Постанова
від 27.11.2013 по справі 804/15026/13-а
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 листопада 2013 р. Справа № 804/15026/13-а Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Лозицької І.О.

при секретарі судового засідання Василенко К.Е.

за участю:

представників позивача ОСОБА_1, ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Новий світ" до Державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Реєстраційної служби Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області Крусір Яни Валентинівни про визнання протиправними дії та зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Фермерського господарства «Новий світ» до Державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Реєстраційної служби Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області Крусір Яни Валентинівни про визнання протиправними дії та зобов'язання вчинити певні дії

В обґрунтування позову зазначено, що 16.09.2013 року позивач звернувся до Державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Реєстраційної служби Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області Крусір Яни Валентинівни з пакетом документів необхідним для здійснення реєстраційної дії, пов'язаної зі змінами в статуті Фермерського господарства «Новий світ». Рішенням Державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Реєстраційної служби Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області Крусір Яни Валентинівни від 16.09.2013 року документи позивача були залишені без розгляду у зв'язку з тим, що документи подані не в повному обсязі. Позивач вважає вказані дії державного реєстратора протиправними та просить суд зобов'язати здійснити реєстраційну дію на підставі поданих ним документів.

В судовому засіданні представники позивача адміністративний позов підтримали, позовні вимоги просили задовольнити.

Відповідач в судовому засіданні 26.11.2013 р. заперечував проти позову, просив в його задоволенні відмовити, до суду надав письмові заперечення проти позову. В обґрунтування заперечень зазначено, що у зв'язку з неповним поданням всіх необхідних документів для здійснення реєстраційної дії, пов'язаної зі зміною установчих документів Фермерського господарства «Новий світ», відповідачем правомірно прийнято рішення про залишення поданих документів без розгляду. Також, було надано письмове клопотання про подальший розгляд справи здійснювати без участі відповідача.

Заслухавши представників позивача, дослідивши матеріали справи, суд зазначає наступне.

Фермерське господарство «Новий світ» зареєстроване Новомосковською районною державною адміністрацією 07.05.2003 року.

Згідно статуту ФГ «Новий світ» від 30.03.2012 року його засновником та головою є ОСОБА_4. Членами ФГ «Новий світ», є також, ОСОБА_2, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_1, ОСОБА_7.

Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_1 року помер, що підтверджується свідоцтвом про смерть від 09.01.2013 року.

Протоколом № 3 зборів членів фермерського господарства «Новий світ» від 15.08.2013 року, у зв'язку зі смертю голови ФГ «Новий світ» ОСОБА_4, було вирішено призначити головою фермерського господарства ОСОБА_2

Наказом № 1 від 15.08.2013 року ОСОБА_2 призначена на посаду голови ФГ «Новий світ».

З метою внесення змін до установчих документів до статуту ФГ «Новий світ», позивачем 16.09.2013 року було подано Державному реєстратору юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Реєстраційної служби Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області Крусір Я.В. документи, для здійснення реєстраційної дії, пов'язаної зі змінами до установчих документів юридичної особи.

Згідно опису від 16.09.2013 року було надано наступні документи: реєстраційна картка на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; копія квитанції виданої банком; нова редакція установчих документів (два примірники); документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів; документ, що засвідчує смерть (нотаріально засвідчена копія); статут; рішення про внесення змін до установчих документів (примірник оригіналу).

16.09.2013 року Державним реєстратором юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Реєстраційної служби Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області Крусір Я.В. за вих. № 08.05-08/2-57 на адресу ФГ «Новий світ» направлено повідомлення про залишення документів без розгляду. Як вбачається зі змісту вказаного повідомлення, підставою для залишення документів без розгляду, є - документи, подані не в повному обсязі.

Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, регулює Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» від 15 травня 2003 року № 755-IV (далі - Закон № 755).

Державний реєстратор - посадова особа центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, яка відповідно до цього Закону, від імені держави здійснює державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, що передбачено ст.1 Закону № 755.

Таким чином, відповідач, є суб'єктом владних повноважень, а спірні правовідносини виникли внаслідок реалізації останнім владних управлінських функцій в сфері державної реєстрації.

Відповідно до ч.ч.1-3 ст.4 Закону № 755, державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також, вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

Порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців включає, зокрема: перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці; перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації; внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу - підприємця до Єдиного державного реєстру; оформлення і видачу виписки з Єдиного державного реєстру.

Зміни до установчих документів юридичної особи підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.

Згідно зі ст.1 Закону № 755, Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - Єдиний державний реєстр) - автоматизована система збирання, накопичення, захисту, обліку та надання інформації про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Положення ст.4 Закону № 755 зумовлює висновок, що вчинення реєстраційних дій здійснюється державним реєстратором шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

Відповідно до приписів ч.ч.2-3 ст.16 Закону № 755, Єдиний державний реєстр ведеться на електронних носіях відповідно до державних стандартів, що забезпечують його сумісність і взаємодію з іншими інформаційними системами та мережами, що складають інформаційний ресурс держави.

Технічні та програмні засоби ведення Єдиного державного реєстру, крім іншого, повинні забезпечувати: автоматизоване ведення еталона Єдиного державного реєстру; контроль за повнотою внесення записів до Єдиного державного реєстру; достовірність та повноту відомостей з реєстраційних карток; контроль за проведенням реєстраційних дій.

Як вбачається зі змісту нової редакції Статуту фермерського господарства «Новий світ», поданого Позивачем Держреєстратору, ним передбачалася зміна голови господарства, в п.10.1 «зміни та доповнення до Статуту господарства вносяться зборами членів господарства».

Згідно з абз.1 ч.2 ст.19 Закону № 755, якщо зміни до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, пов'язані із зміною керівника або осіб, що обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори, крім документів, передбачених частиною першою цієї статті, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), додатково подає примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміну зазначених осіб та/або примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) розпорядчого документа про їх призначення.

При цьому, відповідно до ч.1 ст.19 Закону № 755, документи для проведення державної реєстрації змін до відомостей юридичної особи має подавати особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу).

Державному реєстратору забороняється вимагати додаткові документи для внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, якщо вони не передбачені частинами першою - третьою цієї статті, що передбачено ч.4 ст.19 Закону № 755.

Відповідно до частини 1 статті 29 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» для проведення державної реєстрації змін до установчих документів, юридична особа повинна подати (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення про внесення змін до установчих документів. Документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів; оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подачі документів, або копія опублікованого в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату всіх або частини зазначених оригіналів установчих документів; два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції; документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів, якщо інше не встановлено цим Законом.

Державним реєстратором прийнято рішення про залишення документа без розгляду у зв'язку з тим, що документи подані не в повному обсязі.

Згідно з ч.7 ст.19 Закону № 755, якщо документи про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, залишені без розгляду, державний реєстратор видає (надсилає поштовим відправленням з описом вкладення) не пізніше наступного робочого дня з дати їх надходження заявнику відповідне повідомлення із зазначенням підстав залишення без розгляду та подані документи.

Відповідно до ч.2 ст.4 Закону України «Про фермерське господарство» від 19 червня 2003 року № 973-IV (далі - Закон № 973) перед органами державної влади, підприємствами, установами, організаціями та окремими громадянами чи їх об'єднаннями відповідно до закону представляє голова фермерського господарства.

Згідно з ч.1 ст.4 Закону № 973, головою фермерського господарства, є його засновник або інша визначена в Статуті особа.

Статутом фермерського господарства «Новий світ» передбачено, що його головою є ОСОБА_4, який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 року, інші особи діяти від імені господарства без довіреності не уповноважені.

До матеріалів справи було долучено копію довіреності від 04.10.2012 року на представлення інтересів ФГ «Новий світ» ОСОБА_2

Відповідно ч.1 ст. 2 Закону України «Про фермерське господарство», відносини, пов'язані із створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються Конституцією України , Земельним кодексом України, цим Законом та іншими нормативно-правовими актами України.

Відповідно ст. 4 Закону України «Про фермерське господарство», головою фермерського господарства, є його засновник або інша визначена в Статуті особа.

Голова фермерського господарства представляє фермерське господарство перед органами державної влади, підприємствами, установами, організаціями та окремими громадянами чи їх об'єднаннями відповідно до закону.

Відповідно до абз. 10, 11 ч. 2 ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців», у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про органи управління юридичної особи; прізвище, ім'я, по батькові, дата обрання (призначення) та реєстраційні номери облікових карток платників податків, які обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, уповноважених представляти юридичну особу у правовідносинах з третіми особами, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори.

Щодо посилання відповідача про відсутність документів, що підтверджують право на користування земельною ділянкою, суд зазначає.

Згідно з ч.ч.1-2 ст.23 Закону № 973, успадкування фермерського господарства (цілісного майнового комплексу або його частини) здійснюється відповідно до закону.

Правовідносини спадкування регулює Цивільний кодекс України (далі - ЦК України).

Відповідно до ст.1216 ЦК України, спадкуванням, є перехід прав та обов'язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців).

До складу спадщини входять усі права та обов'язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті, що передбачено ст.1218 ЦК України.

Частина 1 ст.1296 ЦК України передбачає, що спадкоємець, який прийняв спадщину, може одержати свідоцтво про право на спадщину. Спадкоємець, який прийняв спадщину, у складі якої є нерухоме майно, зобов'язаний звернутися до нотаріуса за видачею йому свідоцтва про право на спадщину на нерухоме майно, що передбачено ч.1 ст.1297 ЦК України.

Враховуючи те, що позивачем були в повному обсязі надані документи для здійснення реєстраційної дії, пов'язаної зі зміною в установчих документа ФГ «Новий світ», відповідачем протиправно було вчинено дії по винесенню повідомлення про залишення документів без розгляду.

Частиною 4 ст. 29 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» № 755-IV від 15.05.2003 р. (зі змінами та доповненнями), передбачено, що у разі внесення змін до установчих документів, які пов'язані із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи на підставі факту смерті фізичної особи - засновника (учасника) та відмови інших засновників (учасників) у прийнятті спадкоємця (спадкоємців) померлого до складу засновників, крім документів, які передбачені частиною першою цієї статті, додатково подається ксерокопія (нотаріально засвідчена копія, завірена органом державної реєстрації актів цивільного стану) свідоцтво про смерть фізичної особи або документа, що є підставою для його видачі відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану».

У зв'язку з чим, посилання відповідача на необхідність прийняття спадщини для внесення змін до установчих документів, є безпідставним.

Таким чином, з урахуванням протоколу загальних зборів власників ФГ «Новий світ» щодо призначення на посаду голови ОСОБА_2, відповідно до положень ч.1 ст.4 Закону України «Про фермерське господарство», вона має право бути головою ФГ «Новий світ» та відомості про неї на підставі ч. 2 ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців» повинні бути внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. У зв'язку з чим, у відповідача були відсутні підстави для залишення документів, які подавалися позивачем для проведення державної реєстрації без розгляду.

За змістом частин 4, 5 ст. 11 КАС України, суд повинен визначити характер спірних правовідносин та зміст правової вимоги, матеріальний закон, який їх регулює, а також факти, що підлягають встановленню і лежать в основі вимог та заперечень; з'ясувати, які є докази на підтвердження зазначених фактів. Суд дійшов висновку, що поданих позивачем доказів достатньо для встановлення обставин справи та для ухвалення судового рішення.

Одним з принципів адміністративного судочинства, передбачених ст.7 КАС України, є принцип законності, який відповідно до ст.9 КАС України, полягає в наступному: суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 69 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві, є будь-які фактичні дані, на підставі яких, суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.

Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу, а суд згідно ст.86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

Стягнути з Державного бюджету України на користь Фермерського господарства «Новий світ» судовий збір в розмірі 68,82 грн.

Відповідно до ч. 1 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України, при вирішені справи по суті, суд може задовольнити адміністративний позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю, або частково.

З огляду на сукупність викладених обставин, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 2-10, 11, 12, 69, 70, 71, 86, 94, 122, 159 - 163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Фермерського господарства «Новий світ» до Державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Реєстраційної служби Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області Крусір Яни Валентинівни про визнання протиправними дії та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправним рішення та дії Державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області Крусір Яни Валентинівни щодо залищення без розгляду документів, наданих для проведення державної реєстрації внесення змін до установчих документів ФГ «Новий світ» (код ЄДРПОУ 21914388) від 16.09.2013 року.

Зобов'язати Державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Новомосковського міськрайонного управління юстиції Дніпропетровської області Крусір Яну Валентинівну вчинити реєстраційні дії щодо державної реєстрації внесення змін до установчих документів ФГ «Новий світ» (код ЄДРПОУ 21914388).

Стягнути з Державного бюджету України на користь Фермерського господарства «Новий світ» судовий збір в розмірі 68,82 грн.

Постанова може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги до суду першої інстанції з одночасним направленням копії апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів з дня проголошення постанови, або протягом десяти днів з моменту отримання копії постанови відповідно до вимог ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова суду набирає законної сили у порядку та у строки, визначені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя І.О. Лозицька

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.11.2013
Оприлюднено23.12.2013
Номер документу36119530
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/15026/13-а

Постанова від 27.11.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

Постанова від 27.11.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

Ухвала від 18.11.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні