cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98 РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 910/17899/13 19.11.13
За позовом державного підприємства «Адміністрація морських портів України в особі філії «Дельта-лоцман»
До відповідача товариства з обмеженою відповідальністю «Червона Рута»
Про стягнення 5044,15 грн.
Суддя Ковтун С.А.
Представники сторін:
від позивача Павленко І.В. (за дов.)
від відповідача Якименко Ю.В. (за дов.)
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До господарського суду міста Києва звернулося з позовом державне підприємство «Адміністрація морських портів України в особі філії «Дельта-лоцман» до товариства з обмеженою відповідальністю «Червона Рута» про стягнення 5044,15 грн..
Позовні вимоги мотивовані тим, що 08.05.2013 р. та 10.05.2013 р. теплохід «Fidelio», судновласником та агентом якого є товариство з обмеженою відповідальністю «Червона Рута», здійснило прохід без лоцмана в зоні обов'язкового лоцманського проведення (РШ N 1 від меридіана 31° 01,0' Е в східному напрямку, Бузько-Дніпровсько-лиманському каналу з першим та другим колінами каналу акваторії порту Миколаїв і Спаським каналом, Херсонському морському каналу). Нормативно позивач посилається на приписи ст. 102 Кодексу торгового мореплавства України (далі КТМ України), відповідно до якої за неправильне повідомлення осадки, довжини і ширини судна або його місткості, а також за прохід без дозволу служби регулювання руху або без лоцмана в зоні обов'язкового лоцманського проведення капітан судна зобов'язаний сплатити штраф у розмірі двократної ставки лоцманського збору незалежно від встановленої чинним законодавством України відповідальності за наслідки, що можуть виникнути через ці дії. Обов'язок відповідача щодо сплати штрафу, на думку позивача, ґрунтується на умовах договору № 338/П-11 від 01.04.2011 р., укладеного між сторонами, за яким відповідач прийняв на себе обов'язок зі сплати штрафних санкцій, передбачених ст. 102 КТМ України. Сума, стягнення якої є предметом позову, складається з 4992,56 грн. штрафу та 51,59 грн. пені за несвоєчасну його сплату.
Ухвалою суду від 18.09.2013 р. порушено провадження у справі № 910/17899/13.
Відповідач позовні вимоги відхилив у повному обсязі, виклавши свої заперечення у поданому суду відзиві. Зокрема, відповідач не визнав позовну з наступних підстав:
- капітал теплоходу « Fidelio» не був притягнутий до адміністративної відповідальності у визначеному законом порядку, у зв'язку з чим у відповідача відсутній обов'язок зі сплати штрафу;
- згідно з виданим Регістром судноплавства України класифікаційним свідоцтвом № 101-1-05526-13 від 26.04.2013 р. теплохід « Fidelio» має довжину 106,6 м і осадку 1м50см (висота борта 2,73 м), що, на думку відповідача, відповідно до п. 4.1.5 Правил плавання і лоцманського проведення суден у північно-західній частині Чорного моря, Бузько-Дніпровсько-лиманському та Херсонському морських каналах, затверджених наказом Міністерсьва транспорту та зв'язку України від 01.08.2007 р. № 655, є підставою для звільнення від обов'язкового лоцманського проведення у визначеній позивачем зоні;
- за ст. 102 КТМ України саме капітан є суб'єктом відповідальності за прохід без лоцмана в зоні обов'язкового лоцманського проведення.
Позивач, обґрунтовуючи свої вимоги щодо сплати штрафу саме відповідачем, а не капітаном, посилається на те, що даний штраф є похідним від обов'язку сплати лоцманського збору, сплачується у тому ж порядку, як і лоцманський збір та зараховується в дохід лоцманської організації, а тому обов'язок з його сплати виникає у судновласника, від імені якого в порту діє морський агент. В даному випадку відповідач є судновласником і морським агентом. Капітан судна є тільки представником судновласника і не має права сплачувати замість судновласника платежі, пов'язані з перебуванням судна в порту. Не погодився також позивач з доводами відповідача щодо його звільнення від обов'язкового лоцманського проведення, оскільки однією з необхідних умов є, крім габаритів судна, також і регулярне плавання капітана у зоні дії Правил плавання і лоцманського проведення суден у північно-західній частині Чорного моря, Бузько-Дніпровсько-лиманському та Херсонському морських каналах, затверджених наказом Міністерсьва транспорту та зв'язку України від 01.08.2007 р. № 655. Теплохід « Fidelio» 08.05.2010 р. та 10.05.2013 р. вперше зайшло до портів Херсон та Миколаїв, що не є регулярним плаванням капітана у зоні дії вищевказаних Правил.
Розглянувши надані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, всебічно та повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив:
01.04.2011 р. між державним підприємством «Дельта-лоцман» (підприємством) та товариством з обмеженою відповідальністю «Червона Рута» (агентом) укладено договір № 338/П-11 (далі - Договір), відповідно до п. 1.1 якого підприємство зобов'язується за заявками агента надавати послуги з лінійного і портового лоцманського проведення, послуги по перешвартуванню, перетягуванню (переміщенню) суден в акваторії порту, надавати послуги Служби регулювання руху суден (далі - СРРС) у зонах дії центрів і постів регулювання руху суден (далі - ЦРРС/ПРРС) та надавати право проходження по Бузько-Дніпровсько-лиманському, Херсонському морському каналам та глибоководному судновому ходу р. Дунай - Чорне море (далі - БДЛК, ХМК та ГСХ), а також надавати інформаційну послугу судну при проходженні судном ГСХ, а агент зобов'язується прийняти і оплатити надані послуги. При цьому споживачем послуг підприємства є судновласник в розумінні ст. 20 Кодексу торговельного мореплавства України.
Оскільки Договором не передбачено, що відповідач діє від імені та за рахунок судновласника, сторонами за цим правочином є саме позивач та відповідач, тобто права і обов'язки за ним виникають для останніх. Виходячи з того, що Договір врегульовує зобов'язання сторін щодо надання позивачем за замовленням позивача послуг, які споживаються в процесу вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, за своєю правовою природою він є договором про надання послуг. Даний Договір укладено на користь третьої особи - судновласника, яка є безпосереднім споживачем послуги. Приписами глави 63 Цивільного кодексу України не заборонена подібна можливість укладення договору про надання послуг на користь третіх осіб, у зв'язку з чим, виходячи з ч. 3 ст. 6 та п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України, він є підставою для виникнення цивільних прав та обов'язків.
Підставою для надання послуг, які є предметом Договору, є заявки відповідача, які той зобов'язався вчасно надавити (п. 2.2.1 Договору).
В свою чергу, відповідно до п. 2.1.2. Договору, позивач зобов'язався надавати відповідачу рахунки для сплати зборів і платежів за користування зазначеними послугами, які оформлені на підставі встановлених цін і державних тарифів, розцінок підприємства та вимог цього Договору. За пунктом 2.2.4. Договору відповідач зобов'язався сплачувати рахунки, виставлені підприємством у терміни, визначені цим Договором, а остаточний розрахунок, відповідно до п. 4.2.2. Договору, агент повинен здійснити протягом десяти банківських днів з дати отримання рахунку за реквізитами, зазначеними у такому рахунку.
Також агент прийняв на себе зобов'язання зі сплати штрафних санкцій у випадках та в розмірі, передбачених ст.ст. 102, 105 КТМ України (пунктом 5.3 Договору).
Додатковою угодою № 3 від 18.06.2013 р. до Договору, укладеною між державним підприємством «Дельта-лоцман» (стороною-1), товариством з обмеженою відповідальністю «Червона Рута» (стороною-2) та державною адміністрацією «Адміністрація морських портів України» (стороною- 3) сторони домовились про заміну з 13.06.2013 року сторони-1 на сторону-3 як зобов'язану та управлену сторону в Договорі.
Пунктом 2 вказаної додаткової угоди сторона-2 підтвердила згоду на заміну сторони-1 на сторону-3 в Договорі в порядку та на умовах, визначених цією додатковою угодою.
З 13.06.2013 р. всі права та обов'язки сторони-1 за Договором перейшли до сторони-3 (пункт 3 додаткової угоди № 3 від 18.06.2013 р.).
В пункті 4 додаткової угоди № 3 від 18.06.2013 р. сторони погодили, що заміна сторони за цією додатковою угодою не тягне за собою жодних інших змін умов Договору, окрім тих, що пов'язані із заміною сторони-1 на сторону-3.
В рамках виконання Договору 08 травня та 10 травня 2013 року на підставі заявок товариства з обмеженою відповідальністю «Червона Рута» від 08.05.2012 р. та від 09.05.2013 р. державним підприємством «Дельта-Лоцман», правонаступником якого є державне підприємство «Адміністрація морських портів України», було надано послуги з лоцманського проведення за маршрутом: Річний вокзал пр. № 3 - Інгульський міст (послуги надані 08.05.2013 р.) та за маршрутом: Річний вокзал - Інгульський міст (послуги надані 10.05.2013 р.).
Власником даного судна є відповідач, який і визначений у заявках як платник за послуги.
У відповідності до умов Договору ДП «Дельта-лоцман» виставлено відповідачу рахунок ДЕ-01589 від 20.05.2013 р. на оплату на загальну суму 7465,38 грн.. Відповідно до вказаного рахунку частина суми у розмірі 4992,56 грн. є штрафом за прохід без лоцмана. Відповідачем рахунок оплачено частково, неоплаченою залишилась сума у розмірі 4992,56 грн., яка фактично складається із заборгованості за виставлений штраф за прохід без лоцмана в зоні обов'язкового лоцманського проведення.
Зокрема, нарахування штрафу здійснено позивачем на підставі ст. 102 КТМ України, згідно з якою за неправильне повідомлення осадки, довжини і ширини судна або його місткості, а також за прохід без дозволу служби регулювання руху або без лоцмана в зоні обов'язкового лоцманського проведення капітан судна зобов'язаний сплатити штраф у розмірі двократної ставки лоцманського збору незалежно від встановленої чинним законодавством України відповідальності за наслідки, що можуть виникнути через ці дії.
Зоною обов'язкового лоцманського проведення є ділянка з порту Херсон до Річкового вокзалу, проходження якої судном «Fidelio» було здійснено без лоцмана. Факт проходження судном вказаної ділянки відповідачем без проведення державним морським лоцманам відповідачем не оспорюється.
Вирішуючи питання суб'єкта, який у спірних правовідносинах є платником штрафу за прохід без лоцмана в зоні обов'язкового лоцманського проведення та наявності підстав для його стягнення суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 92 КТМ України в редакції, чинній станом на травень 2013 року, з метою забезпечення безпеки мореплавства на підходах до морських портів, у межах вод цих портів, а також між морськими портами незалежно від прапора держави, під яким плаває судно, і форми власності судна проведення суден здійснюється виключно державними морськими лоцманами.
Відповідно до ст. 94 КТМ України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері транспорту, за погодженням з іншими заінтересованими міністерствами та центральними органами виконавчої влади затверджує райони обов'язкового лоцманського проведення, категорії суден, що звільняються від обов'язкового лоцманського проведення, і публікує ці відомості у лоціях і Повідомленнях мореплавцям. Частиною 2 даної статті передбачено, що у районах обов'язкового лоцманського проведення судно не має права здійснювати плавання без державного морського лоцмана, якщо тільки судно не належить до категорії суден, що звільняються від обов'язкового лоцманського проведення.
01.08.2007 р. Міністерством транспорту України наказом № 655 затверджено Правила плавання і лоцманського проведення суден у північно-західній частині Чорного моря, Бузько-Дніпровсько-лиманському та Херсонському морському каналах (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.10.2007 р. за № 1150/14417) - далі Правила плавання.
Відповідно до п. 4.1.1 Правил плавання, районами обов'язкового лоцманського проведення суден є морські шляхи - РШ N 1 від меридіана 31° 01,0' Е в східному напрямку, Бузько-Дніпровсько-лиманський каналах (БДЛК) з першим та другим колінами каналу акваторії порту Миколаїв і Спаським каналом, Херсонський морський канал (ХМК), а також акваторії всіх портів у північно-західній частині Чорного моря (ПЗЧЧМ) - «Іллічівськ», «Одеса», «Южний», «Дніпро-Бузький», «Октябрськ», «Миколаїв», «Херсон», рибних і річкових портів, а також причалів, терміналів та завантажувальних (розвантажувальних) комплексів усіх форм власності на БДЛК і ХМК.
Відповідно до п. 4.1.2 Правил плавання, лоцманські послуги в районах обов'язкового лоцманського проведення суден надаються виключно державними морськими лоцманами України, які входять до складу ДП «Дельта-лоцман».
Відповідно до п. 4.1.4 Правил плавання, для суден, які прямують в порти (та з портів), розташовані на БДЛК і ХМК, район обов'язкового лінійного лоцманського проведення встановлюється в межах від меридіана 31° 01,0' Е в східному напрямку на РШ N 1, БДЛК і ХМК, а також на прилеглих до БДЛК першому та другому колінах каналу акваторії порту «Миколаїв» і Спаському каналі до акваторій цих портів.
Відповідно до п. 4.1.5. Правил плавання, плавання в районах обов'язкового лоцманського проведення всіх суден завдовжки більше ніж 50 м і/або з осадкою більше ніж 4,0 м без державного морського лоцмана забороняється.
Від обов'язкового лоцманського проведення по рекомендованому шляху (РШ) N 1, БДЛК і ХМК, першому та другому колінах каналу акваторії порту «Миколаїв» і Спаському каналу можуть звільнятися судна завдовжки менше ніж 140 м з осадкою до 4,0 м та буксирні судна місцевого базування, капітани яких регулярно плавають у зоні дії цих Правил, а також гідрографічні судна місцевого базування. Таким суднам рекомендується для підходу до БДЛК з моря і в зворотному напрямку використовувати рекомендовані шляхи.
Отже, крім габаритів судна, необхідною умовою звільнення від обов'язкового лоцманського проведення є регулярне плавання капітана відповідача у зоні дії цих Правил.
Правила плавання не містять визначення поняття «регулярне плавання», у зв'язку з цим суд виходить з тлумачення слова «регулярний» - такий, що відбувається, здійснюється, проводиться систематично, рівномірно, через певні проміжки часу. У зв'язку з цим є слушними доводи позивача про можливість використання визначеного Положенням про підготовку і перепідготовку державних морських лоцманів і лоцманів - операторів служб регулювання руху суден, затвердженого наказом Міністерства транспорту України від 02.04.2011 р. № 182, шестимісячного строку перерви в роботі, як строку, що засвідчує нерегулярність плавання, оскільки його пропущення потребує перепідготовки лоцманів.
Відповідно до розкладу руху теплоходу « Fidelio» в навігації 2013 р., останній 08.05.2010 р. та 10.05.2013 р. вперше зайшов до портів Херсон та Миколаїв. Також відсутні докази, що капітан Ковтун О.В., який управляв судном «Fidelio», протягом останніх шести місяців плавав у зоні дії вищевказаних Правил - з порту Херсон до Річкового вокзалу. З огляду на викладене, проходження судна «Fidelio» з порту Херсон до Річкового вокзалу потребувало обов'язкового лоцманського проведення державним лоцманом.
Надання послуг державного морського лоцмана здійснюється на платній основі у вигляді лоцманського збору, що передбачено ст. 106 КТМ України.
Статтею 102 КТМ України передбачено, що за неправильне повідомлення осадки, довжини і ширини судна або його місткості, а також за прохід без дозволу служби регулювання руху або без лоцмана в зоні обов'язкового лоцманського проведення капітан судна зобов'язаний сплатити штраф у розмірі двократної ставки лоцманського збору незалежно від встановленої чинним законодавством України відповідальності за наслідки, що можуть виникнути через ці дії.
Лоцманський збір та штраф, передбачений ст. 102 КТМ України, зараховуються в дохід організації, працівником якої є державний морський лоцман (до ст. 109 КТМ України).
Статтею 85 КТМ України встановлено, що під час перебування в морському порту будь-яке судно зобов'язане дотримуватись чинних законів і правил України, у тому числі тих, що стосуються безпеки порту і судноплавства в порту, митного, прикордонного, санітарного (фітосанітарного) режимів, лоцманського проведення, буксирування, рятувальних і суднопіднімальних робіт, якірної стоянки і надання місць біля причалів, навантаження і вивантаження вантажів, посадки і висадки людей, послуг, пов'язаних з навантажувально-розвантажувальними роботами, і будь-яких інших портових послуг, портових зборів, запобігання забрудненню навколишнього природного середовища.
Договір між позивачем та відповідачем є господарським договором, який укладений між ними у ході здійснення господарської діяльності. Законодавство України щодо лоцманського проведення та сплати портових зборів встановлює правила здійснення господарської діяльності у даній сфері, яких сторони зобов'язанні дотримуватись. Отже, порушення вказаних правил, у тому числі і щодо обов'язкового лоцманського проведення, свідчить про порушення відповідачем як суб'єктом господарювання правил здійснення господарської діяльності.
Порушення правил здійснення господарської діяльності є підставою для застосування штрафних санкцій (пеня, штраф), що передбачено ст. 230 ГК України. Таким чином, передбачений ст. 102 КТМ України штраф є санкцією за порушення правил здійснення господарської діяльності.
За загальним правилом, виходячи зі змісту ст. 230 ГК України, санкції застосовуються до учасника господарських відносин, який порушив правила. У той же час, як зазначено вище, ст. 102 КТМ України суб'єктом відповідальності визначено капітана судна.
Попри це, виходячи з приватноправового характеру господарського зобов'язання, тобто такого, яке спрямовано за забезпечення інтересів його учасників у їх майновій діяльності та особистих відносинах, виконання даного зобов'язання не є нерозривно пов'язано з учасниками і може бути покладено на третю особу, у тому числі і щодо обов'язку нести відповідність.
У зв'язку з цим, положення п. 5.3 Договору, які встановлюють обов'язок відповідача сплатити штраф, передбачений ст. 102 КТМ України, пов'язані з добровільним прийняттям останнім на себе відповідальності за порушення правил господарської діяльності. В певній мірі в даному випадку має місце заміна боржника щодо обов'язку сплатити штраф, який, як зазначено вище, в силу приватноправового характеру відносин не є нерозривно пов'язаний з визначеною ст. 102 КТМ України особою.
З огляду на це, відповідач є належним суб'єктом відповідальності за порушення правил обов'язкового лоцманського проведення. Заперечень щодо правильності визначення розміру штрафу відповідачем суду не подано. Отже, вимоги про стягнення 4992,56 грн. штрафу є обґрунтованим та підлягають задоволенню.
В свою чергу, вимоги про стягнення 51,59 грн. пені є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.
Зокрема, пеня поряд зі штрафом є одним із видів неустойки, підставою застосування якої є порушення зобов'язання. Пеня розраховується у відсотках від суми несвоєчасного виконаного зобов'язання (ст. 549 ЦК України), яке складає суть і зміст предмету договору. Сплата пені є мірою відповідальності за порушення зобов'язання, яким не є штраф. Чинне законодавство не передбачає можливості нарахування пені за несплату штрафу. У зв'язку з цим визначені п. 4.2.2 Договору платежі, за несвоєчасну сплату яких п. 5.4 Договору передбачена пеня, стосуються плати за послуги, а штраф є відповідальністю за порушення правил господарської діяльності, а не платою за послуги. Включення суми штрафу у загальний рахунок платежу поряд зі платою за послуги не змінює правову природу штрафу як санкції, а тому нарахування пені є неправомірним.
На підстав викладеного, позов підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати покладаються на сторін пропорційно розміру задоволених вимог.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 33, 49, 82-85 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Червона Рута» (01024, м. Київ, вул. Лютеранська, 24, код 20049304) на користь державного підприємства «Адміністрація морських портів України в особі філії «Дельта-лоцман» (54017, м. Миколаїв, вул. Лягіна, 27, код 38728507) 4992,56 грн. штрафу, 1702,95 грн. судового збору.
В іншій частині позову відмовити.
Рішення підписано 12.12.2013 р.
Суддя С. А. Ковтун
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2013 |
Оприлюднено | 16.12.2013 |
Номер документу | 35980797 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Ковтун С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні