Ухвала
від 03.12.2013 по справі 813/6362/13-а
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 грудня 2013 р. № 876/13292/13 Львівський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Гінди О.М.

суддів: Заверухи О.Б., Ніколіна В.В.

за участі секретаря судових засідань: Волошин М.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Державного підприємства спиртової та лікеро-горілчаної промисловості «Укрспирт» на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 7 жовтня 2013 року у справі за адміністративним позовом Державного підприємства спиртової та лікеро-горілчаної промисловості «Укрспирт» до Державної екологічної інспекції у Львівській області про визнання протиправними дій,-

встановив:

14 серпня 2013 року позивач - ДП «Укрспирт» звернувся в суд із адміністративним позовом до відповідача - ДЕІ у Львівській області у якому просив: 1) визнати протиправними дії службових осіб відповідача в частині внесення в акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами ДП «Укрспирт» Великолюбінське місце провадження діяльності (код ЄДРПОУ 37199618) від 03 липня 2013 року № 1186/04 - 1067 відомостей про наявність порушень п. 9 ст. 44 Водного кодексу України про забір підземних вод за відсутності дозволу на спеціальне водокористування в період з 07.02.2012 року по 09.01.2013 року Великолюбінським МПД.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що Великолюбінське МПД ДП «Укрспирт» на час перевірки мало належним чином оформлений дозвіл на спецводокористування, який видано Держуправлінням ОНПС у Львівській області за № Укр.493-13/Льв. 10.01.2013 року терміном дії до 10.01.2014 року. Таким чином, спецводокористування відбувалося на законних підставах. Що стосується періоду тимчасової відсутності дозволу на забір та використання підземних вод, то Великолюбінське МПД ДП «Укрспирт» у порядку, встановленому п. 3 ст. 327 Податкового кодексу України сплатило 1015200,23 грн збору за спеціальне водокористування. Зокрема, підприємство сплатило за користування водою у п'ятикратному розмірі, виходячи з фактичних обсягів використаної води, що підтверджується платіжними дорученнями. Отже, з урахуванням того, що Великолюбінське МПД ДП «Укрспирт» не перевищувало ліміту забору води, державі не тільки не завдано шкоди, а навпаки, п'ятикратно збільшені надходження по платежах за воду фактично забезпечили додаткове наповнення бюджету. Застосування п'ятикратного тарифу за своєю суттю є штрафною санкцією, яку підприємство сплатило.

Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 07.10.2013 року в задоволенні позову відмовлено.

Із цією постановою не погодився позивач та оскаржив її в апеляційному порядку. Вважає, що така ухвалена з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи та з порушенням норм матеріального права, а тому просить її скасувати та прийняти нову постанову, якою позов задовольнити.

Апеляційні обґрунтування позивач наводить ті ж, що і у поданому ним адміністративному позові. Разом з тим зазначає, що судом першої інстанції не взято до уваги те, що позивач у період відсутності у нього спеціального дозволу сплачував збір за спеціальне водокористування, а тому шкода державі не завдана.

Представник позивача у судовому засіданні апеляційну скаргу підтримав та просить її задовольнити.

Представник відповідача апеляційну скаргу заперечив та просить залишити її без задоволення.

Суд апеляційної інстанції, заслухав доповідь судді-доповідача, пояснення позивача та представника відповідача, перевірив матеріали справи та обговорив підстави і межі апеляційних вимог, вважає, що апеляційна скарга задоволеною бути не може.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Державне підприємство спиртової та лікеро-горілчаної промисловості «Укрспирт» зареєстроване як юридична особа, йому присвоєний ідентифікаційний код 37199618, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців (а.с. 66-70).

Відповідно до наказу Міністерства аграрної політики України від 27.09.2010 року № 593 Великолюбінський державний спиртзавод (ЄДРПОУ 00374700, Львівська область, Городоцький район, смт. Великий Любінь) реорганізовано шляхом приєднання до Державного підприємства спиртової та лікеро-горілчаної промисловості «Укрспирт» та створено на базі майна реорганізованого державного підприємства відокремлений підрозділ без права юридичної особи (а.с. 49-50).

Наказом від 01.02.2011 року № 17 ДП спиртової та лікер-горілчаної промисловості «Укрспирт» створено місце провадження діяльності та зберігання спирту, розмістивши його за адресою: Львівська область, Городоцький район, смт. Великий Любінь, вул. Львівська,176.

18.04.2013 року відповідачем на адресу керівника ДП спиртової та лікер-горілчаної промисловості «Укрспирт» направлено повідомлення про проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства. Дане повідомлення останній отримав 23.05.2013 року, про що свідчить вхідний штам позивача.

11.06.2013 року позивачу вручено направлення № 1186 на проведення планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища з 11.06.2013 року по 03.07.2013 року (а.с. 39).

Державною екологічною інспекцією у Львівській області відповідно до наказу про проведення планових перевірок від 07.06.2013 року за № 366-і/п проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ДП спиртової та лікеро-горілчаної промисловості «Укрспирт» Великолюбінське місце проведення діяльності.

Керівник ДП спиртової та лікеро-горілчаної промисловості «Укрспирт» проінформував начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області про те, що із власного підземного водозабору за період з 07.02.2012 року по 09.01.2013 року було забрано та використано 414642 м.куб. підземних вод.

За наслідками проведення перевірки працівниками Державної екологічної інспекції у Львівській області складено акт 03.07.2013 року № 1186/04-1067 перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами, в якому зафіксовано порушення Великолюбінським місцем проведення діяльності ДП спиртової та лікеро-горілчаної промисловості «Укрспирт», а саме в період з 07.02.2012 року по 09.01.2013 року здійснювався забір підземних прісних вод без чинного дозволу на спецводокористування, чим порушено ст.ст. 6, 44, 48, 49, 110 Водного кодексу України.

Заступник керівника з технічних питань Великолюбінського ДП спиртової та лікеро-горілчаної промисловості «Укрспирт» Юрчак В.Є відмовився підписати акт перевірки від 03.07.2013 року, про причини відмови не було надано жодних пояснень, про що свідчить акт від 03.07.2013 року про відмову від підписання акту перевірки та припису (а.с. 20).

Позивач не погодився з висновками посадових осіб Державної екологічної інспекції у Львівській області викладеними в акті перевірки від 03.07.2013 року в частині внесення відомостей про наявність порушень п. 9 ст. 44 Водного кодексу України про забір підземних вод за відсутності дозволу на спеціальне водокористування в період з 07.02.2012 р. по 09.01.2013 р. Великолюбінським МПД.

Суд першої інстанції дійшов висновку про те, що позов задоволеним бути не може, оскільки матеріалами справи встановлено, що позивач протягом періоду з 07.02.2012 року по 09.01.2013 року здійснювався самовільний забір підземних прісних вод всього 414 642,0 м.куб. води, а тому відповідно до ст. 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» зобов'язаний відшкодовувати шкоду заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» від 25.06.1991 року № 1264, а також земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством.

Згідно ст. 20 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства зокрема про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів.

Відповідно до ст. 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Водний кодекс України від 06.06.1995року № 213/95-ВР в комплексі із заходами організаційного, правового, економічного і виховного впливу, сприятиме формуванню водно-екологічного правопорядку і забезпеченню екологічної безпеки населення України, а також більш ефективному, науково обґрунтованому використанню вод та їх охороні від забруднення, засмічення та вичерпання.

Відповідно до ст. 48 Водного кодексу України спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.

Пунктом 9 ст. 44 Водного кодексу України передбачено, що водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.

Згідно із ч. 1 ст. 49 Водного кодексу України, спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволу.

Підприємства зобов'язані відшкодовувати збитки, завдані ними внаслідок порушення водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України ( ч. 1 ст. 111 Водного кодексу України).

Із матеріалів перевірки вбачається, що ДП спиртової та лікеро-горілчаної промисловості «Укрспирт» Великолюбінське МПД у період з 07.02.2012 року по 09.01.2013 року здійснено самовільний забір підземних прісних вод (об'ємом -14642,0 м.куб.) із свердловин, що знаходяться в межах смт. Великий Любінь, без дозволу на спеціальне водокористування, що є порушенням ст.ст. 44, 48, 49 Водного кодексу України.

Вказані обставини підтверджуються і матеріалами справи та не заперечуються сторонами, оскільки забір води до 06.02.2012 року підприємством здійснювався на підставі дозволу на спеціальне водокористування, виданого Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Львівській області № Укр-493- 09/Льв. від 06.02.2009 року з терміном дії до 06.02.2012 року (а.с. 60-62). Новий дозвіл з терміном дії з 10.01.2013 року по 10.01.2014 року № Укр.493-13/Льв.186 підприємство отримало лише 10.01.2013 року (а.с. 57-59).

Таким чином, відповідачем правомірно встановлено, що з 07.02.2012 року по 09.01.2013 року підприємством здійснювався самовільний забір підземних вод, а тому виходячи з положень ст. 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» та ст. 49 Водного кодексу України воно зобов'язане відшкодувати завдані державі збитки.

Методика розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів затверджена Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України 20.07.2009 N 389 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 14 серпня 2009 року за N 767/16783 (далі - Методика).

Ця Методика встановлює порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, зокрема, у разі самовільного використання водних ресурсів при відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)) (п. 1.2 Методики).

Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 року № 389, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 року за №767/16783, затверджено Методику розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів.

Згідно пунктів 1.2.-1.3. названа Методика встановлює порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону і раціональне використання водних ресурсів, зокрема, у разі самовільного використання водних ресурсів при відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)).

Ця Методика застосовується державними інспекторами України з охорони навколишнього природного середовища та державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища відповідних територій (далі - державні інспектори) при розрахунку розмірів збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, які виявлені за результатами державного контролю за додержанням вимог суб'єктами господарювання природоохоронного законодавства.

Державні інспектори з дати встановлення факту порушення вимог законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів проводять збір і аналіз необхідних матеріалів і на підставі цієї Методики розраховують розмір відшкодування збитків (п.1.4 Методики).

Розрахунок розміру відшкодування збитків, обумовлених самовільним використанням водних ресурсів без дозволу на спеціальне водокористування визначено розділом 9 вказаної Методики, у відповідності до якого позивачем здійснено розрахунок збитків, заподіяних ДП «Украспирт» Великолюбінське місце провадження діяльності (а.с. 8-9).

Як вбачається, за період самовільного забору підприємством згідно довідки №13/06-6 від 11.06.2013 року забрано та використано 414642,0 м.куб. води. Використання довідки підприємства для визначення фактичного обсягу води, використаної самовільно, передбачено п. 9.2 Методики.

Суд першої інстанції правомірно не взяв до уваги посилання позивача на те, що ним здійснювалась сплата збору за спеціальне водокористування, що звільняє його від обов'язку відшкодовувати збитки.

Так, відповідно до п. 323.1 ст. 323 Податкового кодексу України платниками збору є водокористувачі - суб'єкти господарювання незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юридичної особи (крім бюджетних установ), постійні представництва нерезидентів, а також фізичні особи - підприємці, які використовують воду, отриману шляхом забору води з водних об'єктів (первинні водокористувачі) та/або від первинних або інших водокористувачів (вторинні водокористувачі), та використовують воду для потреб гідроенергетики, водного транспорту і рибництва.

Пунктом 9 ст. 44 та ч. 1 ст. 49 Водного кодексу України передбачено, що водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.

Таким чином, збір за спеціальне водокористування сплачується в будь-якому випадку незалежно від того є в підприємства дозвіл на спеціальне водокористування чи ні. Поряд з цим, збитки завдані державні внаслідок самовільного спецвикористання розраховуються за сам факт самовільного використання водних ресурсів при відсутності дозвільних документів, а тому сплата збору не може звільняти позивача від обов'язку відшкодування збитків завданих порушенням ст.ст. 44, 48, 49 Водного кодексу України. Поряд з цим, позивачем не надано суду доказів подання відповідних декларацій, за якими б сплачувався цей збір.

Отже, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про необґрунтованість позовних вимог. Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому така задоволеною бути не може.

З огляду на викладене, суд першої інстанції вірно відмовив у задоволенні позовних вимог, правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційних скарг не спростовують висновків рішення суду, а тому підстав для скасування оскарженої постанови, суд апеляційної інстанції не вбачає.

Керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд -

ухвалив:

апеляційну скаргу Державного підприємства спиртової та лікеро-горілчаної промисловості «Укрспирт» - залишити без задоволення, а постанову Львівського окружного адміністративного суду від 7 жовтня 2013 року у справі № 813/6362/13-а - без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення.

На ухвалу протягом двадцяти днів з дня її складення у повному обсязі може бути подана касаційна скарга безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий: О.М. Гінда

Судді: О.Б. Заверуха

В.В. Ніколін

Ухвала у повному обсязі складена та підписана 06.12.2013 року.

Дата ухвалення рішення03.12.2013
Оприлюднено17.12.2013
Номер документу36032242
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними дій

Судовий реєстр по справі —813/6362/13-а

Ухвала від 13.11.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 20.11.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 20.12.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз Л.Л.

Ухвала від 03.12.2013

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Гінда О.М.

Ухвала від 03.12.2013

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Гінда О.М.

Постанова від 07.10.2013

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

Ухвала від 07.10.2013

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

Ухвала від 02.10.2013

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні