Рішення
від 11.12.2013 по справі 913/2768/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

11 грудня 2013 року Справа №913/2768/13

Провадження №32пд/913/2768/13

за позовом: Прокурора Ленінського району міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради, м.Луганськ, код ЄДРПОУ 26070794

до відповідача: Приватного підприємства «Торгово-комерційна фірма «Едельвейс-2005», м.Луганськ, код ЄДРПОУ 33432618

про внесення змін до договору оренди землі

Суддя: Паляниця Ю.О.

Секретар судового засідання: Антонова І.В.

У засіданні брали участь:

від позивача: Дегтярьова Н.В. - гол. спец.

від відповідача: Сафонов І.А. - по дов.

прокурор: Голоденко К.О. - за посв.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор Ленінського району міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради, м.Луганськ звернувся до господарського суду Луганської області з позовом до відповідача, Приватного підприємства «Торгово-комерційна фірма «Едельвейс-2005», м.Луганськ про внесення змін до договору оренди землі від 30.06.2006р., державна реєстрація №040640200174 від 14.07.2006р., який укладений з Приватним підприємством «Торгово-комерційна фірма «Едельвейс-2005», відносно земельної ділянки площею 0,1378 га терміном на 49 років, за адресою: м.Луганськ, вул.Оборонная (в районі будинку №36), під будівництво та розміщення виробничо-побутового комплексу, а саме: викладення п.8 розділу «Орендна плата» договору у новій редакції: « 8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3».

В обґрунтування своїх вимог прокурор посилається на законодавчу зміну мінімального річного розміру орендної плати, внаслідок чого договір від 30.06.2006р. має бути приведено у відповідність до вимог діючого законодавства в частині річного розміру орендної плати, який не повинен бути меншим трикратного розміру земельного податку.

Позивач у судових засіданнях 06.11.2013р., 11.12.2013р. та у письмових поясненнях, які надійшли на адресу господарського суду 30.10.2013р., позов прокурора підтримав. Крім того, представник позивача зазначив, що відповідач був обізнаний про необхідність приведення договору від 30.06.2006р. у відповідність до вимог діючого законодавства в частині зміни розміру орендної плати за землю, проте, не вчинив дій, спрямованих на підписання відповідної додаткової угоди.

Відповідач у відзиві без номеру та без дати, який надійшов до господарського суду 25.11.2013р., та у судовому засіданні зазначив, що не заперечує проти застосування коефіцієнту 3 до розміру земельного податку при встановленні річної орендної плати за користування земельною ділянкою та проти внесення відповідних змін до договору.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та сторін, господарський суд встановив:

Відповідно до ст.509 Цивільного кодексу України, ст.173 Господарського кодексу України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.

За приписами ст.ст.11, 509 зазначеного Кодексу зобов'язання виникають, зокрема, з договору.

Згідно із ст.626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Частиною 1 ст.792 Цивільного кодексу України встановлено, що за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

В силу норм ст.13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Як встановлено судом, 30.06.2006р. між Луганською міською радою (орендодавець) та Приватним підприємством «Торгово-комерційна фірма «Едельвейс-2005» (орендар) було укладено договір оренди землі, про що 14.07.2006р. у книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі Ленінського району м.Луганська вчинено запис за №040640200174.

Пунктом 1 вказаного договору встановлено, що орендодавець на підставі рішення №41/119 від 28.02.2006р. Луганської міської ради надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку під будівництво та розміщення виробничо-побутового комплексу, яка знаходиться за адресою: вул.Оборонная (біля будинку №36).

За змістом п.2 договору від 30.06.2006р. в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1378 га.

За приписами п.4 вказаного правочину на момент укладення договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 369396,33 грн.

Відповідно до п.8 договору від 30.06.2006р. річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) у гривнях збільшеного на коефіцієнт 2,5.

Згідно із п.7 вказаної угоди договір укладено на 49 років.

Наразі, 24.05.2006р. між сторонами було підписано акт, у відповідності до якого орендодавець передав, а орендар прийняв земельну ділянку площею 0,1378 га, яка розташована за адресою: вул.Оборонная (в районі будинку №36).

Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд дійшов висновку, що вимоги прокурора про внесення змін до договору від 30.06.2006р. підлягають задоволенню, з огляду на наступне:

За змістом ч.ч.1, 2 ст.651, ч.1 ст.652 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом, а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

В силу норм ст.30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

За приписами п.31 договору від 30.06.2006р. зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Тобто, нормами чинного законодавства, а також умовами укладеного сторонами правочину передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.

Відповідно до ч.3 ст.6 Цивільного кодексу України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

За правилами ч.1 ст.632 вказаного Кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Пунктом 12 договору від 30.06.2006р. передбачено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

01.01.2011р. набрав чинності Податковий кодекс України, яким встановлено, зокрема, мінімальний розмір орендної плати.

Плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.147, 14.1.136 ст.14 Податкового кодексу України).

Згідно із п.п.288.5, 288.5.1 ст.288 вказаного нормативно-правового акту розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель міськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

За змістом п.274.1 ст.274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Як свідчать матеріали справи, 27.05.2011р. Луганською міською радою було прийнято рішення №9/12 «Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м.Луганську», у відповідності до п.1 якого визначено, що при прийнятті Луганською міською радою рішень про передачу фізичним та юридичним особам в оренду земельних ділянок та при внесенні змін до вказаних рішень та до договорів оренди землі щодо зміни розміру річної орендної плати, розмір річної орендної плати за земельну ділянку встановлюється у цих рішеннях та у договорах оренди землі у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту залежно від мети використання земельної ділянки, яка (мета) та які (договірні коефіцієнти) зазначені у додатку до цього рішення. При цьому, розмір річної орендної плати за будь-яку земельну ділянку повинен бути не меншим ніж трикратний розмір земельного податку за цю земельну ділянку, який (розмір земельного податку) передбачений Податковим кодексом України, та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки.

За приписами ч.1 ст.73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

У відповідності до п.2.19 постанови №6 від 17.05.2011р. Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Приймаючи до уваги, що обставин скасування рішення №9/12 від 27.05.2011р. Луганської міської ради «Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м.Луганську» учасниками судового спору не наведено, а судом не встановлено, суд приймає до уваги положення вказаного акту органу місцевого самоврядування щодо розмірів коефіцієнтів, які мають застосовуватись при визначенні орендної плати за землю.

Таким чином, з огляду на приписи п.п.14.1.136, 14.1.147, ст.14, п.274.1 ст.274, п.п.288.5.1, 288.5 ст.288 Податкового кодексу України, а також положення рішення №9/12 від 27.05.2011р. Луганської міської ради «Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м.Луганську», річний розмір орендної плати за договором від 30.06.2006р. має дорівнювати трикратному розміру земельного податку, тобто, встановлюватись у розмірі земельного податку із застосуванням до нього коефіцієнту 3.

Як вказує позивач, відповідач був обізнаний про необхідність приведення договору від 30.06.2006р. у відповідність до вимог діючого законодавства в частині зміни розміру орендної плати за землю.

В обґрунтування вказаного твердження позивачем надано лист №01/03-13/7460/0/2-11 від 22.11.2011р. Луганської міської ради про надання відповідачем згоди в частині зміни розміру орендної плати за землю.

Ухвалою господарського суду від 06.11.2013р. позивача було зобов'язано надати докази направлення листа №01/03-13/7460/0/2-11 від 22.11.2011р. Луганської міської ради на адресу відповідача, письмові пояснення у разі відсутності вказаних доказів.

За змістом письмових пояснень позивача, які надійшли до господарського суду 11.12.2013р., лист №01/03-13/7460/0/2-11 від 22.11.2011р. Луганської міської ради був направлений відповідачу поштою (простою кореспонденцією).

За поясненнями відповідача, які викладені у відзиві та поясненнях без номерів та дат, що надійшли на адресу господарського суду 25.11.2013р., Приватне підприємство «Торгово-комерційна фірма «Едельвейс-2005» лист №01/03-13/7460/0/2-11 від 22.11.2011р. позивача не отримувало.

За таких обставин, за висновками суду, позивачем всупереч вимог ст.ст.4-3, 33 Господарського процесуального кодексу України не доведено, а судом не встановлено факту звернення позивача до відповідача з пропозицію внести зміни до договору від 30.06.2006р. в порядку норм ч.2 ст.188 Господарського кодексу України.

Наданий відповідачем лист №3370 від 16.07.2013р. Управління з питань земельних ресурсів Луганської міської ради також не є зверненням позивача стосовно внесення змін до спірного договору в порядку визначеному законодавством, оскільки: оформлений у вигляді повідомлення від імені суб'єкта, який не є стороною договору, має інформаційних характер та містить відомості про прийняття рішення №35/36 від 27.06.2013р. Луганської міської ради «Про деякі питання щодо розгляду акту ревізії фінансово-господарської діяльності Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів за 2010-2011 р.р. та завершений звітний період 2012р.», розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки та необхідність подання орендарем уточнюючої декларації по орендній платі за землю.

При цьому, з урахуванням того, що надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до договору оренди є виключним правом, а не обов'язком позивача, недотримання позивачем вимог ч.2 ст.188 Господарського кодексу України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки у будь-якому разі не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору.

Таким чином, враховуючи, що сторонами в договорі оренди передбачено можливість перегляду розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для зміни розміру орендної плати, встановленої умовами договору, позов прокурора про внесення змін до договору оренди землі від 25.07.2006р. шляхом викладення п.4.1 розділу «Орендна плата» договору у новій редакції: «Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3» підлягає задоволенню.

Згідно зі ст.49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір підлягає стягненню з позивача та відповідача в доход Державного бюджету України порівну.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст.43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Задовольнити позовні вимоги Прокурора Ленінського району міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради, м.Луганськ до Приватного підприємства «Торгово-комерційна фірма «Едельвейс-2005», м.Луганськ про внесення змін до договору оренди землі.

Внести зміни до договору оренди землі від 30.06.2006р., державна реєстрація №040640200174 від 14.07.2006р., який укладений з Приватним підприємством «Торгово-комерційна фірма «Едельвейс-2005», відносно земельної ділянки загальною площею 0,1378 га під будівництво та розміщення виробничо-побутового комплексу, за адресою: м.Луганськ, вул.Оборонная (в районі будинку №36), терміном на 49 років, а саме: викласти п.8 розділу «Орендна плата» договору у новій редакції: « 8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3».

Стягнути з Приватного підприємства «Торгово-комерційна фірма «Едельвейс-2005» (91047, м.Луганськ, Ленінський район, вул.26-ти Бакинських комісарів, буд. 162А, код ЄДРПОУ 33432618) в доход Державного бюджету України судовий збір в сумі 1147 грн.

Стягнути з Луганської міської ради (91000, м.Луганськ, Ленінський район, вул.Коцюбинського, буд.14, код ЄДРПОУ 26070794) в доход Державного бюджету України судовий збір в сумі 573,50 грн.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

У судовому засіданні 11.12.2013р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Повне рішення складено 16.12.2013р.

Суддя Ю.О. Паляниця

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення11.12.2013
Оприлюднено17.12.2013
Номер документу36027342
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/2768/13

Рішення від 11.12.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Паляниця Ю.О.

Ухвала від 06.11.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Паляниця Ю.О.

Ухвала від 14.10.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Паляниця Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні