cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
18 грудня 2013 року Справа № 913/2898/13
Провадження №18пд/913/2898/13
За позовом прокурора Артемівського району міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради , м. Луганськ
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - виконавчий комітет Луганської міської ради , м. Луганськ
до відповідача - приватного акціонерного товариства «Добробут» , м. Луганськ
про внесення змін до договору оренди землі
Суддя Корнієнко В.В.
Секретар судового засідання Скокова К.Л.
У засіданні брали участь:
від заявника: Голоденко К.О. - прокурор, посв. № 020155 від 03.09.2013;
від позивача: Полякова О.В. за дов. від 23.08.2013;
від відповідача: Ковтун В.Г. - директор, паспорт, наказ від 23.04.2009;
від 3-ї особи: Полякова О.В. за дов. від 23.08.2013.
Суть спору : прокурором заявлено вимогу про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі та умовах оренди) від 07.04.1997 (державна реєстрація від 07.04.1997 № 1987), який укладено між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Луганським міським комунальним підприємством «Добробут», відносно земельної ділянки площею 0,3788 га, за адресою: м. Луганськ, кв. Ленінського комсомолу, 1-а, а саме, про викладення пункту 2.1. договору в новій редакції:
« 2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3».
Заявою від 25.11.2013 № 8883 (до початку розгляду справи по суті) прокурор змінив предмет позову та просить внести наступні зміни до вказаного договору:
- викласти пункт 2.1. розділу 2 «Плата за землю» вказаного договору в новій редакції: «Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3»;
- доповнити розділ 2 «Плата за землю» договору новим пунктом 2.2. наступного змісту: « 2.2. Орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, у грошовій безготівковій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Орендна плата сплачується на розрахунковий рахунок, реквізити якого Орендар уточнює у Орендодавця або уповноваженого їм органу».
Третя особа (виконком) позов прокурора підтримала.
Відповідач відзивом на позовну заяву від 02.12.2013 № 2/12 проти позову заперечує посилаючись на те, він ніколи не був у договірних відносинах з Луганською міської радою, договір укладено з її виконкомом; відповідач не отримував від позивача пропозицій про внесення змін до договору оренди землі, наданий позивачем до справи лист (пропозиція) від 21.06.2011, був надісланий на старий юридичний адрес позивача, який давно змінився; договір може бути змінений лише за згодою сторін, однак, прокурор не довів відсутності згоди відповідача на внесення цих змін.
В судовому засіданні 26.11.2013 було оголошено перерву до 03.12.2013 (12.00).
В судовому засіданні 03.12.2013 було оголошено перерву до 18.12.2013 (10.30).
Розглянувши матеріали справи, вислухавши прокурора, представників сторін та третьої особи, суд
ВСТАНОВИВ:
07.04.1997 між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Луганським міським комунальним підприємством «Добробут» (правонаступником якого є відповідач по справі ) укладено договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), державна реєстрація від 07.04.1997 № 1987, згідно якому, виконавчий комітет Луганської міської ради передав відповідачу в оренду строком на 49 років земельну ділянку загальною площею 0,3788 га, для розміщення будівлі заготівельної фабрики відповідача за адресою: м. Луганськ, кв. Ленінського комсомолу, 1-а.
Спірним пунктом 2.1. вказаного договору встановлено, що плата за землю вноситься землекористувачем у вигляді орендної плати в розмірі земельного податку щомісячно рівними частками.
Прокурор у позовній заяві вказав, що з метою приведення вказаного договору у відповідність до діючого законодавства (законодавчо збільшено розмір орендної плати та встановлено, що остання не може бути меншою трикратного розміру земельного податку ), позивач листом від 21.06.2011 № 01/03-13/3458/0/2-11 звернувся до відповідача з пропозицією внести у вищевказаний договір відповідні зміни з доданням проекту договору про внесення змін до договору… від 07.04.1997 № 1987.
Однак, відповіді на цю пропозицію відповідач позивачу не надав.
Прокурор зазначив, що згідно п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вирішення питань регулювання земельних відносин є виключно компетенцією місцевої ради (позивача по справі).
На підставі вказаних доводів прокурором заявлено вимоги про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 07.04.1997 (державна реєстрація від 07.04.1997 № 1987), зокрема, про викладення пункту 2.1. розділу 2 «Плата за землю» вказаного договору в новій редакції:
«Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3».
Заявою від 25.11.2013 № 8883 (до початку розгляду справи по суті) прокурор змінив предмет позову та просить внести наступні зміни до вказаного договору:
- викласти пункт 2.1. розділу 2 «Плата за землю» вказаного договору в новій редакції: «Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3»;
- доповнити розділ 2 «Плата за землю» договору новим пунктом 2.2. наступного змісту: « 2.2. Орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, у грошовій безготівковій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Орендна плата сплачується на розрахунковий рахунок, реквізити якого Орендар уточнює у Орендодавця або уповноваженого їм органу».
Заява прокурора про зміну предмету позову від 25.11.2013 прийнята судом до розгляду.
Прокурор обґрунтовує позовні вимоги необхідністю приведення договору у відповідність до вимог діючого законодавства, а саме істотних умов договору - розміру орендної плати, порядку та строку її внесення.
Третя особа (виконком) позов прокурора підтримала.
Відповідач відзивом на позовну заяву від 02.12.2013 № 2/12 проти позову заперечує посилаючись на те, він ніколи не був у договірних відносинах з Луганською міської радою, договір укладено з її виконкомом; відповідач не отримував від позивача пропозицій про внесення змін до договору оренди землі, наданий позивачем до справи лист (пропозиція) від 21.06.2011, був надісланий на старий юридичний адрес позивача, який давно змінився; договір може бути змінений лише за згодою сторін, однак, прокурор не довів відсутності згоди відповідача на внесення цих змін.
Дослідивши матеріали справи, вислухавши прокурора, представників сторін та третю особу, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню за таких підстав:
Орендарем за договором на право тимчасового користування землею (в тому числі та умовах оренди) від 07.04.1997 (державна реєстрація від 07.04.1997 № 1987) (щодо якого пред'явлено вимоги) є Луганське міське комунальне підприємство «Добробут».
Правонаступником орендаря є відповідач, про що прямо вказано у статуті останнього (п. 1.2., п. 1.5.; а/с 53).
Орендодавцем за цим договором виступає виконавчий комітет Луганської міської ради.
Вказаний договір укладено та зареєстровано 07.04.1997.
Відповідно до ч. 2 ст. 3 Земельного кодексу України (в редакції Закону України від 13.03.1992, яка діяла на дату укладення та реєстрації договору ) розпоряджаються землею Ради народних депутатів, які в межах своєї компетенції передають землі у власність або надають у користування та вилучають їх.
Повноваження щодо передачі, надання та вилучення земельних ділянок місцеві Ради народних депутатів можуть передавати відповідно органам державної виконавчої влади або виконавчим органам місцевого самоврядування (ч. 3 ст. 3 Земельного кодексу України (в редакції Закону України від 13.03.1992 ).
Позивач пояснив суду (заперечення на відзив від 18.12.2013 ), що в силу положень Земельного кодексу України в редакції Закону України від 13.03.1992, усі договори оренди землі (на той час) укладалися виконавчим комітетом (ці повноваження ради були передані виконкому).
З 12.06.1997 набрав чинності Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» пунктом 34 частини 1 статті 26 якого встановлено, що вирішення питань регулювання земельних відносин є виключно компетенцією місцевої ради .
Таким чином, у позовній заяві прокурором правомірно визначено позивачем Луганську міську раду.
В зв'язку з тим, що виконавчий комітет Луганської міської ради до теперішнього часу формально залишився стороною договору (але ж фактично вирішувати земельні питання має право лише Луганська міська рада ), суд ухвалою від 24.10.2013 залучив виконавчий комітет до участі у справі у якості 3-ї особи, так як рішення по справі, відносно договору, може вплинути на права або обов'язки сторін цього договору (в даному випадку може вплинути на права або обв'язки виконкому лише формально ).
Згідно ст. 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 03.06.2008 № 309-УІ, внесені зміни до частин четвертої та п'ятої статті 21 Закону України «Про оренду землі», а саме, було встановлено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки .
Попередня редакція наведеної статті Закону визначала, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою за розмір земельного податку , що встановлюється Законом України «Про плату за землю», та перевищувати 10 відсотків їх нормативної грошової оцінки .
З 01.01.2011 зазначені частини четверта та п'ята статті 21 Закону України «Про оренду землі» виключені в зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України (Закон України від 02.12.2010 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України ), який діє з 01.01.2011 і має аналогічні положення закріплені у ст. 288 Податкового кодексу України.
Разом з цим, пунктом 2.1. договору встановлено орендну плату у розмірі земельного податку, що не відповідає вимогам вищевказаного законодавства, так як річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою трикратного розміру земельного податку .
У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом (ч. 1, ч. 2 ст. 632 ЦК України).
Відповідно до ст. 651 ЦК України договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом .
Згідно п. 3.1. договору оренди щодо якого заявлено позовні вимоги виконавчий комітет Луганської міської ради має право, в тому числі, змінювати орендну плату при зміні ставки земельного податку .
Статтею 15 Закону України «Про орендну землі» встановлено, що істотними умовами договору оренди землі (крім інших) є порядок та строк внесення орендної плати.
Вказані умови врегульовано ст. ст. 287, 288 Податкового кодексу України.
Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу (п. 288.7. ст. 288 Податкового кодексу України).
Податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (п. 287.3. ст. 287 Податкового кодексу України).
Відповідно до абз. 5 п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», від 17.05.2011 № 6, у разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати , встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача , тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).
Відсутність згоди відповідача на зміну умов договору витікає з відзиву відповідача від 02.12.2013 № 2/12, яким відповідач заперечує проти позову.
Крім того, позивач рекомендованим листом від 21.06.2011 № 01/03-13/3458/0/2-11 звертався до відповідача з пропозицією внести у вищевказаний договір відповідні зміни з доданням проекту договору про внесення змін до договору. Направлення зазначеної пропозиції з проектом договору позивачем відповідачу підтверджується списком відправлень рекомендованих листів, який завірено штампом пошти, та фіскальним чеком пошти від 22.06.2011 № 7706 (а/с 33-37).
Судом встановлено, що вказані пропозиція та проект договору були надіслані відповідачу на його юридичну адресу: м. Луганськ, Красна площа, 1, яка була вказана у договорі на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) щодо якого заявлено позов. Відповідач не подав суду доказів, що він повідомляв позивача або орендодавця про зміну юридичної адреси.
Таким чином, позивач вживав заходів щодо повідомлення відповідача про необхідність приведення договору у відповідність з діючим законодавством, однак, в зв'язку із зміною відповідачем юридичної адреси і неповідомленням про це позивача та орендодавця, відповідач не отримав цієї пропозиції.
Судом також встановлено, що рішенням Луганської міської ради від 27.05.2011 № 9/12, в зв'язку із прийняттям Податкового кодексу України та зміною (збільшенням) розміру орендної плати, було встановлено, що при внесенні змін до договорів оренди землі розмір річної орендної плати за будь-яку земельну ділянку повинен бути не меншим ніж трикратний розмір земельного податку за цю земельну ділянку.
Вказане рішення Луганської міської ради оприлюднене у міській щотижневій газеті «Жизнь Луганська» від 01.06.2011 № 23 (1095).
За таких обставин, позовні вимоги:
- про викладення п. 2.1. розділу «Орендна плата» вказаного договору в новій редакції:
«Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3.»;
- про доповнення розділу 2 «Плата за землю» договору новим пунктом 2.2. наступного змісту:
«Орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, у грошовій безготівковій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Орендна плата сплачується на розрахунковий рахунок, реквізити якого Орендар уточнює у Орендодавця або уповноваженого їм органу.»,
підлягають задоволенню в зв'язку з їх законністю та обґрунтованістю.
Доводи відповідача, якими він заперечує проти позову (про те, що він ніколи не був у договірних відносинах з Луганською міської радою, договір укладено з її виконкомом; відповідач не отримував від позивача пропозицій про внесення змін до договору оренди землі, наданий позивачем до справи лист (пропозиція) від 21.06.2011, був надісланий на старий юридичний адрес позивача, який давно змінився ), судом не приймаються до уваги в зв'язку з їх необґрунтованістю та безпідставністю, так як позивача - Луганську міську раду визначено прокурором правомірно; недотримання позивачем вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом; неотримання відповідачем пропозицій позивача вийшло з вини самого відповідача (відповідач не повідомив позивача та орендодавця про зміну своєї юридичної адреси).
Відповідно до ст.ст. 44, 49 ГПК України судові витрати (судовий збір) в сумі 1147 грн. покладаються на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 44, 49, 82, 84, 85 Господарсько процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Внести зміни до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 07.04.1997 (державна реєстрація від 07.04.1997 за № 1987), який укладено між виконавчим комітетом Луганської міської ради (м. Луганськ) та Луганським міським комунальним підприємством «Добробут» (м. Луганськ), зокрема:
- викласти пункт 2.1. розділу 2 «Плата за землю» вказаного договору в новій редакції:
« 2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3.»;
- доповнити розділ 2 «Плата за землю» договору новим пунктом 2.2. наступного змісту:
« 2.2. Орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, у грошовій безготівковій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Орендна плата сплачується на розрахунковий рахунок, реквізити якого Орендар уточнює у Орендодавця або уповноваженого їм органу.».
3. Стягнути з приватного акціонерного товариства «Добробут» , м. Луганськ, кв. Ленінського комсомолу, 1-а, ідентифікаційний код 24195793, на користь Державного бюджету України (отримувач: УДКСУ у м. Луганську, код ОКПО 37991503, рахунок № 31214206783006 в ГУДКСУ у Луганській області, МФО 804013, ККД 22030001, символ 206) судовий збір в сумі 1147 грн. , наказ видати ДПІ в Артемівському районі м. Луганська .
18 грудня 2013 р. було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення. Повне рішення складено 23 грудня 2013 р. і може бути оскаржене протягом 10 днів з цієї дати.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Суддя В.В. Корнієнко
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2013 |
Оприлюднено | 24.12.2013 |
Номер документу | 36238528 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Корнієнко В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні