ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 грудня 2013 року Справа № 913/111/13-г Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Полякова Б.М., - головуючого (доповідач у справі), Коваленка В.М., Короткевича О.Є., розглянувши касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Жовтневому районі міста Луганська Головного управління Міндоходів у Луганській області на постановувід 20.05.2013 господарського суду Луганської області та постановувід 24.07.2013 Донецького апеляційного господарського суду у справі№ 913/111/13-г господарського суду Луганської області за заявою товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма "Донбастеплоенергосервіс", м. Луганськ (голова комітету кредиторів) дотовариства з обмеженою відповідальністю "Факторія-2010", м. Луганськ пробанкрутство ліквідаторКудінов Є.В., м. Луганськ представники сторін у судове засідання не з'явилися.
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою господарського суду Луганської області від 08.01.2013 за заявою товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма "Донбастеплоенергосервіс" порушено провадження у справі № 913/111/13-г про банкрутство товариства з обмеженою відповідальністю "Факторія-2010" (далі - боржник, ТОВ "Факторія-2010" ) у порядку загальних норм Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (у редакції, чинній до 19.01.2013, далі - Закон про банкрутство ).
Ухвалою господарського суду Луганської області від 11.04.2013 за результатами попереднього засідання затверджено реєстр вимог кредиторів, до якого включено грошові вимоги двох конкурсних кредиторів - ТОВ "Виробничо-комерційна фірма "Донбастеплоенергосервіс" та Луганського міського центру зайнятості.
Постановою господарського суду Луганської області від 20.05.2013 (суддя Яресько Б.В.) визнано боржника банкрутом, відкрито щодо нього ліквідаційну процедуру, призначено ліквідатора та інше.
Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 24.07.2013 (судді: Геза Т.Д. - головуючий, Агапов О.Л., Мартюхіна Н.О.) вказану постанову залишено без змін.
Не погоджуючись з ухвалою суду апеляційної інстанції , Державна податкова інспекція у Жовтневому районі міста Луганська Головного управління Міндоходів у Луганській області (далі - ДПІ у Жовтневому районі м. Луганська, скаржник ) звернулась до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить її скасувати, провадження у справі припинити. Касаційна скарга мотивована порушенням судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, зокрема ст. 55 Конституції України, ст. 4, 43 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), ст.ст. 1, 15 Закону про банкрутство. Скаржник посилається на відсутність неоплатності боржника.
Обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши наявні матеріали справи, проаналізувавши застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню частково, виходячи з наступного.
Статтею 55 Конституції України кожному гарантується право на судовий захист, апеляційне та касаційне оскарження.
Пункт 8 частини 3 статті 129 Конституції України встановлює серед основних засад судочинства, зокрема, забезпечення апеляційного та касаційного оскарження рішення суду, крім випадків, встановлених законом .
Вказана конституційна норма конкретизована законодавцем в ст. 14 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", згідно з якою учасники судового процесу та інші особи у випадках і порядку , встановлених процесуальним законом, мають право на апеляційне та касаційне оскарження судового рішення.
Отже, реалізація конституційного права на апеляційне та касаційне оскарження судового рішення названим Законом ставиться в залежність від положень процесуального закону.
Таким чином, Господарський процесуальний кодекс України повинен містити імперативні норми про те, в яких випадках особа має право оскаржити рішення суду в апеляційному чи касаційному порядку.
Відповідно до ч. 1 ст. 91 ГПК України сторони у справі, прокурор, треті особи, особи, які не брали участь у справі, якщо господарський суд вирішив питання про їх права та обов'язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення місцевого господарського суду, яке не набрало законної сили.
Між тим, згідно з ч. 6 ст. 106 ГПК України апеляційні скарги на ухвали місцевого господарського суду можуть подавати сторони та інші учасники судового процесу, зазначені у цьому Кодексі та Законі про банкрутство .
Враховуючи те, що у справах про банкрутство, окрім судових рішень у формі ухвал, в одному випадку, у разі визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури, виноситься постанова, оскарження такої постанови відбувається з урахуванням особливостей, передбачених Законом про банкрутство.
Відтак, в силу особливостей справи про банкрутство (ст. 4 1 ГПК України), коло осіб, які мають право оскаржити судові рішення у справі про банкрутство, діючим законодавством звужено до учасників такої справи задля попередження необґрунтованого втручання інших осіб, які не є учасниками справи, у хід процедури банкрутства.
У відповідності до абз. 22 ст. 1 Закону про банкрутство учасниками провадження у справі про банкрутство визнано таких осіб: сторони (кредитори, боржник), арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідатор), власник майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, а також у випадках, передбачених цим Законом, інші особи, які беруть участь у провадженні у справі про банкрутство, Фонд державного майна України, державний орган з питань банкрутства, представник органу місцевого самоврядування, представник працівників боржника, уповноважена особа акціонерів або учасників товариств з обмеженою чи додатковою відповідальністю.
При цьому колегія суддів бере до уваги, що вищевказаний перелік учасників провадження у справі про банкрутство не є вичерпним, оскільки до учасників справи про банкрутство названа стаття відносить також інших осіб, які у випадках, передбачених Законом про банкрутство, беруть участь у провадженні у справі про банкрутство.
Однак інші випадки участі органу державної податкової служби у справі про банкрутство платника податків Законом про банкрутство не передбачені. Таким чином, орган державної податкової служби не віднесений чинним законодавством до інших, окрім кредиторів, учасників справи про банкрутство.
Необхідно зазначити, що особа, яка має грошові вимоги до боржника, набуває статусу учасника провадження у справі про банкрутство, а саме кредитора, лише після подачі у встановленому порядку заяви з грошовими вимогами до боржника . Тільки після цього така особа має процесуальне право на оскарження процесуальних документів у справі про банкрутство.
Як вбачається, дана справа про банкрутство порушена за загальною процедурою банкрутства, де виявлення кредиторів відбувається у порядку, встановленому ст. 14 Закону про банкрутство, згідно з якою конкурсні кредитори боржника протягом 30 днів від дня здійснення відповідної публікації зобов'язані подати до господарського суду заяви з вимогами до боржника. Зазначений строк є граничним та поновленню не підлягає.
Будь-яких виключень з наведеного правила, зокрема щодо конкурсних грошових вимог податкового органу, Закон про банкрутство не містить.
Публікація оголошення про порушення провадження у справі про банкрутство була здійснена 12.02.2013 у № 28 (5528) газети "Голос України".
Однак скаржник не звертався з грошовими вимогами до боржника в установленому порядку і його вимоги не були включені до затвердженого судом ухвалою від 11.04.2013 реєстру вимог кредиторів боржника. У зв'язку з чим конкурсні грошові вимоги скаржника є погашеними в силу ч. 2 ст. 14 Закону про банкрутство.
Таким чином, заявник не є учасником справи про банкрутство, тому позбавлений можливості оскаржити будь-які судові рішення у справі про банкрутство.
У зв'язку з чим судом апеляційної інстанції неправомірно здійснено перегляд постанови суду першої інстанції за апеляційною скаргою ДПІ у Жовтневому районі м. Луганська , оскільки вона не є учасником справи про банкрутство.
Відтак, оскаржувана постанова суду апеляційної інстанції підлягає скасуванню, як така, що не відповідає вимогам чинного законодавства, а апеляційне провадження за апеляційною скаргою скаржника - припиненню відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 80 ГПК України, як безпідставно порушене.
З урахуванням наведеного та керуючись ст. ст. 55, 129 Конституції України, ст. 14 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", ст. ст. 1, 14 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" та ст. ст. 4 1 , 80, 91, 106, 111 5 , 111 7 , 111 9 - 111 11 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Жовтневому районі міста Луганська Головного управління Міндоходів у Луганській області задовольнити частково.
2. Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 24.07.2013 у справі № 913/111/13-г скасувати. Прийняти нове рішення (ухвалу), яким припинити апеляційне провадження за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції у Жовтневому районі міста Луганська Головного управління Міндоходів у Луганській області на постанову господарського суду Луганської області від 20.05.2013 у справі № 913/111/13-г.
Головуючий Б.М. Поляков
Судді В.М. Коваленко
О.Є. Короткевич
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2013 |
Оприлюднено | 18.12.2013 |
Номер документу | 36089953 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Поляков Б.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні