cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
25.11.2013 Справа № 905/6798/13
Господарський суд Донецької області у складі судді Гриник М.М.
При секретарі судового засідання Новіковій В.Р.
за позовом Ясинуватської міської ради, м.Ясинувата
до відповідача товариства з обмеженою відповідальністю "Венера-6 ЛТД", м.Ясинувата
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Представники сторін:
від позивача: Штунько Г.Р., за довір.
від відповідача: Білаш Т.В., директор
В судовому засіданні від 29.10.2013р.
оголошувалася перерва
до 05.11.2013р. о 10:40год.
Ясинуватська міська рада звернулась до господарського суду Донецької області з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Венера-6 ЛТД", м.Ясинувата про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що між Ясинуватською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Венера-6 ЛТД" укладено договір оренди земельної ділянки від 17.10.2008р., яка знаходиться за адресою: Донецька область, м.Ясинувата, вул.Лермонтова, буд.1.
Рішенням Ясинуватської міської ради за № 2/74 від 29.12.2010р. з урахуванням технічної документації по нормативній грошовій оцінки земель міста Ясинувата Донецької області та позитивного висновку державної експертизи землевпорядної документації від 26.01.2009р. затверджено нормативну грошову оцінку земель м.Ясинувата, що застосовується з 01.01.2011р. та введено в дію базову вартість 1 кв.м. земель міста в розмірі 71,14грн. Крім того, згідно інформації управління Держземагенства в Ясинуватському районі Донецької області від 30.08.2013р. №2691 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки вартість землі, що перебуває в оренді у відповідача складає 583125,60 грн
10.05.2011р. позивачем листом за вих. №02-10-1391 на адресу відповідача надіслано пропозицію укласти додаткову угоду. Проте, як зазначає позивач, в порушення чинного законодавства до теперішнього часу від відповідача відповідь на вказану пропозицію не надходила, що, на думку позивача, свідчить про недосягнення згоди між сторонами.
Ухвалою від 27.09.2013р. справа №905/6798/13 прийнята до провадження та призначена до розгляду в судовому засіданні.
В порушення вимог ухвал суду відповідач витребувані документи та відзив на позовну заяву до суду не надіслав.
Представник відповідача в судовому засіданні, директор підприємства Білаш Т.В., якою підписано договір оренди земельної ділянки, вимоги позивача не визнав, посилаючись на значне підвищення орендної плати, тяжке фінансове становище та часткове використання земельної ділянки. Крім того, відповідачем в судовому засіданні заявлено усне клопотання про зупинення провадження по даній справі. Клопотання судом розглянуто та відхилено у зв'язку з його необґрунтованістю та відсутністю підстав та доказів, з якими Господарський процесуальний кодекс України пов'язує вчинення такої процесуальної дії.
Зважаючи на достатність представлених позивачем документів, згідно статті 75 Господарського процесуального кодексу України справа розглянута за наявними у ній матеріалами.
Судом, відповідно до вимог статті 81-1 Господарського процесуального кодексу України складено протокол, який долучено до матеріалів справи.
В судовому засіданні від 25.11.2013р. оголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши подані докази та заслухавши в судових засіданнях пояснення присутніх у судовому засіданні представників сторін, господарський суд -
ВСТАНОВИВ:
17.10.2008р. між Ясинуватською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Венера-6 ЛТД" укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого позивач надав в строкове платне користування відповідачеві земельну ділянку загальною площею 0,1061га яка знаходиться за адресою: Донецька область, м.Ясинувата, вул..Лермонтова, буд.1.
Договір укладено строком до 19.05.2053р. Договір зареєстровано 24.10.2008р. за реєстраційним номером 04.08.170.00029.
Відповідно до п.4 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1415500000:00:019:0110 площею 0,1061 гектару становить 268371,89,00 копійок.
Згідно з п. 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на розрахунковий рахунок Орендодавця № 33215812700097 в Головному державному казначействі у Донецької області, МФО 834016, код отримувача 34686701, отримувач - Ясинуватський місцевий бюджет, код платежу 13050200, в розмірі 26837,19коп. на рік, яка вноситься рівними частинами щомісяця в строк до 5-го числа кожного наступного місяця.
З умов договору вбачається, що сторони дійшли згоди щодо істотних умов договору, зокрема, договором встановлено нормативну грошову оцінку земельної ділянки, обумовлено розмір орендної плати, порядок її обчислення та сплати.
Пунктом п. 11 договору сторони визначили, що розмір орендної плати переглядається в разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки; підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; після введення в експлуатацію крамниць хлібобулочних та макаронних виробів, в інших випадках передбачених законом. При цьому перелік підстав для зміни розміру орендної плати у п. 11 договору не є вичерпним.
В подальшому, позивачем прийнято рішення №2/74 від 29.12.2010р. «Про застосування нормативної грошової оцінки земель міста Ясинувата Донецької області», яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Ясинувата Донецької області, проведену в 2008р.
Вищезазначене рішення оприлюднено на веб порталі Ясинуватської міської ради.
На виконання зазначеного рішення, позивач звертався листами № 02-10-312-2 від 20.01.2011р та №02-10-1391 від 10.05.2011р. до ТОВ "Венера-6 ЛТД" з пропозицією укласти додаткову угоду.
За твердженнями позивача відповіді на вищевказаний лист на адресу Ясинуватської міської ради до теперішнього часу не надходило.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно зі ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Частиною 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" визначено істотні умови договору оренди землі, якими є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 3 червня 2008 року за №309-VI внесено зміни до ч.ч.4, 5 ст.21 Закону України "Про оренду землі", відповідно до яких річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю". Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині
Приписами статті 288 ПК України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 % нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду - 12% нормативної грошової оцінки.
Статтею 271 цього Кодексу визначено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ Податкового кодексу, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.
Згідно з підпункту 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII Податкового кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Частиною 2 ст.18 Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003, № 1378-IV, зі змінами та доповненнями, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.
Статтею 15 вказаного закону встановлено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. При цьому, відповідно до ч.2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель", після затвердження нормативної грошової оцінки у встановленому законом порядку, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Таким чином, законодавством передбачено періодичне здійснення нормативно-грошової оцінки земель відповідними органами місцевого самоврядування. Така оцінка здійснена у встановленому законом порядку та затверджена рішенням Ясинуватської міської ради від 29.12.2010 №2/74. Згідно з Витягом №543/75 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого 17.03.2011 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер 1415500000:00:019:0110, складає 583125,60 гривень.
Згідно зі ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень визначених законом, приймають рішення які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому в разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за земельні ділянки, ці обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування у встановленому законом порядку.
Така ж норма закріплена у ч. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", відповідно до якої, акти органів місцевого самоврядування прийняті в межах своїх повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами і організаціями, посадовцями, а також громадянами, які постійно проживають на відповідній території. Місцеві органи виконавчої влади, підприємства, установи і організації, а також громадяни несуть встановлену законом відповідальність перед органами місцевого самоврядування за заподіяні місцевому самоврядуванню збитки їх діями або бездіяльністю, а також в результаті невиконання рішень органів і посадових осіб місцевого самоврядування.
Відповідач зазначене рішення міської ради в установленому порядку не оскаржував, воно не скасоване і не визнане недійсними, а тому, є обов'язковим для виконання на відповідній території. Витяг з технічної документації відповідачем також не оскаржувався.
Крім того, відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 ЦК України).
Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення такої згоди спір вирішується в судовому порядку.
Отже, чинним законодавством передбачена можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.
Таким чином, оскільки сторонами в договорі оренди передбачено можливість збільшення розміру орендної плати (п. 13 договору), а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати (прийняття радою рішення, яким затверджено нову нормативну оцінку) є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (Постанови Верховного суду України від 27.12.2010 у справі №27/15-10, від 23.05.2011 у справі №7/105-10(30/234-09), від 04.07.2011 у справі №41/81пд).
Застосовуючи до спірних правовідносин приписи ст.ст. 1,13,15,30 ЗУ "Про оренду землі", ст. 18 ЗУ "Про оцінку земель", ст. 288 ПК України суд дійшов висновку про те, що встановлення ст. 288 ПК України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.
Одночасно слід зазначити, що позивач в позові просить внести зміни до п.9 Договору оренди в частині застосування розміру десяти відсотків від нормативної грошової оцінки.
При цьому, судом враховано, що в п.4 Договору оренди земельної ділянки в редакції 17.10.2008р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки становила 258371, 89 грн., а розмір річної орендної плати визначено сторонами п. 9 Договору в сумі 26837, 19 грн. на рік, що становить фактично 10% від нормативної грошової оцінки. Тобто, відсоткова ставка, заявлена позивачем в позові залишилась незмінною. Змінилось лише формулювання даного пункту договору, що, відповідно не потребує прийняття окремого рішення органом місцевого самоврядування стосовно встановлення відсоткової ставки.
Відповідно до ч.3 ст. 653 Цивільного кодексу України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
За таких обставин, судові витрати підлягають віднесенню на відповідача, відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст. 1, 13, 21 Закону України „Про оренду землі", ст.ст. 20, 22, 33, 49, 77, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги Ясинуватської міської ради, м.Ясинувата до товариства з обмеженою відповідальністю "Венера-6 ЛТД", м.Ясинувата про внесення змін до договору оренди земельної ділянки. -задовольнити.
Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 17.10.2008р., кадастровий номер 1415500000:00:019:0110, площею 0,1061га, по вул..Лермонтова, 1 в м.Ясинувата, зареєстрований у Ясинуватському районному відділі Донецької регіональної філії Центру державного земельного кадастру, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 24.10.2008р, за №04.08.170.00029, а саме:
Викласти в новій редакції пункт 4 договору:
« 4 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 1415500000:00:019:0110) становить 583125,60 грн. (п'ятсот вісімдесят три тисячі сто двадцять п'ять грн..60 коп.), згідно листа управління держземагенства в Ясинуватському районі Донецької області від 30.08.2013р. №2691 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки».
Викласти в новій редакції пункт 9 договору:
« 9. Орендна плат вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі десяти відсотків від нормативної грошової оцінки і становить 58312,56грн. (п'ятдесят вісім тисяч триста дванадцять грн.. 56 коп.) на рік. Орендна плата вноситься на розрахунковий рахунок Орендодавця №33215812700097 в Головному управлінні державної казначейської служби України у Донецькій області, МФО 834016, код отримувача 37544440, отримувач - Ясинуватський міський бюджет, код платежу 13050200».
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Венера - ЛТД» (86000, Донецька область, м.Ясинувата, пр.Лермонтова, 1, ЄДРПОУ 22022628) на користь Ясинуватської міської ради (86000, Донецька область, м. Ясинувата, вул..Орджонікідзе, 147, ЄДРПОУ 26444059) судовий збір у розмірі 1147грн.
Рішення господарського суду може бути оскаржене до Донецького апеляційного господарського суду протягом десяти днів. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 цього Кодексу.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Суддя М.М. Гриник
Повний текст рішення складено та підписано 02.12.2013р.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2013 |
Оприлюднено | 16.12.2013 |
Номер документу | 35986394 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
М.М. Гриник
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні