cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 910/15101/13 26.11.13
За позовом першого заступника прокурора Деснянського району м. Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради
до товариства з обмеженою відповідальністю «Берегиня»
про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки
Суддя Удалова О.Г.
Представники учасників процесу:
від прокуратури Ущаповська О.І. (за посвідченням)
від позивача не з'явились
від відповідача не з'явились
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Перший заступник прокурора Деснянського району м. Києва звернувся до Господарського суду м. Києва з позовною заявою в інтересах держави в особі Київської міської ради до товариства з обмеженою відповідальністю «Берегиня» про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки загальною площею 0,50 га, що знаходиться за адресою: на вулиць Сабурова та Електротехнічної у Деснянському районі м. Києва, та повернення її позивачу, привівши її у придатний для використання стан, звільнивши від будівель, шляхом знесення та вивезення останніх.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач, в порушення норм чинного законодавства, використовує спірну земельну ділянку без документів, що засвідчували б право власності або право користування землею. Обґрунтовуючи позовні вимоги заступник прокурора послався на акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства № А-170/090 від 24.04.2013 р., складений Державною інспекцією сільського господарства в м. Києві, який став підставою для звернення з позовом до суду в результаті проведення прокурорської перевірки дотримання вимог земельного законодавства відповідачем.
Ухвалою Господарського суду м. Києва від 08.08.2013 р. провадження у справі було порушено, позовна заява прийнята до розгляду, розгляд справи був призначений на 27.08.2013 р. У судовому засіданні 27.08.2013 р. розгляд справи відкладався на 10.09.2013 р.
У судове засідання 10.09.2013 р. позивач та відповідач не з'явились, витребуваних доказів по справі не подали, про причини неявки суд не повідомили.
Суд оголосив ухвалу про відкладення розгляду справи.
30.09.2013 р. розпорядженням керівника апарату Господарського суду м. Києва було призначено повторний автоматичний розподіл справи № 910/15101/13 у зв'язку з обранням судді Власова Ю.Л. на посаду судді Київського апеляційного господарського суду.
У результаті повторного автоматичного розподілу, справу № 910/15101/13 передано судді Удаловій О.Г.
Ухвалою Господарського суду м. Києва від 30.09.2013 р. справу № 910/15101/13 прийнято до провадження.
Ухвалою Господарського суду м. Києва від 01.10.2013 р. розгляд справи відкладено на 31.10.2013 р.
Представник прокуратури надав суду усні пояснення по справі.
Представники позивача та відповідача у судове засідання не з'явились. Вимоги ухвали суду від 01.10.2013 р. не виконали.
Ухвалою Господарського суду м. Києва від 31.10.2013 р. розгляд справи відкладено на 26.11.2013 р.
У судовому засіданні представник прокуратури підтримав позовні вимоги.
Відповідач відзиву на позов не надав. Відповідач та позивач своїх представників в судове засідання не направили, вимоги ухвали суду не виконали, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами в порядку ст. 75 ГПК України.
Розглянувши надані документи та матеріали, заслухавши пояснення, всебічно та повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив:
Відповідно до ст. 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Згідно з ч. 1 ст. 5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державний контроль за використанням та охороною земель здійснює спеціально уповноважений орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Відповідно до п. 1.1 Порядку планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, що затверджений наказом № 132 від 25.02.2013 р. Міністерства аграрної політики та продовольства України та зареєстрований 14.03.2013 р. за № 412/22944 в Міністерстві юстиції України (далі - Порядок), державний нагляд (контроль) з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства здійснюється Державною інспекцією сільського господарства України та її територіальними органами.
Згідно з ч. 6 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); вид заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
Пунктом 5.3 Порядку передбачено, що за результатами здійснення планових та позапланових заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, які використовуються ними у процесі ведення господарської діяльності, державні інспектори складають акт перевірки згідно з уніфікованою формою акта перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства.
У період з 15.04.2013 р. по 24.04.2013 р. Державною інспекцією сільського господарства в м. Києві було проведено позапланову перевірку дотримання товариством з обмеженою відповідальністю «Берегиня» вимог земельного законодавства, оформлену актом № А-170/090 від 24.04.2013 р.
За наслідками перевірки встановлено самовільне заняття ТОВ «Берегиня» земельної ділянки площею 0,50 га на розі вулиць Сабурова та Електротехнічної у Деснянському районі м. Києва для розміщення автомобільної стоянки. На земельній ділянці розміщені 2 споруди (одно та двоповерхові), ділянка огороджена сіткою - рабиця та бетонним парканом, доступ на земельну ділянку обмежений.
Згідно з листом Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 057023-15305 від 16.07.2013 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кодом 62:020:023, площею 0,48 га, на розі вулиць Сабурова та Електротехнічної у Деснянському районі м. Києва, відповідно до рішення Київської міської ради № 43/1877 від 26.07.2007 р., складає в разі комерційного використання 6 861 465,57 грн.
Прокурор, звертаючись до суду з даним позовом, просить зобов'язати відповідача повернути Київській міській раді земельну ділянку, посилаючись на відсутність у нього права користування земельною ділянкою.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог з огляду на наступне.
Статтею 13 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст.ст. 142, 143 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
За змістом ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Згідно з ч. 2 ст. 83 Земельного кодексу України у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності.
Відповідно до ст. 9 Земельного кодексу України повноваження з надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності належать Київській міській раді, яка відповідно до п.12 перехідних положень Земельного кодексу України здійснює повноваження щодо розпорядження землями в межах міста Києва до розмежування земель державної та комунальної власності.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Згідно з п. 1 ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: 1) право власності на нерухоме майно; 2) право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном; 3) інші речові права відповідно до закону; 4) податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Таким чином, відповідно до наведених вимог закону обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку, а відсутність у цієї особи на час прийняття судом рішення таких документів є самовільним зайняттям такої земельної ділянки.
Земельна ділянка загальною площею 0,50 га, що знаходиться за адресою: на розі вулиць Сабурова та Електротехнічної у Деснянському районі м. Києва, не передана у користування та належить до комунальної власності м. Києва. В реєстрі земельних ділянок вона обліковується за землекористувачем товариством з обмеженою відповідальністю «Берегиня» на підставі технічного звіту по встановленню меж земельної ділянки без зазначення виду права користування.
Пунктом 3.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» № 6 від 17.05.2011 р. встановлено, що відповідно до вимог чинного законодавства обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку, а відсутність таких документів може свідчити про самовільне зайняття земельної ділянки. Разом з тим, у вирішенні питання про застосування відповідальності за самовільне зайняття земельної ділянки господарським судам необхідно враховувати, що саме по собі встановлення судом наявності фактичного користування земельною ділянкою без документів, що посвідчують права на неї, не є достатньою підставою для кваліфікації такого використання земельної ділянки як самовільного її зайняття. Господарським судам у вирішенні таких спорів необхідно досліджувати, чи передбачено спеціальним законом отримання правовстановлюючих документів на земельну ділянку для розміщення певних об'єктів, причини відсутності таких документів у особи, що використовує земельну ділянку, наявність у особи права на отримання земельної ділянки у власність чи в користування, вжиття нею заходів до оформлення права на земельну ділянку тощо.
Доказів наявності у відповідача документів на підтвердження його права користування або звернення до Київської міської ради з метою оформлення відповідного права, що є передумовою його набуття, суду не надано.
Відповідно до ст. 212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування втрат, понесених за час користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки.
Оскільки власником земельної ділянки загальною площею 0,50 га, що знаходиться за адресою: на розі вулиць Сабурова та Електротехнічної у Деснянському районі м. Києва, є територіальна громада, від імені якої діє Київська міська рада, а також зважаючи на те, що відповідач використовує спірну земельну ділянку без наявності правовстановлюючих документів, доказів того, що на згаданій вище земельній ділянці розташоване правомірно набуте відповідачем нерухоме майно також не надано, зайняття спірної земельної ділянки є самовільним та тягне за собою наслідки, визначені статтею 212 Земельного кодексу України.
Згідно з ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України передбачено, що власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Прокуратурою доведено, що дії відповідача є самовільним зайняттям земельної ділянки і порушують права позивача, що є підставою для задоволення вимог про звільнення земельної ділянки та приведення її у придатний для користування стан.
Оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному та об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку про задоволення вимоги прокурора в повному обсязі.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судовий збір покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 4, 49, 82-85 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Зобов'язати товариство з обмеженою відповідальністю «Берегиня» (01103, м. Київ, вул. Залізничне шосе, б. 9, код 19034183) звільнити самовільно зайняту земельну ділянку на розі вулиць Сабурова та Електротехнічної у Деснянському районі м. Києва, площею 0,50 га, та повернути її Київській міській раді (01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 36, код 33882141), привівши її у придатний для використання стан, звільнивши від будівель та споруд шляхом знесення і вивезення останніх.
3. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Берегиня» (01103, м. Київ, вул. Залізничне шосе, б. 9, код 19034183) в дохід Державного бюджету України 1 147 (одну тисячу сто сорок сім) грн. 00 коп. судового збору.
Повне рішення складено 17.12.2013 р.
Суддя О.Г. Удалова
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2013 |
Оприлюднено | 19.12.2013 |
Номер документу | 36112527 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Удалова О.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні