за землі в межах населеного пункту смт. Велика Михайлівка, тобто договір оренди від 29.08.2007р. був укладений без відповідного ішення органу місцевого самоврядування.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши представника прокурора та представника третьої особи, оцінюючи надані докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позову з наступних підстав.
Відповідно до приписів ст.ст.13, 41 Конституції України від імені Українського народу права власності здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією, і усі суб'єкти права власності рівні перед законом. Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю.
Згідно ст.93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземним громадянам і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам. Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, до яких, зокрема, належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
За змістом п.1 ст.124 Земельного кодексу України передача земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальної власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Згідно ст.792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Детальне регулювання відносини найму земельної ділянки міститься в Законі України «Про оренду землі».
Так, згідно ст.13 Закону України «Про оренду землі»договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Закон України «Про оренду землі»(ст.15) встановлює перелік таких істотних умов договору оренди землі: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог ст.ст. 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.
Невід'ємною частиною договору оренди землі є: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Законом.
Згідно ч.6 ст.123 Земельного кодексу України проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.
Згідно п.«в»ч.1 ст.20 Закону України «Про землеустрій», на землях усіх категорій незалежно від форм власності в разі надання земельних ділянок в обов'язковому порядку проводиться землеустрій. Згідно ст.50 зазначеного закону, у разі надання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок, складаються проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Відповідно до п.2 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004р. №677, проект відведення земельної ділянки не розробляється у разі, коли: земельна ділянка, межі якої визначено в натурі (на місцевості), надається у користування або безоплатно передається у власність без зміни її цільового призначення; земельна ділянка набувається у власність шляхом купівлі-продажу, дарування, міни, на підставі інших цивільно-правових угод, успадкування, без зміни її меж та цільового призначення; земельна ділянка придбана на конкурентних засадах (за результатами земельних торгів).
Відповідно до п.9 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004р. №677, проект відведення земельної ділянки погоджується із землевласником або землекористувачем, органом земельних ресурсів, природоохоронним органом, санітарно-епідеміологічною службою, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини. Після цього погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі (п.10 Порядку).
Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок підлягають обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації також і відповідно до ст.9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації».
Відповідно до ст.1 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації»встановлює, що державна експертиза землевпорядної документації (далі - державна експертиза) - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.
Згідно ст.35 названого закону результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи. Якщо об'єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. Позитивні висновки державної експертизи щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією. Реалізація заходів, передбачених документацією із землеустрою та документацією з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріалами і документацією державного земельного кадастру щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи, без позитивних висновків державної експертизи забороняється.
Висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов'язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об'єктів державної експертизи.
Крім того, згідно п.11 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004р. №677, після одержання позитивного висновку державної експертизи проект відведення земельної ділянки розглядається сільською, селищною, міською радою, районною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок.
Відповідно до ст.13 Закону України «Про оцінку землі»нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності; визначення розміру державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом; визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва; розробки показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Разом з тим, згідно статті 2 Закону України «Про плату за землю»плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення у порядку, визначеному цим Законом.
Відповідно до ст.20 Закону України «Про плату за землю»платежі за землю зараховуються до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.
Відповідно до листа Відділу Держкомзему у Великомихайлівському районі Одеської області №8-01-22/180 від 22.12.2008р., в порушення вищезазначених норм, технічна документація з нормативно-грошової оцінки земель смт. Велика Михайлівка знаходиться в розробці, за Великомихайлівським РСТ "Надія" земельні ділянки не враховуються. В п.18 договору оренди зазначено, що передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту її відведення, що суперечить чинному законодавству.
Таким чином, при укладанні договору оренди від 29.08.2007р., в порушення вищезазначених вимог чинного законодавства, кадастровий план земельної ділянки та проект відведення земельної ділянки в строкову оренду для здійснення підприємницької діяльності, яка знаходиться за адресою: Одеська область, Великомихайлівський район, Великомихайлівська сільська рада, не розроблявся, а відтак відсутній в порушення вимог ст.9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації»висновок обов'язкової державної експертизи проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, акт визначення меж зазначеної земельної ділянки в натурі (на місцевості) та акт приймання-передачі цього об'єкта оренди сторонами договору не складено, грошову оцінку цієї земельної ділянки не проведено. Доказів, підтверджуючих наявність складених сторонами договору зазначених документів позивач та відповідач в порушення вимог ст.33 Господарського процесуального кодексу України суду не надали.
Крім того, в порушення п.п.2,3 ст.125 Земельного кодексу України договір оренди землі від 29.08.2007р. №74, укладений між Великомихайлівською селищною радою та Великомихайлівським РСТ "Надія" не пройшов державної реєстрації, тобто не був зареєстрований у встановленому законом порядку.
Приписами ст.203 Цивільного кодексу України визначені загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, а саме: 1. Зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; 2. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; 3. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; 4. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; 5. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Частиною першою ст.215 Цивільного кодексу України встановлено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою ст.203 Цивільного кодексу.
Отже, відповідність змісту правочину Цивільному кодексу України, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства є однією з необхідних умов визнання останнього дійсним, натомість його суперечність зазначеним вимогам і є підставою для визнання такого договору недійсним.
Враховуючи вищевикладене, відсутність у договорі оренди землі зазначених істотних умов є підставою для визнання договору оренди земельної ділянки від 29.08.2007р., укладеного між Великомихайлівською сільською радою Великомихайлівського району Одеської області та Великомихайлівським районним споживчим товариством "Надія", недійсним на підставі статті 215 Цивільного кодексу України.
Відповідно до ч.2 п.4 Роз'яснень Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням угод недійсними»від 12.03.99р. N02-5/111 (із змінами і доповненнями) прокурор, звертаючись до господарського суду в інтересах держави з заявою про визнання договору недійсним, зазначає у ній позивачем державний орган або установу, організацію, уповноважені здійснювати відповідні функції держави у спірних правовідносинах і визначає відповідачами, як правило, обох контрагентів за договором. Виняток можуть становити випадки, коли одним з контрагентів є названий орган (установа, організація) - у такому разі відповідачем визначається другий контрагент.
Згідно ст.ст.44, 49 Господарського процесуального кодексу України слід стягнути з позивача та відповідача на користь бюджету витрати по сплаті держмита на суму 42,50грн. з кожного та витрати на інформаційно-технічне забезпечення розгляду справ у судах на суму 59грн. з кожного.
Керуючись ст.ст.44, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати недійсним договір оренди землі №74 від 29.08.2007р., укладений між Великомихайлівською сільською радою Великомихайлівського району Одеської області та Великомихайлівським районним споживчим товариством "Надія".
3. Стягнути з Великомихайлівського районного споживчого товариства "Надія" (67100, Одеська область, Великомихайлівський район, с.Велика Михайлівка вул.Леніна,105а; код ЄДРПОУ 24772279; р/р2600465341001 Філія юного ГРУ Приватбанку м. Одеса, МФО 328704) на користь Державного бюджету України (код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності 095, р/р31114095700008, Банк одержувача –ГУДКУ в Одеській області, МФО –828011, одержувач –ГУДКУ в Одеській області, код ЄДРПОУ - 23213460) витрати по сплаті державного мита у сумі 42(сорок дві)грн. 50коп.
4. Стягнути з Великомихайлівського районного споживчого товариства "Надія" (67100, Одеська область, Великомихайлівський район, с.Велика Михайлівка вул.Леніна,105а; код ЄДРПОУ 24772279; р/р2600465341001 Філія юного ГРУ Приватбанку м. Одеса, МФО 328704) на користь бюджету (р/р 31217259700008 отримувач ГУДКУ в Одеській області код ЄДРПОУ 23213460 банк-ГУДКУ в Одеській області МФО 828011 код платежу 22050000) витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу на суму 59(п'ятдесят дев'ять)грн.
5. Стягнути з Великомихайлівської сільської ради Великомихайлівського району Одеської області (67100, с.Велика Михайлівка Великомихайлівського району Одеської області, вул.Карбишева, 10) на користь Державного бюджету України (код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності 095, р/р31114095700008, Банк одержувача –ГУДКУ в Одеській області, МФО –828011, одержувач –ГУДКУ в Одеській області, код ЄДРПОУ - 23213460) витрати по сплаті державного мита у сумі 42(сорок дві)грн. 50коп.
6. Стягнути з Великомихайлівської сільської ради Великомихайлівського району Одеської області (67100, с.Велика Михайлівка Великомихайлівського району Одеської області, вул.Карбишева, 10) на користь бюджету (р/р 31217259700008 отримувач ГУДКУ в Одеській області код ЄДРПОУ 23213460 банк-ГУДКУ в Одеській області МФО 828011 код платежу 22050000) витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу на суму 59(п'ятдесят дев'ять)грн.
Рішення господарського суду Одеської області набирає чинності у порядку ст.85 ГПК України.
Накази видати у порядку ст.116 ГПК України.
Суддя Фаєр Ю.Г.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2009 |
Оприлюднено | 19.05.2009 |
Номер документу | 3595716 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Фаєр Ю.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні